2021-04-18, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAAAAJ
Hej, jag har tänkt att studera i Malmö i höst och jag har planer på att köpa mig en lägenhet. Men i och med att jag bor i Göteborg har jag inte så jäkla bra koll på vart jag ska leta efter lägenheter. Jag vet ju om att Rosengård är inte den mest optimala orten att flytta till. Därför hade jag verkligen uppskattat om ni i denna tråd kunde tipsa mig på vart i Malmö jag kan bosätta mig. Jag vill gärna bo så nära Malmö centrum/Malmö universitet i ett lugnt område. Så att jag kan antigen kan promenera eller pendla.

En liten 2:a vid Ribersborg.

Nära till skolan, beachen och centrum. Väldigt få kulturberikade.
Citera
2021-04-18, 16:20
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ungefär 2 miljoner

Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
En liten 2:a vid Ribersborg.

Nära till skolan, beachen och centrum. Väldigt få kulturberikade.

Visst är Ribersborg (Ribban) ett alternativ och ganska få kulturberikare jämfört med andra ställen. Däremot ganska långt från centrum enligt min mening. Felet med Ribban är att det är ganska begränsat med allmän kommunikation och hitta parkeringsplats i området är som att få vinst på en trisslott. Plötsligt så händer det. Är lite äldre hus i slottstaden/ribersborg också.

TS.
För 2 mille hade jag prövat hitta något i västra hamnen. Närmare skolan etc.
Hade jag varit du hade jag dels kollat hemnet med prisutveckling mm och åkt ner en helg och tittat runt lite vart du vill bo.
Citera
2021-04-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Visst är Ribersborg (Ribban) ett alternativ och ganska få kulturberikare jämfört med andra ställen. Däremot ganska långt från centrum enligt min mening. Felet med Ribban är att det är ganska begränsat med allmän kommunikation och hitta parkeringsplats i området är som att få vinst på en trisslott. Plötsligt så händer det. Är lite äldre hus i slottstaden/ribersborg också.

TS.
För 2 mille hade jag prövat hitta något i västra hamnen. Närmare skolan etc.
Hade jag varit du hade jag dels kollat hemnet med prisutveckling mm och åkt ner en helg och tittat runt lite vart du vill bo.

Tar en kvart att gå till gustav.

Nackdelen med VH är att avgifterna ofta är höga samt det blir mindre kvm. Sen alla BMW-krigare på sommaren...
Citera
2021-04-18, 16:27
Medlem
Varför ska du studera i Malmö? Deppigaste staden att vara student i tror jag och skolan benämns ofta som "Malmö lekskola"....
Citera
2021-04-18, 23:14
Medlem
Tack alla för tipsen som ni har gett mig, det uppskattas verkligen jätte mycket! Jag är inne på hemnet ganska ofta och kollar runt lite grann för att själv få en liten uppfattning men det är ju självklart begränsat när jag inte har någon aning om vart man kan bo. Men hur är Sorgenfri såg att de hade nybyggnadsprojekt.
Citera
2021-04-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Varför ska du studera i Malmö? Deppigaste staden att vara student i tror jag och skolan benämns ofta som "Malmö lekskola"....
Jag fick en go känsla när jag har vart där. Så jag fick en bra uppfattning men som sagt jag har inte bott där vilket gör det absolut svårare för mig att få någon uppfattning om staden. Hur kommer det sig att det benämns på de viset?
Citera
2021-04-19, 01:41
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Tack alla för tipsen som ni har gett mig, det uppskattas verkligen jätte mycket! Jag är inne på hemnet ganska ofta och kollar runt lite grann för att själv få en liten uppfattning men det är ju självklart begränsat när jag inte har någon aning om vart man kan bo. Men hur är Sorgenfri såg att de hade nybyggnadsprojekt.
Allt söder och öster om Nobelvägen är ingenmansland och bör undvikas.
BMW "brushorna" expanderar sitt territorium hela tiden och Möllevångstorget är numera ockuperat område och kan beskrivas som lilla Bagdad. Står inte ens skrivet på svenska i skyltfönstren längre.
Har du budget på 2 mil så hade jag sökt närmare city annars har du en fin lång cykeltur till skolan varje morgon.
Citera
2021-04-19, 01:50
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Tar en kvart att gå till gustav.

Nackdelen med VH är att avgifterna ofta är höga samt det blir mindre kvm. Sen alla BMW-krigare på sommaren...
Ja. Likt norrländska mygg är de en jävla plåga på sommaren, men de håller ju sig oftast till själva strandpromenaden och härjar kanske inte så mycket i kvarteren runtomkring? Tycker uppriktigt synd om de som köpte lägenhet med havsutsikt och tvingas se/höra alla idioter där varje dag under sommarmånaderna.
Citera
2021-04-19, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Ja. Likt norrländska mygg är de en jävla plåga på sommaren, men de håller ju sig oftast till själva strandpromenaden och härjar kanske inte så mycket i kvarteren runtomkring? Tycker uppriktigt synd om de som köpte lägenhet med havsutsikt och tvingas se/höra alla idioter där varje dag under sommarmånaderna.

Precis.

Ribban är däremot nästan kliniskt ren från orcher. Mycket svårare att "stila sig" där, för där finns ingenting mer än strand, hav, hundar och kanadagäss.
Citera
2021-04-24, 02:14
Medlem
Hur gammal är du och hur tolerant är du?
Malmö är fruktansvärt segregerat.
Möllan, södervärn, östra sorgenfri är hippt men väldig arabiserat. Slussen Och östra delarna av gamla stan är Ff ett mellanting och ganska prisvärt om du har begränsad budget och du slipper stöket. Annars får du kika på västra/centrala delar som ribban, Slottstaden, fågelbacken, Davidshall, lugnet (höga avgifter).

Jag har bort i Ellstorp, Värnhem, Lugnet och nu i Bunkeflostrand och här är värsta villaidyllen och svenskt mot tidigare.Malmö är nog Sveriges mest segregerade stad. Men är man ung och inte bryr sig så är det lättare. Många barnfamiljer drar till kranskommun eller utkanterna.
Citera
2021-08-08, 15:28
Medlem
1c9r5s avatar
Om ni gillar natur och vill ha gångavstånd till hav och vill ha ett tryggt område.
Centralt går också bra om det inte går att kombinera. Vart hade ni sökt då?
Slottsstaden?

Kommer finnas småbarn i bilden och vi kommer bo i större lägenhet.
Senast redigerad av 1c9r5 2021-08-08 kl. 15:31.
Citera
2021-08-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Om ni gillar natur och vill ha gångavstånd till hav och vill ha ett tryggt område.
Centralt går också bra om det inte går att kombinera. Vart hade ni sökt då?
Slottsstaden?

Kommer finnas småbarn i bilden och vi kommer bo i större lägenhet.

Bellevue, Potatisåkern, Slottstaden eller Ribersborg.

Limhamn är kanske ett alternativ, men är knappt Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in