2021-08-08, 19:49
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det står I inlägget du citerade nyss. Läser inte du inlägg som du citerar?

Jo, men du påstår att en uppgift inte stämmer med Aftonbladets kolumntext. Du påstår en massa saker i det jag citerade, så jag undrade om du kunde mer specifikt säga vad det är som inte stämmer.

Struntsamma. Går och tar en stor Cuba Libre. Snart är det måndag.
2021-08-08, 19:55
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag bryr mig faktiskt inte nämnvärt om tidslinjen. Den är ju ett icke dokument. Men de som gillar den kan väl leka med dem. Bara den inte används som bevis när någon diskuterar med mig.

Men du Fnirp ska ha heder av att du alltid motiverar och håller god ton. Jag tycker du skriver intressanta inlägg och jag tänker ofta att jag ska svara på fler än jag gör. Du är ingen Ebbaist, du tycker bara att Ebba ska ha huset. En helt annan sak.

Men here we go,
1, Ebba frågar om hon får röja lite vid vägen.
2, Esbjörn säger Ja, men säger inga träd och ni får bara ta bort dött.
3, Ebba med vänner och familj röjer långt mera än vad som var överenskommet. De väljer dessutom att avverka ungträden på ett fult och konstigt sätt. Lämnar kvar väldigt långa stubbar. De slänger skrot de inte fått lov att slänga. Och de tar sig för att kladda faluröfärg på ett stort antal träd.
4, Skövling kanske är överdrivet. Även om jag använt ordet själv. ( ibland använder jag förstärkande ord). Men dock har Ebba med anhang begått kraftiga övertramp. Se punk 3.
5, Att det polisanmäls som skadegörelse tycker jag är helt rimligt. En granne sågade ner ett träd i min trädgård en gång. Jag blev fly förbannad. Dock polisanmälde jag inte. Men jag hade gjort det om vi låg i juridisk tvist.
6, Esbjörn säger att han godkänt att de röjde lite uppe vid vägen vid tomtgränsen.
7, Det skulle nog de flesta juridiska ombud bli. I synnerhet om låg i twist angående samma ärenden.
8, Helt rätt att fallet läggs ner. Slarvigt polisarbete tycker jag. Jag tycker att Ebba tog sig friheter hon inte hade. I synnerhet som hon inte hade kontraktet på huset.

Om det där var din punktlista som skulle motsvara min punktlista, måste jag väl ändå säga att din punktlista är betydligt mer partisk än min :-)

Men en sak som Esbjörn pratar om i polisförhöret (tror jag det var), är att han hade lovat bort träd till någon. Sälja dom. Det är lite intressant hur man kan tänka sig att sälja träd från en fastighet man sålt. Förstår dock inte vem som skulle vilja köpa träd därifrån. Det är för tätt mellan träden, så de har inte fått chansen att växa snyggt och symmetriskt.
2021-08-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
‘There’s Something Rotten in Denmark’ skulle man kunna säga, kring drivkrafter för att Esb ska tröstlöst driva en process som under lång tid nu är utsiktslös, istället för att söka en förlikning.

Jag trodde att de nya ombuden raskt skulle finna att fortsatt process var lönlös pga ej uppfyllda rekvisit, och sedan sökt förlikning snarast.

Är det rätt och moraliskt att Esbs eget ombud demensförklarat honom?
Är det rätt och moraliskt av Esbs ombud att fortsätta att driva en process efter att den är utsiktslös att vinna?
Är det rätt och moraliskt av Esb och Esbs ombud att fortsätta driva processen om fastigheten, då de själva i inlagor visat på avtalets giltighet (ej dement, rimligt pris mm), och att Esb en dag kommer att få betala antagligen väsentliga belopp för ett uselt försvar som varit utan utsikt att vinna nu under lång tid?

På vilket sätt tillvaratas Esbs intresse av att denna process fortsätter?

Det delikata för Esbs ombud ligger i att ordna en förlikning för Esb.

Det allra mest intressanta, och väsentliga här är, tycker jag, om det verkligen är, och i så fall borde vara, lagligt att agera så som Esbjörns ombud har gjort.
2021-08-08, 20:03
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Väljer att avverka ungträden på ett fult och konstigt sätt?

Du måste ha en sjuk fantasi.
Va? Gud vad spännande kan man ha sjuka fantasier om ungträd. Det visste jag inte.

De har valt att lämna stubbar som är uppskattningsvis en till en och en halv meter höga. Det är enligt mig fult att ha så höga stubbar och jag tycker att det är ett konstigt sätt att välja att göra.

Var i ligger min sjuka fantasi.
2021-08-08, 20:06
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Hitta ett inlägg där jag skrivet att jag tycker Esbjörn är rättsoförmögen.Jag har aldrig skrivet det och jag tycker det inte. Det är knappt någon som skriver. Esbjörns ombud hävdar inte heller att han är det. Och inte Esbjörn själv. Så vem hävdar det menar du?

Ja det är moraliskt rätt av ett ombud att driva sin klients linje vid rättsliga förhandlingar. Det är lite av kärnan i ett juridisk ombuds arbete faktiskt.

Det är ju gulligt att du bryr dig om Esbjörns ekonomi. Men han väljer själv vad han vill lägga sina pengar på. Och han gör det fast någon hjälper honom med hans ekonomi genom en generalfullmakt.

Dessutom så finns det inget som säger att Esbjörn inte kommer att vinna. Men den som lever får se.

Om Esbjörn inte är rättsoförmögen, är han rättsförmögen. Finns inga mellanting i den klassificeringen. Är han rättsförmögen, får han väldigt svårt att annullera kontraktet.

Visst kan ett ombud driva ett fall på ett hopplöst sätt, men är det då inte ett dåligt ombud som inte får sin klient att inse att slutstationen blir densamma, fast till en högre kostnad?

Jag har haft uppdrag inom mitt yrke, där jag blivit ombedd att försöka omvandla äpplen, päron och bananer till rent guld. Det är klart att jag gjorde ett ärligt försök, men först gjorde klart för uppdragsgivaren att det var ett fruktlöst (pun intended) projekt som inte kunde lyckas. Det var ett jobbigt år för alla inblandade och jag lärde mig min läxa. Kommer aldrig mer hoppa på liknande projekt.

Samma sak borde gälla Binninge/Berg. Hur ska de få till det till en seger i rättssalen, där Ebba får stå för allt och Esbjörn får tillbaka sitt hus? Inga avgörande bevis för något sånt har kommit in än, hur mycket ni än vill det. Hade de haft tillstymmelsen till sådana bevis, hade de inte behövt gå till pressen.
2021-08-08, 20:07
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du har skrivit dement eller förnekar du det.
Nej det förnekar jag inte. Även jag blir förbannad ibland.

Men jag har nog mera använt dement som motivation varför han behöver hjälp med sin ekonomi. Varför jag tycker att Ebba körde över honom på ett fult sätt och inte gav honom den tid och det utrymme han behövde för att förstå och sätta sig in i både priset, försäljningen och kontraktet.

Inte att jag har tyckt att han är rättsoförmögen.
2021-08-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kanske ett klarläggande behövs?

Brott beskrivs vanligen som "av normalgraden" "lindriga" eller "grova". Bedömning görs enligt fastställd praxis. När det gäller förtal gäller "av normalgraden" eller "grovt" - ringa förtal är inte aktuellt. Det är alltså bedömningen av det specifika brottet "förtal" vi talar om, absolut inte huruvida brottet är grovt, i någon mer allmän mening.

Den enda rimliga förklaringen till att brottet bedömdes som grovt var spridningen.

Nu landade dessutom straffet i dagsböter, ungefär som om man varit vårdslös i trafiken. Vill man då beskriva brottet som "grovt" kanske man skall ställa det i relation till riktiga "grova brott".

Det är tveklöst så att det finns "individer" här å tråden som anser att det är ett betydligt grövre brott att offentligt kalla en pedofil för pedofil, än att våldta ett barn. Det är verkligen helt ofattbart förskräckligt, men det har tyvärr blivit helt tydligt att det är flera här i tråden som för den argumentationen. Man kan undra hur sådana "människor" kan leva med sig själva.

Att anklagelserna mot Ebba aldrig prövades i domstol är dessutom en rejäl brasklapp, eftersom det därför aldrig fastställts om det hon skrev faktiskt var förtal eller inte. Själv är jag övertygad om att hon friats då det ansetts försvarligt.
2021-08-08, 20:09
Medlem
Citat:
Jag bryr mig faktiskt inte nämnvärt om tidslinjen. Den är ju ett icke dokument. Men de som gillar den kan väl leka med dem. Bara den inte används som bevis när någon diskuterar med mig.

Men du Fnirp ska ha heder av att du alltid motiverar och håller god ton. Jag tycker du skriver intressanta inlägg och jag tänker ofta att jag ska svara på fler än jag gör. Du är ingen Ebbaist, du tycker bara att Ebba ska ha huset. En helt annan sak.

Men here we go,
1, Ebba frågar om hon får röja lite vid vägen.
2, Esbjörn säger Ja, men säger inga träd och ni får bara ta bort dött.
3, Ebba med vänner och familj röjer långt mera än vad som var överenskommet. De väljer dessutom att avverka ungträden på ett fult och konstigt sätt. Lämnar kvar väldigt långa stubbar. De slänger skrot de inte fått lov att slänga. Och de tar sig för att kladda faluröfärg på ett stort antal träd.
4, Skövling kanske är överdrivet. Även om jag använt ordet själv. ( ibland använder jag förstärkande ord). Men dock har Ebba med anhang begått kraftiga övertramp. Se punk 3.
5, Att det polisanmäls som skadegörelse tycker jag är helt rimligt. En granne sågade ner ett träd i min trädgård en gång. Jag blev fly förbannad. Dock polisanmälde jag inte. Men jag hade gjort det om vi låg i juridisk tvist.
6, Esbjörn säger att han godkänt att de röjde lite uppe vid vägen vid tomtgränsen.
7, Det skulle nog de flesta juridiska ombud bli. I synnerhet om låg i twist angående samma ärenden.
8, Helt rätt att fallet läggs ner. Slarvigt polisarbete tycker jag. Jag tycker att Ebba tog sig friheter hon inte hade. I synnerhet som hon inte hade kontraktet på huset.
Finns det några som helst bevis för den där skövlingen....?
Eller är det en hopdiktad lögn i syfte att kunna fabricera en polisanmäla mot Ebba.
Det som någon gjort är att ta bort lite buskar.
2021-08-08, 20:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om Esbjörn inte är rättsoförmögen, är han rättsförmögen. Finns inga mellanting i den klassificeringen. Är han rättsförmögen, får han väldigt svårt att annullera kontraktet.

Visst kan ett ombud driva ett fall på ett hopplöst sätt, men är det då inte ett dåligt ombud som inte får sin klient att inse att slutstationen blir densamma, fast till en högre kostnad?

Jag har haft uppdrag inom mitt yrke, där jag blivit ombedd att försöka omvandla äpplen, päron och bananer till rent guld. Det är klart att jag gjorde ett ärligt försök, men först gjorde klart för uppdragsgivaren att det var ett fruktlöst (pun intended) projekt som inte kunde lyckas. Det var ett jobbigt år för alla inblandade och jag lärde mig min läxa. Kommer aldrig mer hoppa på liknande projekt.

Samma sak borde gälla Binninge/Berg. Hur ska de få till det till en seger i rättssalen, där Ebba får stå för allt och Esbjörn får tillbaka sitt hus? Inga avgörande bevis för något sånt har kommit in än, hur mycket ni än vill det. Hade de haft tillstymmelsen till sådana bevis, hade de inte behövt gå till pressen.
Har du inte sett att har angetts bestridandegrunder som inte har med Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning att göra? Förstår att det är bekvämast att ignorera dem, eftersom din argumentation då faller pladask.
2021-08-08, 20:13
Medlem
Xius avatar
Citat:
Hitta ett inlägg där jag skrivet att jag tycker Esbjörn är rättsoförmögen.Jag har aldrig skrivet det och jag tycker det inte. Det är knappt någon som skriver. Esbjörns ombud hävdar inte heller att han är det. Och inte Esbjörn själv. Så vem hävdar det menar du?

Ja det är moraliskt rätt av ett ombud att driva sin klients linje vid rättsliga förhandlingar. Det är lite av kärnan i ett juridisk ombuds arbete faktiskt.

Det är ju gulligt att du bryr dig om Esbjörns ekonomi. Men han väljer själv vad han vill lägga sina pengar på. Och han gör det fast någon hjälper honom med hans ekonomi genom en generalfullmakt.

Dessutom så finns det inget som säger att Esbjörn inte kommer att vinna. Men den som lever får se.

Bara de senaste veckorna har du ganska frekvent beskrivit Esb som dement. Du har ganska genomgående återkommande gjort tämligen grova påhopp på Esb under hela din tid i denna tråd som förminskar och hånar Esb, inklusive hans rättsförmåga. Inget har hittills visat att han inte har förlorat den, men du samt en hel del andra visar ett åldersförakt som inte rimmar så gott med att ni så gärna vill värna om åldre.

Ett snabbt, grovt urval av citat från MB från bara några veckor tillbaka:
"Jag tror ju Esbjörn är dement, och säger det han tycker passar bra i sammanhanget."
"Vem har sagt att Esbjörn är i sina sinnes fulla bruk? Självklart låter Binninge göra en värdering."
"För övrigt tycker jag man ser att Esbjörn har svårt att hitta ord när man granskar intervjuer med honom. Man hör oxå att det blir lite osammanhängande och konstigt ibland när han talar. Samt att han har ett dement utryck i ögonen."
"Esbjörn kanske vill dölja sin demens/ kognitiva funktionsnedsättning. "

På vilket sätt tar denna typ av påhopp och argument tillvara Esbs intresse? Eller används detta bara för att ha en anledning att driva processen vidare, och i förlängningen förblöda Esb ännu mer?
2021-08-08, 20:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp

Fast han har ju aldrig använt skälet att han är inte är rättsoförmögen.

Jag tror nog att Esbjörn har chans att vinna och jag tror att du vet det. Och att det är därför det skrivs här så desperat att det är omöjligt b
2021-08-08, 20:18
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Bara de senaste veckorna har du ganska frekvent beskrivit Esb som dement. Du har ganska genomgående återkommande gjort tämligen grova påhopp på Esb under hela din tid i denna tråd som förminskar och hånar Esb, inklusive hans rättsförmåga. Inget har hittills visat att han inte har förlorat den, men du samt en hel del andra visar ett åldersförakt som inte rimmar så gott med att ni så gärna vill värna om åldre.

Ett snabbt, grovt urval av citat från MB från bara några veckor tillbaka:
"Jag tror ju Esbjörn är dement, och säger det han tycker passar bra i sammanhanget."
"Vem har sagt att Esbjörn är i sina sinnes fulla bruk? Självklart låter Binninge göra en värdering."
"För övrigt tycker jag man ser att Esbjörn har svårt att hitta ord när man granskar intervjuer med honom. Man hör oxå att det blir lite osammanhängande och konstigt ibland när han talar. Samt att han har ett dement utryck i ögonen."
"Esbjörn kanske vill dölja sin demens/ kognitiva funktionsnedsättning. "

På vilket sätt tar denna typ av påhopp och argument tillvara Esbs intresse? Eller används detta bara för att ha en anledning att driva processen vidare, och i förlängningen förblöda Esb ännu mer?
Nu rycker du meningar i sitt sammanhang igen. Så jag tänker inte bemöta dig i varje påstående.

Dock tror jag att Esbjörn är dement. Det står jag för. Om det står för icke rättsförmögen så är det din sak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in