Citat:
Vilka "random frågor" har folk slängt ur sig menar du?
Tycker det har kommit många bra frågor den senaste tiden, bl.a denna
Nästan alla i tråden är ju överens om att skorna har blivit inkastade i skogen från stigen, och det har ju diskuterats om skorna planterats efter själva överfallet.
Kan någon lyckats komma över ett annat par av Helenas skor och dumpat i skogen?
För att verkligen "säkerställa" att hon ska gått genvägen genom skogen.
Jag har ju frågat förut om en ensam tjej verkligen skulle gå igenom skogen kl 02 på natten när det finns en upplyst och asfalterad gångbana som går hela vägen hem, jag tror inte det.
Tycker det har kommit många bra frågor den senaste tiden, bl.a denna
Nästan alla i tråden är ju överens om att skorna har blivit inkastade i skogen från stigen, och det har ju diskuterats om skorna planterats efter själva överfallet.
Kan någon lyckats komma över ett annat par av Helenas skor och dumpat i skogen?
För att verkligen "säkerställa" att hon ska gått genvägen genom skogen.
Jag har ju frågat förut om en ensam tjej verkligen skulle gå igenom skogen kl 02 på natten när det finns en upplyst och asfalterad gångbana som går hela vägen hem, jag tror inte det.
Helenas systrar och andra personer i denna tråd har vittnat om att det var vanligt att gå denna väg hem. Att hon kan ha gått där är därför möjligt.
Första delen av ditt argument, att hon knappast skulle ha gått där, är alltså ett felaktigt antagande.
Det hindrar dock inte att andra delen i ditt antagande kan vara korrekt. Skorna kan vara utplacerade. De har under alla omständigheter hittats på ett sådant sätt att Helena knappast tappat eller sparkat av sig dem.
Men det går att argumentera både för och emot att skorna skulle vara utplacerade. Till syvende og sidst så säger nog en sådan diskussion inte så mycket om de faktiska gärningsmännen. Snarare säger det mer om hur diskussionens deltagare skulle ha agerat. Mördarna är självständiga och gör egna bedömningar som kan vara kloka eller obetänksamma. De behöver inte tänka som vi eller bedöma situationen som vi.
Frågan kokar därför ned till vilken nytta vi har att få svar på frågan om skorna är utplacerade. Motivet för att plantera ut skor bör vara att försöka bevisa att Helena kommit hem till Kohagen, antingen per egen maskin eller genom att mördarna skjutsat henne. I praktiken ger det mycket lite eftersom mördarna hur som helst måste ha fått tag i Helena på en viss plats.
Jag tycker därför man skall vara öppen för möjligheten men samtidigt inse att det påverkar mycket lite i bedömningen om vad som kan ha hänt. Oavsett om det är villospår så kan Helena ha varit levande flera dagar efter försvinnandet. Inget hindrar det oavsett hur hon försvann.