2021-08-07, 19:31
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
Vilka "random frågor" har folk slängt ur sig menar du?

Tycker det har kommit många bra frågor den senaste tiden, bl.a denna

Nästan alla i tråden är ju överens om att skorna har blivit inkastade i skogen från stigen, och det har ju diskuterats om skorna planterats efter själva överfallet.
Kan någon lyckats komma över ett annat par av Helenas skor och dumpat i skogen?
För att verkligen "säkerställa" att hon ska gått genvägen genom skogen.

Jag har ju frågat förut om en ensam tjej verkligen skulle gå igenom skogen kl 02 på natten när det finns en upplyst och asfalterad gångbana som går hela vägen hem, jag tror inte det.

Helenas systrar och andra personer i denna tråd har vittnat om att det var vanligt att gå denna väg hem. Att hon kan ha gått där är därför möjligt.

Första delen av ditt argument, att hon knappast skulle ha gått där, är alltså ett felaktigt antagande.

Det hindrar dock inte att andra delen i ditt antagande kan vara korrekt. Skorna kan vara utplacerade. De har under alla omständigheter hittats på ett sådant sätt att Helena knappast tappat eller sparkat av sig dem.

Men det går att argumentera både för och emot att skorna skulle vara utplacerade. Till syvende og sidst så säger nog en sådan diskussion inte så mycket om de faktiska gärningsmännen. Snarare säger det mer om hur diskussionens deltagare skulle ha agerat. Mördarna är självständiga och gör egna bedömningar som kan vara kloka eller obetänksamma. De behöver inte tänka som vi eller bedöma situationen som vi.

Frågan kokar därför ned till vilken nytta vi har att få svar på frågan om skorna är utplacerade. Motivet för att plantera ut skor bör vara att försöka bevisa att Helena kommit hem till Kohagen, antingen per egen maskin eller genom att mördarna skjutsat henne. I praktiken ger det mycket lite eftersom mördarna hur som helst måste ha fått tag i Helena på en viss plats.

Jag tycker därför man skall vara öppen för möjligheten men samtidigt inse att det påverkar mycket lite i bedömningen om vad som kan ha hänt. Oavsett om det är villospår så kan Helena ha varit levande flera dagar efter försvinnandet. Inget hindrar det oavsett hur hon försvann.
Citera
2021-08-07, 19:38
Medlem
Intressant är det ju iallafall hur som
Citera
2021-08-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nu fanns det ju även en blodsdroppe på en av skorna. Du menar alltså att GM först planterade en droppe blod på en sko som tillhörde HA men som hon inte hade med sig när hon försvann? Och därefter planterade han skorna utefter stigen?

Nej, det menar jag inte.
Men att skorna skulle vara utplacerade för att visa på att hon verkligen tog genvägen genom kohagen.
Blodsdroppen behöver ju inte ha något med brottet att göra, kan ju ha hamnat där vid ett tidigare tillfälle.
Citera
2021-08-07, 20:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej, det menar jag inte.
Men att skorna skulle vara utplacerade för att visa på att hon verkligen tog genvägen genom kohagen.
Blodsdroppen behöver ju inte ha något med brottet att göra, kan ju ha hamnat där vid ett tidigare tillfälle.

Ja så kan det givetvis vara, det är inte omöjligt att HA's skor var utslängda utefter stigen för att vilseleda.
Citera
2021-08-07, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Helenas systrar och andra personer i denna tråd har vittnat om att det var vanligt att gå denna väg hem. Att hon kan ha gått där är därför möjligt.

Första delen av ditt argument, att hon knappast skulle ha gått där, är alltså ett felaktigt antagande.

Det hindrar dock inte att andra delen i ditt antagande kan vara korrekt. Skorna kan vara utplacerade. De har under alla omständigheter hittats på ett sådant sätt att Helena knappast tappat eller sparkat av sig dem.

Men det går att argumentera både för och emot att skorna skulle vara utplacerade. Till syvende og sidst så säger nog en sådan diskussion inte så mycket om de faktiska gärningsmännen. Snarare säger det mer om hur diskussionens deltagare skulle ha agerat. Mördarna är självständiga och gör egna bedömningar som kan vara kloka eller obetänksamma. De behöver inte tänka som vi eller bedöma situationen som vi.

Frågan kokar därför ned till vilken nytta vi har att få svar på frågan om skorna är utplacerade. Motivet för att plantera ut skor bör vara att försöka bevisa att Helena kommit hem till Kohagen, antingen per egen maskin eller genom att mördarna skjutsat henne. I praktiken ger det mycket lite eftersom mördarna hur som helst måste ha fått tag i Helena på en viss plats.

Jag tycker därför man skall vara öppen för möjligheten men samtidigt inse att det påverkar mycket lite i bedömningen om vad som kan ha hänt. Oavsett om det är villospår så kan Helena ha varit levande flera dagar efter försvinnandet. Inget hindrar det oavsett hur hon försvann.

Klart att det var vanligt att gå denna vägen hem, men ensam, kl. 2 på natten när det finns en upplyst och asfalterad gångväg hela vägen hem?
Jag är skeptisk, finns ju spindlar, ormar, fladdermöss och andra kryp i skogen

Jag är inte övertygad om att GM måste vara nån av alla dom som är omnämnda i tråden.
Tror det kan vara nån som HA kände, hon hade ju jobbat på turistbyrån och gått på komvux så hon kände ju garanterat folk som inte familj och vänner kände till.

Som sagt så vet vi ju inte speciellt mycket om fallet.
Citera
2021-08-07, 21:06
Medlem
Citat:
Självklart är det så som du skriver. Men de som trollar i tråden kan göra det på olika sätt. Det tydligaste exemplet är svamlet från Prytz67. Det finns svammel nu med. Saker påstås som inte kan kontrolleras, folk säger sig hört saker av polisen, av en ångerfull gärningsman.... Visst kan någon ha hört en sak från en ångerfull gärningsman, men om samma person har fingrarna med på alla möjliga håll ja då är det ett troll eller en barnrumpa och tråden vinner på att identifiera sådana, ignorera dem och inte nämna dem vid namn.

Alltid kommer det svammel i en sida som Flashback som är en skvaller och svammel sida .Tex fallet m Lisa Holm finns det ännu en ” levande tråd om alla omöjliga och helt osannolika teorier från att fel mördare Nerjus B blev dömd till maffia och godsägare som dödat henne ! Troll och konspirationsteorier hör till Flashback tyvärr. Och att det finns saker som inte går kontrollera är ju snarare en sanning för fallet är ännu olöst efter närmare 30 år . Ibland kan det där ” Trollet sitta på information som kan ha mer betydelse än vad det ser ut och låter som. Läser man denna tråd från när den startade ser det ju nästan ut som fallet är uppklarat ? Tänker på konversationen med Atervandsgrand och ( glömt den andres alias ) I dagsläget behövs ett erkännande för även om Helenas kropp hittas kommer det inte ens visa om hon blev dödad el avliden på annat vis ? Skottskada ev i huvudet men andra bevis är borta för länge sedan . Den som gjorde detta kanske vill bikta sig den dagen han är döende el någon som vet känner att de kan berätta …… kalla fall kan nog tyvärr inte sopa ihop detta fall eftersom så många misstag gjordes i början 😕
Citera
2021-08-07, 21:47
Medlem
Gw skulle väl ge en miljon kr i dubbelmordet för tips som ledde till en gm
I detta fall måste det väl finnas bra förutsättningar om det är som många tycks tro fler inblandade
Citera
2021-08-07, 23:42
Medlem
Citat:
Klart att det var vanligt att gå denna vägen hem, men ensam, kl. 2 på natten när det finns en upplyst och asfalterad gångväg hela vägen hem?
Jag är skeptisk, finns ju spindlar, ormar, fladdermöss och andra kryp i skogen .
1992 var alternativet att gå ner vid Kolarestigen om man ville ha belysning. Möjligen smidigast om man var cykelburen, men till fots var Ekuddenvägen > stigen det allra rimligaste en kort sommarnatt när dagen nästan börjar gry.
Citera
2021-08-08, 03:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Precis som Hardbeck tycker jag inte om utkastade "random frågor". Rotvagen inser naturligtvis att de frågor och påpekanden som Ugglan gör bygger på god kännedom om vad vi faktiskt kan veta. Det är skillnaden mellan Ugglans inlägg och vissa barnrumpors inlägg. Ugglan utgår faktiskt från att vi har kännedom om vissa saker. Samtidigt har Rotvagen naturligtvis rätt i att lösningen kan ligga helt utanför hittills kända ting.

Mitt inlägg kan dock missförstås. För att förtydliga så tycker jag att tråden har en barnrumpa som bara är att ignorera: tramsiga frågor och tramsiga påståenden i syfte att verka kunnig. Sedan tänker jag på en barnrumpa till som jag nog hade tolererat om det inte vore för den förste.

Jag har tyvärr inte Ugglans tålamod...

Jag tänker väl närmast att trådens kvalitet dalar när folk börjar prata med barnrumpan vars inlägg är så undermåliga att jag funderar på om vederbörande trollar. Ugglan hade väl kallat trollandet för fokusförskjutning...

Min fetning:

Och vad Rotvagen inte har fattat är att vi känner till fler detaljer än de som har förekommit i media (bland annat detaljer som har levererats av Motown, disktrazan, Gatsten med flera). Dessutom har uppgifterna i media tilltagit under senare år och innefattar numera "Carina" samt polisens ganska detaljerade uppgifter om "mannen med pilotglasögon", vilket har gjort att vi seriösa i tråden har kunnat flytta fram våra positioner. Men Rotvagen ligger som bekant fortfarande under en sten.
Citera
2021-08-08, 16:12
Medlem
Okej Ugglan...det verkar som ni hakat på B.V-spåret..som jag dessutom redan redogjort för tidigare i tråden..bra där🕵️‍♀️
B.V som åkte från Radbyn (förfesten)..i en liten vit bil...tillsammans med S.P.
Lycka till!
Citera
2021-08-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Okej Ugglan...det verkar som ni hakat på B.V-spåret..som jag dessutom redan redogjort för tidigare i tråden..bra där🕵️‍♀️
B.V som åkte från Radbyn (förfesten)..i en liten vit bil...tillsammans med S.P.
Lycka till!
Att förhöra bruttan som gav B.V alibi, var det hon som jobbade på SCA, är en stor del av att förstå vad som hände!
Citera
2021-08-08, 19:33
Medlem
jewclaws avatar
Är det sant att J*cke Lindb*m är inblandad? Ska tydligen ha umgåtts med BO samma kväll tillsammans med Pe*er Kr*mer (som ju är misstänkt inom många kretsar i m-stad)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in