2021-08-08, 16:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men SCB har svagheten att man måste identifiera sig. De ringde mig men efter att de i flera minuter frågade om mig och om jag verkligen var jag innan de kom till några OU frågor så hoppade jag av och la på. Den kvinnan som intervjuade vet ju vem jag är och skall sedan fråga ut mig om mina politiska åsikter. Även om de "anonymiserar" svaren så vet ju den som som ringer exakt vad jag tycker. Det gör att personer med PK-åsikter är överrepresenterade.

Du har helt rätt i att nationella blir underrepresenterade för att de inte svarar. Jag säger inte att SCB;s resultat är pålitligt. Särskilt när Sd var små, då hittade SCB bara en bråkdel av dem. De har sina vägningsmetoder naturligtvis, men det är bara valresultat som gör att de kan korrigera.

Jag tror däremot att Mp och L går bra i Sentio bara för att de som kommit med är en sorts aktivister som är medveten om institutets övervikt mot Sd och de stannar kvar för att det även premierar deras partier med övervikt.

Har själv varit den sortens aktivist i ett institut där man kunde anmäla sig själv. Har aldrig spontant blivit tillfrågad om att delta i en OU.
Citera
2021-08-08, 16:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du har helt rätt i att nationella blir underrepresenterade för att de inte svarar. Jag säger inte att SCB;s resultat är pålitligt. Särskilt när Sd var små, då hittade SCB bara en bråkdel av dem. De har sina vägningsmetoder naturligtvis, men det är bara valresultat som gör att de kan korrigera.
Jag tror däremot att Mp och L går bra i Sentio bara för att de som kommit med är en sorts aktivister som är medveten om institutets övervikt mot Sd och de stannar kvar för att det även premierar deras partier med övervikt.
Har själv varit den sortens aktivist i ett institut där man kunde anmäla sig själv. Har aldrig spontant blivit tillfrågad om att delta i en OU.

Jag vill vara med i OU men gillade inte att de frågade ut mig så mycket om min identitet.
Citera
2021-08-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Skop vaknar till några gånger om året (inom parantes siffrorna från februari!):

Socialdemokraterna 27,2 (27,4)

Moderaterna 21,8 (24,5)

Sverigedemokraterna 19,5 (15,5)

Vänsterpartiet 12,0 (10,2)

Centerpartiet 8,7 (10,0)

Miljöpartiet 3,7 (4,0)

Kristdemokraterna 3,5 (4,6)

Liberalerna 2,9 (2,4)

Övriga partier 0,8 (1,4)

https://nyheteridag.se/sd-okar-kraftigt-i-opinionsmatning-fran-skop-kd-l-och-mp-utanfor-riksdagen/

Skop har systematiskt legat 2-3 PE under alla andra för SD i många mätningar. 19,5% hos Skop motsvarar därför lätt ca 22% hos Novus/Sifo/Ipsos.

Observera att Skop, till skillnad från alla andra mätningar, inte frågar ”vilket parti skulle du rösta på” utan istället ”vilket parti tycker du bäst om?”.
Citera
2021-08-08, 17:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag vill vara med i OU men gillade inte att de frågade ut mig så mycket om min identitet.

Nej det låter väldigt konstigt att de ska pumpa en på uppgifter. Är du säker på att det var ett institut och inte någon annan som utgav sig för att vara det?

Min fru fick ett SCB formulär på posten som man kunde skicka in eller gå in på webben och svara där eller om man inte gjorde något av det få ett samtal förutsatt att man inte har hemligt nummer. De antar väl att om de har adressen och telefonnummer så borde det inte vara någon tvekan om att man förstår vem man talar med. Nej jag tror inte hon svarade, slängde skiten.

Hur som helst ska man ta opinionsresultat med en stor nypa salt.
Citera
2021-08-08, 19:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Minsann, KD under spärren! Inte en dag för tidigt!

Jag utgår ifrån att deras nedgång främst beror på Ebbas konflikt med sin granne, men om ett år kommer det vara löst och en ickefråga för de flesta. Men om ifall att de mot förmodan fortfarande ligger risigt till framåt valdagen kommer många moderater, och möjligen även några sverigedemokrater, stödrösta på dem så jag är rätt säker på att de kommer klara spärren.

Även MP kan nog få stödröster om det behövs, sannolikt främst från S, V och möjligen även C. Dessutom har de halva Sveriges mediakår som hårt arbetande valarbetare i ryggen.

De som ligger riktigt farligt till är L som lyckats med bedriften att göra sig ovän med allt och alla.
Citera
2021-08-08, 19:56
Medlem
Citat:

Moderaterna 21,8 (24,5)

Centerpartiet 8,7 (10,0)

Miljöpartiet 3,7 (4,0)

Liberalerna 2,9 (2,4)

Övriga partier 0,8 (1,4)

https://nyheteridag.se/sd-okar-kraftigt-i-opinionsmatning-fran-skop-kd-l-och-mp-utanfor-riksdagen/

Bekymmersamt att KD ligger så lågt.
Men kul att SD står starka. Och kommer att öka i och med skjutgladheten på många ställen runt i riket.
Citera
2021-08-08, 21:39
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Helvete vad trött jag blir på den där åsnan Björn Söder. Även om han må ha rätt om att vaccinskeptiker är foliehattar och dumma i huvudet så är det inte smart att angripa en stor del av sin väljarkår som just består av dessa WT-tatuerade gråa mjukisbyxor-foliehattar. Snälla håll käften någon gång och håll saker för dig själv.

Tack vare den horungen så har vi tappat en jävla massa potentiella röster. Allt från israelkritiska Sverigedemokrater, turkiska SD-sympatisörer pga hans eviga runkande för Armenien och nu alla dessa WT:n som kommer rösta på något betydelselöst foliehattsparti som AfS istället.

Kan någon i ledningen sätta munkavle på idioten?

Jag är inte WT eller foliehatt men är ändå vaccinskeptiker just när det gäller Corona. Framstressat vaccin OCH man försöker beröva oss våra friheter med auktoritära ageranden som intyg för att göra vardagliga sysslor. För ett virus som dödar 0,1% av de som smittas.

Globalister världen över har agerat mycket synnerligt också. Varför tvinga folk att vaccinera sig? Har ALDRIG hänt förut i världshistorien. Jag är ung och är inte särskilt rädd för viruset och de som är rädda har ju tagit vaccin och är således skyddade? Eller hur? Personligt ansvar och frihet tycker jag är rätt väg att gå. Också massiv censur av de som på något vis ifrågasätter forskning. Forskning är till för att ifrågasättas. Alla trodde ju Galileo var en foliehatt innan det bevisades att han fick rätt.

Om SD fortsätter såhär kommer det börja ta emot att stötta partiet. Corona och nu även vaccinfrågan har SD floppat i rejält och bör därför inte prata om det alls.

https://youtu.be/cAySEqiFDRk

Är Russell Brand foliehatt eller WT?
Senast redigerad av Haddock93 2021-08-08 kl. 21:46.
Citera
2021-08-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ja de står ju för sitt ursprung enligt Åkesson. Dvs från rasist organisationen Bevara Sverige Svenskt.

Vem bryr sig? Det där tugget fungerade för 5-10 år sen- inte längre.
Citera
2021-08-08, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Skop har systematiskt legat 2-3 PE under alla andra för SD i många mätningar. 19,5% hos Skop motsvarar därför lätt ca 22% hos Novus/Sifo/Ipsos.

Observera att Skop, till skillnad från alla andra mätningar, inte frågar ”vilket parti skulle du rösta på” utan istället ”vilket parti tycker du bäst om?”.
Ja, det är klart godkänt men långt från Skoprekordet 23,3 i januari 2020. Det var kulmen på uppgången under slutet av vansinnesåret 2019 då folk lackade ur på skjutningarna (Karolin Hakim 26/8 2019) och sprängningarna (Linköping helt hus urblåst i juni etc).

Folk är således inte lika arga denna gång, men det ser ändå bra ut för SD och det kan bli en rakethöst liknande 2019. I synnerhet om Afghanistan blir nya Syrien, trycket på S från MP/V/C/DN/AB/sv kyrkan att gå in i Wir Schaffen Das-läge a la 2015 kommer att bli betydande.
Citera
2021-08-08, 23:41
Medlem
Haddock93s avatar
https://twitter.com/StatistiskO/status/1424341485965783047/photo/1

Intressant graf med antalet medlemmar i olika partier över tiden. Socialdemokraternas trend är ju katastrofal.

SDs medlemmar ökar sakta men säkert. Stabilt.

Speglar ju opinionen rätt bra med.
Citera
2021-08-09, 00:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://twitter.com/StatistiskO/status/1424341485965783047/photo/1

Intressant graf med antalet medlemmar i olika partier över tiden. Socialdemokraternas trend är ju katastrofal.

SDs medlemmar ökar sakta men säkert. Stabilt.

Speglar ju opinionen rätt bra med.

Det finns en bra wikipedia-sida med det också. MP är under 10000 nu. Vi i SD kan gå om M nästa årsskifte om de förlorar lika många medlemmar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagspartiernas_medlemsutveckling
Citera
2021-08-09, 01:36
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:

Moderaterna 21,8 (24,5)

Centerpartiet 8,7 (10,0)

Miljöpartiet 3,7 (4,0)

Liberalerna 2,9 (2,4)

Övriga partier 0,8 (1,4)

https://nyheteridag.se/sd-okar-kraft...for-riksdagen/

Det hade varit underbart om "L", MP och KD åkte ur. Men KD brukar göra bra ifrån sig under valrörelserna, så de lär bli kvar. De hade liknande siffror under det förra mellanvalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in