2021-08-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
I min värld är demokraternas envisa vägran att medverka till att sanningen kommer fram tillräcklig indikation på att allt inte står rätt till. Varför är de så hysteriska om de är övertygade om att allt står rätt till? De skulle ha allt att vinna på maximal genomlysning i det fallet. De skulle framstå som den vuxne i rummet och när alla kontroller genomförts och inget hittats så skulle rebublikanerna framstå i dålig dager. Kom inte dragande men att det skulle kosta för mycket, det handlar om små pengar i sammanhanget. En helt annan sak som jag inte förstår är hur en svensk kan försvara att inte ens kolla id på de som röstar, det är ju helt absurt.

Det är nog mer hur denna audit genomförs som kritiseras. De uttalade sig om resultatet redan innan de började genomföra auditen. De kan ingenting om hur ett val genomförs och vad de ska leta efter.

Men en sak som är säker, de kommer inte att få det roligt framöver.
2021-08-07, 18:31
Medlem
Citat:
I min värld är demokraternas envisa vägran att medverka till att sanningen kommer fram tillräcklig indikation på att allt inte står rätt till. Varför är de så hysteriska om de är övertygade om att allt står rätt till? De skulle ha allt att vinna på maximal genomlysning i det fallet. De skulle framstå som den vuxne i rummet och när alla kontroller genomförts och inget hittats så skulle rebublikanerna framstå i dålig dager. Kom inte dragande men att det skulle kosta för mycket, det handlar om små pengar i sammanhanget. En helt annan sak som jag inte förstår är hur en svensk kan försvara att inte ens kolla id på de som röstar, det är ju helt absurt.

Sanningen är redan framme. Valet är över och Biden vann.
2021-08-07, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Sanningen är redan framme. Valet är över och Biden vann.

Meningslöst svar. Inte trovärdigt att demokraterna frivilligt missar en chans att framstå i god dager. Demokraternad beteende stämmer bara överens med att det förekommit massivt valfusk och att de vet om det. I din värld så har demokraterna "vunnit" om de lyckas komma undan med det.
2021-08-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirning
Jämför med EU val, om någon inom Sverige anser att något parti fuskat med EU valet och någon organisation inom EU undersöker detta och inte hittar ngt, skall inte Sverige ha rätt att undersöka valprocessen som bedrivs i Sverige också?

Det verkar ganska rimligt att Sverige borde ha den möjligheten tycker jag och därmed så tycker jag också att det verkar rimligt om AZ etc också skulle ha dessa möjligheter därför att de är bättre med decentraliserad makt, men nackdelen är då att alla dessa processer kan då komma att ta ganska lång tid tyvärr, jag ser i alla fall inget alternativ till att låta det ta tid.
[...]
På samma sätt tror jag det nu är med diverse pågående detaljer kring valfusket, dessa saker måste upp i ljuset och undersökas grundligt för att säkerställa och lugna de folk som inte misstänker fuffens och i alla fall tillåta folk som vill undersöka detta få tid att granska sakerna i lugn och ro.

I Sverige har man 10 dagar på sig att överklaga valresultat, räknat från den dag Valmyndigheten fastställt det (vilket brukar vara några dagar efter valdagen).

Sedan om nån vill forska i valresultatet efteråt så kan man nog det, men det kan inte påverka resultatet eller ändra något. Valresultatet ligger fast om det inte överklagats inom 10 dagar.

Om saker ska fram i ljuset måste man göra det seriöst. Då kan man inte anlita firmor vars VD uttalat sig för fusk redan i november och där arbetet finansieras av hemliga donationer som senare visar sig mestadels komma från ultra-högern. Sådana undersökningar och deras resultat kan aldrig lugna folk som tvivlar.
Senast redigerad av Auric 2021-08-07 kl. 19:24.
2021-08-07, 19:06
Medlem
siisters avatar
Citat:
Meningslöst svar. Inte trovärdigt att demokraterna frivilligt missar en chans att framstå i god dager. Demokraternad beteende stämmer bara överens med att det förekommit massivt valfusk och att de vet om det. I din värld så har demokraterna "vunnit" om de lyckas komma undan med det.

Vilka demokrater tänker du på? Själv tycker jag att republikanerna ska föregå med gott exempel och dra i gång granskningar där Trump + parti vann, det kanske är enklare för andra att hoppa på tåget när dom får se hur effektivt och billigt det är att granska ett val såhär långt i efterhand
2021-08-07, 19:15
Medlem
Citat:

Inte alls meningslöst svar. Alla vederbörliga instanser har gjort sitt jobb och förklarat att valet genomförts korrekt och utan systematiskt valfusk. Nu är valet över sen länge.

Det som är meningslöst är att hyra in ett clown-posse från Florida som är helt renons på att göra audits för att göra en forensic audit.
2021-08-07, 19:19
Medlem
Citat:

Envis vägran att medverka? Det har ju bara lagts fram anklagelser från Trumps sida. Anklagelser han fört fram sedan 2016. Varför ska man medverka i något som så tydligt är en politisk cirkus utan substans? Och, nej, de har inte allt att vinna på en maximal genomlysning. Medverkar man i en sådan här politisk cirkus så riskerar man att undergräva förtroendet för det politiska systemet.

Det Demokraterna skulle vinna på, liksom Republikanerna, vore om man tog ett samlat grepp för utveckla och modernisera det amerikanska valsystemet. Men att medverka till att rota i enbart valkretsar som Republikanerna pekar på har Demokraterna inget att vinna på. Skulle du ens hävda att Republikanerna hade allt att vinna på en sån sak, om rollerna hade varit de omvända?

Att man ska kolla ID på något sätt är klart (och det gör man ju), Men du måste inse att i USA finns inga nationella eller delstatliga standardiserade id-kort och amerikaner behöver inte id-handlingar i sitt dagliga liv på samma sätt som vi t ex behöver i Sverige. Skulle du själv betala 500 spänn för ett id-kort om enda gången du behövde använda det var när du gick till vallokalen och röstade vart fjärde år?
Senast redigerad av Auric 2021-08-07 kl. 19:25.
2021-08-07, 19:32
Medlem
https://edition.cnn.com/videos/politics/2021/08/07/bill-gates-intv-arizona-gop-warn-maricopa-county-official-trump-election-lie-audit-ebof-vpx.cnn

'Watch your six': Arizona Republican threatens election officials in email

Det skickas orangea dräkter till vissa .... det här blir jobbigt för många nu. Det hotas för glatta livet nu!
2021-08-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Envis vägran att medverka? Det har ju bara lagts fram anklagelser från Trumps sida. Anklagelser han fört fram sedan 2016. Varför ska man medverka i något som så tydligt är en politisk cirkus utan substans? Och, nej, de har inte allt att vinna på en maximal genomlysning. Medverkar man i en sådan här politisk cirkus så riskerar man att undergräva förtroendet för det politiska systemet.

Det Demokraterna skulle vinna på, liksom Republikanerna, vore om man tog ett samlat grepp för utveckla och modernisera det amerikanska valsystemet. Men att medverka till att rota i enbart valkretsar som Republikanerna pekar på har Demokraterna inget att vinna på. Skulle du ens hävda att Republikanerna hade allt att vinna på en sån sak, om rollerna hade varit de omvända?

Att man ska kolla ID på något sätt är klart (och det gör man ju), Men du måste inse att i USA finns inga nationella eller delstatliga standardiserade id-kort och amerikaner behöver inte id-handlingar i sitt dagliga liv på samma sätt som vi t ex behöver i Sverige. Skulle du själv betala 500 spänn för ett id-kort om enda gången du behövde använda det var när du gick till vallokalen och röstade vart fjärde år?

Der är lögn att alla inte har id-kort. Var har du fått en sån foliehattsteori ifrån?

Demokraterna skulle medverka till utredningarna eftersom det skulle gynna dem (om de var oskyldiga).
2021-08-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Washington Post....fnizz....
ja jag vill gärna ha lite bakom ryggen när jag gör inlägg. Då duger ju dom vanliga stora medierna riktigt långt med sin oftast balanserade rapportering.
Och man blir ju inte påkommen med fake news vilket är viktig för mig.
2021-08-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Inte alls meningslöst svar. Alla vederbörliga instanser har gjort sitt jobb och förklarat att valet genomförts korrekt och utan systematiskt valfusk. Nu är valet över sen länge.

Det som är meningslöst är att hyra in ett clown-posse från Florida som är helt renons på att göra audits för att göra en forensic audit.

Jo, det var meningslöst. Du svarar inte på varför demokraterna inte medverkar till att räta ut alla frågetecken trots att det skulle gynna dem om de var oskyldiga.
2021-08-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Vilka demokrater tänker du på? Själv tycker jag att republikanerna ska föregå med gott exempel och dra i gång granskningar där Trump + parti vann, det kanske är enklare för andra att hoppa på tåget när dom får se hur effektivt och billigt det är att granska ett val såhär långt i efterhand

Långt i efterhand? Det har inte ens gått ett år. Har inte sett några sådana krav från demokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in