Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Jag kan hålla med om att fallet innehåller en kändis är det som gör det medialt och av allmänt intresse. Samma mediala och allmänna intresse som kändisar av olika slag utnyttjar för att ta sig uppåt med, även så Ebba.
Att ifrågasätta de orimligt positiva och negativa omdömena dessa får är inte orimligt, men kanske inte topic för tråden. Ebba blev länge undantagen från den mest negativa behandlingen av media, sannolikt för att hon är en ung och snygg kvinna som var ny på jobbet. Personligen tror jag att det var där som hon började spåra, att hon helt enkelt trodde att gräddfilen skulle vara för evigt, oavsett vad hon tog sig till och sa.
Alla partiledare som går rakt emot de egna kärnfrågorna, hade fått samma ifrågasättanden. Faktiskt även Jimpa, även om hans parti och väljare är närmast immuna mot politiska skandaler. Men ponera att Herr Åkesson smugglat in hazarer som han blivit nära vänner med under en utlandsresa, som han gav skydd i sitt eget hem. Tror du kritiken hade uteblivit, givet hans hållning i frågan? Hade man reagerat på hyckleriet med mer än en notis?
En annan aspekt på frågan är att vi ska alla vara lika inför lagen, även om man är partiledare och lagstiftare.
Ett inlägg värt att upprepa, för det är så klokt och sant.
Givetvis har detta fått den genomslags kraften det fått, för att Ebba är känd. Om hon vore känd från villa medusa tror jag inte människor förväntat sig samma moral av henne. Dock tror jag att de som ifrågasatte hennes beteende hade tyckt samma sak som de tycker idag. Fråganär vad ebbaisterna tyckt. Jag tvekar på att Ebba haft den aktiva hejarklack hon har idag då.
Men som politiker i allmänhet och som partiledare för ett kristet parti i synnerhet. Förväntas sköta sig lite bättre än andra. Det kan tycka vad man vill om, det förändrar dock inte faktumet att det är sant.
Ebba är den partiledare som smartast lyckats utnyttja både pressens gräddfil och social media. Hon bjuder pressen på hemma hos reportage där hon fredagsmyset med barnen. Hon syns snyggt uppklädd i vimlet i Stockholms nattliv. Hon är lagom personlig, privat och mänsklig på social media. Hon uppdaterar ofta och finns synlig på nästan social media. Youtube, Insta, Twitter etc etc Någon som vet om hon finns på Snapp och tictok?
Fråga vilken medieexpert som helst, om du utnyttjat pressen i medgång. Så kommer det att skrivas spaltmeter i motgång. Så att media bevakar detta på sättet de gör är delvis Ebbas eget fel.
Så hysteriskt roligt det vore om Jimpa gömde illegala flyktingarna i sitt hem. Då skulle jag för första gången någonsin stå på Jimpas sida och försvara honom i trådar här. Tyvärr åker ju bara Jimpa till katastrofområden och delar ut flygblad om att dom inte är välkomna till Sverige. Inte alls lika kul och inte alls värt att försvara.
Då förstår ni, hur vida jag tycker att Jimpa gör rätt eller fel handlar inte om vem han är, utan hur han agerat.