2021-08-04, 12:58
Medlem
Har två innekatter som ständigt hänger runt på min uteplats (inmurad) där de även går på toa i blomkrukor.

Utanför murarna är det en hel del stray cats som jag brukar mata då och då. Min ena katt (Katt A) är nyfiken på dessa, medan den andra (Katt B) är aggressiv.

Hur som helst. Katt A har under det senaste året fått mask flera gånger som jag har avmaskat i perioder. Ursprungligen kommer denna mask säkerligen ifrån stray catsen. Hur den sedan återkommer kan möjligtvis vara ifrån stray catsen också eller ifrån blomkrukorna (om masken nu är kvar i dessa).

Det jag finner konstigt är att jag inte en enda gång har sett katt B ha mask. Jag har inte heller avmaskat denna katt då hon är sjukt svår att få piller i. Kan hon ha mask även om jag inte sett det? Möjligt, men jag kollar henne ändå i rumpan regelbundet när den andra katten har mask och har aldrig sett något.

Så min fråga är helt enkelt, kan vissa katter vara resistenta mot mask?
Citera
2021-08-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Har två innekatter som ständigt hänger runt på min uteplats (inmurad) där de även går på toa i blomkrukor.

Utanför murarna är det en hel del stray cats som jag brukar mata då och då. Min ena katt (Katt A) är nyfiken på dessa, medan den andra (Katt B) är aggressiv.

Hur som helst. Katt A har under det senaste året fått mask flera gånger som jag har avmaskat i perioder. Ursprungligen kommer denna mask säkerligen ifrån stray catsen. Hur den sedan återkommer kan möjligtvis vara ifrån stray catsen också eller ifrån blomkrukorna (om masken nu är kvar i dessa).

Det jag finner konstigt är att jag inte en enda gång har sett katt B ha mask. Jag har inte heller avmaskat denna katt då hon är sjukt svår att få piller i. Kan hon ha mask även om jag inte sett det? Möjligt, men jag kollar henne ändå i rumpan regelbundet när den andra katten har mask och har aldrig sett något.

Vad jag vet kommer masken från fåglar som de äter - de andas in ägg som de sedan hostar upp och sväljer. Den ena katten kommer förmodligen inte i kontakt med fåglar. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2021-08-04, 13:50
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Minns dig sen förut pga det där med att blomkrukorna är katt-toaletter, och du bor utomlands. Jag kan bara svara för svenska förhållanden.

Immunförsvaret bekämpar parasiter med mer eller mindre framgång. Parasitens "mål" är att inte ställa till med för mycket skada eller väcka en stark immunförsvarsreaktion, så att den kan få leva kvar i värddjuret. Helt immuna mot mask tror jag inte katter kan bli, men viss resistens kan de få så att de kan leva med parasiter utan att de blir sjuka. Katter kan dock dö av maskangrepp, ex vis spolmask som sätter sig i nervsystemet.

Att man inte ser några maskar är det vanliga när det gäller spolmask. Den typiska hostan (som många kattägare tror beror på hårboll mm) och eventuellt sämre päls + avmagring är vad man brukar märka det på. Katten kan kräkas upp nåt spagettiliknande och sällsynt kan det ligga en mask och kräla i kattlådan, 10-15 cm lång.

Spolmask är lurigt eftersom dess larver vandrar runt i kroppen för att nå lungorna, men den kan ligga inkapslad i väntan på lämpligt tillfälle och där är den oåtkomlig för maskmedel. Spolmask smittar inte bara via bytesdjur utan även avföring så dina blomkrukelådor kan vara en smittkälla. Äggen ska vara tåliga och i vart fall i teorin kunna finnas på liggplatser, husdamm osv. Har läst om uppfödare som säger spolmasken är nära nog omöjlig att bli av med. Det smittar via modersmjölken.

Bandmask får katter endast om de ätit ett smittat bytesdjur. Maskarna blir jättelånga och brukar ligga vikta flera gånger om i tarmen för att få plats. De släpper små leder från analen, som ser ut som krypande risgryn. Man kan eventuellt hitta dem torkade och döda på liggplatsen. Lederna smittar inte andra katter.

Så för att svara på din fråga: Katter kan ha mask utan att du märker nåt speciellt. Det behöver inte alls vara från straysen. De kan som sagt smittas med modersmjölken. Spolmaskägg kan finnas i krukorna och kanske kommer dina katter åt bytesdjur? Det räcker med ett, nästan alla är infesterade.

Här i Sverige finns det spot on-lösning för avmaskning som är receptfri. Superenkelt, man sätter en droppe i nacken. Det finns även flytande maskmedel.
Citera
2021-08-04, 18:35
Medlem
Tack för svar!

Finns inte drop i nacken här tyvärr, utan det är piller.

Vad gäller bytesdjur, så är det främsta som jagas här kackerlackor. Dock har det hänt att en och annan mus fångats. Men det är främst kackerlackor som de käkar upp.

Väldigt tveksamt om det är spolmask som råder här då jag inte märker av några av symptomen du nämner. Det jag ser, vilket är väldigt tydligt, är små maskar i gumpen på den ena katten som trillar ut lite då och då. Jag har alltså haft dessa små maskar gåendes på diskbänken bland annat. De är ca 1 cm långa.

Jag får i alla fall försöka ge den andra katten tablett också, men det är riktigt svårt. Får se hur det går.
Citera
2021-08-04, 19:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Tack för svar!

Finns inte drop i nacken här tyvärr, utan det är piller.

Vad gäller bytesdjur, så är det främsta som jagas här kackerlackor. Dock har det hänt att en och annan mus fångats. Men det är främst kackerlackor som de käkar upp.

Väldigt tveksamt om det är spolmask som råder här då jag inte märker av några av symptomen du nämner. Det jag ser, vilket är väldigt tydligt, är små maskar i gumpen på den ena katten som trillar ut lite då och då. Jag har alltså haft dessa små maskar gåendes på diskbänken bland annat. De är ca 1 cm långa.

Jag får i alla fall försöka ge den andra katten tablett också, men det är riktigt svårt. Får se hur det går.

Det låter typiskt som bandmaskleder, det du sett. De kryper fram genom att dra ihop sig och sträcka ut sig. Hittade en liten film som visar hur de kryper runt i hundbajs. Mysigt.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursju...skar-hos-hund/

Det är bytesdjur som smittar. De här småmaskarna smittar inte katter, de måste ätas upp av ett bytesdjur och utvecklas där.

Hur det är med kackerlackor och smitta har jag inte en susning om. Svårt att hjälpa dig när jag inte känner till Maltas maskar. Tapeworm heter de på engelska, såpass vet jag, hehe.

Du kanske ska använda bredspektrum maskmedel. Axilur har vi här hemma, det tar flera av de utländska maskarna. Finns i flytande form.

Det kommer gå bättre om ni är två personer, när motsträviga kisse ska avmaskas. Alternativt göra "mumiekatten" och rulla in kisse i ett lakan. Att kleta in tabletten i smör kan hjälpa, den glider lättare ner. När man fått in tabletten i munnen, ska man föra hakan uppåt och stryka nedåtriktat över strupen.

Alternativ till tvång är att krossa tabletten och blanda i mat, förstås, men de brukar ofta känna det smakar skumt. Man kan köpa Dreamies kattgodis, holka ur innehållet så bara skalet är kvar, stoppa in tabletten där. Krossa tabletten, blanda med mjukost, kleta in frambenen med innehållet.
Citera
2021-08-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det låter typiskt som bandmaskleder, det du sett. De kryper fram genom att dra ihop sig och sträcka ut sig. Hittade en liten film som visar hur de kryper runt i hundbajs. Mysigt.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursju...skar-hos-hund/

Det är bytesdjur som smittar. De här småmaskarna smittar inte katter, de måste ätas upp av ett bytesdjur och utvecklas där.

Hur det är med kackerlackor och smitta har jag inte en susning om. Svårt att hjälpa dig när jag inte känner till Maltas maskar. Tapeworm heter de på engelska, såpass vet jag, hehe.

Du kanske ska använda bredspektrum maskmedel. Axilur har vi här hemma, det tar flera av de utländska maskarna. Finns i flytande form.

Det kommer gå bättre om ni är två personer, när motsträviga kisse ska avmaskas. Alternativt göra "mumiekatten" och rulla in kisse i ett lakan. Att kleta in tabletten i smör kan hjälpa, den glider lättare ner. När man fått in tabletten i munnen, ska man föra hakan uppåt och stryka nedåtriktat över strupen.

Alternativ till tvång är att krossa tabletten och blanda i mat, förstås, men de brukar ofta känna det smakar skumt. Man kan köpa Dreamies kattgodis, holka ur innehållet så bara skalet är kvar, stoppa in tabletten där. Krossa tabletten, blanda med mjukost, kleta in frambenen med innehållet.

Sorry, läste slarvigt tidigare.

"De släpper små leder från analen, som ser ut som krypande risgryn."

Precis så är det, så bandmask låter det definitivt som då.

Så om denna mask inte smittar i sig eller från katt till katt så förklarar det i så fall varför den ena katten inte lider av det.

Tänker att antingen har jag aldrig blivit av med masken helt ifrån första början eller så är det kackerlackorna, för kackerlackor äter dem som fan.

Är Axilur som man lägger i nacken? Kan man köpa det på nätet tro? Ska kika lite på det.

Tyvärr är jag ensam. Det jag gör är att hålla i nackskinnet, stoppa in tabletten så långt i halsen jag kan, hålla för munnen, masera strupen och blåsa/pussa lite på nosen.

Den ena katten - som är större - är dock sjukt bångstyrig och inte alls sammarbetsvillig. Väldigt stark också. Världens mysigaste annars, men tablett vill den inte ha... Vet kanske att den inte behöver

Hade kunnat testa att hålla fast henne mellan benen när jag gör det, men tveksamt om det går. Får testa mig fram i all fall och se.
Senast redigerad av sumialic 2021-08-04 kl. 20:53.
Citera
2021-08-04, 21:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Sorry, läste slarvigt tidigare.

"De släpper små leder från analen, som ser ut som krypande risgryn."

Precis så är det, så bandmask låter det definitivt som då.

Så om denna mask inte smittar i sig eller från katt till katt så förklarar det i så fall varför den ena katten inte lider av det.

Tänker att antingen har jag aldrig blivit av med masken helt ifrån första början eller så är det kackerlackorna, för kackerlackor äter dem som fan.

Är Axilur som man lägger i nacken? Kan man köpa det på nätet tro? Ska kika lite på det.

Tyvärr är jag ensam. Det jag gör är att hålla i nackskinnet, stoppa in tabletten så långt i halsen jag kan, hålla för munnen, masera strupen och blåsa/pussa lite på nosen.

Den ena katten - som är större - är dock sjukt bångstyrig och inte alls sammarbetsvillig. Väldigt stark också. Världens mysigaste annars, men tablett vill den inte ha... Vet kanske att den inte behöver

Hade kunnat testa att hålla fast henne mellan benen när jag gör det, men tveksamt om det går. Får testa mig fram i all fall och se.

Det man har i nacken heter Dronspot. Inom Sverige går det köpa på nätet. Det står att det tar både bandmask och rundmask/spolmask men det är ju de svenska arterna.
https://www.kronansapotek.se/Dronspot-vet/p/046503/

Axilur finns flytande och som tabletter. Bredspektrum, tar även diverse maskar som inte finns i Sverige. Ska ges 3 dagar i följd, i alla fall var det så sist jag använde.
https://www.kronansapotek.se/Axilur-vet/p/156521/

Ett tips när man ska avmaska är att hugga katten när den ligger och sover, vara snabb som fan. (Inget man kan göra ofta, då blir kisse psycho.)
Citera
2021-08-05, 06:34
Medlem
Myrtens avatar
Citat:

Ja, hon kan ha mask utan att du ser det.

Men sen också, vad är det för mask? Tex spolmask smittar ju mellan katterna, men bandmasken får de i sig från bytesdjur. Den andra katten kanske helt enkelt inte jagar, eller äter inte sina bytesdjur.

Redigering: Sorry, du hade redan fått bra svar.
Senast redigerad av Myrten 2021-08-05 kl. 06:36.
Citera
2021-08-06, 11:09
Medlem
Kollade på en facebook-konversation jag hade med en veterinär här i Mars då jag först skapade en tråd om mitt maskproblem. De skrev så här om medel man lägger i nacken:

"There s broadline and stronghold that you can apply on the back and are good for ticks, fleas and also worms."

Ska testa piller igen på svåra katten (glömde bort igår) och se om det går annars får jag väl testa detta i nacken. Men får bli en sista utväg.
Citera
2021-08-06, 13:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Kollade på en facebook-konversation jag hade med en veterinär här i Mars då jag först skapade en tråd om mitt maskproblem. De skrev så här om medel man lägger i nacken:

"There s broadline and stronghold that you can apply on the back and are good for ticks, fleas and also worms."

Ska testa piller igen på svåra katten (glömde bort igår) och se om det går annars får jag väl testa detta i nacken. Men får bli en sista utväg.

Dra dig inte för att använda spot on på bängliga kisse. Det är lättsamt och funkar bra.

Av de här två, Broadline och Stronghold, är det Broadline du ska använda för den har effekt mot bandmask och det är vad din kisse verkar ha.

Inte Stronghold, den funkar däremot mot spolmask. Vad jag kan se tar den bara vuxna maskar (adulta), inte larver och inkapslade.

Vet FASS:
https://www.fass.se/LIF/product?user...19991125000014
https://www.fass.se/LIF/product?user...20121107000091

Om du kan få tag i Profender spot on borde det funka också.
https://www.fass.se/LIF/product?user...20040607010730

Edit: Förtydligade.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2021-08-06 kl. 13:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in