Citat:
Ursprungligen postat av
sumialic
Tack för svar!
Finns inte drop i nacken här tyvärr, utan det är piller.
Vad gäller bytesdjur, så är det främsta som jagas här kackerlackor. Dock har det hänt att en och annan mus fångats. Men det är främst kackerlackor som de käkar upp.
Väldigt tveksamt om det är spolmask som råder här då jag inte märker av några av symptomen du nämner. Det jag ser, vilket är väldigt tydligt, är små maskar i gumpen på den ena katten som trillar ut lite då och då. Jag har alltså haft dessa små maskar gåendes på diskbänken bland annat. De är ca 1 cm långa.
Jag får i alla fall försöka ge den andra katten tablett också, men det är riktigt svårt. Får se hur det går.
Det låter typiskt som bandmaskleder, det du sett. De kryper fram genom att dra ihop sig och sträcka ut sig. Hittade en liten film som visar hur de kryper runt i hundbajs. Mysigt.
https://www.sva.se/djurhalsa/djursju...skar-hos-hund/
Det är bytesdjur som smittar. De här småmaskarna smittar inte katter, de måste ätas upp av ett bytesdjur och utvecklas där.
Hur det är med kackerlackor och smitta har jag inte en susning om. Svårt att hjälpa dig när jag inte känner till Maltas maskar. Tapeworm heter de på engelska, såpass vet jag, hehe.
Du kanske ska använda bredspektrum maskmedel. Axilur har vi här hemma, det tar flera av de utländska maskarna. Finns i flytande form.
Det kommer gå bättre om ni är två personer, när motsträviga kisse ska avmaskas. Alternativt göra "mumiekatten" och rulla in kisse i ett lakan. Att kleta in tabletten i smör kan hjälpa, den glider lättare ner. När man fått in tabletten i munnen, ska man föra hakan uppåt och stryka nedåtriktat över strupen.
Alternativ till tvång är att krossa tabletten och blanda i mat, förstås, men de brukar ofta känna det smakar skumt. Man kan köpa Dreamies kattgodis, holka ur innehållet så bara skalet är kvar, stoppa in tabletten där. Krossa tabletten, blanda med mjukost, kleta in frambenen med innehållet.