2021-08-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, men har sett information om att den cocktailen ev. bara är marginellt bättre än endast Ivermectin som kostar någon krona på dos. Vet inte hur sanningshalten på det är dock. Trots dessa fantastiska läkemedel plus vaccin så ser USA ut att gå mot nya skarpa ”åtgärder”. Knepigt det där.....:-)

Det ska bli spännande att se hur ivermektin står sig när någon stor studie från Oxford blir klar. Jag hörde för något halvår sen att det testas i en stor studie. Hittills verkar ju de som förmodas ha koll väldigt skeptiska (IDSA, NIH, CDC). Och de hade ju inga problem att erkänna dexamethason som är snorbilligt så det där ryktet om att det är för billigt borde ju inte stämma. Men vi får se.

Angående nya åtgärder här så är det uppenbart att det kommer bli en rejäl våg här i höst igen. Det lär det bli i Sverige också men mindre än här tack vare att pursvensken i alllänhet är intelligent nog att ta vaccinet.

Men i princip alla som inte har vaccinerats och även många som varit smittade tidigare eller är vaccinerade kommer att få stifta bekantskap med Delta i höst och vinter. Skiten smittar otroligt lätt. Sjukhuspersonal blir smittade trots masker och vaccin. Det smittar som en löpeld bland barn till skillnad från den tidigare varianten och när skolan börjar startar explosionen. Alla som är föräldrar till skolbarn kommer att smittas och sedan blir det kaos igen på sjukhusen. Få vaccinerade kommer att dö men många blir ändå tillräckligt sjuka för att behöva sjukvård och syrgas.

Tegnell är stolt som en tupp nu och covid anses väl som vanligt besegrat nu på sommaren i Sverige. Men i höst kommer det en överraskning ni sent ska glömma!
Citera
2021-08-06, 12:52
Medlem
arbetets avatar
Norge inför karantän mot Sverige igen:

Värmland og Göteborg-regionen får karantenekrav på mandag
Da er det nye reisekartet klart: Fra mandag innfører regjeringen karantenekrav for reisende fra flere svenske regioner.

Disse svenske regionene, som nå er grønne, får karantenekrav fra mandag:

Norrbotten (fra grønn til rød), Östergötland, Värmland og Västra Götaland (disse regionene går fra grønn til oransje).

Følgende svenske regioner forblir grønne:

Blekinge, Dalarna, Gävleborg, Jämtland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Södermanland, Uppsala, Västerbotten, Västernorrland, Västmanlandog Örebro.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vaermland-og-goeteborg-regionen-faar-karantenekrav-paa-mandag.cVhKRFwBA?utm_source=vgfront&utm_content=ho vedlopet_row1_pos1

Blir en spännande höst verkar det som.
Citera
2021-08-06, 12:53
Medlem
Fel
Citera
2021-08-06, 13:01
Medlem
RonPaul2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Det här kommer aldrig att ta slut.
Nu har Pfizer börja göra piller som ska ut på marknaden 🤣
Kanske bra för dom sprut rädda då iallafall.😂

https://vm.tiktok.com/ZMdwu7p4N/

Kommande varianter.
Ska bli intressant om det där stämmer....

https://vm.tiktok.com/ZMdwugGut/

Edit.
Florida har fått nog.😂

https://vm.tiktok.com/ZMdwHeSqY/

Jag läste om det för några veckor sedan. Troligtvis en ny form av Ivermectin med något annat i samma tablett så de kan patentera och tjäna pengar, och folk märker ingenting.
Citera
2021-08-06, 13:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Norge inför karantän mot Sverige igen:

Värmland og Göteborg-regionen får karantenekrav på mandag
Da er det nye reisekartet klart: Fra mandag innfører regjeringen karantenekrav for reisende fra flere svenske regioner.

Disse svenske regionene, som nå er grønne, får karantenekrav fra mandag:

Norrbotten (fra grønn til rød), Östergötland, Värmland og Västra Götaland (disse regionene går fra grønn til oransje).

Følgende svenske regioner forblir grønne:

Blekinge, Dalarna, Gävleborg, Jämtland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Södermanland, Uppsala, Västerbotten, Västernorrland, Västmanlandog Örebro.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vaermland-og-goeteborg-regionen-faar-karantenekrav-paa-mandag.cVhKRFwBA?utm_source=vgfront&utm_content=ho vedlopet_row1_pos1

Blir en spännande höst verkar det som.

Vad menar du med ”spännande” ?
Att de stänger precis som mot Finland, Island och Danmark är väl inte speciellt anmärkningsvärt?
Citera
2021-08-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
ANNA SJÖGREN12 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=658881
Antalet fall av covid-19 fortsätter att öka i stora delar av landet och ligger inte längre på låga nivåer, enligt Folkhälsomyndigheten.

Under förra veckan rapporterades 3 451 bekräftade fall av covid-19 i Sverige, vilket är en ökning med 30 procent jämfört med veckan före.

Hmmm... undrar hur länge det kommer att dröja den här gången, innan Tegnell kommer att erkänna att vi är uppe i en fjärde våg? Gissar att han först kommer att säga saker som "vad är en våg? En våg går att definiera på olika sätt. Vi här på FHM talar inte om vågor". För att sedan en dag bara börja prata om den fjärde vågen som om inget hänt: "när det gäller den här fjärde vågen som vi befinner oss i nu..." Kom ihåg var ni läste det först!

Vissa länder har haft 6 "vågor" så några definitioner finns inte. Höstens uppgång kan likaväl kallas en tredje våg som en fjärde våg. Vår 2020, höst-vinter 20/21, och höst-vinter 21/22.
Citera
2021-08-06, 13:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vissa länder har haft 6 "vågor" så några definitioner finns inte. Höstens uppgång kan likaväl kallas en tredje våg som en fjärde våg. Vår 2020, höst-vinter 20/21, och höst-vinter 21/22.

Jo, jag var ju också tveksam till att kalla det för tredje vågen, för jag tycker inte att nedgången mellan andra och tredje var tillräckligt stor för att det skulle räknas som separata vågor. Men det var egentligen inte det som var det viktiga, utan att Tegnell har sagt att det inte kommer att bli någon omfattande smittspridning i höst, utan bara små klusterutbrott i ovaccinerade grupper. Och nu är vi bara i början av augusti, och det ökar REDAN.

...och som vanligt ska vi inte stämma i bäcken och backa bandet (ta tillbaka några restriktioner), utan vi ska som alltid vänta tills det är för sent...
Citera
2021-08-06, 13:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vad menar du med ”spännande” ?
Att de stänger precis som mot Finland, Island och Danmark är väl inte speciellt anmärkningsvärt?
Jag tänkte mest på smittspridningen som jag tror blir problematisk trots vacciner. Särskilt bland unga.
Citera
2021-08-06, 13:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
iva har ökat 53 procent på en vecka. Men det är ju bara slumpen....

Låga nivåer förstås med bara 29 stycken men borde väl hänga ihop med ökningen kan man tycka.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Majoriteten ovaccinerade läste jag.

I UK har man haft mycket mindre sjukhusinläggningar sett till antalet smittade. Allt pekar väl på att det blir likadant här, färre till sjukhus än i tidigare vågor.
Citera
2021-08-06, 13:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tänkte mest på smittspridningen som jag tror blir problematisk trots vacciner. Särskilt bland unga.

Då förstår jag.

Spännande kanske jag inte tycker, men det har man väl förstått hela tiden att vi inte kommer undan i höst.

Frågan är ju bara hur mycket det kommer märkas inom vården.

I UK tex skulle jag vilja se en uträkning på hur mycket av ökningen som härstammar från deltan, och hur mycket som kommer från ”öppningen”
Förstår att det inte är lätt, men skulle vara ganska intressant.
Känns som att alla bara pratar delta, men UK fick ju nästan från total lockdown till ganska öppet samtidigt
Citera
2021-08-06, 13:34
Medlem
Citat:
Vad kommer först?
Ökning av nya fall, eller inläggningar på Iva?

Det är annat nu när delta är här.
Citera
2021-08-06, 13:35
Medlem
Citat:
Då förstår jag.

Spännande kanske jag inte tycker, men det har man väl förstått hela tiden att vi inte kommer undan i höst.

Frågan är ju bara hur mycket det kommer märkas inom vården.

I UK tex skulle jag vilja se en uträkning på hur mycket av ökningen som härstammar från deltan, och hur mycket som kommer från ”öppningen”
Förstår att det inte är lätt, men skulle vara ganska intressant.
Känns som att alla bara pratar delta, men UK fick ju nästan från total lockdown till ganska öppet samtidigt

Väldigt svårt å göra en sån beräkning. Omöjligt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in