2021-08-04, 19:05
Medlem
Tammers avatar
Hur kommer det sig att Stockholmsbörsen fortsätter rusa och når över 30% idag, medan Nasdaq och Dow Jones ligger och darrar runt 13%? Går svenska företag så fruktansvärt bra, eller är det en jättebubbla vi ser växa fram?
Citera
2021-08-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag har sålt av så tror jag skippar dagliga uppdateringar/../

RIP tråden.
Citera
2021-08-05, 17:44
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur kommer det sig att Stockholmsbörsen fortsätter rusa och når över 30% idag, medan Nasdaq och Dow Jones ligger och darrar runt 13%? Går svenska företag så fruktansvärt bra, eller är det en jättebubbla vi ser växa fram?
Hur går det för dig? Sålde du ut allt i oktober? Har du köpt tillbaka någe?
Citera
2021-08-05, 18:02
Medlem
Citat:

Svensk industri har väl klarat Corona hyffsat. Sedan är nog en hel del återhämtning inprisad, vaccinering tuffar på. Vi får inte glömma att börsen, efter sättningen hösten 2018, gick mycket bra fram till Coronadippen 2020. Så man kan se uppgånen efter april 2020 som delvis återhämtning av raset, delvis tidigare momentum och delvis inprisning av pandemilättnader. Sedan givetvis, sist men inte minst, jättestimulanser, TINA och lite FOMO. Börsen speglar framtidstron och den är generellt positiv.

Generellt sett lönar det sig att vara långliggare. Över tid, alltså. Kommer århundradets ras på måndag, har "MrLevaLivet" i det korta perspektivet gjort helt rätt. Men det vet hen inte just nu. Ingen vet. Men hen har oddsen mot sig, statistiskt sett är det troligare att hen missar uppgångar och får köpa in sig dyrare framöver.

Att basera ett "bear"-resonemang på "nu har det gått upp så mycket så nu måste det väl ändå rasa", har historiskt sett varit ogynnsamt. Kolla t.ex. på bostadsmarknaden. Många har resonerat så (mig undertecknad), väntat med bostadsköp och marknaden har inte direkt belönat dessa.

Det sagt, kan aktiva förvaltare fortfarande ha tur. Men de har för det mesta oddsen emot sig.
Citera
2021-08-05, 18:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Svensk industri har väl klarat Corona hyffsat. Sedan är nog en hel del återhämtning inprisad, vaccinering tuffar på. Vi får inte glömma att börsen, efter sättningen hösten 2018, gick mycket bra fram till Coronadippen 2020. Så man kan se uppgånen efter april 2020 som delvis återhämtning av raset, delvis tidigare momentum och delvis inprisning av pandemilättnader. Sedan givetvis, sist men inte minst, jättestimulanser, TINA och lite FOMO. Börsen speglar framtidstron och den är generellt positiv.

Generellt sett lönar det sig att vara långliggare. Över tid, alltså. Kommer århundradets ras på måndag, har "MrLevaLivet" i det korta perspektivet gjort helt rätt. Men det vet hen inte just nu. Ingen vet. Men hen har oddsen mot sig, statistiskt sett är det troligare att hen missar uppgångar och får köpa in sig dyrare framöver.

Att basera ett "bear"-resonemang på "nu har det gått upp så mycket så nu måste det väl ändå rasa", har historiskt sett varit ogynnsamt. Kolla t.ex. på bostadsmarknaden. Många har resonerat så (mig undertecknad), väntat med bostadsköp och marknaden har inte direkt belönat dessa.
Stämmer bra in på mig också, har suttit på lite kapital men tyckt börsen varit övervärderad och försökt vänta in "det stora raset". Om och när det äntligen kommer så rycks man med i pessimismen och tappar tron på aktier, så då vågar man ändå inte köpa. Hur man än gör blir det fel, så det enda rätta är nog att spara långsiktigt och inte titta på hur börsen går just för tillfället.
Citera
2021-08-05, 18:45
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hur går det för dig? Sålde du ut allt i oktober? Har du köpt tillbaka någe?
Jag har gjort precis det man inte ska göra. Jag har sålt ut det mesta, övertygad om att börsen inte kunde gå högre. Vilket den förstås gjort. Nu vägrar jag att köpa, för nu är jag mer övertygad än någonsin om att det kommer rasa. Eller i alla fall inte gå upp mer, 30% upp nu, det kan inte bli mycket mer och nästa år kommer det antagligen bli väldigt måttlig uppgång. Efter ett så bra börsår som i år brukar det stagnera.
Citera
2021-08-05, 19:37
Medlem
Vilken jäkla dag!!
Aktier total +7.59%
Bäst idag cessatech på +17.3%
Expres2ion efter på +11.26%
Fonder total +0.10%
Bäst idag IKC fastighetsfond +1.66%
Räddar att totalen hamnar på blå i fonderna.

Tidigare två dagar som varit har jag landat ena dagen lite minus, den andra lite plus. Så senaste två dagar är nog allt som allt plus minus
Citera
2021-08-05, 19:40
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjertsheriff
Vilken jäkla dag!!
Aktier total +7.59%
Bäst idag cessatech på +17.3%
Expres2ion efter på +11.26%
Fonder total +0.10%
Bäst idag IKC fastighetsfond +1.66%
Räddar att totalen hamnar på blå i fonderna.

Tidigare två dagar som varit har jag landat ena dagen lite minus, den andra lite plus. Så senaste två dagar är nog allt som allt plus minus
Bevisar att fonder är för böcklingar och fruntimmer. Högvolatila axier is the way.
Det är så härligt att vakna upp med hjärtflimmer och lös i kistan varenda dag för att följa kurvorna
Citera
2021-08-05, 19:46
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Jag har gjort precis det man inte ska göra. Jag har sålt ut det mesta, övertygad om att börsen inte kunde gå högre. Vilket den förstås gjort. Nu vägrar jag att köpa, för nu är jag mer övertygad än någonsin om att det kommer rasa. Eller i alla fall inte gå upp mer, 30% upp nu, det kan inte bli mycket mer och nästa år kommer det antagligen bli väldigt måttlig uppgång. Efter ett så bra börsår som i år brukar det stagnera.

Fast jävligt dumt att gå in när vi ser en QE uppumpad bubbla - ok, kanske inte kraschar i morgon, men samtidigt väldigt lite höjd på, tror det blir en hel del vinsthemtagningar som gör att nästa vecka backar rejält.
Citera
2021-08-05, 19:47
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag sparade 25 aktier, mest för att det är skoj att se tre Lundinbolag på rad i portföljen.
Dagen +1k, Elkem och AegirBio går OK. Två av mina större innehav.
Jag har sålt av så tror jag skippar dagliga uppdateringar om inget drastiskt händer.
Ökade på Bavarian och ExpreS2ion idag förresten.

Följer cementkrisen med spänning. Nu skall regeringen ta in en konsultfirma för konsekvensanalys...ehhh.

Hehe.. Det är ju också en anledning.
-1,23% idag, gamingbolagen åker på smocka efter smocka, men jag anar en vändning inom kort... Resten går skapligt.

Edit; Bäst idag är Kambi, plus 8455:- Hade noll koll på handelsstoppet. Plötsligt ser jag i bevakningslistan att Kambi är ned 35% Tog en rå chansning och köpte 430 st som jag behöll i ca 90 min.
Senast redigerad av Odagan 2021-08-05 kl. 20:23.
Citera
2021-08-05, 19:49
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Bevisar att fonder är för böcklingar och fruntimmer. Högvolatila axier is the way.
Det är så härligt att vakna upp med hjärtflimmer och lös i kistan varenda dag för att följa kurvorna

Ha, ha - det var därför jag lämnade börsen (för tidigt, erkännes ) , hade exakt den inställningen, nerverna orkade inte till slut. Dessutom var jag en sådan idiot som grämde mig om Indutrade gått plus 20 % och gett mig en rejäl förtjänst, om då ABB gått 20,01 var jag bara låg och skitförbannad...
Citera
2021-08-05, 19:54
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Ha, ha - det var därför jag lämnade börsen (för tidigt, erkännes ) , hade exakt den inställningen, nerverna orkade inte till slut. Dessutom var jag en sådan idiot som grämde mig om Indutrade gått plus 20 % och gett mig en rejäl förtjänst, om då ABB gått 20,01 var jag bara låg och skitförbannad...

När sålde du Indutrade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in