2021-08-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är en ökning från låga nivåer. ser man medelvärdesbildning under en veka så är det inga dramatiska rörelser. Snarare statistiska fluktuationer. Sen borde smittspridningen vara 2 veckor före en ökning av IVA inläggningar och det ser man inte.

Om det fortsätter så här så är det inte värre än en influensa och vi kan återgå till ett normalt liv nu.

Likväl en stor ökning.

Delta är på ingång nu. Vi har sett hur delta rusar i omvärlden nu. Uk, Ryssland, Asien nu i usa.
Vad är det som får dig att vara säker på att det inte kommer göra det här?

Det ligger aldrig särskilt många på iva av influensan.

Häng av dig foliehatten nu.
Citera
2021-08-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu säger Tegnell att vi kommer få vår tredje dos till våren. Jag fick ju för sjutton mina doser i maj. Om skyddet bara varar i 6 månader kommer det innebära att jag ska gå runt hela vintern utan skydd och det är jag ju inte direkt ensam om. Varför kan man inte vaccinera om sig redan under hösten?
Då kan man ju säga att framöver så är alla restriktioner på plats igen.
Citera
2021-08-05, 18:40
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Likväl en stor ökning.

Delta är på ingång nu. Vi har sett hur delta rusar i omvärlden nu. Uk, Ryssland, Asien nu i usa.
Vad är det som får dig att vara säker på att det inte kommer göra det här?

Det ligger aldrig särskilt många på iva av influensan.

Häng av dig foliehatten nu.

Sanning med modifikation. i Polen och några till östeuropeiska länder är smittan all time low och man ser inte röken av delta trots att Polen inte kommit lika långt med vaccinationsprogrammet.
Citera
2021-08-05, 19:09
Medlem
Tittar man på U.K så verkar vaccinationerna fungera väldigt väl inom sjukvården. En tanke jag har är att om den första varianten av Covid-19 haft samma spridningspotential som Deltan så hade nog pandemin varit över vid detta laget pga naturlig immunitet.
Citera
2021-08-05, 19:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Jo, den talar om hur många som har avlidit sedan årskiftet 2020/2021. Tar man med förra årets antal ser det ju värre ut. Hur många har avlidit MED covid i år (sedan årskiftet 2020/2021) hittills? Vet du det?

Jag förstår att du vill att man ska radera historien. Det brukar ju Covid-förnekare och vaccinmotståndare vilja.
Citera
2021-08-05, 19:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Dom kanske har fattat att det är ett bedrägeri det handlar om?

Vad för bedrägeri då?
Citera
2021-08-05, 19:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Ja du var en av dem som spred klipp där folk kollapsade på gatan där det visade sig var fake. Det var dina varningar.

Kan inte dra mig till minnes att jag spridit några sådana klipp, men att folk har dött på gatorna är ju inte fejk. Har hänt i såväl Kina som i flera sydamerikanska länder.
Citera
2021-08-05, 19:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vilka länder är föredömen just nu tycker du?

Bortsett från NZ och Australien då.

Föredömet Danmark tex öppnar ju upp enligt plan som det verkar, trots ganska hög smitta.

Varför ska jag bortse från de länder som agerat rätt?
Citera
2021-08-05, 19:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Finland börjar ge 12-15 åringar vaccinet på måndag nästa vecka är det klokt när dödligheten är 0.0015 i den åldersgruppen.
Personligen går det här överstyr 12 åringar får BESTÄMMA själva!!! Vem bär ansvaret om barnen får några biverkningar?
Pfizer har skrivit av sig allt ansvar!
Det här börjar bli riktigt skrämmande!😬😬😬😰🤮
Hamnar 12 åringar i fängelse om dom är så kloka nu för tiden?

Citat från Vasabladet

(Alla 12-15-åringar ska vaccineras med Biontech-Pfizers coronavaccin, som är det enda coronavaccin som kan användas för denna målgrupp.

En minderårig kan själv besluta om hen ska ta vaccin mot coronaviruset eller inte. Om den minderåriga inte vill eller inte är kapabel att själv fatta beslut om sin vaccination, krävs vårdnadshavarnas samtycke till vaccineringen. Det är frivilligt att låta vaccinera sig.)

Länk till artikeln.
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/499094
Den artikeln är tyvärr låst för mig. Om man också skulle börja ge vaccin på skolorna under skoltid är detta riktigt skrämmande.

Vaccinationerna kan genomföras enligt regional prövning till exempel i skolor eller som massvaccineringar i samband med massvaccinationerna av den vuxna befolkningen.
https://valtioneuvosto.fi/sv/-//1271139/coronavaccinationerna-utvidgas-till-att-galla-alla-12-15-aringar

Kan man då som förälder redan i förväg informera skolan om barnet enligt vårdnadshavare får eller inte får vaccinera om vaccination börjar utföras på skolorna under skoltid? Får de vaccinera barn som säger ja fast vårdnadshavare säger nej?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-05 kl. 19:47.
Citera
2021-08-05, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nja, tycker våra restriktioner som ska vara långsiktigt applicerbara i det stora hela varit vettiga.

Precis, min kommentar var mer riktad till att det var ett stort tolkningsutrymme för "relevant".
Citera
2021-08-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Den artikeln är tyvärr låst för mig. Om man också skulle börja ge vaccin på skolorna under skoltid är detta riktigt skrämmande.

Vaccinationerna kan genomföras enligt regional prövning till exempel i skolor eller som massvaccineringar i samband med massvaccinationerna av den vuxna befolkningen.
https://valtioneuvosto.fi/sv/-//1271139/coronavaccinationerna-utvidgas-till-att-galla-alla-12-15-aringar

Kan man då som förälder redan i förväg informera skolan om barnet enligt vårdnadshavare får eller inte får vaccinera om vaccination börjar utföras på skolorna under skoltid? Får de vaccinera barn som säger ja fast vårdnadshavare säger nej?

Vet faktiskt om det är lagligt. Om dom får berättat för sig att vaccinet hur bra som helst och det visar sig att så inte är fallet efter 1 år. Vem är då ansvarig läraren eller är det bara för föräldrarna att bita i det sura äpplet?
Enligt mej är man barn tills man är 18 år.
Hittills har föräldrarna varit ansvariga om barn gör något dumt.

Edit. Länk till svenska Yle bläddra ner en bit.

https://svenska.yle.fi/a/7-10004241
Senast redigerad av joohnn 2021-08-05 kl. 20:01.
Citera
2021-08-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Från och med nästa Torsdag, den 12/8 återupptas Folkhälsomyndighetens pressträffar.
Diskuteras ju om 5 doser som ska tas se om dom nämner något om det då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in