2021-08-05, 17:21
Medlem
Lever på existensminimum och det betyder att jag måste vända på mina pengar när det gäller mat. Vill fortfarande äta nyttig mat men utan att bli ruinerad.

I Sverige ska man äta ekologiskt, närodlat från Sverige annars är du en dålig människa men lokal Köttfärs tex kan landa på över 100 kronor kg.

Jag tycker maten i mat butikerna blir bara dyrare och dyrare grönsakerna är löjligt dyrt, grädden är svindyr och Ica basic Läsk kostar helt plötsligt 15.90.

Result nog har jag börjat handla på turk butiken. Det är rätt så normala märken med en hemsida där man kan se att allt är godkänt i djurhållning, men håll i hatten det är inte svenskt och halal slaktat.

Ta lamm kött som exempel, hittar ingen lammfärs i matbutikerna förutom något jävla Gotlands får för 199 kr kg trots att lamm är magert och fint kött. Samma med lamm köttsbitar. Tex i turkiska butiken tar han 69 kr kg för lammfärs.

Hur ställer ni er till dom priserna vi har i svenska matbutikerna idag där allt blir dyrare och förpackningarna blir mindre? Och syn på halal?
Citera
2021-08-05, 17:27
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Jag tycker maten i mat butikerna blir bara dyrare och dyrare grönsakerna är löjligt dyrt, grädden är svindyr och Ica basic Läsk kostar helt plötsligt 15.90.

Men du får väl anstränga dig lite om du ändå inte tillför något till landet. Lidl har 0,5 L grädde för 12,50 kr denna vecka för Pluskunder som ett exempel. Du är bara en lat jävel. Inget fel med det, men sanningen är ändå sanningen.
Citera
2021-08-05, 17:49
Medlem
Maskotens avatar
Halalslakt betyder olika saker för olika människor. Där det är relevant är ju just vad det betyder för slaktaren. Jag har fått uppfattningen att "modern halalslakt" (två motsatser men ändå) är lika smärtfritt för djuret som vanlig slakt. Någon får dock gärna förklara mer.

Förr så hade jag uppfattningen att halalslakt innebär att djuret är vid medvetande och får sedan halspulsådern avskuren. Samtidigt skall en imam eller annan religiös figur uttala några heliga ord för att välsigna djuret eller dylikt. Sedan dör djuret tillslut. Denna typ av slakt gjorde mig så illa till mods att jag hatade halalslakt till den grad att jag fick ett ont öga mot Islam som helhet.

Idag så har jag dock en annan uppfattning, att halalslakt i Sverige - när korrekt utfört - så ska djuret vara bedövat först och ej vid medvetande innan halspulsådern snittas. Då blir jag fortfarande illa till mods för alldeles oavsett så verkar det så grymt mot djuret, men om den inte känner någonting så får väl slaktaren och imamen dansa i blodet bäst dom vill. Eller?

Vill nämna också att jag inte kan ett skit om "vanlig" slakt heller. Men där har man väl en bultpistol som på mindre än en sekund garanterar att djuret går från välmående till hjärndöd innan första blodsdroppen. Denna slaktmetod stöttar jag gärna och betalar gärna extra för, gärna det dubbla om det står mellan det och att halalslakta ett djur som fortfarande är vid medvetande.
Citera
2021-08-05, 17:50
Medlem
Du har helt rätt.
Matpriserna skenar uppåt åt helv***.

Jag har faktiskt också börjat titta lite i turkbutikerna. Betydligt billigare.
Man får göra det som krävs i dessa tider.

Jag väljer bort olika sorters mat numera.
Har alltid ögonen på erbjudanden och storhandlar om något är riktigt billigt.
Tex bröd, kyckling, nötfärs osv...

Grönsaker väljer jag absolut bort om det inte är något riktigt bra erbjudande.

Halal har jag dock inte börjat köpa.
Riktigt så lågt har jag inte sjunkit ännu.
Senast redigerad av Mrstardust 2021-08-05 kl. 17:52.
Citera
2021-08-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Men du får väl anstränga dig lite om du ändå inte tillför något till landet. Lidl har 0,5 L grädde för 12,50 kr denna vecka för Pluskunder som ett exempel. Du är bara en lat jävel. Inget fel med det, men sanningen är ändå sanningen.
Vänta nu, anstränga mig hur? Jag säger ju att jag lagar mat
Citera
2021-08-05, 18:55
Medlem
Existensminimum o så sörplar du läsk?

Ja, mat är dyrt i Sverige. Fan allt är dyrt i Sverige. Är det något nytt?
Det är dyrt för att skatterna är så förbannat höga. Skatterna är så förbannat höga för att vi håller på o byta ut befolkningen.
Sluta handla i turkaffärer.
Sluta köp kött som inte är producerat i Sverige. Sluta köp halalslaktat.

Vill du ha tag i billigt kött så kan du stryka runt längst motorvägarna.
Där ligger det köttklumpar som du kan ta hand om helt gratis.

Odla egna grönsaker nu på sommaren. Det blir billigt då.
Köp kött direkt från en bonde, då blir det billigare. Speciellt om du köper ett halvt djur eller liknande.
Citera
2021-08-06, 13:14
Medlem
JerryCottons avatar
Just köttpriserna har skjutit i höjden, speciellt nötkött. Nötfärsen har ju nästan dubblats i pris, svensk sådan ska tilläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in