2021-08-05, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hade jag svaren, hade jag inte ställt frågorna. Simple as that.

Jag lever efter John Rambos devis ibland. "They drew first blood", eller varför inte på lekplatsiska, "De började". Esbjörns entourage försökte inte lösa någonting innan de gick till media och outade fastighetsaffären. Ebba tvingas därmed att berätta sin sida av historien där hon med. Så långt, inget oetiskt. Vill man inte bli uthängd, så ska man inte heller hänga ut.

Jag vet inte hur oetisk Ebba har varit. Dock tycker väl jag att hon har varit lite väl frispråkig ibland. Till exempel det som sedermera blev ett straffat förtal, tyckte jag var stendumt gjort. Något som bara gjorde en infekterad strid ännu värre. Hon har trumf på hand och hade inte behövt gå över den linjen. Det gjorde Binninge till ett offer det var synd om och flyttade fokus på fel saker.

I fastighetsaffären ser jag inte mycket hon kunde ha gjort bättre. Hon kunde ha spelat in alla möten och förhandlingar med Esbjörn på video så de kunde eftergranskats. Hon kunde haft med sig oberoende vittnen "från gatan" och hon borde haft en oberoende mäklare som agerade projektledare och kontaktperson mot Esbjörn. Då hade hon haft en skyddsbarriär mot hur folk skulle klandra hennes beteende, bevis för hur hon betedde sig osv. Men är det hon gjorde oetiskt? Självklart ska man få gå och fråga någon annan om de vill sälja sitt hus. Att det inte tillhör vanligheterna att göra så är en helt annan sak, men man måste få fråga.
Problemet med den här tråden är att det spekulerats så fritt fråna alla håll att mpnga håller dessa spekulationer för sanningar, nör de i bästa fall är partsinlagor. Som den att Ebba tvingades stämma Esbjörn.

En del av oetiska beteenden från Ebba beror på vilka uppgifter som är sanna, något tingsrätten har till uppgift att reda i. Däremot har jag svårt att se det som etiskt att hävda att man ska släppa huset om Esb verkligen vill ha det. När han sedan säger att han verkligen vill ha det stämmer hon honom och vill genomdriva affären.
2021-08-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Dom är kompisar som umgås och festar tillsammans.
Han bor i Stockholm, hon I Uppsala, där skrivuppdraget var.
Kompisar ställer upp.

Ebba Busch är kompis med Margaux Dietz. Margaux Dietz bror är Theo Dietz, mäklare.
Bara för du är kompis med någon betyder det inte du är kompis med deras syskon.
2021-08-05, 16:07
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är väl fakta att du påstått att Binninge sagt si eller så? Jag kan inte påstå att det är fakta att Binninge sagt si eller så, bara för att det kommer från dig. Vad bevisar att du är ett sanningsvittne som aldrig ljuger eller förvränger? Du har ju kommit med felaktiga uppgifter, eller hur? Jag köper att du har kontakt med Binninge, men hittills är det allt du faktiskt har bevisat.

Jag är genuint intresserad av att veta om Binninge faktiskt är med på någon nivå än idag. Alla är vi här på våra egna premisser. Du har din agenda och jag har min. Om vi skulle filtrera bort allt "onödigt tugg", skulle den här tråden rymmas på en A4.

Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Just det där att du tycker dig behöva tala om att du faktiskt inte bara är intresserad utan just genuint intresserad får mig tvärtemot vad du säger just dra slutsatsen att du inte är just det - genuint intresserad, utan att det är nåt du säger för att dölja att du inte är det.

Ja en gång angav jag ett fel men rättade snabbt till det UTAN att ha blivit "påkommen" med någon lögn vilket ju faktiskt borde bidra till att min trovärdighet ökar några grader. Äh...varför säger jag sånt här för? Jo för att någon hela tiden sitter å ifrågasätter de uppgifter jag lämnar och helt utan att komma med några motbevis - så vettlöst fräckt sätt!

Varför skulle jag hålla på och ställa frågor om något jag inte är intresserad av? Den här tråden intresserar mig och en del av det som framkommer här intresserar mig tillräckligt för att skriva. Jag har inget intresse i Ebbas/KD:s/LivetsOrd/Religiösas väl och ve och har aldrig haft. Den här husaffären är mer spännande och osannolik än vilket Hollywoodmanus som helst :-)

Vad gäller din trovärdighet, så smetar sanningshalten i Binninges uttalanden av sig på dig när du gjort dig till hans språkrör. Du som person kan vara trovärdigheten själv, men är det du förmedlar inte rätt och riktigt, så blir dina trovärdigheten i dina påståenden lidande. Samma sak åt andra hållet. Om du skulle komma med något riktigt köttben som visar sig vara rätt och riktigt, så får du en boost i din trovärdighet istället.

Jag ifrågasätter massa saker här. Vi alla gör det. Alla råkar mer eller mindre ut för det. Jag försöker dock göra det utan öknamn, epitet och fula härskartekniker. Att du tycker det är fräckt att jag inte rakt av litar på vad du säger och tar det för en absolut sanning, kan jag bara beklaga. Jag tror inte för en sekund att det finns någon här i tråden du litar fullt ut på och tror att allt som kommer från den personen är absolut sanning.
2021-08-05, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Mäklaren är bror till ebbas kompis. Inte kompis med Ebba.
Men visst hade den här affären kunnat skötts bättre än att det utöver Esbjörn och Ebba, var vänner till Ebba och deras skäktingar som deltog?
2021-08-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Vilken fakta? Att en på Flashback säger hen är vän med Esbjörns fd ombud säger det gick till så där?
Varför sa inte ombudet det till expressen när de fråga han?

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebbas-plan-sa-ska-hon-vinna-fastighetsbraket-/

I denna artikel säger Binninge att Esbjörn inte ville sitta själv igen och Ebbas advokat säger att ledsagaren lämnade innan mötet hann börja.

Man får väl utgå från att ledsagaren planerade att vara med på mötet iomed att den gick dit, sen har det uppstått något slags problem, antingen att ledsagaren inte kunde legitimera sig på ett sätt som tillfredsställde Ebbas ombud eller något annat.

Slutresultatet blev iallafall att Esbjörn återigen skulle sitta själv med Ebba och en till person på Ebbas sida, i detta fall en toppjurist.

Jag hade inte backat ut, jag hade vänt och sprungit.
2021-08-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag gör en annan bedömning än du av bilderna och uppenbarligen Esbjörn också.
Esbjörn är ju enligt dig blind och dement…
Han kan ju omöjligt uppfatta något. Dessutom visste han inte om att någon tagit bilderna och gjort en polisanmälan.

Men som skogsägare med några hundra hektar kan jag säker säga att bilderna inte visar på någon röjning eller avverkning. Binninge kunde lika gärna fotat en parkeringsplats i Norrköping och försökt hävda olaglig avverkning.
2021-08-05, 16:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Jag uppskattar ditt långa inlägg, men nej, det duger inte.

Du gav inga KONKRETA exempel på personer från Esbjörns sida som har förstahandsinfo om hur affären gick till fram till påskrift och du svarade inte på huruvida du tyckte det var konstigt att samtliga som har den förstahandsinfon var Ebbas kompisar.

Den som öppnade för samtal var Ebbas kompis.
Mäklaren, som avskrev sig från mäklaransvar och utformade kontraktet var Ebbas kompis.
Pr-konsultchefen som bevittnade påskrift var Ebbas kompis.

Hade mäklaren inte avskrivit sig från mäklaransvar hade han brutit mod god mäklarsed iomed att den juridiska maktbalansen var så ojämn.
Nu deltog han ju inte som mäklare utan enbart som Ebbas kompis, även om han skyltade med titeln.

Det enda konkreta exempel jag kan ge dig, det enda exempel jag vet existerar, är deras gemensamma bekanta. I övrigt verkar det inte bättre som att Esbjörns vänner lyser med sin frånvaro vid förhandlingstillfällena. Så hur ska jag kunna ge dig namn på några jag inte vet finns?

Jag tycker inte det är konstigt att Esbjörn inte hade några anhöriga med sig. Eller rättare sagt, jag tycker just nu ingenting alls om det. För först vill jag veta varför han inte hade några med sig. Utifrån det kan jag bedöma om det är konstigt eller inte. Har Ebba förbjudit eller manipulerat Esbjörn till att inte ha vittnen med sig, är det helt klart i det konstiga lägret. Men ingen har ens påstått att så är fallet (förutom här på Flashback då).
2021-08-05, 16:19
Medlem
Citat:
Dom är kompisar som umgås och festar tillsammans.
Han bor i Stockholm, hon I Uppsala, där skrivuppdraget var.
Kompisar ställer upp.
De flesta festar nog inte runt med sina kompisars syskon, inte efter att man gått ut gymnasiet. Visst bröllop och begravningar och en 40-årsfest lär utgöra undantag. Men till vardags är sociala grupper rätt små och tydligt avgränsade. Mest på grund av tidsskäl - barn medger inte jättemycket partajande. Men det kommer du inse när du blir gammal nog att skaffa barn…
2021-08-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tack för att du har varit ihärdig med detta för nu börjar det gå upp för mig vad du har hittat och jag ser nu VARFÖR det var så viktigt för Ebbas advokat å avhysa Esbjörns ledsagare. Precis det Binninge har sagt till mig: "För att det inte skulle finnas några vittnen!". Ronden till Esbjörn där! å här!

Det är uppenbart så att avsikten med det grova förtalet samt avvisadet av ledsagaren från mötet var att isolera Esbjörn för att få den kognitivt nedsatta åldringen att dansa efter den flinthårda Ebbas pipa.

Den bästa beskrivningen av Ebbas förtalsattacker på folk runt Esbjörn är avund över att någon annan hade inflytande på Esbjörn när dom hade honom som i en liten ask. Skriver dom för att Ebba inte var ensam om det religiöst sjukliga intresset för att Ebba ska bosätta sig i just Esbjörns hus, som om det inte existerar några andra hus.

Kan det perversa begäret efter precis det huset (på "kullen")ha sin förklaring i en profetia om att huset är sedan länge är avsett för Ebba Buch. Sektvarning!

Är Pr kvinnan som nämts tidigare, den smusslade mäklaren Theo Dietz samt Ebbas adv, alla medlemmar (eller fd?) i livets ord?
Senast redigerad av 90510 2021-08-05 kl. 16:25.
2021-08-05, 16:28
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebbas-plan-sa-ska-hon-vinna-fastighetsbraket-/

I denna artikel säger Binninge att Esbjörn inte ville sitta själv igen och Ebbas advokat säger att ledsagaren lämnade innan mötet hann börja.

Man får väl utgå från att ledsagaren planerade att vara med på mötet iomed att den gick dit, sen har det uppstått något slags problem, antingen att ledsagaren inte kunde legitimera sig på ett sätt som tillfredsställde Ebbas ombud eller något annat.

Slutresultatet blev iallafall att Esbjörn återigen skulle sitta själv med Ebba och en till person på Ebbas sida, i detta fall en toppjurist.

Jag hade inte backat ut, jag hade vänt och sprungit.

Och Busch advokat säger man förvänta sig en ledsagare men esbjörn vände innan personen var presenterad. Slutresultatet blev esbjörn inte vill ha möte för han vände.
2021-08-05, 16:30
Medlem
Citat:
Men visst hade den här affären kunnat skötts bättre än att det utöver Esbjörn och Ebba, var vänner till Ebba och deras skäktingar som deltog?

Mycket kunde ha skötts bättre.
Tror fortfarande om esbjörn dök upp på tillträdesdagen med ett ombud eller någon han litade på så kunde detta varit löst.
2021-08-05, 16:31
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Problemet med den här tråden är att det spekulerats så fritt fråna alla håll att mpnga håller dessa spekulationer för sanningar, nör de i bästa fall är partsinlagor. Som den att Ebba tvingades stämma Esbjörn.

En del av oetiska beteenden från Ebba beror på vilka uppgifter som är sanna, något tingsrätten har till uppgift att reda i. Däremot har jag svårt att se det som etiskt att hävda att man ska släppa huset om Esb verkligen vill ha det. När han sedan säger att han verkligen vill ha det stämmer hon honom och vill genomdriva affären.

Jag har tagit uppgiften om att Ebba rent juridiskt tvingats stämma Esbjörn för att inte förlora lagfarten och fastigheten, som given. Menar du att hon inte behövde göra en sådan manöver? Vad skulle hon då ha gjort, för att inte försämra sin situation?

Ebba lovade Esbjörn att backa, om Esbjörn verkligen inte ville genomföra affären. Så långt är du och jag (vågar inte använda ordet vi längre, för då hugger DoraF et al igen) nog överens om själva uttalandet? Men hur lång tid ska ett sådant uttalande ha giltighetstid? Från då till för evigt?

Sedan har vi de juridiska komplikationerna. Om man ska tro trådens förståsigpåare, så kan man inte riva avtalen och betala handpenningen och tro att allt är löst. Det finns även juridiska formuleringar som att man ska hålla motparten skadeslös. Så hur skulle Ebbas ensidiga uttalande kunna lösa situationen, när Esbjörn inte medverkade till en lösning? Hur skulle Ebba ens veta vad Esbjörns verkliga vilja, när hon inte fick kontakt med Esbjörn eller hans ombud, utan diskussionen fördes via media?

Min hållning är rätt enkel. Gick affären rätt till och Esbjörn ångrade sig, så skulle Esbjörn hålla Ebba ekonomiskt skadeslös. Vill Ebba att huset går tillbaka till Esbjörn, så är det hennes fria val. Gick affären inte rätt till, spelar Esbjörns ånger ingen roll, utan Ebba ska hålla Esbjörn skadeslös och huset ska naturligtvis tillbaka till Esbjörns ägo.
Senast redigerad av fnirp 2021-08-05 kl. 16:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in