2021-08-05, 10:38
Medlem
Fittheligeandes avatar
Vill bara först säga att det jag kommer skriva är inget nytt som jag själv kommit på, utan det är saker jag själv snappat upp från olika håll som skapat resonans hos mig.

Det är fler kvinnor som söker hjälp för sitt dåliga mående, men det är fler män som tar livet av sig. Detta tror jag beror på att kvinnor har generellt större sociala nätverk de kan få stöd av. Som kvinna är det dessutom mer ok att visa svaghet, och det gör att samhället och folk i allmänhet är mer benägna att hjälpa kvinnor med sitt dåliga mående. Män däremot får ofta höra "man up" och liknande. Nu tror ni kanske att jag kommer säga att män måste bli bättre på att kommunicera sina känslor och bla bla.

Men nej jag kommer faktist att citera Jordan Peterson "get your shit together." De saker du undviker att göra är ofta just de saker som du skulle behöva göra. Det är väldigt lätt idag att fastna hemma i sitt ostädade pojkrum framför datorn, porr, tv spel, och sociala medier. Vi män är inte gjorda för att sitta stilla framför en dator hela dagarna och tycka synd om oss själva. Finns det yttre omständigheter i samhället och i våran kultur som gör att många män mår dåligt idag? Absolut! Men det är bättre att fokusera på det man kan påverka hos sig själv än att försöka ändra på hela samhället. Om du inte kan få ordning på ditt eget liv, hur kan du då tro att du kan förändra hela samhället? Det finns en massa saker du kan göra för att må bättre. Som att ge dig ut och motionera till exempel.

"Men det är inte så jävla lätt när man mår dåligt." Nej men för att må bra måste man ibland göra saker som man inte känner för. Hur många känner egentligen för att gå upp kl 07:00 en måndagsmorgon i februari när det är 15 minus ute för att gå till jobbet? Men konsekvenserna att inte gå till jobbet är större, så därför gör de flesta det ändå. Sen måste man inse att det finns inga garantier här i livet. Bara för att du förbättrar saker hos dig själv så är det inte säkert ändå att du kan attrahera tjejer till exempel. Men sannolikheten för det ökar rejält istället för att du förlitar dig på quick fixes som de flesta söker nuförtiden. Sen är det även en bra ide att söka i sitt undermedvetna om det är så att man självsaboterar utan att man är medveten om det.. Man kan söka i sitt undermedvetna på egen hand, men det är lättare med en psykolog. Dock kan det vara svårt att få träff med en psykolog. Men det finns många onlineterapeuter och det kostar bara 100 kr per besök. Vilket är en piss i rymden med tanke på att det handlar om ditt mående.
Citera
2021-08-05, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Vill bara först säga att det jag kommer skriva är inget nytt som jag själv kommit på, utan det är saker jag själv snappat upp från olika håll som skapat resonans hos mig.

Det är fler kvinnor som söker hjälp för sitt dåliga mående, men det är fler män som tar livet av sig. Detta tror jag beror på att kvinnor har generellt större sociala nätverk de kan få stöd av. Som kvinna är det dessutom mer ok att visa svaghet, och det gör att samhället och folk i allmänhet är mer benägna att hjälpa kvinnor med sitt dåliga mående. Män däremot får ofta höra "man up" och liknande. Nu tror ni kanske att jag kommer säga att män måste bli bättre på att kommunicera sina känslor och bla bla.

Men nej jag kommer faktist att citera Jordan Peterson "get your shit together." De saker du undviker att göra är ofta just de saker som du skulle behöva göra. Det är väldigt lätt idag att fastna hemma i sitt ostädade pojkrum framför datorn, porr, tv spel, och sociala medier. Vi män är inte gjorda för att sitta stilla framför en dator hela dagarna och tycka synd om oss själva. Finns det yttre omständigheter i samhället och i våran kultur som gör att många män mår dåligt idag? Absolut! Men det är bättre att fokusera på det man kan påverka hos sig själv än att försöka ändra på hela samhället. Om du inte kan få ordning på ditt eget liv, hur kan du då tro att du kan förändra hela samhället? Det finns en massa saker du kan göra för att må bättre. Som att ge dig ut och motionera till exempel.

"Men det är inte så jävla lätt när man mår dåligt." Nej men för att må bra måste man ibland göra saker som man inte känner för. Hur många känner egentligen för att gå upp kl 07:00 en måndagsmorgon i februari när det är 15 minus ute för att gå till jobbet? Men konsekvenserna att inte gå till jobbet är större, så därför gör de flesta det ändå. Sen måste man inse att det finns inga garantier här i livet. Bara för att du förbättrar saker hos dig själv så är det inte säkert ändå att du kan attrahera tjejer till exempel. Men sannolikheten för det ökar rejält istället för att du förlitar dig på quick fixes som de flesta söker nuförtiden. Sen är det även en bra ide att söka i sitt undermedvetna om det är så att man självsaboterar utan att man är medveten om det.. Man kan söka i sitt undermedvetna på egen hand, men det är lättare med en psykolog. Dock kan det vara svårt att få träff med en psykolog. Men det finns många onlineterapeuter och det kostar bara 100 kr per besök. Vilket är en piss i rymden med tanke på att det handlar om ditt mående.

Motion, träning, nyttig mat, ingen alkohol och ingen wankning.

Det kommer att ta ur en, det handlar bara om att man tar tag i det.
Citera
2021-08-05, 10:46
Medlem
Mrcool911s avatar
Jag är en man som mår dåligt ibland och kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter. Jag brukar må bättre av att ligga ensam i mitt pojkrum och runka frenetiskt samt titta på alla andras underbara liv på sociala medier. Mår jag extra dåligt brukar jag även avverka en session på 12 timmars datorspelande med en runkpaus varje timme.
Det är ju såklart väldigt individuellt men det är mina bästa tips för att få en man som är deprimerad att må bättre!
Citera
2021-08-05, 10:48
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcool911
Jag är en man som mår dåligt ibland och kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter. Jag brukar må bättre av att ligga ensam i mitt pojkrum och runka frenetiskt samt titta på alla andras underbara liv på sociala medier. Mår jag extra dåligt brukar jag även avverka en session på 12 timmars datorspelande med en runkpaus varje timme.
Det är ju såklart väldigt individuellt men det är mina bästa tips för att få en man som är deprimerad att må bättre!

Ha ha whatever works for ya.
Citera
2021-08-05, 10:54
Medlem
Qusimotos avatar
Rök en schyst strain gå ut på promenad funkar alltid om man är nere, funkar dock inte för alla men det funkar för mig.
Citera
2021-08-05, 11:05
Medlem
Åk till taihland eller philipinerna en gång om året, knulla som en hund kom tillbaka och lev på det till nästa resa.
Att skaffa familj i Sverige är detsamma som att skaffa problem för livet, kärringar och bilar kostar alltid pengar.
Sen vad cuckbeta simparna tycker om att knulla luder är ointressant resten av världen bryr sig inte om det.
Du kommer leva ett bättre liv som singel och på köpet slipper du nära någon blekfet's ego till flickvän med beröm och pengar.
Familjelivet är för evigt borta i Sverige dom enda som. Klara av att hantera barn och fru i detta skitland är Muhammed.
Citera
2021-08-05, 11:31
Medlem
Rasputin420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi

Online dating är mer skadligt än porr. Lev och lär
Citera
2021-08-05, 11:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
Online dating är mer skadligt än porr. Lev och lär

Det är det säkert.

Falsk trygghet.
Citera
2021-08-05, 13:09
Bannlyst
Asså många som mår dåligt vet nog inte va de ska göra som de tror funkar.

Har man social fobi exempel så kanske man inte vet att exponering rent social är lösningen då man blir rädd vid exponering i början. Men nöter man på så lossnar det tillslut.

Folk som mår skit måste nog få mer konkret på ett papper hur allt funkar så att de kan börja planera därefter.
Senast redigerad av Jokern.ger.er.allt 2021-08-05 kl. 13:22.
Citera
2021-08-05, 13:24
Medlem
BigFatCones avatar
Det är inte datorer, porr och runkande som är problemet.

Problemet är att man inte gör saker i grupp tillsammans.

Nej, att raida i WoW är inte riktigt samma sak som att säga spela korpfotboll. Män behöver ett grew, ett gäng, ett lag eller vad man vill kalla det, och män behöver även veta att gubbarna till höger och vänster om honom kommer att göra sitt bästa för att man ska uppnå det gemensamma målet.

Vad vi borde göra är att införa obligatorisk samhällstjänst. Det kan vara inom det militära eller inom civilförsvaret, bara kidsen tvingas ur sina bekvämlighetszoner, tvingas göra något som inte handlar om dom själva utan om något större. Att lära sig att det bara är mamma som bryr sig om du blir ledsen, och att det är lika bra att göra det som ska göras både ordentligt och på en gång.

Överlag så tycker jag att den moderna människan har svårt att hitta sin plats i världen. En plats där man är behövd och uppskattat. Män vill generellt bli behövda för sin praktiska kompetens eller att dom kan väldigt mycket om något.
Kvinnor vill bli sedda främst för andra anledningar.
Och det är gott så.

Problemet är män i kvinnligt kodade miljöer och vice versa. Man känner att hur trevligt det än är och hur snälla kollegorna än är, så känner man sig inte riktigt 100% hemma.
När jag jobbade på en skola, så gick det inte att säga vad man ville, konsensus måste råda! Den som tycker annorlunda är förmodligen suspekt.
När jag jobbade i en verkstad så spelade det ingen roll vad du sa eller tyckte, så länge du var bra på ditt jobb.

I ena världen avskydde jag det faktiska arbetet jag gjorde, men trivdes som fisken i vattnet. I den andra så var arbetet fett givande, men det tog ändå emot att gå till jobbet.

Om man kokar ner så menar jag på att stora delar av problemet beror på att man vägrar se att dom få och ganska små skillnader mellan män och kvinnor, ändå är stora nog för att göra oss klart olika, med olika behov och så vidare.
Citera
2021-08-05, 13:38
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:

Visst. Bra tips men utan vettiga och nyttiga relationer så kommer man inte ha lycka för det, och det enda som egentligen spelar någon roll här i livet är just lycka och hälsa. Har man inte de sakerna så spelar inget annat roll.
Citera
2021-08-05, 14:00
Avslutad
Citat:

Exakt.

Träning, no fap, bra kost och mindre alkohol kommer säkert ordna 90% av alla mäns depressioner.

Skulle även säga digital detox eller åtminstone begränsning hjälper också.

Sedan kan man experimentera med fasta och kallduschar också för lite extra effekt.

Vad kosten beträffar så förespråkar jag alltid mycket kött, ägg, fisk och begränsat med kolhydrater och framförallt socker. Jag har varit vegan i över 10 år och fick grava problem med både hälsan och psyket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in