2021-08-04, 19:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Såklart plant men ytspänning existerar och kan förbrylla

Du sa ju att jorden kan vara linsformad. Varför sa du det?
Citera
2021-08-04, 19:58
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Isolerat skjul i mitt exempel
Fortfarande ska traktorn statistiskt och fysiskt sett suga åt sig mer.
Synd bara att det inte funkar så i verkligheten

Och du har gjort detta i ett experiment? I ett skjul? Ett isolerat skjul? Ett skjul isolerat från Jordens gravitation? Grymt! Har du några videoklipp från detta högst revolutionerande gravitationstrotsande skjul?
Citera
2021-08-04, 19:59
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det är precis det jag menar

Tur att Jorden är rund då.
Citera
2021-08-04, 20:01
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Experimentet är enkelt. Kolla satelliterna. Varför drar dom inte till sig massa rymdpartiklae och går sönder hela tiden. Deras massa ska ju attrahera annan massa och här kan man inte skylla på jordens dragningskraft

Gravitation är den svagaste kraften i universum. Går inte att jämföra med tex magnetism. Den elektromagnetiska kraften är många magnituder starkare än gravitation vilket är varför man enkelt kan få en magnet att trotsa gravitationen.
Senast redigerad av Sadoman 2021-08-04 kl. 20:06.
Citera
2021-08-04, 20:16
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det här förstår jag inte. Satelliter har alltså en massa=en vikt. Men du påstår senare att det inte finns satelliter. Om du skulle vilja vara vänlig att förklara för mig hur något som inte finns kan ha en massa?

Naturligtvis argumenterar jag för att satelliter i den kostym de presenteras som är svåra att få att fungera i verkligheten.

Enligt de mainstream principer newtons 3e ska massa attrahera massa. Varför bombas inte MIR av rymdskrot då? Det är utanför jordens dragningskraft och där borde massa attraherar massa göra så stationen bombas av allehanda partiklar och skrot
Citera
2021-08-04, 20:17
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du sa ju att jorden kan vara linsformad. Varför sa du det?

Tolkningsfråga.
Citera
2021-08-04, 20:21
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Experimentet är enkelt. Kolla satelliterna. Varför drar dom inte till sig massa rymdpartiklae och går sönder hela tiden. Deras massa ska ju attrahera annan massa och här kan man inte skylla på jordens dragningskraft
Här vill du att vi ska kolla satelliterna. Enligt dig finns de ju inte.

Citat:
Du tror alltså på att dom små aluminiumkonserverna ligger helt synkromt med jordens spinn 1000km/h i 15 år. right ...
Tobbex73 angav namnet på några satelliter. Här kallar du dem för aluminiumkonserver. Du tror alltså ändå att satelliter finns?

Nu har du väl ändå trasslat till det för dig.
Citera
2021-08-04, 20:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Naturligtvis argumenterar jag för att satelliter i den kostym de presenteras som är svåra att få att fungera i verkligheten.

På en rak fråga om det finns satelliter gav du ett rakt svar -inte. Enligt dig finns alltså inte satelliter. Vilken kostym de har bestämmer väl inte om de finns eller inte?
Senast redigerad av Mr.KlockRingare 2021-08-04 kl. 20:29.
Citera
2021-08-04, 20:33
Medlem
Citat:

Enligt de mainstream principer newtons 3e ska massa attrahera massa. Varför bombas inte MIR av rymdskrot då? Det är utanför jordens dragningskraft och där borde massa attraherar massa göra så stationen bombas av allehanda partiklar och skrot
Jorden är jävligt mycket större än Mir, när den fanns. Antar att du menar Iss.
Citera
2021-08-04, 20:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tolkningsfråga.

Nej. Platt eller linsformad. Helt enkelt olika form.

Varför sade du att jorden kan vara linsformad? Finns inget utrymme för tolkning.
Citera
2021-08-04, 20:46
Medlem
systems avatar
Citat:

Jag antar att du menar ISS, och dragningskraften mellan jorden och ISS är ca 90%, vill jag minnas.
Citera
2021-08-04, 20:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Om MIR befann sig helt ensam i rymden, utan konkurrens från någon himlakropp, hur stor skulle dess gravitation vara? Räkna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in