2021-08-04, 13:51
Medlem
LatexJockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vid årsskiftet när vaccineringen drog igång hade vi cirka 100 döda per dag i Sverige. Nu dör bara knappt någon om dagen. Så man är ju lite glad över att staten inte lyssnat på er antivaxxers. Hur många döda skulle vi då haft? Även antal smittade har gått ned kraftigt sedan vi började vaccinera.
Det kommer explodera igen när folk är tillbaks från semestern, skolor och förskolor öppnar igen.
Citera
2021-08-04, 13:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Du är väl inte så korkad att du inte förstår att det har med säsong att göra? Samma nedåtgående kurva skedde förra året utan vaccin. Om vaccinet har någon effekt på de äldre åldersgrupperna får vi se i vinter. För personer under 50 är riskreduceringen effektivt noll.
Tror du på fullt allvar att all världens länder betalar miljarder för vacciner som inte har någon som helst verkan? Säsong och säsong. Det kan absolut påverka, men vad jag vet är det rätt varmt i Indien och på många andra ställen där smittan har spridits i hög hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Mm precis, och det bara för att staten spridit smittan.

Jag är ingen antivaxer.

Jävla banan, så jävla trångsynt.

Ta vaccinet om du vill men tvinga inte på andra det.
Jag har själv tagit Pfizers vaccin och jag tänker inte tvinga någon annan. Det gör vi inte i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Många av de som avled i början fick ju inte adekvat vård, en hel del verkar ha avlidit på grund av att de nekades vård eller ej fick adekvat vård (syrgas) och gavs morfin som påverkar andningsförmågan negativt.

Det har redan kommit fram och t.o.m. skrivits om i MSM.

Dessutom har man sannolikt bokfört många som dött av andra orsaker som att de har avlidit av covid och inte MED (de råkade dö efter att ha testats positivt för covid).

I början testades inte heller lika många, en hel del verkar inte ha testats alls trots symtom, detta har ju också framkommit i media.
Ursäkta frågan, men vad är din poäng? Att vaccin är verkningslöst?

Sedan årsskiftet har vi testat många och trenden är att smittspridningen gått ner. I början av pandemin hade vi inte kapacitet att testa alla, men det var nästan ett år sedan.

Vad gäller skillnaderna mellan folk som dött AV eller MED covid-19 så är den säkert inte jättestor. Jag tror inte att tusentals dött i trafikolyckor eller för att de halkat på en isfläck 29 dagar efter att de bekräftats ha covid-19. Och som du säger, i början testade vi inte alla. Säkerligen har en del som dött av covid-19 fått andra dödsorsaker för att de inte testats.

För mig är det intressanta om det är covid-19 som orsakat en för tidig död. Inte om man dött AV eller MED covid-19.
Citera
2021-08-04, 13:59
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Tror du på fullt allvar att all världens länder betalar miljarder för vacciner som inte har någon som helst verkan? Säsong och säsong. Det kan absolut påverka, men vad jag vet är det rätt varmt i Indien och på många andra ställen där smittan har spridits i hög hastighet.

Ja, mer eller mindre. För äldre finns en viss riskreduktion, men den är klen. För yngre är effektiviteten noll. Det är inget jag hittar på utan har bara räknat på officiell data.
Citera
2021-08-04, 14:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vet du var det finns några bra källdata så att man kan kolla lite själv på hur det ligger till i Israel?

Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Vaccinets ineffektivitet har ju redovisats ganska många gånger tidigare om du har följt med och varit observant, vilket jag antar att du också har, så inga nyheter egentligen.
Men nu tänkte jag ju att du skulle kunna hjälpa mig med lite källdata från just Israel, men kan du inte så kan du inte.
Citera
2021-08-04, 14:14
Medlem
Dagens siffror (från Aftonbladet):

Nya smittade
929

Nya dödsfall
0

Färdigvaccinerade
4 343 251 (53%)

Påbörjade
6 468 751 (79%)
Citera
2021-08-04, 14:27
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ja, hade Sverige inte infört restriktionerna hade fler dött. Vi har ändå fått kritik för att många dött i Sverige i jämförelse med t.ex. våra grannar. Men du ser inga problem i det? Hur många döda hade varit okej för dig? 30000? 50000?

Och nej, det är inte bara att bygga ut antalet vårdplatser. Det saknades personal också. Ganska cyniskt att folk hellre ska få dö för att du ska kunna gå ut på krogen och dansa.

Cyniskt eller ej, faktum är att vi ju har skattefinansierade vårdplatser just för att alla andra ska få gå på krogen och dansa eller vad annat varje medborgare vill fylla sin dyrbara, värdefulla fritid med.
Citera
2021-08-04, 14:35
Medlem
*7 dagars rullande genomsnitt FHM nya*

Idag on 4 aug = 576 smittade/dag, 0,28 döda/dag

Senaste onsdagarna:
on 7 jul = 299 smittad/dag, 1,43 döda/dag
on 14 jul = 213 smittad/dag, 0,43 döda/dag
on 21 jul = 312 smittad/dag, 1,28 döda/dag
on 28 jul = 434 smittad/dag, 0,57 döda/dag
on 4 aug jul = 576 smittad/dag, 0,29 döda/dag
Senast redigerad av Nummer-1 2021-08-04 kl. 14:39.
Citera
2021-08-04, 14:35
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979

Nya smittade
929

Nya dödsfall
0

Färdigvaccinerade
4 343 251 (53%)

Påbörjade
6 468 751 (79%)
Vaccineringen verkar tvärbromsa nu när man ska vaxxa ungdomarna. Det blir mycket huvudvärd för domedagsprofeterna i tråden när

Citera
2021-08-04, 14:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Notera även ”Vuxna befolkning”

Det spelar ingen roll när man diskuterar med Sunimod. Hen flyttar måstolparna ock plockar halmgubbar ur valfri skjortärm.

Jag välljer att ignorera tönten.
Citera
2021-08-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vaccineringen verkar tvärbromsa nu när man ska vaxxa ungdomarna. Det blir mycket huvudvärd för domedagsprofeterna i tråden när

Att den tvärbromsar ser jag inga tecken på. Möjligen går det segare med andra dosen eftersom folk är på semester.
Citera
2021-08-04, 14:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Sett till åtminstone officiella siffror så tycks Afrika fortsätta att vara relativt skonat. Det finner jag en smula intressant.

I den Världsdelen behärskas inte ens kulramen än. Statistiken blir naturligtvis därefter. Resurserna (biståndspengarna) behövs till vapen, för att ha ihjäl varandra.
Citera
2021-08-04, 14:55
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979

Nya smittade
929

Nya dödsfall
0

Färdigvaccinerade
4 343 251 (53%)

Påbörjade
6 468 751 (79%)

Du borde ta med en kolumn för hur mycket vaccinen har kostat oss samt hur många som blivit räddade från döden (och hur många levnadsår de fått).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in