2021-08-04, 13:40
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sos-flaggar-klarar-inte-alla-akuta-operationer
Läget på Stockholms akutsjukhus är ansträngt och Södersjukhuset har svårt att utföra akuta operationer.

Vi skickade fem patienter vidare för operation i förra veckan. Det innebär att vi inte klarar vårt uppdrag, säger Andreas Fischer, överläkare i kirurgi på Södersjukhuset

...orolig att den ansträngda situationen ska fortsätta även framgent. Ett sparkrav hänger nämligen över sjukhuset
Sverige är ett av de länder som har högst skattetryck i världen, ändå klarar vi inte av akuta operationer på huvudstadens sjukhus.

Vad säger ni om detta?

Vart tar skattepengarna vägen? Hade skattepengar gått att fördela annorlunda till förmån för sjukvården?
Citera
2021-08-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sos-flaggar-klarar-inte-alla-akuta-operationer
Läget på Stockholms akutsjukhus är ansträngt och Södersjukhuset har svårt att utföra akuta operationer.

Vi skickade fem patienter vidare för operation i förra veckan. Det innebär att vi inte klarar vårt uppdrag, säger Andreas Fischer, överläkare i kirurgi på Södersjukhuset

...orolig att den ansträngda situationen ska fortsätta även framgent. Ett sparkrav hänger nämligen över sjukhuset
Sverige är ett av de länder som har högst skattetryck i världen, ändå klarar vi inte av akuta operationer på huvudstadens sjukhus.

Vad säger ni om detta?

Vart tar skattepengarna vägen? Hade skattepengar gått att fördela annorlunda till förmån för sjukvården?

Pengarna går mycket till att upprätthålla skola, polis och resten av samhället. Sedan att det kostar för mycket är inte så konstigt. Det kostar att ratta vårat samhälle.

Självklart borde man skära ner på andra utgifter. Vilka vet jag inte dock.

Kan tänka mig att vårat vaccinationsprogram kostar en del
Citera
2021-08-04, 14:04
Medlem
Pengarna går ju rakt ner i Mohammeds ficka, inte till sjukhus.
Citera
2021-08-04, 14:08
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintovka
Pengarna går mycket till att upprätthålla skola, polis och resten av samhället. Sedan att det kostar för mycket är inte så konstigt. Det kostar att ratta vårat samhälle.

Självklart borde man skära ner på andra utgifter. Vilka vet jag inte dock.

Kan tänka mig att vårat vaccinationsprogram kostar en del
Skola, polis och resten av välfärden fungerar inte heller som det ska, så jag förstår inte riktigt hur du tänker nu.
Citera
2021-08-04, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Skola, polis och resten av välfärden fungerar inte heller som det ska, så jag förstår inte riktigt hur du tänker nu.
Det jag menade var att det funkar bättre än vården.
Citera
2021-08-04, 15:16
Medlem
grey.eagles avatar
Finns väl över 400 myndigheter där gamla politiker väntar ut tiden till pension.

Tror att ingen kan namnet på alla.
Citera
2021-08-04, 15:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Skumt att det fungerar bra i Polen mfl länder, men inte i Sverige. .?
Citera
2021-08-04, 15:33
Medlem
DeValeras avatar
Ja, vi har förmodligen den allra mest generösa "flykting"politiken inom OECD-länderna, både sett till antal per invånare och de ekonomiska förmåner som utdelas till dem. Där har du svaret på varför inte pengarna räcker till den allra mest grundläggande offentliga servicen trots ett av världens allra högsta skattetryck.
Citera
2021-08-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Skumt att det fungerar bra i Polen mfl länder, men inte i Sverige. .?

För att inte tala om Japan, knappt någon invandring alls. Tänk vad kass det måste gå där!
Citera
2021-08-04, 19:48
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Välkommen till verkligheten. Det kostar på att leka hela världens socialbyrå.
Citera
2021-08-04, 20:59
Medlem
Pinsamt. Snart har svetsarn och grönsakskommunisterna suttit två perioder.
Citera
2021-08-05, 09:29
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4z6L0G/krislage-pa-sos--ett-dygns-vantetid-pa-akuten
Människor får köa i upp till ett dygn på Södersjukhusets akutmottagning i Stockholm.

Nu larmar personal om en ohållbar situation.

Vi har haft dödsfall på akuten som vi tror kan bero på de långa väntetiderna, säger ST-läkare

Södersjukhuset uppskattar att man måste spara in 79 miljoner kronor under 2022

”Vi ligger back på grund av kompetensförlust och deltider. Vi har idag cirka 100 heltidstjänster och skulle behöva cirka 120 för att täcka behovet”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in