2021-08-04, 07:24
Medlem
Det är sällan någon är så obegåvad att denne lyckas göra bort sig i två meningar. Men för Spakur är allt möjligt. Först hävdar han att ingen har påstått att Esbjörn är dement och sedan hävdar han exakt det i nästa mening eftersom åldersrelaterade kognitiva nedsättningar är demens.

Faktum är dock att diagnosen är lindrig kognitiv funktionsnedsättning utan någon som helst hänvisning till att den skulle vara åldersrelaterad. Det är den förmodligen inte heller eftersom diagnosen gavs för 10 år sedan och fortfarande är lindrig.

Det är ett riktigt trollbeteende att skapa en halmgubbe och sedan anklaga andra att argumentera mot den. Men det är klart, om hela ens liv är en lång rad av misslyckanden så har man nog en viss vana av att skapa halmgubbar för att ha någon att skylla på. Som till exempel Stureplansfestande välbetalda partiledare som slösar bort pengar som hellre borde betalas ut som bidrag till utbrända rappare utan inkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
INGEN har påstått att Esb är dement, varför fortsätter du argumentera mot den halmgubben?

Det är dock styrkt att han lider av åldersrelaterade kognitiva nedsättningar.

Och Ebbas egna ord att hon uppfattade honom som "egen"

Trots det känner hon sig tvingad att koppla in två kompisar för att hjälpa till med övertalningen, en mäklare och en PR-konsult i chefsposition.

81-åriga Esbjörn sitter ensam och säger först nej, men Ebba och hennes gäng fortsätter bearbetningen tills dom får påskrift.

Skamligt agerande.
2021-08-04, 07:34
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Varför skulle Esbjörn försäkra nån annans hus?
Han ansvarar för försäkring fram till tillträdesdagen som inte skett. Tills det är färdigt står han självklart för alla kostnader kring fastigheten. Såsom soptömning, el, försäkring mm.
2021-08-04, 07:38
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag förstod det som att du ifrågasatte huruvida Theo och Ebba kände varandra vid tillfället där kontraktet skrevs.
Youtube-klippet där dom pratar om hur intresserade dom är av varandras kompisar var året innan Ebba och Margaux började umgås, det stämmer.

Men att Ebba och Theo med största chans kände varandra innan han kopplades in för detta jobb förnekar du väl inte?
Att Theo och EB "kände" varann när kontraktet skrevs förnekar han ju själv i intervjun.
Han säger att han har träffat henne och vet vem det är.
Eller menar du att man känner alla man möter en kort stund? jag kände knappt min ex fru då hon ville skiljas efter 6 år, (enligt henne tydligen)
2021-08-04, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Varför skulle Esbjörn försäkra nån annans hus?
För att det står i köpekontraktets §5 att han ska se till att fastigheten är fullvärdesförsäkrad till tillträdesdagen. Det är allmänt känt att han sedan uteblev från det avtalade mötet och att han sedan dess har obstruerat möjligheten till tillträde. Att han obstruerar tillträdet frigör inte honom från sina skyldigheter.

Om han inte fullföljer sina skyldigheter så innebär det snarast att han medger att Ebbas tillträde till fastigheten har skett vid det överenskomna datumet och att hon därmed har övertagit ägaransvaret. Skulle jag vara Ebba Busch så skulle jag gå på det spåret som en följd av Esbjörns tydliga viljeyttring.

https://cdn-101.anonfiles.com/H4u8Yb62ue/7a9863f8-1628055609/Uppsala%20TR%20T%208555-20%20Aktbil%202,%20Köpekontrakt.pdf
2021-08-04, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Esb eller om det var någon i hans följe kontaktade Theo då dom var på banken för att sätta tillbaka pengarna.
Man kan ju undra varför dom inte kontaktade EB i stället utan hon fick reda pä det av MX
Allt enligt Mgårds arbetsblad där även ett telenr stod.
Då kan vi konstatera att Theo Dietz agerade som Esbjörns springpojke och framförde ett meddelande från honom till Ebba Busch.
2021-08-04, 07:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Han ansvarar för försäkring fram till tillträdesdagen som inte skett. Tills det är färdigt står han självklart för alla kostnader kring fastigheten. Såsom soptömning, el, försäkring mm.
Ja även fastighetsskatt med ?
Nu är det högst tveksamt om det går att försäkra detta objekt i det skicket som det är nu, med tanke på eldragningen mm som har framkommit. i alla fall en normal försäkring.
se Anticimex besiktning, aktbilaga 61 +62
2021-08-04, 08:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En mäklare med skrivuppdrag måste kontakta parterna innan denne upprättar köpehandlingarna. Jag förstår det som att han agerade springpojke med Esbjörn eftersom det var ett meddelande från honom till henne han framförde, var det inte så? Han kanske gjorde det av allmänt hyfs och inte som en särskild väntjänst till Esbjörn? Det händer att människor gör det rätta utan baktankar.

Varför Esbjörn kontaktade Dietz vet jag inte, det var väl för att han ville skicka ett meddelande till Busch utan att prata med henne själv kanske?

Apropå göra bort sig. Var har du fått den fetade uppgiften ifrån? Enligt stämningsansökan var det inte Esbjörn som kontaktade Theo Dietz efter att köpekontraktet undertecknades. Utan kontakten togs av någon annan å Esbjörns vägnar. Med andra ord är du dåligt påläst och din invändning saknar bäring.

Citat:
Det är sällan någon är så obegåvad att denne lyckas göra bort sig i två meningar. Men för Spakur är allt möjligt. Först hävdar han att ingen har påstått att Esbjörn är dement och sedan hävdar han exakt det i nästa mening eftersom åldersrelaterade kognitiva nedsättningar är demens.

Faktum är dock att diagnosen är lindrig kognitiv funktionsnedsättning utan någon som helst hänvisning till att den skulle vara åldersrelaterad. Det är den förmodligen inte heller eftersom diagnosen gavs för 10 år sedan och fortfarande är lindrig.

Det är ett riktigt trollbeteende att skapa en halmgubbe och sedan anklaga andra att argumentera mot den. Men det är klart, om hela ens liv är en lång rad av misslyckanden så har man nog en viss vana av att skapa halmgubbar för att ha någon att skylla på. Som till exempel Stureplansfestande välbetalda partiledare som slösar bort pengar som hellre borde betalas ut som bidrag till utbrända rappare utan inkomst.
Naturligtvis är Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning åldersrelaterad. Vad skulle den annars vara relaterad till, menar du?

Esbjörn hade under sin yrkesverksamma tid ett kvalificerat arbete som ingenjör på ASEA. Att en person med en lindrig kognitiv funktionsnedsättning klarar av ett sådant arbete faller på sin egen orimlighet. När Esbjörn svårigheter blev uttalade känner jag jag inte till, men så vitt jag vet arbetade han fram tills han fick ålderspension och han fick svårare att klara sig i sena 60-årsåldern. Dock är jag osäker på det senare.

På vilket sätt är det relevant huruvida Esbjörns kognitiva funktionsnedsättning är åldersrelaterad eller inte? Jag menar att det är hans kognitiva nedsättning per se som är av betydelse.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-04 kl. 08:52.
2021-08-04, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja även fastighetsskatt med ?
Nu är det högst tveksamt om det går att försäkra detta objekt i det skicket som det är nu, med tanke på eldragningen mm som har framkommit. i alla fall en normal försäkring.
se Anticimex besiktning, aktbilaga 61 +62

Går alltid att försäkra en fastighet, dock är det inte säkert man får någon ersättning om ett elfel i den kåken gör att den brinner ner.

Vi köpte en gammal kåk en gång, varmvattenberedaren stod på en sidovind och Anticimex sa direkt att om det skulle bli något läckage från den, så skulle försäkringsbolaget inte ta det.

Är nog samma med elen i detta fallet.
2021-08-04, 08:30
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Då kan vi konstatera att Theo Dietz agerade som Esbjörns springpojke och framförde ett meddelande från honom till Ebba Busch.
Nej men gud så intressant, hur tänker du att vi kan konstatera det?
I det här fallet så vet vi ju inte Emma att det var Theo som kontaktades.
Dessutom i normala fastighetsaffärer så fungerar ju mäklaren både som köparen och säljarens representant. Vid en budgivning så ger ju köparen buden till mäklaren som förmedlar buden till säljaren.
På vilket sätt menar du att den eventuella läkaren fungerar som springpojke.
2021-08-04, 08:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Går alltid att försäkra en fastighet, dock är det inte säkert man får någon ersättning om ett elfel i den kåken gör att den brinner ner.

Vi köpte en gammal kåk en gång, varmvattenberedaren stod på en sidovind och Anticimex sa direkt att om det skulle bli något läckage från den, så skulle försäkringsbolaget inte ta det.

Är nog samma med elen i detta fallet.

Finns ett hus i närheten som ägaren blev nekad att försäkra pgav att han misskött huset så att det nu blev ett takbyte med flera takstolar och innerväggar som bytes ut på grund av vattenskada.
nu täcker inte försäkringen taket ändå men huset gick inte att försäkra och så har det varit i tiotals år.
2021-08-04, 08:34
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nej men gud så intressant, hur tänker du att vi kan konstatera det?
I det här fallet så vet vi ju inte Emma att det var Theo som kontaktades.
Dessutom i normala fastighetsaffärer så fungerar ju mäklaren både som köparen och säljarens representant. Vid en budgivning så ger ju köparen buden till mäklaren som förmedlar buden till säljaren.
På vilket sätt menar du att den eventuella läkaren fungerar som springpojke.

Enligt Mgårds arbetsblad kontaktades mäklaren på Sjönära så det är ju lätt att kontrollera.
2021-08-04, 08:35
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Nu läste du in något jag inte skrev. Lindrig kognitiv störning motbevisar demens, det är ni Ebba-hatare i tråden som försökt få det till att han är dement. (Läs mycket värre däran av vad han är)

Jag är själv fastighetsägare och kan lätt sätta mig in i Ebbas situation. För de flesta så hade det varit hemskt att betala handpenning som är en stor del av ens besparingar och sen leva i limbo i över ett år. Jag känner med Personen Ebba. Jag hade blivit rasande om säljaren plötsligt hoppat av när man förhandlat i månader och skrivit kontrakt.

Partiet hon representerar och hon själv som partiledare ger jag inte mycket för dock. Har aldrig röstat på dem och lär inte göra det heller.
Återigen. Lindrig kognitiv störning motbevisar INTE demens.
Om du läser så säger ju till och med Ebbas experter exakt just det i sina utlåtande. Att om den lindriga kognitiva funktionsnedsättning försämras går det över i en demens sjukdom.

Jag upptäckte igår när jag googlade att man i DSM har tagit bort demens begreppet. Detta betyder ju inte att folk inte är dementa, utan att man bytt namn på tillståndet demens till kognitiva funktionsnedsättning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in