2021-08-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Han har också garanterat att fastigheten skulle vara försäkrad fram till tillträdet, vilket den inte varit på sju år.

Haha, ja, att den tjurgubben inte är något att lita på var ju ingen nyhet
2021-08-03, 20:14
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Bolin har garanterat att det på tillträdesdagen inte föreligger någon pantsättning av fastigheten. Han är alltså skyldig att lösa sina lån på fastigheten INNAN tillträdesdagen. Så är det skrivet i avtalet.

Det är tvärtom så att Ebba självklart inte skall erlägga full betalning till Esbjörn för en fastighet som är pantsatt. Särskilt inte då Esbjörn garanterat att någon pantsättning inte skulle föreligga.

Ovan gäller då den bokstavstrogna tolkning som Ebba-hatarna mer och mer förfaller till i sina desperata försök att bevisa sina omöjliga påhitt.

Alla vi andra som är väl införstådda med hur fastighetsaffärer går till, vet mycket väl att det på tillträdesdagen, på köparens bankkontor, upprättas en likvidavräkning, utifrån vilken sedan alla de olika ekonomiska göromålen uträttas. Ex.vis. används del av köpeskillingen för att på plats lösa eventuella lån som inte skall övertas av köparen, samt övriga ekonomiska förehavanden. Därefter betalas resterande summa till säljaren. I samband med detta skall också alla tillbörliga dokument överlämnas från säljare till köpare, jämte t.ex. samtliga nycklar till fastigheten, samt, så klart, ett bevittnat och undertecknat köpebrev.
För att allt ovanstående skall kunna genomföras, krävs bägge parters närvaro.

Esbjörn har som känt vägrat medverka till allt ovanstående, och har därigenom brutit mot flera av paragraferna i avtalet.

Vart är källorna du har utlovat?

Nej normalt så träffas man på tillträdesdagen och genomför betalning till mäklare som använder pengarna till att lösa lånet hos banken samtidigt som nya lån tas ut. När betalning har skett så undertecknas köpebrevet.

11 § i Ebbas köpekontrakt anger just detta:
Citat:
Sedan köpeskilling betalats enligt de i 1 § angivna villkoren, ska säljaren till köparen överlämna bevittnat kvitterat köpebrev avseende Fastigheten och övriga handlingar som behövs för att köparen ska få lagfart. Säljaren ska även till köparen överlämna de nycklar säljaren har samt aktuellt utdrag ur fastighetsregistret, °belånade pantbrev, gällande tomtkarta om sådan finns och andra handlingar rörande Fastigheten, vilka år av betydelse för köparen som ägare av denna.

Köpeskillingen i 1 § omfattar full betalning.

Avtalet anger förövrigt i 6 § första stycket:
Citat:
Parterna är överens om att äganderätten till Fastigheterna övergår på köparen på tillträdesdagen.

Vilket går emot ditt tidigare påstående om att äganderätten övergick i samband med kontraktsskrivningen.

Lägg av nu.
2021-08-03, 20:15
Medlem
Citat:
Haha, ja, att den tjurgubben inte är något att lita på var ju ingen nyhet
Eller så hade Esbjörn glömt att betala försäkringen…eller inte förstod innebörden av klausulen..
2021-08-03, 20:17
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Vad han behövdes till? Förmodligen till samma tråkiga skrivuppgifter alla fastighetssäljare har på banken? Ebba hade säkert med sig ett köpebrev som skulle undertecknas, pengar skulle överföras och verifieras och allt sånt där kul.

Jag ska förtydliga mig. Användaren angav en paragraf från köpekontraktet och hävdade att Bolin begick ett kontraktsbrott genom att inte dyka upp på mötet hos banken. Det var den kopplingen jag ville få förtydligad, hur medförde Bolins utevaro till att han inte fullföljde de uppställda skyldigheterna?
2021-08-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
StorstBastVackrast du är en förfärligt oärlig människa eftersom du klippte bort det som visade att du hade fel: "och erlagt köpeskillingen så har hon därmed brutit avtalet?" som visar att det var en fråga till Iknowafewthings och inte ett påstående.

Undertill finns inlägget med mina frågor som ställdes till den juridiskt kunnige medlemmen Iknowafewthings. Det fetade är det som du alldeles medvetet klippte bort för att ditt ego är för trångt för att medge du hade fel. Inte vackert gjort.

Avser ingen ytterligare polemik med dig.

Du är alltså lika korkad som Iknowafewthings, och förstår inte heller att inledningen av meningen är ett påstående, som ligger till grund för den avslutande frågan, trots min långa förklaring om innebörden av det Iknowafewthings skrev.

Hela citatet finns med i inlägget jag skrev. Du är verkligen en helidiot!

Att du är trög gör inte mig oärlig.

Men det gör inte så mycket, alla som har ett uns av intelligens förstår saken mycket väl. Jag tar era idiotier som en bekräftelse på att jag hade rätt från början och att ni inte förmår medge era tillkortakommanden.
2021-08-03, 20:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Nu lägger du dessutom dina ord i min mun. Jag frågade var det "avslöjandet" du talade om fanns. Det visade sig att det inte fanns något avslöjande. Det var bara bullshit från dig. Precis som det mesta du skriver.

Så, nej, ord står inte mot ord. Det är dina ord som står för sig själva mitt uppe i det blå helt utan några som helst belägg. Vi har som sagt sett denna typen av "sensationella avslöjande" tidigare i tråden. Varje gång de saknar all form av belägg, visar de sig också för eller senare bara vara ren lögn. Det finns ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda i ditt fall.

Jag kan ju också nämna att såväl Binninge själv som andra i hans direkta närhet varit inne och skrivit i tråden. De har en tendens att avslöja sig själva, har jag kunnat notera. Binning är ju inte precis den skarpaste kniven i lådan, om man säger så.
Är det att Binninge inte har kastats ut från KD du vill ha sagt och att det inte är jag som avslöjat den trådsanningen? Okey fair enough - kan jag ha å leva med. Då anser vi det alltså klarlagt - JB har aldrig varit med i KD (och kommer heller inte å bli det - antar jag). För du hävdar ju inte motsatsen - trodde det ett tag
2021-08-03, 20:22
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det står inte uttryckt i köpekontraktet att Esbjörn måste närvara vid mötet hos banken. Däremot står detta:

Som jag förstått det hade Esbjörn redan tidigare gett nycklar till Ebba. Hon hade också hans bankuppgifter. Eftersom det inte står uttryckligen att Esbjörn ska lämna över köpebrevet på tillträdesdagen kan man kanske tänka sig att han skulle kunna göra det någon dag senare, innebärande att Esbjörn inte var tvungen att närvara vid mötet på banken för den sakens skull heller. Men detta är bara ett hugskott från min sida.

Tittade på den lydelsen nu jag med. Jag är inne på liknande resonemang som dig. Som sagt, det är inte en dålig invändning från Bolins ombud. Det finns 4 kap. 14 § i jb och det kan ev. finnas någon rättslig princip att åberopa men Ebbas ombud kommer att få jobba. Jag har som sagt själv inte hittat något solklart svar på frågan.

Lydelsen talar då absolut inte till Ebbas fördel.
2021-08-03, 20:29
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
1. Du avgör inte vad jag skriver i forumet, din imbecill.

2. Jag har redan gett dig lagrummet. Jag har till och med redan gett dig tillämplig balk och paragraf. Jag har också hänvisat dig till en advokatfirma som pedagogiskt förklarar saken.

3. Om du tror att JB 4 kap §5 motsäger vad jag sagt, då är du i sanning dum i huvudet. Jag har redan förklarat för dig att äganderättens övergång och köpets fullbordan är två helt olika saker. Jag har också förklarat för dig att Ebba och Esbjörns tvist inte är skatterättslig. Jag har också uppmanat dig att läsa på om saken. Men det klarar du tydligen inte och inget av allt detta enkla grundläggande juridiska har du klarat av att förstå. Ja, du är i sanning dum i huvudet.

Den civilrättsliga äganderättsövergången är omedelbar. Det är fakta.

Att du fortfarande, trots all information och referenser, inte klarar av att få in det i ditt huvud, visar bara hur dum i huvudet du är.

Jag avgör vem jag diskuterar med.

-Du efterfrågade argument till Bolins fördel. Jag angav det.

-Du ifrågasatte detta och hävdade att du hade massvis av rättskällor.

-Jag presenterade lagstiftning och praxis som talade för min åsikt (nu även själva köpekontraktet) och efterfrågade dina.

-Du angav ett namn på en advokatbyrå (och sa att det stod på deras hemsida) och sa 4 kap. Jordabalken.

-Jag poängterade att en hemsida knappast är en rättslig källa och att du måste precisera dig avseende lagrummet då det inte står det du påstår.

-Du sa endast att jordabalken är en rättslig källa (vilket inte hade ifrågasatts).

-Jag bad dig återigen att precisera lagrum men du har fortfarande inte gjort det, vilken paragraf hävdar du anger att äganderättsövergången är omedelbar när man skriver köpekontrakt (hint, någon sådan paragraf existerar inte)?

För att förtydliga så diskuterar jag inte längre med dig, jag gör narr av dig.
2021-08-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Vart är källorna du har utlovat?

Nej normalt så träffas man på tillträdesdagen och genomför betalning till mäklare som använder pengarna till att lösa lånet hos banken samtidigt som nya lån tas ut. När betalning har skett så undertecknas köpebrevet.

11 § i Ebbas köpekontrakt anger just detta:

Köpeskillingen i 1 § omfattar full betalning.

Avtalet anger förövrigt i 6 § första stycket:

Vilket går emot ditt tidigare påstående om att äganderätten övergick i samband med kontraktsskrivningen.

Lägg av nu.

OJ! Du har verkligen inte den blekaste aning om hur en fastighetsaffär mellan två privatpersoner normalt går till. Jösses vad okunnig du just visade dig vara.

Jag har för övrigt inte "utlovat" några källor. Det är något du hittat på. Trots det har jag haft vänligheten att referera såväl lagparagraf som en advokatfirma som ger en pedagogisk beskrivning som till och med en idiot som du borde kunna klara av att förstå. Men det är klart, har du fortfarande inte ens fattat att du redan fått referenserna, så är ju inte hoppet särskilt högt att du ens skall hitta dem och än mindre förstå dem.

Men om du hade läst på om de saker jag redan informerat dig om, på de referenser jag redan hänvisat dig till, så hade du kanske vetat varför den skrivningen i §6 1st. är utan verkan. Men eftersom du är fullständigt okunnig i frågan så skriver du bara en massa dumheter som visar just hur okunnig du är. Du är verkligen ett praktexemplar på Dunning-Krueger.
Jag gissar att du nu kommer att kategoriskt vägra läsa på och lära dig om saken, bara för att du inte ens för dig själv klarar av att erkänna hur sanslöst pinsamt fel du har i så gott som allt du skriver.

Om det är någon som skall lägga av, så är det du. Läs på och lär dig, innan du sprider mer av din dynga. Du kan som sagt börja med att läsa på om vad äganderättsövergång innebär och vad fullbordan av köp innebär, så du förstår skillnaden på dem. Sedan kan du fortsätta med de olika delarna av äganderätten, och glöm för allt i världen inte bort att läsa på om vad likvidavräkning är för något, varför den upprättas och var och till vem betalning görs.
2021-08-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Eller så hade Esbjörn glömt att betala försäkringen…eller inte förstod innebörden av klausulen..

Ja, eller han kanske bara inte ville betala, då ska han väl inte behöva ...
2021-08-03, 20:33
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
OJ! Du har verkligen inte den blekaste aning om hur en fastighetsaffär mellan två privatpersoner normalt går till. Jösses vad okunnig du just visade dig vara.

Jag har för övrigt inte "utlovat" några källor. Det är något du hittat på. Trots det har jag haft vänligheten att referera såväl lagparagraf som en advokatfirma som ger en pedagogisk beskrivning som till och med en idiot som du borde kunna klara av att förstå. Men det är klart, har du fortfarande inte ens fattat att du redan fått referenserna, så är ju inte hoppet särskilt högt att du ens skall hitta dem och än mindre förstå dem.

Men om du hade läst på om de saker jag redan informerat dig om, på de referenser jag redan hänvisat dig till, så hade du kanske vetat varför den skrivningen i §6 1st. är utan verkan. Men eftersom du är fullständigt okunnig i frågan så skriver du bara en massa dumheter som visar just hur okunnig du är. Du är verkligen ett praktexemplar på Dunning-Krueger.
Jag gissar att du nu kommer att kategoriskt vägra läsa på och lära dig om saken, bara för att du inte ens för dig själv klarar av att erkänna hur sanslöst pinsamt fel du har i så gott som allt du skriver.

Om det är någon som skall lägga av, så är det du. Läs på och lär dig, innan du sprider mer av din dynga. Du kan som sagt börja med att läsa på om vad äganderättsövergång innebär och vad fullbordan av köp innebär, så du förstår skillnaden på dem. Sedan kan du fortsätta med de olika delarna av äganderätten, och glöm för allt i världen inte bort att läsa på om vad likvidavräkning är för något, varför den upprättas och var och till vem betalning görs.

Ebbas kontrakt anger samma förlopp som jag har angett.

Står det att köpebrev ska upprättas före eller efter att köpeskillingen betalas här?
Citat:
Sedan köpeskilling betalats enligt de i 1 § angivna villkoren, ska säljaren till köparen överlämna bevittnat kvitterat köpebrev avseende Fastigheten och övriga handlingar som behövs för att köparen ska få lagfart.

Jag har aldrig angett 6 § 1 st. 🙈

Du är oerhört underhållande måste jag medge. 😂
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-08-03 kl. 20:35.
2021-08-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ja, eller han kanske bara inte ville betala, då ska han väl inte behöva ...
Jo, han förbinder sig i det påskrivna avtalet att ha fastigheten försäkrad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in