2021-08-03, 20:18
Medlem
Ska lägga upp allting här.
Har schizoaffektiv syndrom. Tar 7 st lithium tabletter per dag( ligger på 0.5 mnol), 4 mg risperdal på kvällen och 2 abilify paket per månad (tror det är 400 mg/paket).

Vill inte bli psykotisk igen, men vill bli normal och helst piggare.
Undrar, får jag över normala doser alltså tung medicinering?

Hur övertygar jag läkare att kanske sänka doserna så att jag blir lite piggare?
Var inlagd på Lpt för ett tag sedan och då snackade dom om att ta bort lithiumet/ trappa ner ännu mer (hade 8 tabletter förut). Men att det var upp till öppenvården.

När jag sedan frågar öppenvården (Capio) Så ligger jag tydligen redan lågt och att lithium, för att ta i "är ett under"

Vad bör jag säga för att övertyga läkaren? att jag är för trött?
Citera
2021-08-03, 20:41
Medlem
Låter väldigt jobbigt det där, lider med dig. Min rekommendation är att testa två olika dieter ca 2 månader var som har hjälpt många med psykiska problem: 1. Carnivore 2. Vattenmelon, vindruvor och chlorella. Man kan hitta många följare och inspiration i gruppen "Body Cleanse Sweden" på Facebook.
Citera
2021-08-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snortakaffe

Vad bör jag säga för att övertyga läkaren? att jag är för trött?

Ja, detta är en vanlig biverkan av psykofarmaka. Känner det jag också.

Berätta för läkaren och betona att du vill orka med din sysselsättning/ditt jobb. Bre på! Lyssnar inte din första läkare, byt till en som tar dig på allvar.

Har du ingen kontaktperson inom psykiatrin med din diagnos?
Den personen kan kanske också ligga på dem?

Hoppas det går vägen.

Mvh.
Citera
2021-08-03, 21:23
Medlem
Oftast blir man uppiggad av Abilify och då tas den på morgonen. En mindre grupp får trötthet och då tas den till natten. Antagligen är det risperdal som gör dig så trött. Det är ofta värre i början när man tar medicinen, men många blir sömniga av den, en sömnighet som håller i sig och blir jobbig. Det är antagligen risperdal som din läkare måste justera, och då kanske komplitera genom att öka dosen abilify, eller lägga till någon aktiverande medicin istället.

Det är nog inte lithium som gör dig trött, det brukar mest hända i början av lithium medicinering. Men det kan dock göra att man blir initiativ-lös, och har svårt att komma igång med saker för att känslorna är platta. Ditt lithium värde ligger precis vid den undre gränsen för vad man anser vara det verksamma intervallet för lithium 0,5-0.69 mmol/l. (0,8 i vissa fall och vid akut mani kan man behöva en koncentration på 1,0 mmol/l.) Jag tycker man märker av effekten av lithium även vid lägre nivåer än 0.5 mmol, är på 0.2 och känner att jag är lite avtrubbad redan nu.

Vad säger din läkare om att du är trött? Läkaren är nog bara nöjd med att du inte har psykotiska skov, så det är viktigt att du beskriver att du lider utav tröttheten så att hen förstår att det inte är hållbart.

Lycka till!
Citera
2021-08-03, 21:28
Bannlyst
Abilify (som vissa inkl jag blir pigga av dock), Risperdal, och så Lithium på det är ju rätt sänkande.
Citera
2021-08-03, 22:29
Medlem
Port-charlottes avatar
Lider med dig,litiumet tror jag inte påverkar tröttheten så mycket ,äter själv litium och ligger mellan 0.7-0.8 varje gång jag tar prov.käkade abilify och risperdal förut.dock inte tillsammans ,och det är som de andra säger att abilify gör en inte riktigt lika seg som risperdalen .käkar du maxdos abilify?kanske kan få läkaren att sänka risperdal och höja abilify?
Citera
2021-08-03, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Lider med dig,litiumet tror jag inte påverkar tröttheten så mycket ,äter själv litium och ligger mellan 0.7-0.8 varje gång jag tar prov.käkade abilify och risperdal förut.dock inte tillsammans ,och det är som de andra säger att abilify gör en inte riktigt lika seg som risperdalen .käkar du maxdos abilify?kanske kan få läkaren att sänka risperdal och höja abilify?
Håller med, iaf höja abilify, om TS blir pigg av den vill säga. Jag tar 10 mg, har mer energi.
Citera
2021-08-09, 16:46
Medlem
Tänkte på det här med träning på recept? Kan det vara ett alternativ att ta upp i stället?
Att de minskar lite medicin mot att jag tränar regelbundet?
Har jag "rätt" till det? eller är det något dom har "makten" över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in