2021-08-03, 13:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Kommer du ihåg när vi foliehattar sade att skyddet inte lär vara långvarigt och att ni måste ta en spruta varje år.

Korrekt igen
Fast det har väl aldrig varit en fråga värd att diskutera ens.
Budskapet har ju hela tiden varit att immuniteten mot covid-19 är begränsad precis som för säsongsinfluensorna.

Sedan tror jag inte IMBILDEN har rätt när han säger att immuniteten upphör efter sex månader, men IMBILDEN kanske kan presentera något som styrker detta.
Citera
2021-08-03, 13:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Vaccinen minskar såväl symtomen som smittspridningen. Inte hundraprocentigt, men rejält.

Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Nej.

Det är något folk har hittat på.
Nej, det är något du själv länkat till.
Many vaccines have been shown to provide strong protection against COVID-19. Now, growing evidence finds that they also substantially reduce the risk of passing on the virus SARS-CoV-2 — crucial information for governments making decisions about how best to control the pandemic.
Citera
2021-08-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Frågorna jag ställer är ju sådant som du själv tagit upp.

Helt uppenbart att du inte vill diskutera som jag ser det, du vill bara tjafsa.

Ja, vem är det som jagar vem med oväsentliga frågor i nuläget? Vi säger så, svarar dig icke mer - ha det gott!
Citera
2021-08-03, 13:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ungefär 78 % av befolkningen i Sverige över 18 år har tagit minst en dos vaccin mot covid-19.

Hur kommer det sig att vissa verkar tror att dessa 6,4 miljoner myndiga människor tillhör någon specifik grupp med liknande åsikter om det mesta och ungefär samma politisk uppfattning.

Nästan helt utan tankemöda förstår man ju att det inte kan vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Foliehattslogik. Om snart 4 av 5 vuxna vaccinerat sig så är det påfallande mycket antivaxxers i det här delforumet. Och det är ju vaccinmotståndarna som begriper. Alla övriga är får som lydigt följer sina ledare. Att vaccinmotståndare generellt har lägre utbildningsnivå och att de som tar vaccin generellt har en högre utbildningsnivå är inget de funderat över. Eller jo, det är den indoktrinerade skolans fel. 1984 liksom. Det har antivaxxerna förstått. Men nåja, Dr. Hoffe har ju sagt att de som vaccinerat sig kommer att dö inom tre år och då blir det ju bara antivaxxers kvar. Stefal Löfven har som bekant vaccinerat sig, men kanske har antivaxxerna en ny ovaccinerad ledare som väntas ta över. Det ska bli spännande. Synd bara att jag är vaccinerad och kommer att dö och inte få uppleva den nya eran där det bara finns antiwaxxers kvar på Jorden.
Jo vist verkar andelen vaccinmotståndare vara över 20 % i den här tråden, fast nära 80 % av 18+ redan vaccinerat sig och enligt opinjonsundersökningar är det bara några enstaka procent av befolkningen som är emot vaccin.

Ja, det är lite synd att man ska dö innan man får se hur vaccinmotståndarna samhälle kommer att utveckla sig. Det blir nog den sjukaste tiden mänskligheten haft på jorden.

Det märkliga är att nästan alla som är emot vaccin här i tråden verkar vilja propagera för att andra ska låta bli att vaccinera sig. En "vanlig" vaccinmotståndare brukar ju hålla sig i sin grupp och låter bli att sprida negativ propaganda brett. Här verkar de vara mera altruistiska och vill rädda hela mänskligheten från vaccin.
Citera
2021-08-03, 13:41
Avstängd
Citat:
Nej, det är något du själv länkat till.
Many vaccines have been shown to provide strong protection against COVID-19. Now, growing evidence finds that they also substantially reduce the risk of passing on the virus SARS-CoV-2 — crucial information for governments making decisions about how best to control the pandemic.

Men mot delta-varianten som nu är dominerande i spridningen i alla länder så är det okänt.
Citera
2021-08-03, 13:48
Medlem
Surtrutens avatar
Är det någon som kan förklara denna märkliga diskussion som mynnar ut i ingenting.

Citat:
Är det bara 22 % som röstar borgligt i Sverige tror du, det tror inte jag.
Man kan kanske tycka att vissa partier som säger sig vara borgliga inte är direkt (jätte)höger, men M, KD och SD har ju ändå 46, 47 % i opinjonsundersökningar.

Kul att du nämner USA där President Trump drog igång operation Warp speed för att så snabbt som möjligt få igång utveckling, produktion och distribution av vaccin.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Warp_Speed

Sedan när vaccinet väl är framtaget på snabbast möjliga vis vill Reps. inte ha något vaccin.

Nu börjar Reps. vaccinera sig för att slippa bli allvarligt sjuka och nu det märkligaste av allt, vissa klär ut sig för att inte bli igenkända.

Edit
Jag ser inget vänster/höger i fråga om vaccin.
Jag är själv huvudsakligen höger och har vänner och bekanta från V till SD och alla, med något undantag, har vaccinerat sig.

"Vanliga människor" ser inte denna fråga som en höger-/vänster-fråga, men här på FB är det tydligt att många försöker få det till att det är så.
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Så är det faktiskt och jag är även en av de felande här - man vill demonisera den andra sidan och då är vänster/högerspöket väldigt lätt att ta till...
Citat:
Om du själv inser att dina påståenden är felaktiga så är det ju rätt troligt att även andra genomskådar ditt budskap.

Enda syftet med att demonisera måste ju vara att skapa splittring, eller det är i alla fall det som blir resultatet.

Vad är bra med att skapa splittring i samhälldt tycker du?
Citat:
Är du så naiv så att du tror att folk enkom kommer ta skit utan att slå tillbaks, ja då förstår jag att du är vänster och tycker det är okey det som skett med Sverige förr, nu och i framtiden! Vänd andra kinden till, är det det du förespråkar, eller? Jag är självklart medveten om att jag är en del av polariseringen i detta ämne, men vad är alternativet, menar du? Att jag skall godta all dynga som ni spyr ur er? Jag förstår att du förespråkar detta för det skulle göra ert jobb mycket enklare! Varför är du med och skapar splittring?

Patetiskt!!!
Citat:
Förstår jag dig rätt i det jag fetar?
Du/folk vill inte ta skit, vilken skit är det du då talar om?
I sak förstår jag om någon inte vill ta skit.

Du är en del av polariseringen och du använder medvetet falsk information för att kunna vara en del av polariseringen.
Vad är syftet med detta? Jag ser inte vad du eller någon annan har att vinna på att göra så?

Du vill inte godta all dynga som sprids, så därför måste du polarisera frågan. Vilken dynga är det du då talar om?
I sak förstår jag om någon inte vill godta dynga som sprids.

Jag vet inte om jag förespråkar att vända andra kinden till?
Det beror ju helt på vad det gäller.

Så länge man använder sakligt underbyggda argument tycker jag det är helt okej om man inte tycker lika och det är även okej om man tolkar fakta på lite olika vis om man kan förklara varför. Om du vill kalla detta (att tycka olika eller tolka olika) för att vara med och skapa splittring, ja då vill jag vara med och skapa splittring.

Däremot vill jag inte vara med och skapa splittring genom att använda falsk information bara för att få möjlighet att "klippa till" någon som inte tycker lika som jag.
Citat:
Det räcker med att jag skriver att jag är inte bättre, eller sämre än min "motståndare". Jag ger tillbaks med samma mynt som mig själv gives, förstår du? Jag tar ingen skit för att jag skall tystas. För det är detta mycket av "propagandan" går ut på. Se bara i tråden och se på hur mången relevanta och adekvata frågor jag ställt som jag verkligen fått svar på (någon som svarat på mitt sista inlägg ovan - tror inte det för ingen kan eller vågar). De är inte många, men de inlägg där jag är konfrontativ efter att ha svarat på ett konfrontativt inlägg, ja dessa konversationer kan pågå i evigheter, utan att utmynna i något relevant. Vill man inte svara, eller inte kan - ja, då är den konfrontativa idén ett suveränt medel och båda sidor använder denna i överflöd...
Citat:
Ja, vem är det som jagar vem med oväsentliga frågor i nuläget? Vi säger så, svarar dig icke mer - ha det gott!
Citera
2021-08-03, 13:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men mot delta-varianten som nu är dominerande i spridningen i alla länder så är det okänt.
Det finns inga riktigt bra underlag angående deltavarianten så här får vi ge oss till tåls för att veta något alls, men
för övriga varianter minskar vaccinen såväl symtomen som smittspridningen kraftigt, men inte helt.
Citera
2021-08-03, 13:59
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
About 99.999% of fully vaccinated Americans have not had a deadly COVID-19 breakthrough case: CDC
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om det nu är så bra förstår jag inte varför man vill ha mer nedstängningar, masker, och vaccinpass...
Det spelar ju ingen roll om miljoner får covid om ingen blir allvarligt sjuk av det....

CDC är rädd för nya muteringar som ev kan bli värre och även för de som inte vaxxat än..
Vaccin-passen är redan helt inaktuella vetenskapligt sett, politiskt är det en annan femma.
Allt fler experter inom området anser nu att vaccinering bara är en komplement, det behövs mer åtgärder, och här lär vi snart se åtgärder som allt mer påminner om en dålig sci-fi rulle.
Kort sagt-ju fler kockar.....(hint WHO m.fl)
Citera
2021-08-03, 14:02
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu säger Tegnell att vi kommer få vår tredje dos till våren. Jag fick ju för sjutton mina doser i maj. Om skyddet bara varar i 6 månader kommer det innebära att jag ska gå runt hela vintern utan skydd och det är jag ju inte direkt ensam om. Varför kan man inte vaccinera om sig redan under hösten?

Sverige är långt ner på listan, varje "uppgradering" lär landa på c:a 1 år innan vi har det tillgängligt
Fråga din läkare om att ev ta MMR-vaccin (mässlingen), om mixen inte är farlig har du iaf en backup.........
Senast redigerad av vittne-x 2021-08-03 kl. 14:05.
Citera
2021-08-03, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om det nu är så bra förstår jag inte varför man vill ha mer nedstängningar, masker, och vaccinpass...

Det spelar ju ingen roll om miljoner får covid om ingen blir allvarligt sjuk av det....

Jo det spelar roll. Florida har 10000 sjukhusinläggningar för covid. Florida har visserligen färre invånare än Texas men ändå 21 miljoner, dubbelt så många som Sverige som har haft 2500 inlagda som största beläggning. Minns att Florida styrs av republikaner, förnekare som är emot restriktioner och masker.
Det är unga och ovaccinerade som drabbas av delta.
Citera
2021-08-03, 14:18
Medlem
Reinfektion i 0,02% mellan 6 februari och 31 augusti 2020. Alltså 1 av nästan 60000 patienter. En patient med ganska låga antikroppstitrar.

Så alla ni som ”känner många” som fått en reinfektion under 2020 måste vara väldigt unika.

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23744235.2021.1957143
Citera
2021-08-03, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var tomt på motorvägarna och parkeringarna under lång tid i större städer och butikerna länsades. Rörelsen visade en enorm dip med google och telefonmappning, mycket större än när det var betydligt fler restriktioner. Detta har visats gång på gång här och på andra ställen.

Har du totalt missat det?

Ditt ursprungliga påstående var att de flesta bunkrade hemma, vilket skulle antyda att fler än 50% av Sveriges befolkning köpte på sig mat och dasspapper för flera månader framåt, vilket naturligtvis inte stämmer. Tror du de flesta i Sverige är domedagspreppers eller? Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ytterligare uppfriskning av ditt minne.

https://arbetet.se/2020/03/24/stockholmsnatt-krogar-ekar-tomma-under-coronakrisen/

Du länkar till en artikel från 24 mars 2020, vilket är kort efter att politikerna och media gick all-in i coronahysterin och världens börser rasade. Då är det förståeligt att folk var försiktiga och avvaktande.

Av någon anledning verkar du tro att jag har ett minne som en guldfisk, även fast det bara var 1,5 år sedan pandemin började. Jag minns precis vilka omständigheter som rådde och om du behöver friska upp ditt minne så har jag sammanställt en tidslinje över händelser de första månaderna av pandemin:

Det har ju skrivits spaltmeter både här och i media om hur Sverige har varit för slapphänt i sin hantering av corona och att man skulle ha infört en hård lockdown och inte låtit folk leva relativt fritt, jämfört med andra länder. Du tycker det går ihop med ditt narrativ, som verkar vara att svenskarna till största delen består av bunkerpreppers som går runt med 3 lager munskydd? För det gör det inte.
Senast redigerad av countolaf 2021-08-03 kl. 14:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in