2021-08-03, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jo.

Det är du som hittar på. De verifierade och publicerade vetenskapliga studierna visar på en tydlig, om än ej hundraprocentig, nedgång i smittspridningen efter att man vaccinerats.

https://www.svd.se/smittspridning-minskar-kraftigt-med-vaccinet

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/

"Hur mycket smittspridningen minskar hos vaccinerade har inte varit klarlagt."
Citera
2021-08-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"Hur mycket smittspridningen minskar hos vaccinerade har inte varit klarlagt."
Har du verkligen såhär usel läsförståelse eller citerar du bara medvetet väldigt selektivt? Hela citatet är:
Citat:
"Nu visar en stor israelisk studie som Pfizer-Biontech genomfört att vaccinering skyddar en förkrossande majoritet.

Men dessutom uppges att smittspridningen till andra individer bromsas med en effekt på hela 89 procent. Hur mycket smittspridningen minskar hos vaccinerade har inte varit klarlagt."
"Hur mycket smittspridningen minskar hos vaccinerade har inte varit klarlagt." syftar alltså till att man FÖRE studien inte visste det. EFTER studien vet man att smittspridningen minskar med 89 %.
Citera
2021-08-03, 11:57
Avstängd
Citat:
Har du verkligen såhär usel läsförståelse eller citerar du bara medvetet väldigt selektivt? Hela citatet är:
"Hur mycket smittspridningen minskar hos vaccinerade har inte varit klarlagt." syftar alltså till att man FÖRE studien inte visste det. EFTER studien vet man att smittspridningen minskar med 89 %.

Du länkar till +artiklar?
Citera
2021-08-03, 11:58
Medlem
okok1s avatar
Citat:
About 99.999% of fully vaccinated Americans have not had a deadly COVID-19 breakthrough case: CDC

Om det nu är så bra förstår jag inte varför man vill ha mer nedstängningar, masker, och vaccinpass...

Det spelar ju ingen roll om miljoner får covid om ingen blir allvarligt sjuk av det....
Citera
2021-08-03, 12:00
Medlem
Citat:
Du länkar till +artiklar?
Det jag citerade från SvD kan man läsa även utan inlogg. Länken till Folkhälsomyndigheten, som sammanställt tillgänglig forskning, är helt utan betalvägg.

Men nog om mitt underlag. Var nu god och presentera vetenskapligt granskade studier som visar att vaccinen INTE minskar smittspridningen. Om du lyckas med det så står det 1-1 och vi får börja gräva i referenserna. Tills dess är du överbevisad.
Citera
2021-08-03, 12:04
Avstängd
Citat:
Det jag citerade från SvD kan man läsa även utan inlogg. Länken till Folkhälsomyndigheten, som sammanställt tillgänglig forskning, är helt utan betalvägg.

Men nog om mitt underlag. Var nu god och presentera vetenskapligt granskade studier som visar att vaccinen INTE minskar smittspridningen. Om du lyckas med det så står det 1-1 och vi får börja gräva i referenserna. Tills dess är du överbevisad.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02054-z

Tyst nu.

Unknown.

Delta är den nya varianten och där är inget bevisat.
Citera
2021-08-03, 12:05
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu säger Tegnell att vi kommer få vår tredje dos till våren. Jag fick ju för sjutton mina doser i maj. Om skyddet bara varar i 6 månader kommer det innebära att jag ska gå runt hela vintern utan skydd och det är jag ju inte direkt ensam om. Varför kan man inte vaccinera om sig redan under hösten?
Kommer du ihåg när vi foliehattar sade att skyddet inte lär vara långvarigt och att ni måste ta en spruta varje år.

Korrekt igen
Citera
2021-08-03, 12:06
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om det nu är så bra förstår jag inte varför man vill ha mer nedstängningar, masker, och vaccinpass...

Det spelar ju ingen roll om miljoner får covid om ingen blir allvarligt sjuk av det....

Dom har ju öppnat upp stora delar av USA där stora delar är vaccinerade utan större ökningar. Problemet är att delstater där vaccineringen går dåligt så ökar smittan markant.

Sen och andra sidan så är det ju bara plus minus noll.

Antivaccarna tror att alla som får vaccinet kommer dö/bli sterila/ få 5G osv. Sheeps

Vaccinerade tror att de som inte vaccinerar sig kommer dö. Sheeps

Det är ju bara sitta tillbaka och se vilka sheeps som där först
Citera
2021-08-03, 12:19
Medlem
Citat:
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02054-z

Tyst nu.

Unknown.

Delta är den nya varianten och där är inget bevisat.
Jag tänker inte vara tyst för jag har rätt och du har fel. Jag tror du vet det men du försöker slingra dig.

I DIN EGNA LÄNK står det att vaccinen minskar smittspridningen för de varianter som man utfört studier gentemot. Studier har inte utförts gentemot Delta så där vet man ännu inte. Troligast är, utifrån tidigare resultat, att den minskar smittspridningen men inte lika mycket som med andra varianter. Vi får se när studierna trillar in. Detta är en slutsats som lutar åt "mitt" håll, inte ditt.

Du hävdar att vaccinen INTE minskar smittspridningen; det är bevisat vara sant för exakt noll varainter. Jag hävdar att vaccinen minskar smittspridningen; det är bevisat för exakt alla varianter där studier genomförts.

Vad tror du är mest troligt gällande för Delta?

Men säg att det ändå faktiskt är så att Delta helt går förbi vaccinen i fråga om smittspridningen, då är det med mRNA-vaccin lätt att ta fram nya vaccinversioner med lite justerat mRNA som nu igen funkar på de nya varianterna. Så därför bör man ändå ta vaccinen, men då också den nya versionen. På så sätt har man skydd mot BÅDE de tidigare varianterna och Delta-varianten.

Det enda jag får ge dig är att du länkade en seriös källa när jag trodde du skulle komma med nån foliehatts-wordpress-blog. Det var bra gjort av dig. Synd för dig att din källa talade emot dig.

Till sist: Det är helt OK att man har fel ibland. Även jag har det. Men det blir mindre smärtsamt om man då erkänner det när man är överbevisad och sedan låter det vara (i vårt fall efter att jag skickat med länkar till studier som talade emot dig). Som du håller på nu så gräver du din grop djupare och djupare.
Citera
2021-08-03, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag skulle kunna tänka mig att vid behov ta en varje år precis som jag gjort med influensavaccin. Men beror på vad som händer med viruset. Blir det harmlöst som en förkylning är jag inte intresserad det i allvarlighet skulle jag gärna ta årligen. I nuläget bedömer jag att jag återupprepar influensan 1993 och den var vidrig samt efterföljande saker. Jag skulle absolut inte vilja tapp smak och lukt. Jag har kollega som gjort det och kaffe smakar nu skit och öl som han älskade smakar också kass.

Jag ser inget konstigt i att det kan behövas fler doser. Precis som för TBE vaccin där yngre tar 3 doser och äldre 4.

Alltså om man anser att det krävs 3-4 doser covid vaccin, vad är då konstigt?
Stelkrampsvaccin liknande.

Fråga. du tar influensavaccin, nu ärligt, tog du mot svininfluensa?

Nej, tog inte mot Svininfluensan...
Citera
2021-08-03, 12:27
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag har inte brytt mig om influensavaccinet då jag inte tillhör någon riskgrupp, och jag har aldrig haft det. När jag blir riktgt gammal ska jag överväga det. TBE är för skogsmullar, håller man sig till stadsplanerade områden behöver man inte bry sig. Inför en resa till Asien fylldes halva vaccinationshäftet med knappt begripliga anteckningar och stämplar för sprutor som ansågs vara nödvändiga. En bra business för sk vaccinationscentraler för det var inte billigt.
Och det här då, tja, ska ut och resa snart så då måste man ju spela med i hysterin och få det där passet. Men det är onödigt, jag tillhör fortfarande ingen riskgrupp och man får verkligen hoppas att när man nu ska lura på unga människor det här att man inte står där med gäng narkoleptiker eller liknande igen.
TBE är inget kul.
Haft borrelia 3 gånger och bor i stan men fått det vid sommarstugan via fästingar. Så vaccinering mot TBE är knappast något att skämta om. Konsekvenserna blir inte kul.
Vi har hund så kanske fästingarna kommit via den vägen.
Nej influensavaccin brydde jag mig inte heller om till jag blev jäkligt sjuk 1993 med influensa.
Tillhör ingen speciell riskgrupp mer än jag hatar att vara sjuk.
Vaccin mot hepatit behöver man givetvis även för oss hetero.
Stelkrampsvaccin inget heller att avstå.
Så man behöver knappast vara skogsmulle, gammal eller konstig för att inte vilja bli sjuk när det finns enkla lösningar.

Nej inte haft covid heller, nu fullvaccinerad och hoppas det räcker.

Och du åker bil givetvis utan säkerhetsbälte eller motorcykel utan hjälm. För varför skulle du ha det om du inte avser att krocka?
Citera
2021-08-03, 12:31
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu säger Tegnell att vi kommer få vår tredje dos till våren. Jag fick ju för sjutton mina doser i maj. Om skyddet bara varar i 6 månader kommer det innebära att jag ska gå runt hela vintern utan skydd och det är jag ju inte direkt ensam om. Varför kan man inte vaccinera om sig redan under hösten?

HAHA
Helt plötsligt kanske det inte var så bra att tränga sig före i vaccinationskön IMBILDEN.
Men gör som du brukar, fuska till dig en spruta till
Själv ska jag ta nummer två snart så jag som snällt väntade väntade på min tur hamnar perfekt då antar jag.

Men allvarligt talat, du är inte fet eller är gammal och du är dubbelvaccinerad som ändå har ett bra skydd mot allvarlig sjukdom och död.
Skärp till dig nu och släpp sargen, du är fullkomligt besatt av Covid märker du inte detta själv?

Du är iof inte ensam om det i denna tråd, synd att den har svämmat över av lågutbildade konspirationsteoretiker som sitter på pojkrummet och har livlig fantasi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in