2021-08-01, 13:25
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Haha aa, somnar du inte på det så kan du inte somna alls.

Fast jag vill ju inte somna jag vill ju bara bli av med ångesten i dom värsta stunderna
Citera
2021-08-01, 13:25
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Ett av de vanligaste man ger till missbruks människor, icke beroendeframkallande och extremt sömngivande.

Alla psykmediciner i stort sett ger beroende förutom möjligen lergigan och atarax, även om läkaren hellre kallar det "tillvänjning".
Citera
2021-08-01, 13:26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Dom tror att jag också har add/adhd. Ska på utredning.

Okej, då lär de vilja vänta med det mesta tills du varit på utredningen. Möjligen får du antidepp typ.
Citera
2021-08-01, 13:39
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Okej, då lär de vilja vänta med det mesta tills du varit på utredningen. Möjligen får du antidepp typ.

Dom har ju ändå planerat det såhär. Känns ju onödigt att fixa en läkartid för behovsmedicin om jag inte ska få nåt. Alltså psykologen på vårdcentralen bokade en läkartid åt mig.
Citera
2021-08-01, 16:31
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Dom har ju ändå planerat det såhär. Känns ju onödigt att fixa en läkartid för behovsmedicin om jag inte ska få nåt. Alltså psykologen på vårdcentralen bokade en läkartid åt mig.

Ja, kanske du får typ antidepp och nåt som lergigan eller atarax. De är i alla fall väldigt restriktiva med annat just inför utredning. När jag utreddes hade jag redan benso på recept sedan lång tidigare. men den fick jag inte ta då jag gjorde utredningen, utan fick lägga medicinen på kvällen enbart.
Citera
2021-08-01, 16:40
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ja, kanske du får typ antidepp och nåt som lergigan eller atarax. De är i alla fall väldigt restriktiva med annat just inför utredning. När jag utreddes hade jag redan benso på recept sedan lång tidigare. men den fick jag inte ta då jag gjorde utredningen, utan fick lägga medicinen på kvällen enbart.

Ajfan... Men lergigan känns iaf acceptabelt ett tag.
Citera
2021-08-03, 13:46
Medlem
SSRI är absolut indicerat för ångesttillstånd. Förstahandsval med KBT som är behandlingen. Att få ångest emellanåt hör ju till livet och det ska man klara klara utan diverse preparat. Är det ångest som påverkar ens allmäntillstånd, sociala liv, arbete osv osv så är det som sagt SSRI och KBT som gäller. Lycka till.
Citera
2021-08-03, 13:49
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsTree
SSRI är absolut indicerat för ångesttillstånd. Förstahandsval med KBT som är behandlingen. Att få ångest emellanåt hör ju till livet och det ska man klara klara utan diverse preparat. Är det ångest som påverkar ens allmäntillstånd, sociala liv, arbete osv osv så är det som sagt SSRI och KBT som gäller. Lycka till.

För mig fungerar ju inte ssri överhuvudtaget, ger mig bara mer ångest. Så det där tankesättet inom vården har verkligen förstört för mig personligen, även om det kanske hjälper ts, vad vet jag.
Citera
2021-08-03, 13:54
Medlem
Citat:
För mig fungerar ju inte ssri överhuvudtaget, ger mig bara mer ångest. Så det där tankesättet inom vården har verkligen förstört för mig personligen, även om det kanske hjälper ts, vad vet jag.

Vad tråkigt för dig. Hoppas du idag har hittat ett förhållningssätt och läkemedel som gör att du kan leva drägligt.

Men man måste ju börja där enligt medicinsk beprövad erfarenhet. Alla är individer och det går inte att veta i förväg exakt hur utfallet blir. För de flesta fungerar något av alla olika SSRI/SNRI/liknande tack o lov.
Citera
2021-08-03, 14:04
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Vad tråkigt för dig. Hoppas du idag har hittat ett förhållningssätt och läkemedel som gör att du kan leva drägligt.

Men man måste ju börja där enligt medicinsk beprövad erfarenhet. Alla är individer och det går inte att veta i förväg exakt hur utfallet blir. För de flesta fungerar något av alla olika SSRI/SNRI/liknande tack o lov.

Ungefär hälften eller lite färre blir hjälpa av ssri enligt de studier jag läst, men det är väl bättre än inget.

Jag är långsam metaboliserare av de flesta psykiatriska mediciner, därför försöker jag hålla mig till fysisk aktivitet, terapi och medicin som inte påverkas av detta. Men ibland är det svårt att hitta ett förhållningssätt när man mår skit.
Citera
2021-08-04, 23:26
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:

Tyvärr det här är inte nån ångest som folk lever med vanligtvis. Det är en ångest som hindrar mig i livet på flera sätt. Och tyvärr igen. Det är sagt att jag ska få behovsmedicin och det är inte SSRI.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in