2021-08-03, 08:28
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Att det går till hovrätten är jag helt övertygad om, med allt vad det kommer att innebära i rättegångskostnader för de båda parterna . I min värld bör ett bra juridiskt ombud klart och tydligt berätta för sin klient när denne inte har någon chans att vinna. Esbjörns advokat kan ju inte mena allvar att han tror på att det går att ogiltigförklara köpet för att Esbjörn vägrade inställa sig på mötet vid banken

Det är klart att man bör göra det men i det här läget har det nya ombudet kommit in i ett sent skede så klienten kommer att förlora en hel del pengar på att dra sig ur i det här läget. Det handlar då om att göra det bästa av situationen.

Det är inte vad Bolins ombud anger såvitt jag har förstått det, man anger att Ebba inte betalade i enlighet med avtalet vilket är riktigt. Frågan som Ebbas ombud måste driva är att hon hade rätt att hålla inne betalningen p.g.a. Bolins agerande, det bör man kunna få fram men jag har själv inte hittat något solklart argument.

Man behöver inte känna sig trygg med att alla invändningar man för fram kommer att nå framgång, det är ofta tillräckligt att de kan nå framgång för att man ska hamna i en bättre förhandlingsposition vid förlikningsdiskussioner. Många förlikningar träffas inför huvudförhandlingar i både tingsrätt och hovrätt.
2021-08-03, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
En annan mycket intressant detalj som bestämt är ny information i tvisten, även om det har spekulerats om det ända från början här i tråden, är att Ebbas ombud nu bekräftar att Esbjörn hävdat att huset lovats bort i ett testamente och att detta skulle ha utgjort grund för ånger/ogiltighet/hävning och allt vad det nu är Esbjörn påstår. Men i alla fall, nu har vi fått svart på vitt bekräftat att Esbjörn har bekräftat existensen av ett testamente där huset testamenteras.

En liten och i dagsläget tämligen obetydlig faktauppgift, men ändock ännu en del av pusslet som föll på plats.
Detta är en totalt ointressant och ovidkommande - detalj - då ett testamente inte har någon som helst betydelse förrän testatorn är DÖD...
Har varit obetydlig sedan den kom upp till diskussion.
2021-08-03, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag förväntar mig att hon förlorar fastställelsetalan om bättre rätt då hon inte är ägare till fastigheten. Jag tycker även att yrkandena i punkten 2 och 3 är lite märkligt formulerade och jag tror att hon enbart kommer att nå framgång med det första av dem.
Hon ÄR ägare till fastigheten. Det blev hon när de skrev på kontraktet.
Det är en ickefråga som rätten redan slagit fast.
2021-08-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Apropå den vassaste kniven i lådan. Hur står det till själv? Tycker du det är rimligt att EB ska betala ett par miljoner till Esbjörns konto när han inte dök upp och fullföljde sin del av avtalet. Ärligt, hur i helvete tänker du? Var skulle hon få pengar ifrån? Hon fick ju inte låna av Swedbank eftersom Esbjörn inte dök upp och affären inte blev klar

▪Det är ett obestridligt faktum att Ebba inte erlade köpeskillingen i enlighet med avtalet.
▪Det är inte rimligt att Ebba avstår att betala fastigheten hon själv anser sig vara rättmätig ägare till.
▪Swedbanks lånekrav på Ebba Busch är ingenting som ska belasta Esbjörn Bolin.
▪Det är en korrekt invändning i att Ebba bröt mot avtalet eftersom hon inte fullföljde sin del.
2021-08-03, 09:35
Medlem
Citat:
Det är klart att man bör göra det men i det här läget har det nya ombudet kommit in i ett sent skede så klienten kommer att förlora en hel del pengar på att dra sig ur i det här läget. Det handlar då om att göra det bästa av situationen.

Det är inte vad Bolins ombud anger såvitt jag har förstått det, man anger att Ebba inte betalade i enlighet med avtalet vilket är riktigt. Frågan som Ebbas ombud måste driva är att hon hade rätt att hålla inne betalningen p.g.a. Bolins agerande, det bör man kunna få fram men jag har själv inte hittat något solklart argument.

Man behöver inte känna sig trygg med att alla invändningar man för fram kommer att nå framgång, det är ofta tillräckligt att de kan nå framgång för att man ska hamna i en bättre förhandlingsposition vid förlikningsdiskussioner. Många förlikningar träffas inför huvudförhandlingar i både tingsrätt och hovrätt.
Bästa av situationen är att förlikas. Esbjörn tar alla kostnader för båda pater fram till nu. Och er till att överlåtelsehandlingen blir påskriven. Esbjörn kommer ju ha "sålt" sitt hus för 2,9 miljoner när detta är över.
2021-08-03, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
▪Det är ett obestridligt faktum att Ebba inte erlade köpeskillingen i enlighet med avtalet.
▪Det är inte rimligt att Ebba avstår att betala fastigheten hon själv anser sig vara rättmätig ägare till.
▪Det är en korrekt invändning i att Ebba bröt mot avtalet eftersom hon inte fullföljde sin del.
Det är ett obestridligt faktum att Ebba INTE kunde erlägga köpeskillingen eftersom Esbjörn inte dök upp. Det är Esbjörns handling som utgör kontraktsbrottet. Det har rätten redan konstart. Rättan hade avfärdat stämningen om det var Ebba som inte fullgjort sin del. Det måste du väl förstå. Hela ditt luftslott rasar ju bara på den enkla detaljen.

Resten är bara snömos eftersom ditt grundantagande är fel....
2021-08-03, 09:38
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Prova att vända den frågan till Flashbacks juridikforum om du gillar att bli sågad.
2021-08-03, 09:43
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hon ÄR ägare till fastigheten. Det blev hon när de skrev på kontraktet.
Det är en ickefråga som rätten redan slagit fast.

Vart har du den deldomen?
2021-08-03, 09:43
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Bästa av situationen är att förlikas. Esbjörn tar alla kostnader för båda pater fram till nu. Och er till att överlåtelsehandlingen blir påskriven. Esbjörn kommer ju ha "sålt" sitt hus för 2,9 miljoner när detta är över.

Det låter som en usel förlikning.
2021-08-03, 09:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det är ett obestridligt faktum att Ebba INTE kunde erlägga köpeskillingen eftersom Esbjörn inte dök upp. Det är Esbjörns handling som utgör kontraktsbrottet. Det har rätten redan konstart. Rättan hade avfärdat stämningen om det var Ebba som inte fullgjort sin del. Det måste du väl förstå. Hela ditt luftslott rasar ju bara på den enkla detaljen.

Resten är bara snömos eftersom ditt grundantagande är fel....

Jag skulle tippa på att anti-Ebbagrupperingen här inne anser att Rätten är del av en konspiration mot fd ombudet, värdinnan, mäklarhustrun mfl.
2021-08-03, 09:46
Medlem
Citat:
Det låter som en usel förlikning.
Och du anser att alternativet är bättre...?
Du inser att Esbjörn just nu betalar för en kopiös massa människor.
Förutom Ebbas advokat, en hel kader med misslyckade klantarsle som kallar sig "hans ombud".
2021-08-03, 09:48
Medlem
Citat:
Vart har du den deldomen?
Nej - jordabalken fungerar inte så. Det är jordabalken man måste förhålla sig till här.
Det behövs ingen dom på att man äger en bostad..
Brukar du få en dom varje gång du köper en bostad eller fastighet. Jag har då aldrig fått det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in