Citat:
Ursprungligen postat av
Neurologhasse83
Gör en egen tråd eftersom jag väldigt gärna vill ha svar på denna enskilda frågan ur ett juridiskt perspektiv utav någon som har en juridisk kompetens eller ett personligt intresse inom juridik och lagar och regler kring penningtvättsbrott och bedrägerier.
Om jag swishar pengar till X. X har ingen aning om att det skall komma några pengar utan är en helt vanlig äldre person. X brukar inte ha stora summor på sitt bankkonto utan lever på existensminimum och mindre insättningar för att klara sig av sin familj. Y tar helt plötsligt ut dom swishade pengarna ifrån X konto på en bankautomat.
Hur kan "jag" då få tillbaka mina pengar. Räcker det att jag skall anmäla X och händelsen. Eller måste X göra en anmälan till sin bank mer än att spärra kortet? Gör banken denna granskningen direkt eller sitter det bara någon sommarjobbare som gör ett knapptryck och spärrar X kort och så är saken ur världen?
Jag skulle vilja säga att dina rättigheter vid en felaktig swish-överföring är mindre än vid en felaktig konto-transaktion med tanke på att man vid swish faktiskt får upp mottagarens namn också. Det går alltså knappast att hävda att man bara råkat trycka fel på en siffra eller så.
Vad gäller att Y tar ut pengar från X' konto menar jag däremot inte bör ha någon betydelse. Annars skulle man ju bara kunna kringgå förbudet mot olovligt förfogande genom att låta en bulvan lyfta pengarna som någon satt in på kontot.
Oavsett så är att få tillbaks pengarna en civilrättslig procedur. Det är alltså inte så att man bara gör en anmälan och rullar tummarna och hoppas på att någon annan skall fixa tillbaks pengarna. Nej, man får helt enkelt ta att i första hand kräva X på pengarna och i andra hand att (själv) väcka talan mot honom i domstol..
Men som sagt det är inte självklart att du har rätt att få tillbaks pengarna. Du skall dels han en hyffsad förklaring till att du fört över pengarna trots att du bort kunna inse att det är X som var mottagaren till transaktionen. Dels skall du nog styrka att det inte rörde sig om en gåva eller något annat som skulle ge X rätt till pengarna.