2021-08-02, 19:35
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Men är det verkligen såhär korkat? Trodde att Sverige har rustat upp sig bättre inom tekniken och att bankerna är lite rappare på att reagera. För betalar man en krona fel i skatt då kommer ju skattmasen och drar än i örat.

Men om någon för över en stor summa pengar till en person som vanligtvis lever på minimum. Och därefter tar ut alla pengarna snabbt via en bankomat. Då är det precis som att banken sover.....
Citera
2021-08-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du ligger illa till, man har stort eget ansvar när man gör överföringar/swishar. I det här fallet har du medvetet skickat pengarna till någon annan än säljaren(den som påstår sig vara säljare).
Det är synnerligen riskabelt/oaktsamt agerande.

Någon ersättning från bank eller kreditkortsbolag vid sådan oaktsamhet tror jag är osannolikt.
Ersättning kan troligen då enbart vara aktuellt från X.
Detta förutsätter att X kan bli ersatt för pengarna som stals från hans konto. Och det beror helt på hur Y fått åtkomst till kontot.
Har personen tillgång till kort och kod brukar bankerna utgå från att man varit oaktsam. Så X får troligen inte någon ersättning och därmed har inte X längre tillgång till köparens pengar. Han har heller inte själv använt dem och blir därmed inte ersättning skyldig.

Enda förhoppningen som jag ser det är att X anmäler och att banken ersätter X. Då kan X ersätta dig.
Så du menar att Ts enda förhoppning skulle vara att X, som kanske är medkupan till Y måste anmäla?
Ja du, då är det garanterat kört för Ts.
Även om X ej är med på bedrägeriet så kanske denne ändå inte vill anmäla detta pga släktskap med Y.
Nej, det enda rätta är att anmäla X och låta utredningen ha sin gång.
Citera
2021-08-02, 19:45
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Så du menar att Ts enda förhoppning skulle vara att X, som kanske är medkupan till Y måste anmäla?
Ja du, då är det garanterat kört för Ts.
Även om X ej är med på bedrägeriet så kanske denne ändå inte vill anmäla detta pga släktskap med Y.
Nej, det enda rätta är att anmäla X och låta utredningen ha sin gång.

Jag menar X har ju fått pengarna. Och sedan undvikit kontakt på telefon och sms under 3 dagars tid. Och helt plötsligt när en släkting ringer upp X och tjatar förmodar jag så ringer X upp mig och verkar helt oförstående..

Göra sig oanträffbar på telefon är ju en klassiker. Passar när det passar att ringa upp och svara i sin telefon. Kan detta göra att Polisen också anar oråd och börjar utreda X för medkoppling till Y?
Citera
2021-08-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Jag menar X har ju fått pengarna. Och sedan undvikit kontakt på telefon och sms under 3 dagars tid. Och helt plötsligt när en släkting ringer upp X och tjatar förmodar jag så ringer X upp mig och verkar helt oförstående..

Göra sig oanträffbar på telefon är ju en klassiker. Passar när det passar att ringa upp och svara i sin telefon. Kan detta göra att Polisen också anar oråd och börjar utreda X för medkoppling till Y?

Polisen måste ju börja utreda någonstans, och dom kan endast börja med X där du har solklara bevis på att en transaktion skett.
Börja med att anmäla X och om du har tur så löser kling & klang detta och skuldfrågan fastställs.
Hur vida du kommer att få dina pengar tillbaka skulle jag tro blir svårare, X verkar pank och Y kan bli svår att binda till pengarna.
Citera
2021-08-02, 20:26
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Polisen måste ju börja utreda någonstans, och dom kan endast börja med X där du har solklara bevis på att en transaktion skett.
Börja med att anmäla X och om du har tur så löser kling & klang detta och skuldfrågan fastställs.
Hur vida du kommer att få dina pengar tillbaka skulle jag tro blir svårare, X verkar pank och Y kan bli svår att binda till pengarna.

Om X är svår att nå då även för polisen? Då har dom ju ingen att fråga ut. Har dock en inspelning på cirka 5 minuter där jag pratar med X. Hon säger att dom tagit ut pengar vid en automat på en specifik plats inne i stan som jag fått. Verkar ju som att hon ena sekunden är jätte förvirrad och andra sekunden är duktig med att navigera internetbanken och se vad Y har tagit och på vilken plats.
Citera
2021-08-02, 20:32
Medlem
Du är körd - X o Y jobbar i maskopi men det kan du nog inte bevisa.

X säger sig ha blivit utsatt för kapning o du är helt utanför detta.

X skulle inte ens leverera till dig o det har du accepterat - du saknar avtalsförhållande
med X känn dig blåst om du inte kan plocka Y på pengar eller y betalar x som betalar dig

Läst din andra tråd - du har ett case mot kvinna 1 vars instruktioner du följt o som inte har
levererat.

Har du otur vill polisen inte arbeta o säger civilrättsligt.

Har du skriftligt på 1s anvisning att swischa 2 -

Luktar ZiggeROM - är det Främmande Fåglar - du har råkat värre ut än
Ali Babas o Mohammeds Bilfirmor
Senast redigerad av SisterJones 2021-08-02 kl. 20:42.
Citera
2021-08-02, 20:43
Medlem
Citat:
Om X är svår att nå då även för polisen? Då har dom ju ingen att fråga ut. Har dock en inspelning på cirka 5 minuter där jag pratar med X. Hon säger att dom tagit ut pengar vid en automat på en specifik plats inne i stan som jag fått. Verkar ju som att hon ena sekunden är jätte förvirrad och andra sekunden är duktig med att navigera internetbanken och se vad Y har tagit och på vilken plats.
Kanske är inte X med på detta då eftersom hon verkar något samarbetsvillig, men vilken relation har X med Y?
Påstår X att hon inte märkt att hon mottagit en swish?
Har X lånat ut sitt bankkort till Y fast hon är fattig/pank, varför?

Edit: har X spärrat sitt bankkort eller har hon fått tillbaka det?
Citera
2021-08-02, 21:05
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Du har utsatts för ett brott, då anmäler man händelsen och begär skadestånd. Det normala i den här typen av fall är att X döms för bedrägeri eller penningstvättsbrott om denne inte ”säljer ut” den verkliga bedragaren i de fall det finns en sådan.

I det här fallet verkar det ju inte vara någon hemlighet vem personen i fråga är så det finns nog relativt goda möjligheter att få till en fällande dom, det lär dock ta ett bra tag.
Citera
2021-08-02, 21:34
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Du är körd - X o Y jobbar i maskopi men det kan du nog inte bevisa.

X säger sig ha blivit utsatt för kapning o du är helt utanför detta.

X skulle inte ens leverera till dig o det har du accepterat - du saknar avtalsförhållande
med X känn dig blåst om du inte kan plocka Y på pengar eller y betalar x som betalar dig

Läst din andra tråd - du har ett case mot kvinna 1 vars instruktioner du följt o som inte har
levererat.

Har du otur vill polisen inte arbeta o säger civilrättsligt.

Har du skriftligt på 1s anvisning att swischa 2 -

Luktar ZiggeROM - är det Främmande Fåglar - du har råkat värre ut än
Ali Babas o Mohammeds Bilfirmor

Har ett sms från Y med tumme upp efter att jag swishat och visat en skärmdump på betalningen till X
Citera
2021-08-03, 02:25
Medlem
Citat:
Gör en egen tråd eftersom jag väldigt gärna vill ha svar på denna enskilda frågan ur ett juridiskt perspektiv utav någon som har en juridisk kompetens eller ett personligt intresse inom juridik och lagar och regler kring penningtvättsbrott och bedrägerier.

Om jag swishar pengar till X. X har ingen aning om att det skall komma några pengar utan är en helt vanlig äldre person. X brukar inte ha stora summor på sitt bankkonto utan lever på existensminimum och mindre insättningar för att klara sig av sin familj. Y tar helt plötsligt ut dom swishade pengarna ifrån X konto på en bankautomat.

Hur kan "jag" då få tillbaka mina pengar. Räcker det att jag skall anmäla X och händelsen. Eller måste X göra en anmälan till sin bank mer än att spärra kortet? Gör banken denna granskningen direkt eller sitter det bara någon sommarjobbare som gör ett knapptryck och spärrar X kort och så är saken ur världen?

Jag skulle vilja säga att dina rättigheter vid en felaktig swish-överföring är mindre än vid en felaktig konto-transaktion med tanke på att man vid swish faktiskt får upp mottagarens namn också. Det går alltså knappast att hävda att man bara råkat trycka fel på en siffra eller så.

Vad gäller att Y tar ut pengar från X' konto menar jag däremot inte bör ha någon betydelse. Annars skulle man ju bara kunna kringgå förbudet mot olovligt förfogande genom att låta en bulvan lyfta pengarna som någon satt in på kontot.

Oavsett så är att få tillbaks pengarna en civilrättslig procedur. Det är alltså inte så att man bara gör en anmälan och rullar tummarna och hoppas på att någon annan skall fixa tillbaks pengarna. Nej, man får helt enkelt ta att i första hand kräva X på pengarna och i andra hand att (själv) väcka talan mot honom i domstol..

Men som sagt det är inte självklart att du har rätt att få tillbaks pengarna. Du skall dels han en hyffsad förklaring till att du fört över pengarna trots att du bort kunna inse att det är X som var mottagaren till transaktionen. Dels skall du nog styrka att det inte rörde sig om en gåva eller något annat som skulle ge X rätt till pengarna.
Citera
2021-08-03, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag skulle vilja säga att dina rättigheter vid en felaktig swish-överföring är mindre än vid en felaktig konto-transaktion med tanke på att man vid swish faktiskt får upp mottagarens namn också. Det går alltså knappast att hävda att man bara råkat trycka fel på en siffra eller så.

Vad gäller att Y tar ut pengar från X' konto menar jag däremot inte bör ha någon betydelse. Annars skulle man ju bara kunna kringgå förbudet mot olovligt förfogande genom att låta en bulvan lyfta pengarna som någon satt in på kontot.

Oavsett så är att få tillbaks pengarna en civilrättslig procedur. Det är alltså inte så att man bara gör en anmälan och rullar tummarna och hoppas på att någon annan skall fixa tillbaks pengarna. Nej, man får helt enkelt ta att i första hand kräva X på pengarna och i andra hand att (själv) väcka talan mot honom i domstol..

Men som sagt det är inte självklart att du har rätt att få tillbaks pengarna. Du skall dels han en hyffsad förklaring till att du fört över pengarna trots att du bort kunna inse att det är X som var mottagaren till transaktionen. Dels skall du nog styrka att det inte rörde sig om en gåva eller något annat som skulle ge X rätt till pengarna.

Ts behöver inte styrka gåva enligt praxis är det den som mottagit gåvan som har bevisbördan.
Om pengarna finns kvar på kontot har stor betydelse. X kan inte hållas ersättningsansvarig för om någon använt hans konto som en bulvan utan hans vetskap och samtycke.
Finns inte pengarna kvar men X inte gjort något med dem och heller inte har något med att pengarna fördes över till hans konto har X ingen som helst återbetalningsskyldighet.
Om det vore X som använt pengarna i ond tro hade det inte haft någon betydelse om pengarna fanns kvar.

Om X inte är inblandad så förespråkar ju du att X skulle bli skyldig att återbetala pengar till TS som någon annan lurat från TS.
Du tycker då alltså att X skall skadas ekonomiskt för att TS fört över pengar till fel person och någon sedan stulit de pengarna.
Citera
2021-08-03, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ts behöver inte styrka gåva enligt praxis är det den som mottagit gåvan som har bevisbördan.
Om pengarna finns kvar på kontot har stor betydelse. X kan inte hållas ersättningsansvarig för om någon använt hans konto som en bulvan utan hans vetskap och samtycke.
Finns inte pengarna kvar men X inte gjort något med dem och heller inte har något med att pengarna fördes över till hans konto har X ingen som helst återbetalningsskyldighet.
Om det vore X som använt pengarna i ond tro hade det inte haft någon betydelse om pengarna fanns kvar.

Om X inte är inblandad så förespråkar ju du att X skulle bli skyldig att återbetala pengar till TS som någon annan lurat från TS.
Du tycker då alltså att X skall skadas ekonomiskt för att TS fört över pengar till fel person och någon sedan stulit de pengarna.

Så du menar att det är fritt fram att använda pengar som någon har satt in på ens konto bara man ser till att låta någon annan göra själva uttaget? Att bevisa att Y inte haft X's medgivande kan vara tämligen svårt, gemene man är ju inte så paranoitt försiktiga med sina koder.

Sen verkar du läsa mitt inlägg som fan läser bibeln. Jag har inte gett något uttryck för vad jag tycker utan hur jag uppfattar rättsläget. Att det är swish som används torde vara till TS' nackdel då han inte kan på ett trovärdigt sätt hävda att överföringen skett av misstag på samma sätt som vid kontoöverföring då man inte får veta vem mottagaren är utifrån kontonummret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in