2021-08-02, 23:12
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Trist som fan att bli lurad. Någonstans så vill man ju lita på folk vilket gör en lite naiv ibland. Har själv gjort liknande misstag fast mindre summor.

Hoppas det löser sig. Du får se detta som en livserfarenhet du lärt dig av
Citera
2021-08-03, 00:32
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Trist som fan att bli lurad. Någonstans så vill man ju lita på folk vilket gör en lite naiv ibland. Har själv gjort liknande misstag fast mindre summor.
Hoppas det löser sig. Du får se detta som en livserfarenhet du lärt dig av
Jo väldigt lätt att vara efterklok. Och det bästa är ju om man inte alls har Swish aktivt. Då slipper man ju dessutom människor som vill splitta en nota och swisha efteråt eller liknande som många sällskap på jobben med åren ofta vill göra offtopic.

Gällande mitt inlägg Igår, 21:07
Vad är oddsen på dygnets timmar:minuter:sekunder att allt det där sker med en marginal på ungefär 20-30 sekunder med tanke på att samtalet varade 2 minuter:38 sekunder har inte hört något mer sedan dess av släktingen förövrigt och har hans namn, adress och bekräftelse på att Swish-numret går till hans faster.

Kanske spånar för fullt nu i fel riktning men eftersom jag inte outat någon så ser jag ingenting fel med det i nuläget. Dra gärna liv i inläggen så jag får lite bollplank att studsa mina tankar med. Jag tror som sagt inte på slumpen.
Citera
2021-08-03, 01:09
Medlem
Sesam66s avatar
Bilens ägare är inte kvinnan du talade med. Ägaren är sannolikt en helt ovetande hederlig människa (skadegörelse på bilen är straffbart för dig). Bedragaren kollar själv på car.info eller motsvarande och dikterar upp en trovärdig bilhistorik. Hon ringer upp dig och övriga för att förhala så att fler kan luras innan blocket drar in annonsen.
Citera
2021-08-03, 01:14
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesam66
Bilens ägare är inte kvinnan du talade med. Ägaren är sannolikt en helt ovetande hederlig människa (skadegörelse på bilen är straffbart för dig). Bedragaren kollar själv på car.info eller motsvarande och dikterar upp en trovärdig bilhistorik. Hon ringer upp dig och övriga för att förhala så att fler kan luras innan blocket drar in annonsen.

Pratade med Blocket och vill minnas både jag och en vän som såg annonsen när den låg ute, att bilder fanns både invändigt och utvändigt. Bilen är importerad och har haft samma ägare sedan 2016-2017 och finns vad jag och ägaren pratade om inte upplagd på nätet på någon form utav forum eller dylikt. Är väl rätt märkligt endå att den som nu fotat bilen har bilder från inuti bilen på en annons av en bil som dom själva inte ens äger.

Hur mycket krävs det för att polisen skall begära ut kameraövervakning vid ett automatuttag. Samt för att dom skall komma åt Kvinna2:s bankuppgifter för att verifiera att pengarna verkligen har tagits ut och inte bara ligger och simmar på hennes konto?
Citera
2021-08-03, 01:35
Medlem
Sesam66s avatar
För ett par år sedan bedrevs liknande bedrägerier i engelskspråkig form där bilens riktiga ägare ofta återfanns i någon form av välgörenhet eller kyrklig verksamhet om man efterforskade på nätet. Det räcker med att man "lånar" nycklarna i 5 minuter och tar foton. Enkelt att få ta sådana foton på parkeringen av en int ont anande. Hej jag har en recondfirma, kan jag göra rent din bil gratis och ta foton till min hemsida? Hej jag är nyinflyttad blivande församlingsmedlem och vill låna din bil och hämta mina barn i utbyte mot full tank... Jag är bilförmedlare och din bil är ett riktigt exemplar och jag kan sälja den för XX kronor om jag tar lite foton. Min övertygelse är tyvärr att det här är en variant av en klassisk bluff.
Senast redigerad av Sesam66 2021-08-03 kl. 01:45.
Citera
2021-08-03, 01:55
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesam66
För ett par år sedan bedrevs liknande bedrägerier i engelskspråkig form där bilens riktiga ägare ofta återfanns i någon form av välgörenhet eller kyrklig verksamhet om man efterforskade på nätet. Det räcker med att man "lånar" nycklarna i 5 minuter och tar foton. Enkelt att få ta sådana foton på parkeringen av en int ont anande. Hej jag har en recondfirma, kan jag göra rent din bil gratis och ta foton till min hemsida? Hej jag är nyinflyttad blivande församlingsmedlem och vill låna din bil och hämta mina barn i utbyte mot full tank... Jag är bilförmedlare och din bil är ett riktigt exemplar och jag kan sälja den för XX kronor om jag tar lite foton. Min misstanke är tyvärr att det här är en variant av en klassisk bluff.

Låter väldigt rimligt. Säljer dom bilen så skulle han kontakta mig, och han erbjöd sig ta mig på en längre åktur om jag aldrig hade åkt en sådan bil tidigare. Riktigt trevliga personer. Men jag var som sagt den enda som knackat på. Och uttagen från bankomaten var inne i samma stad intill hamnen för er som är nyfikna personer. Alla inblandade utom Kvinna1 (som fortfarande är okänd) bor i samma stad som bilen även finns i. Har en ljudinspelning på kvinnan som jag haft kontakt med genom bedrägeriet men det gör väl ingen nytta. Knappast så att någon här skulle känna igen henne bland miljoner andra svenskar i detta avlånga landet?

Vad tror du förresten personligen om detta. Inte haft kontakt med Kvinna1 sedan 31/7. Då ringde även en vän upp och då svarade en man att bilen var reserverad.

klockan 20:36 smsar jag släktingen till Kvinna2. Frågar om jag kan ställa en sista fråga
klockan 20:38 (Kvinna1) fickringer och man hör en tv, mansröst och lite annat (2min samtal) innan det läggs på.
klockan 20:40 smsar släktingen till Kvinna2 svar till mig "Lägger barnen så kan inte prata"

Vilken sekund eller minut på dygnet som helst som denna fickringning skulle kunnat äga rum. Så är det med denna marginalen och inom samma minut? Nu säger jag inte att släktingen och Kvinna2 gör detta i maskopi. Men det hela verkar ju väldigt suspekt
Senast redigerad av Neurologhasse83 2021-08-03 kl. 01:59.
Citera
2021-08-03, 15:18
Medlem
Karlxiss avatar
Ursäkta, men det här är väl något man bara får bita i det sura om man varit så dum som att betala handpenning på en blocket annons.
Köpa grisen i säcken lever vidare
Citera
2021-08-03, 16:22
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Borde inte detta gälla i fallet? saxat ifrån Lawline.se och Lagen.nu i andra stycket.

"Banken har skyldighet enligt lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) att ha kundkännedom och i de fall att banken misstänker att en transaktion kan röra sig om penningtvätt (eller terroristfinansiering då direktivet från EU rör båda dessa) så ska banken inte utföra transaktionen och anmäla händelsen till polisen (3 kap. 3 § penningtvättslagen). Banken får inte meddela kunden att en sådan anmälan skett. Banken är snabba med att spärra konton som de misstänker för att inte själva riskera att få vite.

Om du hade fått in dessa pengar och direkt skickat tillbaka dem till samma person som skickade dessa till dig skulle det vara mycket enklare för dig att i domstol argumentera för att du inte varit inblandad i något. Men i och med att du aktivt gick med på att få dessa pengar och sen dela upp dessa mellan personer genom att ta ut kontanter och swisha till en tredje part har du gjort dig skyldig till brott.

I 3 § i lagen om straff för penningtvättsbrott redogörs för när man kan bli ansvarig för en sådan transaktion. Av paragrafen kan utläsas att det inte bara är den som döljer pengarna som är ansvarig utan även den som främjar möjligheten för någon att tillgodogöra sig egendom. Vidare hänvisas till att den som deltar i transaktion för skens skull kan hållas ansvarig. Straffet för detta är högst två års fängelse (med detta säger jag inte att det är det du kommer få om åtal väcks, jag visar enbart på vad straffskalan är).

Sammanfattningsvis skulle jag nog säga att det blir svårt för dig att i efterhand försöka gå fri från ansvar. Även om du skulle betala tillbaka dessa 20 000kr så har det ändå skett försent och enbart på grund av att du blivit ertappad. Om du hade skickat tillbaka dessa pengar på en gång hade du kunnat visa på att det inte var något du ville vara inblandad i."

Ponera då att Kvinna2 inte alls har pratat med banken som hon sagt till mig i telefon, och heller inte gör någon polisanmälan. Kan hon då hållas ansvarig för detta? Jag menar jag har ju försökt att vänligt smsa direkt efter Swish överföringen att det är en bil av årsmodell xxx och att det är en handpenning. Försökt att både ringa och smsa Kvinna2 minst 20-30 gånger utan att hon återkommit till mig. Först när släktingen pratat med sin mamma om att ringa sin syster så ringer Kvinna2 upp. Hon lovar mig att svara i telefon när jag ringer senare så snart som jag pratat med polisen igen om att jag fått kontakt. Men därefter är det lika dött som innan på Kvinna2:s Swish telefon.

"Ansvar
3 § För penningtvättsbrott döms, om åtgärden syftar till att dölja att pengar eller annan egendom härrör från brott eller brottslig verksamhet eller till att främja möjligheterna för någon att tillgodogöra sig egendomen eller dess värde, den som

överlåter, förvärvar, omsätter, förvarar eller vidtar annan sådan åtgärd med egendomen, eller
tillhandahåller, förvärvar eller upprättar en handling som kan ge en skenbar förklaring till innehavet av egendomen, deltar i transaktioner som utförs för skens skull, uppträder som bulvan eller vidtar annan sådan åtgärd.

[S2]Straffet är fängelse i högst två år."
Citera
2021-08-03, 16:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
När man har en anmälan liggande. Måste man specifikt be polisen om att skriva henne som misstänkt eller gör dom det under utredningens gång? Verkar väldigt luddigt beroende på vilken polis och region man kommer till. Hade jag inte ringt Polisen en gång ytterligare så kunde jag lika gärna gått och följt den första polisens rekommendation att vänta en vecka innan jag anmäler....

Jag vet inte hur polisen jobbar, för mig är det uppenbart att kvinna 2 är med på detta.

Jävla hal lögnhals är hon. Hon har dina pengar som du ska ha tillbaka punkt slut. Sen att hon drar nån jävla vals om hur hon sölat bort dem är inte ditt problem. Hon ska fan ha all skit som kommer till henne.
Citera
2021-08-03, 17:11
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Jag vet inte hur polisen jobbar, för mig är det uppenbart att kvinna 2 är med på detta.

Jävla hal lögnhals är hon. Hon har dina pengar som du ska ha tillbaka punkt slut. Sen att hon drar nån jävla vals om hur hon sölat bort dem är inte ditt problem. Hon ska fan ha all skit som kommer till henne.

Numret jag swishat(Kvinna2) har sedan den dagen jag swishade inte hört av sig. Heller inte svarat på ett snällt skrivet sms om att jag betalat handpenning för en bil (modell) och med vänlig hälsning mitt namn. Försökt ringa numret enda sedan jag betalade utan att någon återkommit eller svarat. Ibland kommer man "Welcome to voicemail" och ibland bara toner utan att någon svarat.

När jag kontakta släktingen via facebook så erkände han att numret gick till hans faster. Han skulle prata med sin mamma som ringde upp fastern och lovade att hon skulle återkomma. Det är första och enda gången som Kvinna2 har kontaktat mig. Och hon sa även att hon skulle lova att svara när jag ringer igen eller om Polisen ringer. Men stendött igen efter detta. Släktingen svarar inte heller på varken sms eller telefonsamtal längre.

Påverkar detta trovärdigheten ur en Åklagares synvinkel på fallet?
Citera
2021-08-03, 17:22
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Varför skulle en kvinna i 70 års åldern ha ett mobilnummer kopplat till Swish och sin bank. Utöver sin vanliga samsung telefon. När hon dessutom aldrig svarar på Swish telefonen eller tar emot några överföringar enligt henne själv? Mer än när hennes systerdotter antar jag det blir(?) för över 500:- en gång i månaden.

Borde inte detta vara busenkelt för polisen att kolla upp. Begära ett utdrag från Kvinna2s bank. Ifrågasätta varför ingen polisanmälan kommit in. Och är kontot fortfarande aktivt så ljuger Kvinna2 till mig om att hon spärrat kortet. Kan Polisen då även se att pengarna inte alls tagits ut från en bankomat så är ju hon självklart med på detta.

Och om polisen ser att någon tagit ut pengarna i en bankomat så bör man väl även se vilka det är och om dom förekommer i andra utredningar. Känns ju som att allting hänger på att rätt polis läser ärendet.
Citera
2021-08-04, 17:13
Medlem
jugbandbluess avatar
vad hände med ljudklippet på taikon-tanten?

läs på lite om kalderash och kale, är mitt tips. tror inte snuten kommer hjälpa dig, och eftersom målvakten är skyldig som synden (naivt att tro motsatsen från första början) kan du lika gärna spotta ur dig dennes namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in