Citat:
Ursprungligen postat av
Sesam66
För ett par år sedan bedrevs liknande bedrägerier i engelskspråkig form där bilens riktiga ägare ofta återfanns i någon form av välgörenhet eller kyrklig verksamhet om man efterforskade på nätet. Det räcker med att man "lånar" nycklarna i 5 minuter och tar foton. Enkelt att få ta sådana foton på parkeringen av en int ont anande. Hej jag har en recondfirma, kan jag göra rent din bil gratis och ta foton till min hemsida? Hej jag är nyinflyttad blivande församlingsmedlem och vill låna din bil och hämta mina barn i utbyte mot full tank... Jag är bilförmedlare och din bil är ett riktigt exemplar och jag kan sälja den för XX kronor om jag tar lite foton. Min misstanke är tyvärr att det här är en variant av en klassisk bluff.
Låter väldigt rimligt. Säljer dom bilen så skulle han kontakta mig, och han erbjöd sig ta mig på en längre åktur om jag aldrig hade åkt en sådan bil tidigare. Riktigt trevliga personer. Men jag var som sagt den enda som knackat på. Och uttagen från bankomaten var inne i samma stad intill hamnen för er som är nyfikna personer. Alla inblandade utom Kvinna1 (som fortfarande är okänd) bor i samma stad som bilen även finns i. Har en ljudinspelning på kvinnan som jag haft kontakt med genom bedrägeriet men det gör väl ingen nytta. Knappast så att någon här skulle känna igen henne bland miljoner andra svenskar i detta avlånga landet?
Vad tror du förresten personligen om detta. Inte haft kontakt med Kvinna1 sedan 31/7. Då ringde även en vän upp och då svarade en man att bilen var reserverad.
klockan 20:36 smsar jag släktingen till Kvinna2. Frågar om jag kan ställa en sista fråga
klockan 20:38 (Kvinna1) fickringer och man hör en tv, mansröst och lite annat (2min samtal) innan det läggs på.
klockan 20:40 smsar släktingen till Kvinna2 svar till mig "Lägger barnen så kan inte prata"
Vilken sekund eller minut på dygnet som helst som denna fickringning skulle kunnat äga rum. Så är det med denna marginalen och inom samma minut? Nu säger jag inte att släktingen och Kvinna2 gör detta i maskopi. Men det hela verkar ju väldigt suspekt