2021-08-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
https://twitter.com/MartinKulldorff/status/1421069561479057412?s=19

Martin Kulldorff, immunolog, professor på Harward. Läs vad han länkar till så kanske du faktiskt lär dig något nytt.

Jag frågade dig efter studier som styrker ditt påstående och du länkar till ett twitterinlägg. Var lite mer källkritisk så kanske du lär dig något nytt.

En enskild immunologs åsikt är inte direkt etablerad vetenskap.
2021-08-02, 20:41
Avslutad
Andfåddhet?

Tog vaccin för ca 3 vecka sen.

Reagerar nu på att jag blir andfådd på ett sätt jag aldrig varit innan.

Tex går fem meter för att ta upp vatten ur en sjö med hink, hör då min flåsning

Är hyfsat vältränad sprang milen på 45 minuter för nåt år sen ca 5 kg övervikt Max springer fortfarande flera dagar i veckan

Men detta flåsande vid små korta övningar oroar mig

Funderar på att skippa dos 2 om detta beror på vaccinet
2021-08-02, 20:43
Medlem
-GGs avatar
En del i USA har inte kunnat producera nytt blod efter vaccinintag, så de har fått göra flera blodtransfusioner.
Ännu en mysig bieffekt av världens bästa botemedel..
2021-08-02, 20:43
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Andfåddhet?

Är hyfsat vältränad sprang milen på 45 minuter för nåt år sen ca 5 kg övervikt Max springer fortfarande flera dagar i veckan

Kontakta läkare och ta blodproppstest...... Du kan behöva blodförtunnande...
2021-08-02, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Kontakta läkare och ta blodproppstest...... Du kan behöva blodförtunnande...

Jasså, nä vet jag inte om jag orkar. Bara konstigt jag kan springa en timme som vanligt när jag kommer igång

Men vid kortare övningar går flåsandet igång

Kanske är blodproppar ja, så att när jag joggat igång så skvalpar det runt och löses upp. Därför märker jag problem vid korta övningar
2021-08-02, 20:56
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Andfåddhet?

Det verkar vara relativt vanligt, och det är ju lite oroande för det spekuleras i att spikproteinet kan orsaka mikroskopiska blodproppar i kapillärerna och leda till sämre syreupptagningsförmåga. Och spikproteinet är det som vaccinet säger till dina celler att producera. Det verkar vara klarlagt att spikproteinet är cytotoxiskt.

Däremot har jag ingen aning om kroppen fortsätter att producera dessa protein hur länge som helst eller om naturlig infektion kan ge samma symptom osv. Hade det varit jag så hade jag tagit zink, D och C samt gjort ett D-dimer blodprov för att kolla intravaskulär kougalition.

Obs jag är ingen läkare eller nått sånt så ta inte vad jag skriver som gospel eller bli orolig , hintar bara om vad jag har läst mig till
2021-08-02, 20:58
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Andfåddhet?

En bekant fick svår andnöd efter Pfizer, då hon har KOL hade hon luftrörsvidgande hemma. Hon fick dock oerhörd dödsångest och vägrar andra dosen efter detta. En läkare bekräftade sedan att detta kunde vara en biverkning.
Så, jo, det kan vara så också i ditt fall vill jag tro
2021-08-02, 21:00
Avslutad
Ok tack för era svar. Jag ska nog avvakta och prata med läkare innan dos 2
2021-08-02, 21:22
Bannlyst
Läkemedelsverket är den nationella myndighet som har övergripande ansvar för att de läkemedel som används i Sverige är säkra och effektiva. Vid signaler om allvarliga och okända biverkningar vidtar Läkemedelsverket nödvändiga åtgärder som kan inbegripa inskränkningar i indikation, genomförande av riktade säkerhetsstudier, eller rent av indragning av läkemedel. Rapporteringen är av sådan betydelse att sjukvården har en lagstadgad skyldighet att rapportera misstänkta biverkningar. I Läkemedelsverkets författningssamling LVFS 2006:4 10§ föreskrivs att ”Den som bedriver verksamhet inom hälso- och sjukvården skall till Läkemedelsverket snarast rapportera samtliga allvarliga biverkningar, samtliga oförutsedda biverkningar samt sådana biverkningar som synes öka i frekvens”.
Så rapporterar du

Rapporter om läkemedelsbiverkningar kan skickas via Läkemedelsverkets e-tjänst eller via elektronisk blankett på Läkemedelsverkets hemsida.

https://e-service.lakemedelsverket.se/formservice/formDownload?serviceName=multi_service_lakemedelsv erket&scriptcomponent.cmtagname=trex-lakemedelsverket-biverkningsrapport_halsovard-cfd&service_name=biverkningsrapport_halsovard&skip .login=yes
Senast redigerad av snuttis 2021-08-02 kl. 21:57.
2021-08-02, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Efter 4 500 000+ fulladministrerade doser, har 5008 allvarliga biverkningar rapporterats till läkemedelsverket, antagligen har dessa varit så allvarliga att de åkt in på sjukhus + getts vård + undersökts , osäker om du kan "ringa in en allvarlig biverkning".

En siffra vilken med stor sannolikhet är högre, underrapporterad.

MÅNGA vaccinerade rapporterar din biverkning -andfådd -andnöd.

Är det en allvarlig biverkning - well - omöjligt att säga -men vidta försiktighetsprincipen, varför inte?

Oavsett hur lätt DU tar på din biverkning - gör du en stor tjänst åt andra - tex barn vilka avses ges samma mRNA vaccin som du fick.

OBS! ÄR INTE SJUKVÅRDSUTBILDAD.

Men gissningsvis,

För att vården ska ge dig D-dimer test mm mäta dina blodplättar/EKG, KAN du få det "lite easier om du släpper grabbigheten lite och överdriver dina symtom".

Att ringa 1177/Åka till Akuten med frågor/andfådd, kommer båda antagligen ge dig ett helvete -nån AT kommer med stetoskop -nån syrra tar en sänka -sen ska du lgga lite -sen säger dom du är helt ok -sen skicka hem.

Dvs om du inte överdriver samt specifierar symtom vilka misttänker TTP, vilket anses vara ovanlig.

Vårdcentralen kommer du fastna hos en läkare och babbla sen skriver han ut SSRI eller nåt annat skit.

Det du kan göra på vårdcentralen - är att låta en läkare anteckna ner dina symtom. Bara hålla med vad han säger, sen vidare säga att du vill ha en remiss till hematolog/kardiolog eller motsvarande.

Gällande din egen oro.

Om jag var du skulle jag se till att - överdriva symtomen (tyvärr måste man göra det i Sverige för att få ordentlig vård) för att få tester vilka UTESLUTER TTP eller motsvarande vaccin inducerad biverkning.

TTP.

Ok jag har ju astma sen innan men inte allvarligt. Men det var inget de skrev om när jag fyllde i gör vaccinet. Jag har för mig att man fick fylla i om man hade allergier där satte jag nej

Ja det får nog bli ett läkarbesök framöver ska överdriva symptomen
2021-08-02, 21:37
Bannlyst
E-tjänst för biverkningsrapportering (lakemedelsverket.se).

https://e-service.lakemedelsverket.se/formservice/formDownload?serviceName=multi_service_lakemedelsv erket&scriptcomponent.cmtagname=trex-lakemedelsverket-biverkningsrapport_halsovard-cfd&service_name=biverkningsrapport_halsovard&skip .login=yes
Senast redigerad av snuttis 2021-08-02 kl. 21:52.
2021-08-02, 22:41
Medlem
Citat:
Andfåddhet?

Du borde kanske kolla upp din hälsostatus istället för att skriva inlägg? Kolla om du har några brister och vad det det kan bero på.

Lätt för mig att säga. Vaccinerad och springer fortfarande 12 i en gång i veckan utan problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in