2021-08-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Jo de slängt på en 10$ på PS5 spelen 60->70$ i grundpris.

Sinnessjukt, borde vara tvärtom
Citera
2021-08-01, 21:25
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Ratchet & Clank: Rift Apart, fysiskt, billigast enligt Prisjakt just nu är 598. Vill även minnas att de såldes för typ 499 när det var helt nytt? Elgiganten körde någon kampanj...? Kan ha fel där dock. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5405337

Hursomhelst. Samma spel digitalt på PlayStation Store just nu: 849.00 kr... (Stämmer det verkligen?!) https://www.playstation.com/sv-se/games/ratchet-and-clank-rift-apart/

Detta är bara ett exempel. Min erfarenhet är att det så gott som alltid är billigare fysiskt. Samma sak på Xbox.
Okej, har inte kollat Prisjakt, tog mig en titt på Webhallen och där var 799 kr ganska standard för PS5-spel, och Godfall kostade 1 o 3 osv. Även 599 kr är på tok för dyrt om du frågar mig.

Hur som helst är detta ännu ett viktigt skäl varför man ska bojkotta PS5 Digital Edition, eftersom det alltid är bra med valmöjligheter (fysisk skiva), särskilt om det faktiskt är billigare med fysiska skivor. Finns ju ingen poäng med att köpa spelen digitalt, när man kan installera hela spelet på hårddisken. Enda som är bättre med att köpa spelen digitalt är att man inte behöver vänta på att de ska fraktas hem till en i några dagar eller hur länge det nu dröjer, utan man har spelen inom en halvtimme eller så. Men bekvämligheter är inte ett bra skäl till att exkludera sig själv från möjligheten till att äga spelen man spelar.

Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Sinnessjukt, borde vara tvärtom
I en sund värld så är det givetvis tvärtom, men tanken från deras sida (spelbolagen alltså) är att maxa vinsterna. Inga utgifter för frakt, butikspersonal osv, och då ska digitala spel givetvis vara billigare, mycket billigare, särskilt med tanke på att man inte kan sälja dem begagnade osv (så digitala spel har inte heller något andrahandsvärde). Men saken är att om de sänker priserna på de digitala spelen till vad de egentligen borde kosta, då kan de inte sätta för höga priser på de fysiska spelen heller.

Hur som helst, digitala spel bör man bara köpa om det inte finns fysiska utgåvor av spelen.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-08-01 kl. 21:33.
Citera
2021-08-01, 21:43
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Ratchet & Clank: Rift Apart, fysiskt, billigast enligt Prisjakt just nu är 598. Vill även minnas att de såldes för typ 499 när det var helt nytt? Elgiganten körde någon kampanj...? Kan ha fel där dock. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5405337

Hursomhelst. Samma spel digitalt på PlayStation Store just nu: 849.00 kr... (Stämmer det verkligen?!) https://www.playstation.com/sv-se/games/ratchet-and-clank-rift-apart/

Detta är bara ett exempel. Min erfarenhet är att det så gott som alltid är billigare fysiskt. Samma sak på Xbox.

Att spelen är så dyra är en av anledningarna till att jag köpte disc version för att sälja dem begagnade ger ändå flera hundra.
Citera
2021-08-01, 22:34
Medlem
adolf512s avatar
Att PS5 disken inte är så snabb som sony har hypat upp den till att vara bör inte komma som någon överraskning, någon på reddit jämförde med 980 pro och ladd-tiderna halverades.

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/ou5lam/ps5_internal_ssd_expansion_megathread/h7064vr/?context=3

Returnal

Ps5 main SSD:

Time to game 13.45s
Time to move 4min 4s

Samsung 980 Pro:

Time to game 13.37s
Time to move 2m 3s

Ratchet and Clank

Ps5 Main SSD:

Time to menu 7.51s
Time to game 1.79s
Time to move 2m33s

Samsung:

Time to menu 7.55s
Time to game 1.86s
Time to move 1m4s

Detta är inte förvånande då sony inte vill behöva ta stor förlust på varje PS5 sålt eller ta ut högt försäljningspris, därför blir det budgetlösningar.
Citera
2021-08-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Att PS5 disken inte är så snabb som sony har hypat upp den till att vara bör inte komma som någon överraskning, någon på reddit jämförde med 980 pro och ladd-tiderna halverades.

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/ou5lam/ps5_internal_ssd_expansion_megathread/h7064vr/?context=3

Returnal

Ps5 main SSD:

Time to game 13.45s
Time to move 4min 4s

Samsung 980 Pro:

Time to game 13.37s
Time to move 2m 3s

Ratchet and Clank

Ps5 Main SSD:

Time to menu 7.51s
Time to game 1.79s
Time to move 2m33s

Samsung:

Time to menu 7.55s
Time to game 1.86s
Time to move 1m4s

Detta är inte förvånande då sony inte vill behöva ta stor förlust på varje PS5 sålt eller ta ut högt försäljningspris, därför blir det budgetlösningar.

Vadå time to move 2m 33s? Jag testade nu att klocka från helt avstängd konsol och spel till att man är inne i spelet och kan kuta runt. 55 sekunder, och då slirade jag lite onödigt mycket på knapparna i spelmenyn samt att konsolen gjorde någon synk av cloudsaven som den inte alltid gör. Så vad är den där två och en halv minuten? Startar jag spelet med konsolen igång tog det 13 sek.

Eller är det det gamla Ratchet-spelet de syftar på?
Citera
2021-08-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Vadå time to move 2m 33s? Jag testade nu att klocka från helt avstängd konsol och spel till att man är inne i spelet och kan kuta runt. 55 sekunder, och då slirade jag lite onödigt mycket på knapparna i spelmenyn samt att konsolen gjorde någon synk av cloudsaven som den inte alltid gör. Så vad är den där två och en halv minuten? Startar jag spelet med konsolen igång tog det 13 sek.

Liten revidering av mitt förra inlägg: jag gjorde om testet igen men såg till att ha haft ett annat spel än Ratchet igång innan maskinen stängdes av för att vara säker på att det verkligen blev en cold boot. Den här gången kom alla spelföretagsloggor osv fram så det verkar som att spelen ändå hamnar i nån form av suspended mode trots att konsolen stängs av helt. Den här gången landade jag på 1.05. Samma start av bara spelet men med konsolen redan igång landade på 32sek.
Citera
2021-08-02, 17:05
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion

Är ganska säker på att hen syftade på det nya "rift apart" blir att skicka meddelande.
Citera
2021-08-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Är ganska säker på att hen syftade på det nya "rift apart" blir att skicka meddelande.

Ok, du såg att jag reviderade mina siffror lite i ett nytt inlägg va? Men hans orginalsiffror låter ändå väl segt om jag inte missuppfattat proceduren.

Undrar hur mycket kring-grejer som hur mycket man fyllt lagringsutrymmet, vilken typ av data man lagrat, när man senast byggde om databasen osv påverkar den här typen av mätningar. Blir konsolerna segare som en gammal odefragmenterad PC av den typen av saker?

Själv har jag väl ungefär halvfullt lagringsutrymme men bara PS5- eller PS5-optimerade spel. PS4-spelen kör jag från en extern hdd.
Citera
2021-08-02, 18:44
Medlem
Om ni kollar på hur mycket speltimmar ni har på spel ni spelat, stämmer det? Känns otroligt mycket och även lite på vissa spel.
Kan spelen räkna olika kanske?
Citera
2021-08-02, 18:48
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Om ni kollar på hur mycket speltimmar ni har på spel ni spelat, stämmer det? Känns otroligt mycket och även lite på vissa spel.
Kan spelen räkna olika kanske?

Tror även meny tiderna är inräknade.
Citera
2021-08-02, 18:51
Medlem
CarlPanzrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxitaxiiii
Köpte min från Mediamarkt i måndags. Kommer få den i nästa vecka eller veckan efter.

Jag har också köpt ifrån Mediamarkt i butik för 2 veckor sedan, säljaren sa då att jag skulle få den denna veckan men det återstår att se, när jag ringde dom i butiken idag så sa dom att dom inte kan utlova ett datum. Jag undrar om inte säljarna bara snackar skit för att få sin provision ärligt talat.
Citera
2021-08-02, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlPanzram
Jag har också köpt ifrån Mediamarkt i butik för 2 veckor sedan, säljaren sa då att jag skulle få den denna veckan men det återstår att se, när jag ringde dom i butiken idag så sa dom att dom inte kan utlova ett datum. Jag undrar om inte säljarna bara snackar skit för att få sin provision ärligt talat.

Nej det tror jag inte, dem ringde mig i lördags om att den hade kommit in och jag hämtade ut min. Samma sak med min vän som bor i samma stad som beställde samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in