Citat:
Ursprungligen postat av
Bestick
Ratchet & Clank: Rift Apart, fysiskt, billigast enligt Prisjakt just nu är 598. Vill även minnas att de såldes för typ 499 när det var helt nytt? Elgiganten körde någon kampanj...? Kan ha fel där dock.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5405337
Hursomhelst. Samma spel digitalt på PlayStation Store just nu:
849.00 kr... (Stämmer det verkligen?!)
https://www.playstation.com/sv-se/games/ratchet-and-clank-rift-apart/
Detta är bara ett exempel. Min erfarenhet är att det så gott som alltid är billigare fysiskt. Samma sak på Xbox.
Okej, har inte kollat Prisjakt, tog mig en titt på Webhallen och där var 799 kr ganska standard för PS5-spel, och Godfall kostade 1 o 3 osv. Även 599 kr är på tok för dyrt om du frågar mig.
Hur som helst är detta ännu ett viktigt skäl varför man ska bojkotta PS5 Digital Edition, eftersom det alltid är bra med valmöjligheter (fysisk skiva), särskilt om det faktiskt är billigare med fysiska skivor. Finns ju ingen poäng med att köpa spelen digitalt, när man kan installera hela spelet på hårddisken. Enda som är bättre med att köpa spelen digitalt är att man inte behöver vänta på att de ska fraktas hem till en i några dagar eller hur länge det nu dröjer, utan man har spelen inom en halvtimme eller så. Men bekvämligheter är inte ett bra skäl till att exkludera sig själv från möjligheten till att äga spelen man spelar.
Citat:
Ursprungligen postat av
svaampenn
Sinnessjukt, borde vara tvärtom
I en sund värld så är det givetvis tvärtom, men tanken från deras sida (spelbolagen alltså) är att maxa vinsterna. Inga utgifter för frakt, butikspersonal osv, och då ska digitala spel givetvis vara billigare, mycket billigare, särskilt med tanke på att man inte kan sälja dem begagnade osv (så digitala spel har inte heller något andrahandsvärde). Men saken är att om de sänker priserna på de digitala spelen till vad de egentligen borde kosta, då kan de inte sätta för höga priser på de fysiska spelen heller.
Hur som helst, digitala spel bör man bara köpa om det inte finns fysiska utgåvor av spelen.