2021-08-02, 11:04
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Sitter här i min lugna vrå och tänker. För mig framstår det som suspekt att en brukare hela tiden försvarar tb och uppmanar andra här på forumet att själva kontakta honom för att få svar på det vi vill veta. Vem skulle vilja göra nåt sånt?
Det har aldri vært lagt skjul på vår agenda eller relasjon til TB. Denne er også bekreftet til flere brukere av forumet. Så det er egentlig ikke noe å bli grå i håret av.
Citera
2021-08-02, 12:18
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
For at motparten skulle kunne være 100% sikker på å aldri bli tatt, så kreves det nok mer enn å bare ha sett et par youtube-videoer om hvordan opprette Monerokonto.

Hva “mer” trengs egentlig? Hvis TH har lært seg å opprette kryptokontoer, så trenger
han bare en “hemmelig” enhet for å betjene disse. Hvis denne enheten kun er påslått
når han sender meldingene, og dette gjøres på åpne, offentlig tilgjengelige wifi-nettverk, er
sjansen for å spore trafikken meget liten. Enheten(e) som er brukt ble selvsagt
destruert når behovet for “kommunikasjon” opphørte.

Hvis noen med mer edb-kunnskaper enn meg her inne mener at man trenger noe
mer enn det jeg har nevnt over, vil jeg veldig gjerne vite hva det skulle være.
Citera
2021-08-02, 12:40
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hva “mer” trengs egentlig? Hvis TH har lært seg å opprette kryptokontoer, så trenger
han bare en “hemmelig” enhet for å betjene disse. Hvis denne enheten kun er påslått
når han sender meldingene, og dette gjøres på åpne, offentlig tilgjengelige wifi-nettverk, er
sjansen for å spore trafikken meget liten. Enheten(e) som er brukt ble selvsagt
destruert når behovet for “kommunikasjon” opphørte.

Hvis noen med mer edb-kunnskaper enn meg her inne mener at man trenger noe
mer enn det jeg har nevnt over, vil jeg veldig gjerne vite hva det skulle være.

Det jeg mener er at man trenger å sette seg mer inn i det for å føle seg 100% sikker på å ikke bli tatt.
Mer enn å google i 5 minutter, eller se 2 korte youtubevideoer. Det er trossalt et drap det er snakk om, og ikke et kjøp av en ulovlig 38caliber pistol, narkotika eller hva det måtte være, som vil gi kanskje 1-2 mnd fengsel.
Nå tenker jeg på Monero-biten og ikke data-wifi-biten.
Nå vet vi jo ikke om det er slik at det er brukt åpent wifinett da.
Motparten kan være TH, og det kan også være TB, det vet man ikke.
Men noe kunnskap må personen nødvendigvis ha.
Vitner har sagt at TH har data og kryptokunnskaper langt utover det han har fremstilt det som.
Selv så sier han, broren og Holden at han trenger hjelp til å sende en SMS, og knapt vet hvordan han skal bruke et bankkort. TH, Ingeniøren fra Hadeland.
Citera
2021-08-02, 13:02
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det har aldri vært lagt skjul på vår agenda eller relasjon til TB. Denne er også bekreftet til flere brukere av forumet. Så det er egentlig ikke noe å bli grå i håret av.

Vår? Hvem da vår? Du og Rableverk?
Citera
2021-08-02, 13:11
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Sitter här i min lugna vrå och tänker. För mig framstår det som suspekt att en brukare hela tiden försvarar tb och uppmanar andra här på forumet att själva kontakta honom för att få svar på det vi vill veta. Vem skulle vilja göra nåt sånt?

Enig. Hvem vil ringe en som er dømt for å ha brukt en 45 caliber Colt og plaffet ned en politimann. 2 skudd i ryggen mens han prøvde å komme seg unna, og 2 i brystkassen mens han allerede lå døende på bakken. Dette er en mann som hadde veldig nær relasjon til den kriminelle pakistanske B-gjengen, og hadde 12calibret pumphagle med seg på jobb hver dag der han jobbet på et verksted tilknyttet Oslo sporveier, i fall det skulle dukke opp folk fra den rivaliserende pakistanske gjengen A-gjengen.
Så dypt involvert som han var i kriminalitet i Oslos underverden, så er det høyst sannsynlig at han også er det den dag i dag. Dette er jo ikke en person man bare tar opp telefonen og ringer til sånn uten videre.
Citera
2021-08-02, 13:12
Medlem
Citat:
Det jeg mener er at man trenger å sette seg mer inn i det for å føle seg 100% sikker på å ikke bli tatt.
Mer enn å google i 5 minutter, eller se 2 korte youtubevideoer. Det er trossalt et drap det er snakk om, og ikke et kjøp av en ulovlig 38caliber pistol, narkotika eller hva det måtte være, som vil gi kanskje 1-2 mnd fengsel.
Vitner har sagt at TH har data og kryptokunnskaper langt utover det han har fremstilt det som.
Selv så sier han, broren og Holden at han trenger hjelp til å sende en SMS, og knapt vet hvordan han skal bruke et bankkort. TH, Ingeniøren fra Hadeland.

Påstanden om THs teknologiske inkompetanse kan like gjerne være villedning og eventyrfortelling. Det er smurt for tykt på til å virke troverdig.

Med kombinasjonen av RUs opplæring og informasjon på nett (hvor det definitivt finnes tilstrekkelig) finnes det i det minste en teoretisk mulighet for at TH har rigget dette på egenhånd, og deretter kommunisert med seg selv, og betalt til seg selv.

Dette kan underbygges av andre antagelser:

1. Han stoler i liten grad på andre, han er avhengig av full kontroll
2. Han vil ikke la seg utsette for press fra andre medvirkende i etterkant
3. Han betaler ikke 10. mill (eller mer) for noe han kan ordne selv

Søker man på "untraceable crypto" på Youtube beskrives gjerne Monereo og Dash som blant de beste. Ikke vanskelig for RU å komme frem til at dette er det TH kan være ute etter som fornuftig å bruke.

Og, de "mektige folkene" RU er redd for, kan være TH himself.

Men selvsagt kun spekulasjoner som alt annet her. Med for lite info, finnes det flere mulige fasiter. Dog støtter jeg politiets hovedhypotese om TH står bak
Citera
2021-08-02, 13:21
Medlem
Citat:
Jeg hadde mer enn 5 min og 2 korte youtubs i tankene. Det var nok heller ikke det Rogstad tenkte på. Det finnes en mellomting mellom det og hovedfag på universitetet. Det er mye man kan lære på 500 timer, for eks. Alt er tilgjengelig på Internett. Hvis man i tillegg har en til å lave en skisse for seg, pluss en del privatundervisning, er det kanskje noe å reflektere litt over.
Citera
2021-08-02, 13:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Jeg hadde mer enn 5 min og 2 korte youtubs i tankene. Det var nok heller ikke det Rogstad tenkte på. Det finnes en mellomting mellom det og hovedfag på universitetet. Det er mye man kan lære på 500 timer, for eks. Alt er tilgjengelig på Internett. Hvis man i tillegg har en til å lave en skisse for seg, pluss en del privatundervisning, er det kanskje noe å reflektere litt over.

Ja, f.eks. alle møtene med RU.
Citera
2021-08-02, 14:11
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno

Ja, ikke godt å si. Kan være en proff som later som at han er amatør. (TB), men det kan også være TH.
Vedkommende motpart må ihvertfall være kunnskapsrik nok til å være sikker på at han ikke blir tatt.
Så blir det jo et spørsmål om hvor mange timer opplesing man må ha for å kalles amatør, eller ekspert.
Man ser jo på nyhetene at den ene etter den andre som driver ulovlig på nett, blir tatt, selv om de har lagt ned mye arbeid i å ikke skulle bli tatt. Folk som driver menneskehandel, salg av narkotika og våpen osv. på TOR
Det kan være TH, og som har fått undervisning eller medhjelp fra RU og eller TB.
Citera
2021-08-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ja, f.eks. alle møtene med RU.
Hvordan skal medhjelper betales. Th har angivelig ikke egenhendig drept sin ektefelle pga alibisituasjonen. Det er ikke hvem som helst som kan utføre et slikt drap. RU er det neppe. Siden han angivelig er involvert, jf siktelsen kan RU være et slags bindeledd mot denne kriminelle personen(e). Forstod det slik på FS at TB ikke visste hvem RU var eller noen av hans kontakter. Skjønner ikke da hvorfor han er et tema når heller ikke th eller hans krets vet hvem TB er. Diskuterer vi kun denne TB i mangel av andre kandidater eller har jeg gått glipp av noe i ferien.
Citera
2021-08-02, 14:18
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Påstanden om THs teknologiske inkompetanse kan like gjerne være villedning og eventyrfortelling. Det er smurt for tykt på til å virke troverdig.

Med kombinasjonen av RUs opplæring og informasjon på nett (hvor det definitivt finnes tilstrekkelig) finnes det i det minste en teoretisk mulighet for at TH har rigget dette på egenhånd, og deretter kommunisert med seg selv, og betalt til seg selv.

Dette kan underbygges av andre antagelser:

1. Han stoler i liten grad på andre, han er avhengig av full kontroll
2. Han vil ikke la seg utsette for press fra andre medvirkende i etterkant
3. Han betaler ikke 10. mill (eller mer) for noe han kan ordne selv

Søker man på "untraceable crypto" på Youtube beskrives gjerne Monereo og Dash som blant de beste. Ikke vanskelig for RU å komme frem til at dette er det TH kan være ute etter som fornuftig å bruke.

Og, de "mektige folkene" RU er redd for, kan være TH himself.

Men selvsagt kun spekulasjoner som alt annet her. Med for lite info, finnes det flere mulige fasiter. Dog støtter jeg politiets hovedhypotese om TH står bak

Ja, det er jo slik han er. Gjerrig, og stoler ikke på noen. Tar mange år å få hans tillit sies det.
Håper vi får vite mer snart om hva politiet tror. Om TH har fått opplæring fra RU, eller om han har lært selv og vil legge skylden på RU. Og også om hvilken evt rolle TB måtte ha. First.springs opptreden her inne er ihvertfall mistenkelig. Og kanskje er det slik at TH vil at det skal se ut som at sønnen er involvert på noe vis. Det er jo sønnen som i utgangspunktet kjenner RU.
Citera
2021-08-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ja, det er jo slik han er. Gjerrig, og stoler ikke på noen. Tar mange år å få hans tillit sies det.
Håper vi får vite mer snart om hva politiet tror. Om TH har fått opplæring fra RU, eller om han har lært selv og vil legge skylden på RU. Og også om hvilken evt rolle TB måtte ha. First.springs opptreden her inne er ihvertfall mistenkelig. Og kanskje er det slik at TH vil at det skal se ut som at sønnen er involvert på noe vis. Det er jo sønnen som i utgangspunktet kjenner RU.
Hvis RU er mindre involvert enn andre mgm er det lite smart å bli dradd med som medvirker til drap. RU fremstår som en slags Grønnerud. Den naive, ustraffede overambisiøse og pengelense som ikke tør tyste og distansere seg fra saken i frykt for represalier. Tenker han angrer på vepsebolet han har rotet seg inn i. Han vil nå ikke lyktes med en karriere annet enn som kriminell etter å ha sonet 21 år. Det er ikke mye å trakte etter i våre dager. Det er naivt å tro at politiet gir opp uten videre. For mye ressurser er brukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in