Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Jag har inte varit så aktiv i tråden och var så pass liten när Estonia sjönk att jag knappt var insatt i det. Men jag har sett såväl Uppdrag Gransknings inslag i efterhand på Youtube samt dokumentärserien. Jag vill börja med att säga att det ligger både en och flera hundar begravda här. Vittnesmål, experter på området osv är ju överens om att en så stor båt inte kan sjunka så snabbt om inget drastiskt inträffar.
Jag lutar åt att Estonia blev utsatt för sabotage eller sprängdes utifrån vad som sagts av vittnen osv.
Och sedan vill jag säga att det hela hanterades väldigt uselt av såväl avgående Bildt-regeringen och och tillträdande Carlsson-regeringen. Att dom ville gjuta in båten i betong och låta Estonia ligga kvar på botten är inget beslut jag stödjer. Men man ska komma ihåg att OM det var så att militär smuggling fanns ombord på olycksnatten så kan knappast sossarna hållas ansvariga för detta. BÄGGE parter har ett stort ansvar för hanteringen av katastrofen
Jag är inte så säker på att Bildt regeringen kan hållas ansvarig heller då jag tror att de inte visste något om smugglingen, möjligen kände någon eller några till det men att få en hel regering att hålla käften både då och alla år efteråt är nog ganska svårt.
Däremot så har det ju erkänts att det smugglades innan men inte just den natten, de som ingick i detta borde naturligtvis straffas för det även om det inte smugglades just den natten.Men inte ett pip om det från varken media eller politiker trots att det är strikt förbjudet att använda passagerarfärjor för militära ändamål.