2021-08-02, 00:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är en tuff negativ konsekvens, åtminstone för biografens ägare.

I ett avsnitt nyligen, så tog John Campbell upp dom ekonomiska aspekterna av epidemin. Diskussionen om ekonomi börjar vid 45:00.

Budskapet är att en epidemi kommer att ha skadliga effekter på ekonomin, även ifall man avstår från att införa restriktioner. Även utan restriktioner, så kommer medborgarna att ändra sina vanor när en smittsam sjukdom härjar. Dessa ändrade vanor kommer att påverka ekonomin. Folk avstår från att söka vissa arbeten av rädsla för sjukdomen, vilket gör det svårt för företag att rekrytera. Personer som är rädda för att smittas, avstår från att exempelvis gå och se fotboll. Det har ekonomiska konsekvenser för arrangörerna av fotbollsmatcher. Samma sak kan sägas beträffande biografer.

Det är inte i första hand restriktionerna som skadar ekonomin. Det är sjukdomen som skadar ekonomin.

Nja, jag skulle säga att det isåfall är skrämselpropagandan som skadar ekonomin. Det gör att folk blir rädda och det får följdeffekter i samhället. Om det verkligen hade varit ett virus som var farligt för stora delar av populationen, skulle folk ha ändrat sina vanor helt på egen hand eftersom man hade märkt av det personligen i mycket högre grad. Det hade inte behövts någon media för det. Och om viruset hade varit så illa hade politiker och media istället försökt lugna och sagt ingen fara på taket.

Om media inte hade existerat, hade samhället tuggat på som vanligt och ingen hade vetat om att det var en pandemi. Det är utan tvekan politiker och media som ställt till det. För hundraelfte gången
Senast redigerad av Hexen666 2021-08-02 kl. 00:12.
Citera
2021-08-02, 00:15
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jättefint, men varför tjatar man då om att alla måste vaccinera sig när en stor del av befolkningen inte berörs nämnvärt av denna, för dem, förkylning?

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Testa att ställa den frågan till de ovaccinerad som idag ligger på IVA med utslagna organ din jävla saftskalle!

Källa vore bra.
Citera
2021-08-02, 00:33
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Inte när man jämför med andra europeiska länder. Läste du vad som stod i länken?

Pratar fortfarande om grannländerna.

Citat:
Men Schweiz hade ju dubbelt så hög överdödlighet som Tyskland, och då är landet litet till ytan men med samma befolkningstäthet som Tyskland. Ändå hade man masktvång och stängde ner "icke-essentiella" verksamheter.

Citat:
Det finns helt enkelt ingen data som entydligt visar att länder som hade hårdare restriktioner än Sverige också klarade sig bättre.

Varför tar du upp det som argument då?

Citat:
Alkoholserveringen var ett exempel på hur godtyckliga restriktionerna är. Man kan inte mäta hur många som potentiellt har räddats av det, men vi vet att det har lett till negativa konsekvenser för krögare rent ekonomiskt. Det är ett exempel på alternativkostnaden, som ingen verkar bry sig om.

Om det inte går att mäta hur kan du då dra skildringar och jämförelser?

Citat:
Allt man har hört det senaste året är ju hur hårt belastad vården är. Nej, alla skandinaviska länder har inte lika bra sjukvård.

Ditt dokument som du länkade påstår det....

Citat:
Det är du som förvirrande. När du ber mig hänvisa till att myndigheter själva använder sig av överdödlighet som mått för att sammanställa hur många som dör under en pandemi, och jag gör det, så duger det ändå inte. Verkar helt meningslöst att diskutera med dig.

Ingenstans har de gjort det.

Läs igen.

Citat:
Sverige hade tydlig överdödlighet under 2020. Totalt avled 98 229 personer, vilket kan jämföras med i genomsnitt 91 070 mellan 2015 och 2019. En viktig förklaring var covid-19 som var den tredje vanligaste dödsorsaken med 9 441 dödsfall. Toppade listan över de mest frekventa dödsorsakerna gjorde hjärt- och kärlsjukdomar, 27 973 dödsfall, följt av tumörer, 23 485.

Ungefär 60 procent av dödsfallen i covid-19 inträffade under första halvåret och resterande 40 under andra halvan. Hög ålder var den största riskfaktorn. Nio av tio som dog i sjukdomen var över 70 år. Sju personer var i åldrarna 0-19 år, varav fem under 18 år.

Det står klart och tydligt att det är 9441 som dog av Covid19 under 2020. Lägg till de som dog under 2021 så är vi uppe i 15,000 som du totalt förnekar fast du har ett officiellt dokument.

Citat:
Du återkommer hela tiden till att jag skulle vara "vänster", och använder detta som något slags argument. Det är det inte. Sen kan jag inte svara på exakt varför våra grannländer har färre döda än oss, allt jag vet är att det kan inte enbart bero på restriktionerna, vilket är min huvudsakliga poäng som jag har försökt få fram.

Vad du vet är jag inte så intresserad av om du inte kopplar det till verkligheten.

Taiwan hade 15 döda under ett helt år med sina restriktioner.

Förstår inte ens att det är att diskutera överhuvudtaget.

Samtidigt som du erkänner att du verkligen inte vet.
Citera
2021-08-02, 00:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är ju precis det jag skrivit flera gånger. I början bunkrade de flesta i sina hem. Vad tjänar restriktioner på restaurangen till då? Inget alls, för det var redan tomt där.

Det tror jag inte ett dugg på. Vad har du för källa på att "de flesta" bunkrade dasspapper och bara satt hemma och tryckte? Jag känner ingen som gjorde det.

Tvärtom är det ju det många gnäller över, att många inte brydde sig om viruset samtidigt som man saknade hårda restriktioner, vilket då ska ha lett till Sveriges "dåliga" siffror.
Citera
2021-08-02, 00:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är en tuff negativ konsekvens, åtminstone för biografens ägare.

I ett avsnitt nyligen, så tog John Campbell upp dom ekonomiska aspekterna av epidemin. Diskussionen om ekonomi börjar vid 45:00.

Budskapet är att en epidemi kommer att ha skadliga effekter på ekonomin, även ifall man avstår från att införa restriktioner. Även utan restriktioner, så kommer medborgarna att ändra sina vanor när en smittsam sjukdom härjar. Dessa ändrade vanor kommer att påverka ekonomin. Folk avstår från att söka vissa arbeten av rädsla för sjukdomen, vilket gör det svårt för företag att rekrytera. Personer som är rädda för att smittas, avstår från att exempelvis gå och se fotboll. Det har ekonomiska konsekvenser för arrangörerna av fotbollsmatcher. Samma sak kan sägas beträffande biografer.

Det är inte i första hand restriktionerna som skadar ekonomin. Det är sjukdomen som skadar ekonomin.

Samtidigt som mer analoga och linjära verksamheter får ett tapp så ökar andra. Jag sörjer inte biografdöden när jag har flera nära som har egen hembio.

Slipper babbar och unga som stökar.
Citera
2021-08-02, 00:35
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Det tror jag inte ett dugg på. Vad har du för källa på att "de flesta" bunkrade dasspapper och bara satt hemma och tryckte? Jag känner ingen som gjorde det.

Tvärtom är det ju det många gnäller över, att många inte brydde sig om viruset samtidigt som man saknade hårda restriktioner, vilket då ska ha lett till Sveriges "dåliga" siffror.

Expressen och hela Sverige för oss som var med under Mars 2020.

https://www.expressen.se/nyheter/darfor-hetskoper-alla-toalettpapper/

Dude, jag har inte så mycket mer att besvara dig för du verkar leva i någon alternativ verklighet än oss andra.
Citera
2021-08-02, 00:35
Medlem
severustheemperors avatar
Biweekly change of confirmed COVID-19 cases
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&pickerSort=asc&picke rMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Interval=B iweekly+change&Relative+to+Population=true&Align+o utbreaks=false&country=USA~BEL~GBR~ISR~DEU

Kan någon som gillar statistik förklara det spridningsmönstret som statistiken visar på....
Senast redigerad av severustheemperor 2021-08-02 kl. 00:43.
Citera
2021-08-02, 00:37
Medlem
AnnaDeas avatar
Jag menar.

Alla kommer ihåg hur folk hets köpte toalettpapper under mars.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7Ajoa/toapappersjattens-chef-du-behover-inte-hamstra/salesposter?useFlexbox=true&shared=false&reason=de nied
Citera
2021-08-02, 00:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag menar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7Ajoa/toapappersjattens-chef-du-behover-inte-hamstra/salesposter?useFlexbox=true&shared=false&reason=de nied

Det var knappast "de flesta" som gjorde det, som användaren jag svarade hävdar. Du menar att jag skulle vara typ den enda i min stad som inte gjorde det? Trams. Jag gymmade som vanligt hela 2020 och det var lika många där som innan corona dök upp. Restaurangerna körde även på som vanligt, så länge de fick. Folk slutade inte leva här, och jag har svårt att se att just min stad skulle vara unik i det avseendet.

Som sagt, vad man har hört till leda under hela pandemin är "Stäng ner! Vi behöver lockdown nu! Smittspridningen är för hög! Folk använder inte munskydd och verkar inte bry sig!" osv. osv. Det går inte ihop med att alla samtidigt bara skulle ha suttit hemma och tryckt sedan mars 2020. I början var säkert en del mer försiktiga, men folk fattade rätt snabbt att det var inte värt att isolera sig för ett virus som främst tog kål på åldringar på äldreboenden som hade ena foten i graven redan.
Citera
2021-08-02, 00:53
Medlem
löls avatar
En fråga om flockimmunitet.
Vad låg den siffran på?

I förra veckan sa någon snubbe att % siffran ska ligga på en ännu högre siffra?
Eller har jag hört fel?

Vilken siffra tror ni vi hamnar på? 100%
Och spruta 10?
Medan covid fortsätter att leka sin lek?
Citera
2021-08-02, 01:12
Medlem
Citat:
Jag menar.

Vad hade man för tanke med att köpa toapapper? jag förstod aldrig det! hade varit bättre att handla mat med lång hållbarhet typ vete , korn , konserver samt skyddsutrustning när det fortfarande var någorlunda ok priser. Människan är verkligen konstig
Citera
2021-08-02, 01:19
Avslutad
Citat:

Äh, du är ju bara ute efter att döda diskussionen. Du gör det nämligen omöjligt att diskutera sakfrågan eftersom du begränsar de "tillåtna" parametrarna till enbart två saker: 1. Måste ha infört hårdare restriktioner än Sverige och 2. Det måste vara ett grannland.

Om de flesta länder som uppvisar högre överdödlighet för 2020 än Sverige uppfyller krav 1, så faller de ändå på krav 2.

Citat:
Varför tar du upp det som argument då?

För att mitt argument är att restriktioner är inte den enda faktorn för hur ett land påverkas av corona?

Citat:
Om det inte går att mäta hur kan du då dra skildringar och jämförelser?

En del kan man mäta, t.ex. ökad arbetslöshet, antal konkursansökningar, ökad psykisk ohälsa osv. osv. som alla är negativa konsekvenser av restriktionerna. Exakt hur många som har dött av detta går däremot inte att veta, precis som att man inte kan veta hur många som har räddats.

Det enda sättet att göra en exakt jämförelse hade varit om man i ett parallellt universum inte hade infört några restriktioner alls. Nu har vi ju inget sånt tillgängligt vad jag vet, så då får vi förlita oss på den data som finns. Men där väljer du av någon anledning att begränsa dig ännu mer, till att endast jämföra Sverige med grannländerna (och Taiwan).

Citat:
Ditt dokument som du länkade påstår det....

Nej, då skulle de haft samma placering.

Citat:
Ingenstans har de gjort det.

Läs igen.

Det står ju att det används som kompletterande data? Jag tror din missuppfattning kommer av att du verkar tro att alla som fick covid-19 som dödsorsak skulle ha levt flera år till. Det stämmer helt enkelt inte, vilket är anledningen till att man använder överdödlighet som mått. Hade det inte varit covid-19 hade det lika gärna kunnat vara influensa eller något annat. En avlägsen släkting låg inne på sjukhuset, i princip inför döden (cancer och annat) och fick covid-19 på sjukhuset. Det skulle inte förvåna mig om det räknas som någon som avled "av covid-19", även fast det uppenbarligen inte var så.

Citat:
Det står klart och tydligt att det är 9441 som dog av Covid19 under 2020. Lägg till de som dog under 2021 så är vi uppe i 15,000 som du totalt förnekar fast du har ett officiellt dokument.

Men dessa 15 000 kommer inte synas i statistiken för överdödlighet, bara så att du vet.

Citat:
Vad du vet är jag inte så intresserad av om du inte kopplar det till verkligheten.

Taiwan hade 15 döda under ett helt år med sina restriktioner.

Förstår inte ens att det är att diskutera överhuvudtaget.

Samtidigt som du erkänner att du verkligen inte vet.

Vilka restriktioner är det som är så bra då jämfört med Sveriges? Skulle vilja veta det. Jag tror nämligen att flera andra länder har infört liknande restriktioner, men uppvisar ändå inte samma siffror som Taiwan. Kan det då finnas andra faktorer som spelar roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in