Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Pratar fortfarande om grannländerna.
Äh, du är ju bara ute efter att döda diskussionen. Du gör det nämligen omöjligt att diskutera sakfrågan eftersom du begränsar de "tillåtna" parametrarna till enbart två saker: 1. Måste ha infört hårdare restriktioner än Sverige och 2. Det måste vara ett grannland.
Om de flesta länder som uppvisar högre överdödlighet för 2020 än Sverige uppfyller krav 1, så faller de ändå på krav 2.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Varför tar du upp det som argument då?
För att mitt argument är att restriktioner är inte den enda faktorn för hur ett land påverkas av corona?
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Om det inte går att mäta hur kan du då dra skildringar och jämförelser?
En del kan man mäta, t.ex. ökad arbetslöshet, antal konkursansökningar, ökad psykisk ohälsa osv. osv. som alla är negativa konsekvenser av restriktionerna. Exakt hur många som har dött av detta går däremot inte att veta, precis som att man inte kan veta hur många som har räddats.
Det enda sättet att göra en exakt jämförelse hade varit om man i ett parallellt universum inte hade infört några restriktioner alls. Nu har vi ju inget sånt tillgängligt vad jag vet, så då får vi förlita oss på den data som finns. Men där väljer du av någon anledning att begränsa dig ännu mer, till att endast jämföra Sverige med grannländerna (och Taiwan).
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Ditt dokument som du länkade påstår det....
Nej, då skulle de haft samma placering.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Ingenstans har de gjort det.
Läs igen.
Det står ju att det används som kompletterande data? Jag tror din missuppfattning kommer av att du verkar tro att alla som fick covid-19 som dödsorsak skulle ha levt flera år till. Det stämmer helt enkelt inte, vilket är anledningen till att man använder överdödlighet som mått. Hade det inte varit covid-19 hade det lika gärna kunnat vara influensa eller något annat. En avlägsen släkting låg inne på sjukhuset, i princip inför döden (cancer och annat) och fick covid-19
på sjukhuset. Det skulle inte förvåna mig om det räknas som någon som avled "av covid-19", även fast det uppenbarligen inte var så.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Det står klart och tydligt att det är 9441 som dog av Covid19 under 2020. Lägg till de som dog under 2021 så är vi uppe i 15,000 som du totalt förnekar fast du har ett officiellt dokument.
Men dessa 15 000 kommer inte synas i statistiken för överdödlighet, bara så att du vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Vad du vet är jag inte så intresserad av om du inte kopplar det till verkligheten.
Taiwan hade 15 döda under ett helt år med sina restriktioner.
Förstår inte ens att det är att diskutera överhuvudtaget.
Samtidigt som du erkänner att du verkligen inte vet.
Vilka restriktioner är det som är så bra då jämfört med Sveriges? Skulle vilja veta det. Jag tror nämligen att flera andra länder har infört liknande restriktioner, men uppvisar ändå inte samma siffror som Taiwan. Kan det då finnas andra faktorer som spelar roll?