Citat:
Ursprungligen postat av
Krmkr
Nej, din kognitiva status avgörs bland annat av kognitiva tester. Sen är det vanligt att man tar en anamnes också, vilket innebär att man tar reda på hur personen fungerar i vardagen och varit med om bakåt i tiden.
Så varför dara du då upp att han missade ett rödljus?
Massor med folk gör det. Jag kan komma på ett par anledningar - inte för att de ursäktar det hela men ändå. Finns ett apr korsningar i Malmö där folk titt som tätt kör mot rött för att det är ovanligt utformade korsningar. Ser dagligen ett antal bilar som missuppfattar och kör.
Andra saker är att man blir distraherad. Man kan få en lins på tvären, man kan se en jävulskt snygg brud på trottoaren.
Vanligast är dock att Man kan sitta och vara lite "groggy" för att man är trött. Man kan ha haft en lång dag, man kan ha sovit illa natten innan. Alla vet att trötthet är ungefär lika illa som fylla vad gäller att förföra fordon.
Kanske hade Esbjörn suttit uppe och titta på TV sent, stigit upp för tidigt och därmed fått för lite sömn. Senare på dagen i bilen - det är lite varmt så blir han rejält trött och då också ouppmärksam. Många äldre sover ju faktist en stund mitt på dagen...
Det har INGET med ålder att göra utan kan hända precis alla - och tro mig det gör det. Alla som haft körkort mer än en vecka känner igen det. Då är det lätt att missa ett rödljus.
Du behöver inte sväva ut i så extremt fantasifulla förklaringar. Det enklaste är också det mest troliga.
Det är helt sjukt hur du vill koppla allt till att han är en grönsak. Det är bar nedrig att försöka hävda att han är efterbliven.