Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Att man blivit bättre på att vårda har säkert hjälpt situationen. Det handlar ju också om ganska små tal, det kan också bero på naturliga variationer. De senaste 365 dagarna har 3 personer utan riskfaktor avlidit på IVA som är under 20 år. Lika så har en 36 årig man avlidit som inte tillhört någon riskgrupp på IVA. Så det är ju inte så att unga personer inte avlider längre. Men det är små tal.
De där 3st under 20år som avlidigt de senaste 365 dagarna på IVA och som inte tillhörde någon riskfaktor var en en liten bebis (under 1 år) en 1 år och en 14 år.
Den där avlidna 14 åringen som inte hade några riskfaktorer, det blir så jäkla tragiskt i bland. Det är naturligtvis en sorg med småbarnen också och alla andra också naturligtvis. Men det är svårt att se avlidna barn.
När vi pratar om dessa 3 barn som avlidit och som inte har någon riskfaktor så har samtliga ju avlidit de senaste 365 dagarna. Inga barn som inte hade någon riskfaktor avled innan dess. Jag tänker på det du skrev om 20 åringarna och den förbättrade vården. Detta stämmer ju inte då med åldersgruppen yngre en 20, för där är det ju tvärt om.
I åldersgruppen 30-39 år utan riskgrupper avlidna av covid ser vi 2 stycken avlidna tidigt i pandemin och en st avliden i april i år.
Jag tror säkert att vården blivit bättre och att det gynnar, men det är ju inte så att yngre friska inte avlider i pandemin längre. Det är få, som tur är.
Du får också tänka på att SIR har stora eftersläpningar. Vi kollade upp det en gång i tråden. Jag trodde att det bara handlade om en vecka. Men efter en månad var dagarna fortfarande inte fullständiga. Jag vet inte hur lång tid det tar. Nu är vi inte inne i en våg topp så när det gäller unga utan riskgrupp så påverkar det säkert inte alls.
Så vad vi har under hela pandemin är bland yngre utan riskgrupp avlidna på IVA:
3st under 20 år
2st 20-29 år
3st 30-39 år.
Sedan drar det på lite (fortfarande utan riskgrupp avlidna på IVA i covid enligt SIR):
40-49 år 18st
50-59 år 64st
60-69 år 335st (här är riskgruppen "över 65 år" inkluderat, hade ju inte fungerat annars)
Hon 14-åringen utan riskfaktorer är fruktansvärt tragiskt. Man skulle vilja veta hur omständigheterna där såg ut.
Tyvärr så har spädbarn en hög normaldödlighet och känslighet för infektioner. Ungefär 250 spädbarn dör varje år i Sverige.
I åldersgruppen 20-29 år har totalt åtta personer dött på IVA (inläggningsdatum):
14 mars 2020
27-årig man utan riskfaktorer
Kristianstad IVA
24 mars 2020
26-årig kvinna med extrem fetma
SÖS IVA
24 mars 2020
29-årig man med extrem fetma
Eksjö IVA
8 april 2020 (Amin)
22-årig man utan riskfaktorer
KS Solna ECMO
24 april 2020
27-årig kvinna med "annan" riskfaktor
Sahlgrenska SU CIVA
20 december 2020
26-årig kvinna med diabetes
Helsingborg IVA
13 februari 2021
21-årig kvinna med neuromuskulär sjukdom
Hudiksvall IVA
10 april 2021
21-årig man med kronisk hjärt- och lungsjukdom
Örebro IVA
Man kommer alltså väldigt långt på att bara vaccinera riskgrupper i de yngre åldrarna. Men vid 40 år ungefär så går det ju brant uppåt, som du nämner, och nyttan av vaccinet blir mycket påtaglig.