2021-08-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Låter fullkomligt vansinnigt!

Kan du styrka påståendet med källa / länk?
Tveksamt om det går, knappt 60 inlagda på IVA nu som det ser ut...

Coronavirus (COVID-19) case numbers and statistics -> Cases admitted to hospital
Senast redigerad av Korkenzieher 2021-08-01 kl. 17:33. Anledning: ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Testa att ställa den frågan till de ovaccinerad som idag ligger på IVA med utslagna organ din jävla saftskalle!

Du kan ju även fråga de som ligger på iva med skallskada varför de inte använde hjälm och rullator varje dag. Det är ju ganska vanligt med allvarliga fallolyckor inom äldreomsorgen och bland barn så då borde väl alla i hela samhället följa denna försiktighetsprincip. Samma logik.

Riskerna för någon form av sjukhusvård pga covid för unga och friska har ju diskuterats flitigt här idag så behöver inte upprepa den slutsatsen.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Sant är att de allra första offren i början av epidemin skördats bland de verkligt gamla som bodde på ett Säbo. Och där får man inte plats om man inte är riktig sjuk och har endast månader/enstaka år kvar att leva eftersom man är i så dålig skick. Det är 80+ åringar främst.

Fast, det är ingen brist på 80 åringar i vårt samhälle. Den stora kullen 40-talister , där alla födda 1941 börjar närma sig 80+ åldern och en hel del kommer undan för undan att hamna på ett Säbo. Vi ska inte ropa hej förrän vi är ute ur snårskogen, utan det blir att planera för kommande fall av nya varianter som man måste erkänna kommer att så hårt framöver under en del år till, beroende på covidvarianter som är på ingående nu.

Du har rätt att vi inte är ute ur snårskogen ännu. Men vissa tror att faran är över eftersom vi inte längre har överdödlighet. Dom inser inte att dödligheten hålls nere på grund av den underdödlighet som uppstår i spåren efter virusets tidigare härjningar. Viruset kan fortsätta att döda, utan att det ger överdödlighet.

Här är ett exempel på ett sådant inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
I 7 månader har det varit en avsaknad av överdödlighet i Sverige. Vart är dödsviruset?

Källa: euromomo
Den sortens inlägg förekommer, igen och igen, i den här tråden. Inläggen handlar om att framställa viruset som ofarligt, genom att hänvisa till att dödligheten ligger på normalnivå.

Jag kan förklara förskjuten dödlighet. Men genom att göra det, så gör jag mig skyldig till en stor mängd upprepningar, eftersom jag har besvarat liknande inlägg tidigare.

Citat:
Rent hypotetisk kommer det att innebära att covidvarianterna kommer att fortsätta skörda offer på äldreinstitutioner och bland dom som är i riskgruppen. Sedan vet vi inte helt hundra hur detta kommer att slå igenom på åldersgrupperna under 40 år.

Där har du den riktigt stora faran med den här epidemin. Ifall en del av dom yngre åldersgrupperna drabbas av långsiktig ohälsa, så blir det en enorm belastning på samhället.

Citat:
Om jag hade en roll som ansvarig för att hålla reda på alla nya signaler , skulle jag vara rätt så bekymrat just nu. Vad våra myndighter gör just nu med alla nya larm för Delta och Gamma t.ex står skrivet i stjärnorna. En hel del är psykologi förstås. Att verka lugn och ha läget under kontroll. Och jag blir lite smått nervös om Tegnell dyker upp som den vanliga kaspardockan och menar att : " Vi har ingen speciell oro, utan följer detta noga" Då är det dags att dra öronen till sig, med tanke på Tegnells CV i början .

Anders Tegnell är en fullständig galning. Redan från början, så satsade Anders Tegnell på en strategi som gick ut på att låta viruset brinna igenom befolkningen. Det gjorde han trots att det handlade om ett nytt och okänt virus, med okända långsiktiga effekter på hälsan.
Citera
2021-08-01, 17:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att man blivit bättre på att vårda har säkert hjälpt situationen. Det handlar ju också om ganska små tal, det kan också bero på naturliga variationer. De senaste 365 dagarna har 3 personer utan riskfaktor avlidit på IVA som är under 20 år. Lika så har en 36 årig man avlidit som inte tillhört någon riskgrupp på IVA. Så det är ju inte så att unga personer inte avlider längre. Men det är små tal.

De där 3st under 20år som avlidigt de senaste 365 dagarna på IVA och som inte tillhörde någon riskfaktor var en en liten bebis (under 1 år) en 1 år och en 14 år.

Den där avlidna 14 åringen som inte hade några riskfaktorer, det blir så jäkla tragiskt i bland. Det är naturligtvis en sorg med småbarnen också och alla andra också naturligtvis. Men det är svårt att se avlidna barn.

När vi pratar om dessa 3 barn som avlidit och som inte har någon riskfaktor så har samtliga ju avlidit de senaste 365 dagarna. Inga barn som inte hade någon riskfaktor avled innan dess. Jag tänker på det du skrev om 20 åringarna och den förbättrade vården. Detta stämmer ju inte då med åldersgruppen yngre en 20, för där är det ju tvärt om.
I åldersgruppen 30-39 år utan riskgrupper avlidna av covid ser vi 2 stycken avlidna tidigt i pandemin och en st avliden i april i år.

Jag tror säkert att vården blivit bättre och att det gynnar, men det är ju inte så att yngre friska inte avlider i pandemin längre. Det är få, som tur är.

Du får också tänka på att SIR har stora eftersläpningar. Vi kollade upp det en gång i tråden. Jag trodde att det bara handlade om en vecka. Men efter en månad var dagarna fortfarande inte fullständiga. Jag vet inte hur lång tid det tar. Nu är vi inte inne i en våg topp så när det gäller unga utan riskgrupp så påverkar det säkert inte alls.

Så vad vi har under hela pandemin är bland yngre utan riskgrupp avlidna på IVA:
3st under 20 år

2st 20-29 år

3st 30-39 år.

Sedan drar det på lite (fortfarande utan riskgrupp avlidna på IVA i covid enligt SIR):

40-49 år 18st

50-59 år 64st

60-69 år 335st (här är riskgruppen "över 65 år" inkluderat, hade ju inte fungerat annars)

Dom tre som avled utan riskfaktorer kan ju ha haft någon oupptäckt sjukdom eller defekt som glidit under radarn.
Citera
2021-08-01, 17:38
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Jag påstår att fler utlandsfödda har bidragit till högre antal avlidna samt fler vårdade på IVA, vilket statistiken visar.

Men det är fortfarande ingen avgörande faktor.

Även om alla 800k var smittade så har du fortfarande 300k som inte är det, plus en miljon som man inte har registrerat.

Citat:
Om den källan inte passar så finns det andra, t.ex. den här: Euro Health Consumer Index 2018. Där ligger Sverige fortfarande efter grannländerna när det kommer till sjukvård.

Och det beror helt och hållet på väntetiden, och inget annat. Du kanske borde läsa dina länkar framöver? Dina påhittade inbillningar hjälper dig inte precis.

Citat:
The Swedish score (8th place, 800 points) for clinically excellent healthcare services is, as
ever, dragged down by the seemingly never-ending story of access/waiting time problems,
in spite of national efforts such as Vårdgaranti (National Guaranteed Access to
Healthcare). Out of the Swedish gap of 200 to a perfect 1000, 112 points are lost due to
an abysmal waiting time situation.

Citat:
Sverige är större än de andra nordiska länderna också (i synnerhet Danmark), så det var ju inget bra argument. Tänk om det är så att siffrorna för länderna hade sett i stort sett likadana ut även om man inte hade infört restriktioner? Det finns ju bevisligen fler parametrar än restriktioner att ta hänsyn till.

Det bor 25 personer per kvadratkilometer i Sverige, ändå lyckades vi med att döda 15,000 människor. Det blir inte ett mindre argument för att du inte klarar av att se längre än ditt finger.

Sedan varför använder du mitt eget argument som ditt nu?

Det var du som sa detta och ska backa upp dina påståenden.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Citat:
Inte du heller tydligen.

Garanterat mer än dig
Senast redigerad av AnnaDea 2021-08-01 kl. 17:41.
Citera
2021-08-01, 17:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom tre som avled utan riskfaktorer kan ju ha haft någon oupptäckt sjukdom eller defekt som glidit under radarn.
Kan vara, men då kan de väl knappast uppdagats under IVA vistelsen? Men jag vet inte och även den minsta är ju under 1 år. Bara det kanske kan ses som en riskfaktor egentligen. Små bebisar är inte fullt så starka som något år senare.

Jag kan ju också tycka att man bör se gravida som "friska" graviditet är ingen sjukdom men det är en helt klar riskfaktor.

Det har avlidit som jag förstår det två gravida utan någon annan riskfaktor en enbart graviditet (bägge under de senaste 365 dagarna om det nu spelar någon roll). Men de var 38 och 39 år. Kanske graviditet i sena 30 åren är farligare en graviditet i yngre år?
Citera
2021-08-01, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Men det är fortfarande ingen avgörande faktor.

Även om alla 800k var smittade så har du fortfarande 300k som inte är det, plus en miljon som man inte har registrerat.

Det är en faktor bland många andra. Min poäng är att restriktionerna är inte den enda måttstocken som avgör och som utgör någon skillnad mellan länderna, vilket var din poäng från början.

Citat:
Och det beror helt och hållet på väntetiden, och inget annat. Du kanske borde läsa dina länkar framöver? Dina påhittade inbillningar hjälper dig inte precis.

Så jag "inbillar" mig att Sveriges sjukvård är sämre än grannländernas, även fast jag numera har uppgett två källor som säger det? Och varför skulle lång väntetid för sjukvård vara irrelevant i sammanhanget? Det tyder ju på en överbelastad vård, vilket den var redan innan viruset kom hit.

Citat:
Det bor 25 personer per kvadratkilometer i Sverige, ändå lyckades vi med att döda 15,000 människor. Det blir inte ett mindre argument för att du inte klarar av att se längre än ditt finger.

15 000 har inte dött av covid, utan med. Visa mig en överdödlighet på 15 000 personer för 2020/2021.

Citat:
Sedan varför använder du mitt eget argument som ditt nu?

Det var du som sa detta och ska backa upp dina påståenden.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Va? Jag skrev att restriktionerna har inte nödvändigtvis räddat några från att dö av covid, vilket man inte kan veta. Vad man däremot vet är att de har orsakat negativa effekter på andra håll.

Citat:
Garanterat mer än dig

Hur kan du då vara för restriktioner och lockdowns? Det tyder ju på att du inte förstår vad grundläggande rättigheter är för något.
Citera
2021-08-01, 18:12
Medlem
LeeVans avatar
Jag har har svårt att se någon vaccineffekt ö.h.t. i nedanstående underlag. Vad är det som jag missar??

Citat / Källa: CDC

"County, Massachusetts: Vaccinationstäckningen bland berättigade Massachusetts invånare var 69%.

Ungefär tre fjärdedelar (346; 74%) av fallen inträffade hos fullt vaccinerade personer (de som hade avslutat en 2-dosers kur av mRNA-vaccin [Pfizer-BioNTech eller Moderna] eller hade fått en enda dos av Janssen [Johnson & Johnson] -vaccin ≥14 dagar före exponering).

Genomisk sekvensering av prover från 133 patienter identifierade B.1.617.2 (Delta) -varianten av SARS-CoV-2, viruset som orsakar COVID-19, hos 119 (89%).

Totalt sett var 274 (79%) vaccinerade patienter med genombrottsinfektion symtomatiska. Bland fem COVID-19-patienter som var inlagda på sjukhus var fyra helt vaccinerade; inga dödsfall rapporterades.
"

" Realtids-RT-PCR Ct-värden i prover från 127 fullt vaccinerade patienter (median = 22,77) var liknande dem bland 84 patienter som var ovaccinerade, inte helt vaccinerade eller vars vaccinationsstatus var okänd."

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7031e2.htm
Senast redigerad av LeeVan 2021-08-01 kl. 18:27.
Citera
2021-08-01, 18:14
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Det är en faktor bland många andra. Min poäng är att restriktionerna är inte den enda måttstocken som avgör och som utgör någon skillnad mellan länderna, vilket var din poäng från början.

Det har jag aldrig sagt eller påstått, sluta ljug.

Din poäng var att restriktioner orsakade mer skada, vilket du ska fortfarande backa upp.

Citat:
Så jag "inbillar" mig att Sveriges sjukvård är sämre än grannländernas, även fast jag numera har uppgett två källor som säger det? Och varför skulle lång väntetid för sjukvård vara irrelevant i sammanhanget? Det tyder ju på en överbelastad vård, vilket den var redan innan viruset kom hit.

Lär dig läsa dina egna källor då. Det står klart och tydligt att Sverige är sämre enbart genom väntetiden. Sjukvården prioriterade Corona framför allt annat i Sverige.

Citat:
15 000 har inte dött av covid, utan med. Visa mig en överdödlighet på 15 000 personer för 2020/2021.

Det är 15,000 som har dött av Covid. Det är så man mäter i Sverige om du inte visste det. Överdödlighet är inte ett mått över vilka som har dött i covid19 eller inte. Länka till socialstyrelsen där de säger detta!

Citat:
Va? Jag skrev att restriktionerna har inte nödvändigtvis räddat några från att dö av covid, vilket man inte kan veta. Vad man däremot vet är att de har orsakat negativa effekter på andra håll.

Detta måste vara det mest efterblivna inlägget någonsin.

Citat:
Hur kan du då vara för restriktioner och lockdowns? Det tyder ju på att du inte förstår vad grundläggande rättigheter är för något.

För att det - har genom hela vår historik - hjälpt med att trycka bort pandemier.

Sedan att lättkränkta vänster människor som dig har en lättare psykos genom att vara extremt curlad är en annan sak.
Citera
2021-08-01, 18:22
Medlem
Citat:
Jag har har svårt att se någon vaccineffekt ö.h.t. i nedanstående underlag. Vad är det som jag missar??

Citat / Källa: CDC

"County, Massachusetts: Vaccinationstäckningen bland berättigade Massachusetts invånare var 69%.

Ungefär tre fjärdedelar (346; 74%) av fallen inträffade hos fullt vaccinerade personer (de som hade avslutat en 2-dosers kur av mRNA-vaccin [Pfizer-BioNTech eller Moderna] eller hade fått en enda dos av Janssen [Johnson & Johnson] -vaccin ≥14 dagar före exponering).

Genomisk sekvensering av prover från 133 patienter identifierade B.1.617.2 (Delta) -varianten av SARS-CoV-2, viruset som orsakar COVID-19, hos 119 (89%).

Totalt sett var 274 (79%) vaccinerade patienter med genombrottsinfektion symtomatiska. Bland fem COVID-19-patienter som var inlagda på sjukhus var fyra helt vaccinerade; inga dödsfall rapporterades.
"

" Realtids-RT-PCR Ct-värden i prover från 127 fullt vaccinerade patienter (median = 22,77) var liknande dem bland 84 patienter som var ovaccinerade, inte helt vaccinerade eller vars vaccinationsstatus var okänd."

Så länge vi inte vet hur stor andel av besökarna var vaccinerade så kan vi inte dra några slutsatser alls. Mer än att även vaccinerade kan smittas trots vaccination.
Citera
2021-08-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att man blivit bättre på att vårda har säkert hjälpt situationen. Det handlar ju också om ganska små tal, det kan också bero på naturliga variationer. De senaste 365 dagarna har 3 personer utan riskfaktor avlidit på IVA som är under 20 år. Lika så har en 36 årig man avlidit som inte tillhört någon riskgrupp på IVA. Så det är ju inte så att unga personer inte avlider längre. Men det är små tal.

De där 3st under 20år som avlidigt de senaste 365 dagarna på IVA och som inte tillhörde någon riskfaktor var en en liten bebis (under 1 år) en 1 år och en 14 år.

Den där avlidna 14 åringen som inte hade några riskfaktorer, det blir så jäkla tragiskt i bland. Det är naturligtvis en sorg med småbarnen också och alla andra också naturligtvis. Men det är svårt att se avlidna barn.

När vi pratar om dessa 3 barn som avlidit och som inte har någon riskfaktor så har samtliga ju avlidit de senaste 365 dagarna. Inga barn som inte hade någon riskfaktor avled innan dess. Jag tänker på det du skrev om 20 åringarna och den förbättrade vården. Detta stämmer ju inte då med åldersgruppen yngre en 20, för där är det ju tvärt om.
I åldersgruppen 30-39 år utan riskgrupper avlidna av covid ser vi 2 stycken avlidna tidigt i pandemin och en st avliden i april i år.

Jag tror säkert att vården blivit bättre och att det gynnar, men det är ju inte så att yngre friska inte avlider i pandemin längre. Det är få, som tur är.

Du får också tänka på att SIR har stora eftersläpningar. Vi kollade upp det en gång i tråden. Jag trodde att det bara handlade om en vecka. Men efter en månad var dagarna fortfarande inte fullständiga. Jag vet inte hur lång tid det tar. Nu är vi inte inne i en våg topp så när det gäller unga utan riskgrupp så påverkar det säkert inte alls.

Så vad vi har under hela pandemin är bland yngre utan riskgrupp avlidna på IVA:
3st under 20 år

2st 20-29 år

3st 30-39 år.

Sedan drar det på lite (fortfarande utan riskgrupp avlidna på IVA i covid enligt SIR):

40-49 år 18st

50-59 år 64st

60-69 år 335st (här är riskgruppen "över 65 år" inkluderat, hade ju inte fungerat annars)
Hon 14-åringen utan riskfaktorer är fruktansvärt tragiskt. Man skulle vilja veta hur omständigheterna där såg ut.

Tyvärr så har spädbarn en hög normaldödlighet och känslighet för infektioner. Ungefär 250 spädbarn dör varje år i Sverige.

I åldersgruppen 20-29 år har totalt åtta personer dött på IVA (inläggningsdatum):

14 mars 2020
27-årig man utan riskfaktorer
Kristianstad IVA

24 mars 2020
26-årig kvinna med extrem fetma
SÖS IVA

24 mars 2020
29-årig man med extrem fetma
Eksjö IVA

8 april 2020 (Amin)
22-årig man utan riskfaktorer
KS Solna ECMO

24 april 2020
27-årig kvinna med "annan" riskfaktor
Sahlgrenska SU CIVA

20 december 2020
26-årig kvinna med diabetes
Helsingborg IVA

13 februari 2021
21-årig kvinna med neuromuskulär sjukdom
Hudiksvall IVA

10 april 2021
21-årig man med kronisk hjärt- och lungsjukdom
Örebro IVA

Man kommer alltså väldigt långt på att bara vaccinera riskgrupper i de yngre åldrarna. Men vid 40 år ungefär så går det ju brant uppåt, som du nämner, och nyttan av vaccinet blir mycket påtaglig.
Citera
2021-08-01, 18:28
Medlem
Citat:

Totalt sett var 274 (79%) vaccinerade patienter med genombrottsinfektion symtomatiska. Bland fem COVID-19-patienter som var inlagda på sjukhus var fyra helt vaccinerade; inga dödsfall rapporterades."

79% symptomatiska av de som fick genombrottsinfektion, så hög siffra har ju inte ens de ovaccinerade som smittats, verkar vara ADE på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in