En före detta kriminalvårdare intygar i en intervju för Samhällsnytt att 80-85 procent av internerna är utlänningar, förträdesvis från de länder där pedofilen, rövaren, horbocken och bedragaren Muhammed (piss be upon him) ses som förebild och dygdemönster.
Kriminalvårdare berättar om situationen på häkten: ”Vi böjer oss för ondskan”
https://samnytt.se/kriminalvardare-berattar-om-situationen-pa-hakten-vi-bojer-oss-for-ondskan/
Citat:
Efter Samhällsnytts artikel om att hela 80% av intagna i schweiziska fängelser mellan åren 1988 och 2017 hade utländsk bakgrund hörde en före detta kriminalvårdare av sig.
----
Mannen började jobba på ett häkte i en svensk storstad år 2001 som kriminalvårdare och slutade ifjol.
– Jag har själv reagerat på antalet intagna med utländsk bakgrund. Jag skulle vilja påstå att vi nog har samma andel utlänningar i våra fängelser som Schweiz. Siffran 80-85% har stått sig från start – sedan jag börjat arbeta. Det finns egentligen ingen officiell statistik om detta, men man ser ju den etniska sammansättningen på häkten. Jag tror inte att folk är medvetna att det är så hög andel med utländsk bakgrund.
Så Kriminalvården för ingen statistik över de intagnas ursprung och bakgrund?
– Nej, absolut inte. Det hade sett dåligt ut om det kom ut att det var 80% konstant med utländsk bakgrund. De mörklägger med flit. Jag har inte läst sanningen någonstans.
Vilka nationaliteter handlar det mest om?
– Det är främst folk från Mellanöstern och Nordafrika. Brott varierar från narkotikalangning, försäljning och smuggling av narkotika till mord, våldsbrott, och våldtäkter. De allvarligaste våldsbrotten stod Mellanöstern för – skjutningar, våldtäkter, rån och personrån.
– När det gäller svenskar kan det också vara mord någon gång faktiskt. Sedan är det mycket narkotikabrott. Jag tror det dominerar. Och ja, en del pedofiler.
----
Samhällsnytt har varit i kontakt med Kriminalvårdens presschef Kristina Granqvist som i ett mejl bekräftar att myndigheten inte för statistik över de intagnas etniska bakgrund:
”Ursprung är ett oklart begrepp, och till detta har myndigheten inte lagrum,” skrev hon.
Läs resten själv!