2018-11-08, 11:11
Moderator
-Info-s avatar
Jan Guillou fick ihop siffran 75% redan på 90-talet:

Citat:
Men besöker man ett svenskt fängelse ser man en mycket mörkare bild, en närmast chockartad bild. För bland de intagna på fängelse är invandrarnas överrepresentation mycket större än vad man kan utläsa ur brottsstatistiken.

Jag överraskades själv av denna syn när jag besökte Norrtäljefängelset förra året för att hålla ett föredrag. Så gott som alla fångarna kom till gymnastiksalen och det var ju lätt att se att svartskallemajoriteten var enorm (idag 75% på just det fängelset).

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/guillou/guillou6.html
Citera
2019-02-18, 21:17
Medlem
Ördögs avatar
En före detta kriminalvårdare intygar i en intervju för Samhällsnytt att 80-85 procent av internerna är utlänningar, förträdesvis från de länder där pedofilen, rövaren, horbocken och bedragaren Muhammed (piss be upon him) ses som förebild och dygdemönster.

Kriminalvårdare berättar om situationen på häkten: ”Vi böjer oss för ondskan”
https://samnytt.se/kriminalvardare-berattar-om-situationen-pa-hakten-vi-bojer-oss-for-ondskan/
Citat:
Efter Samhällsnytts artikel om att hela 80% av intagna i schweiziska fängelser mellan åren 1988 och 2017 hade utländsk bakgrund hörde en före detta kriminalvårdare av sig.
----
Mannen började jobba på ett häkte i en svensk storstad år 2001 som kriminalvårdare och slutade ifjol.

– Jag har själv reagerat på antalet intagna med utländsk bakgrund. Jag skulle vilja påstå att vi nog har samma andel utlänningar i våra fängelser som Schweiz. Siffran 80-85% har stått sig från start – sedan jag börjat arbeta. Det finns egentligen ingen officiell statistik om detta, men man ser ju den etniska sammansättningen på häkten. Jag tror inte att folk är medvetna att det är så hög andel med utländsk bakgrund.

Så Kriminalvården för ingen statistik över de intagnas ursprung och bakgrund?

– Nej, absolut inte. Det hade sett dåligt ut om det kom ut att det var 80% konstant med utländsk bakgrund. De mörklägger med flit. Jag har inte läst sanningen någonstans.

Vilka nationaliteter handlar det mest om?

– Det är främst folk från Mellanöstern och Nordafrika. Brott varierar från narkotikalangning, försäljning och smuggling av narkotika till mord, våldsbrott, och våldtäkter. De allvarligaste våldsbrotten stod Mellanöstern för – skjutningar, våldtäkter, rån och personrån.

– När det gäller svenskar kan det också vara mord någon gång faktiskt. Sedan är det mycket narkotikabrott. Jag tror det dominerar. Och ja, en del pedofiler.
----
Samhällsnytt har varit i kontakt med Kriminalvårdens presschef Kristina Granqvist som i ett mejl bekräftar att myndigheten inte för statistik över de intagnas etniska bakgrund:

”Ursprung är ett oklart begrepp, och till detta har myndigheten inte lagrum,” skrev hon.

Läs resten själv!
Citera
2019-03-02, 06:46
Medlem
Svaret på rubriken vet alla vid det här laget.Häkten likaså.

Krismöte om överfulla häkten: ”Riskeras att förvärras”

Landets häkten är fulla till bristningsgränsen och med anledning av det hölls ett krismöte på fredagen, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.
Det höga trycket på häktena hänger delvis ihop med den höga beläggningen på anstalterna. I dagsläget finns 130 personer på landets överfulla häkten som egentligen skulle sitta på en anstalt.

Två tredjedelar av landets häkten överbelagda
Publicerad igår 15.30
Just nu är minst 20 av landets 32 häkten överbelagda. Det uppger Kriminalvården till SVT Nyheter. Situationen är så pressad att det på vissa håll har inneburit att intagna behövt dela rum.
– Jag har jobbat här i snart 17 år och har aldrig varit med om något liknande, säger Ömar Sen är vakthavande befäl på häktet i Jönköping.
Häktet i Jönköping är ett av de 20-talet häkten som just nu är överbelagda. Den senaste veckan har varit tuff för personalen som har behövt husera 65 personer, när häktet bara har plats för 55.
Citera
2019-12-25, 18:29
Medlem
Redan efter julhelgerna blir överbeläggningen på de svenska fängelserna än mer akut än vad den är nu.
Kriminalvårdsdirektören Lennart Palmgren säger till Dagens Nyheter att det därför kommer att bli mer av våningssängar och dubbelrum på landets fängelser.

Kriminalvården planerar också för att bygga baracker och hoppas gamla sjukhus som kan användas för att beta av fängelsekön.

Enligt DN står just nu flera hundra dömda i kö för att avtjäna sina straff.

Förhoppningen är att inom fem år ha tillfört tusen nya platser till dagens 4 500.Ekot.
Citera
2021-01-18, 13:18
Medlem
Har svårt att tro att det fler "ur-svenskar" i svenskt fängelse idag, de flesta fängelser kör väl med
våningssängar pga fler besökare som checkar in .. hur kul e de på en skala 1-5

Riksdagsmajoritet vill flytta unga från Sis-hem till fängelser, så
frågan kanske är, hur många av dessa är "ur-svenskar" ?

DN Artikel 18/1-21: https://www.dn.se/sverige/riksdagsmajoritet-vill-flytta-unga-fran-sis-hem-till-fangelser/
Citera
2021-01-18, 13:51
Medlem
Sladdarens avatar
Nej, mycket fler svartskallar skakar galler
Citera
2021-01-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Har svårt att tro att det fler "ur-svenskar" i svenskt fängelse idag, de flesta fängelser kör väl med
våningssängar pga fler besökare som checkar in .. hur kul e de på en skala 1-5

Riksdagsmajoritet vill flytta unga från Sis-hem till fängelser, så
frågan kanske är, hur många av dessa är "ur-svenskar" ?

DN Artikel 18/1-21: https://www.dn.se/sverige/riksdagsmajoritet-vill-flytta-unga-fran-sis-hem-till-fangelser/

Ja det är klart att det är fullt eftersom vi importerar andra länders kriminella.
Citera
2021-01-18, 21:19
Medlem
Maggio32577s avatar
Finns ingen som kan svara detta här i fb.
Citera
2021-01-18, 21:25
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Det bör ju vara fler svenskar än utlandsfödda i svenska fängelser.
Det intressanta tror jag kommer när man börjar titta lite på domarna som satt dem i fängelse, när det gäller våldtäkter och grova våldsbrott i allmänhet tror jag svenskar är underrepresenterade.
Många invandrare kom hit som fattiga men hederliga. Ofta är det deras svenskfödda barn som det kan bli aktuellt med fängelse för.
Citera
2021-01-21, 19:02
Medlem
StyleWarss avatar
Gå till valfri domstol och studera dagens förhandlingar och namn på de anklagade.

Ponera att hälften blir dömda.

Hur stor del av namnen som är kvar är svenska?

Det borde ge en någotsånär bra barometer i frågan åtminstone.
Citera
2021-07-31, 21:06
Medlem
Hällbyanstalten berättar anstaltschefen Peter Kjellin idag har 120 intagna varav 86 har specialkost. Kan ju vara Svenska veganer som eldat scanfabriker som sitter där såklart men troligen inte.
Citera
2021-07-31, 21:14
Medlem
Varför skulle svenskar begå brott?? De har blivit serverade allt på tallrik 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här