2013-02-13, 09:11
Medlem
diskretpunkts avatar
Tjenare

som topic, så har jag funderat en del på denna frågan. Men har inte lyckats hitta nått svar på frågan.

Är det någon som vet ifall det är fler svenskar än blattar i fängelset? Eller hur ser det ut på våra anstalter runt om i landet? Hur är fördelningen? Själv hade jag nog tippat på 70-75 % svenskar.

Och en liten bonusfråga: Hur många % av befolkningen är utlänningar?

(Med utlänningar menar jag de som är födda i andra länder, eller har föräldrar som är det)
Citera
2013-02-13, 09:15
Medlem
-Orko-s avatar
Statistik finns att tillgå för den som söker, dock delas det in i svenskt och utländskt medborgarskap. Inte i "svenskar" och "blattar" då det knappast är en vetenskaplig grund för undersökning.
Citera
2013-02-13, 09:17
Medlem
-Orko-s avatar
Oj, ursäkta. Jag glömde att dagens generation är för lata för att söka....

http://kriminalvarden.se/sv/Statistik/
Citera
2013-02-13, 09:19
Medlem
Napis avatar
Det bör ju vara fler svenskar än utlandsfödda i svenska fängelser.
Det intressanta tror jag kommer när man börjar titta lite på domarna som satt dem i fängelse, när det gäller våldtäkter och grova våldsbrott i allmänhet tror jag svenskar är underrepresenterade.
Citera
2013-02-13, 09:21
Medlem
Golonkas avatar
Det är fler blattar än svenskar inom kriminalvården. I faktiska tal, inte proportionella! Jag lägger en kvalificerad gissning på att 7 av 10 som är omhändertagen för åtgärd inom rättsvårdande myndigheter, har sina rötter utanför Sverige...
Citera
2013-02-13, 09:23
Medlem
HermannNitschs avatar
2011 var det 28 % utländska medborgare (http://kriminalvarden.se/sv/Statistik/Utlandska-medborgare-och-invandrare/) sedan skulle det vara intressant att veta hur många som har utomeuropeiskt ursprung osv.
Citera
2013-02-13, 09:25
Medlem
nnnipzs avatar
Citat från http://kriminalvarden.se/sv/Statistik/Utlandska-medborgare-och-invandrare/
Citat:
Ett tvärsnitt/en ögonblicksbild av hur det ser ut är att den 1 oktober 2011 fanns det 28 % utländska medborgare. De svenska medborgarna var 72 %.

Däremot har vi inga siffror på hur många som är av utländsk härkomst eller är invandrade till Sverige.

Känns som att "svenskar" är underrepresenterade jämfört med fördelningen i samhället. Vad detta beror på är ju svårt att säga men jag tror att det är en blandning av segregation och kultur/mentalitet.

Edit: ovanstående gjorde tydligen samma sak som jag på samma gång
Citera
2013-02-13, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Tjenare

som topic, så har jag funderat en del på denna frågan. Men har inte lyckats hitta nått svar på frågan.

Är det någon som vet ifall det är fler svenskar än blattar i fängelset? Eller hur ser det ut på våra anstalter runt om i landet? Hur är fördelningen? Själv hade jag nog tippat på 70-75 % svenskar.

Och en liten bonusfråga: Hur många % av befolkningen är utlänningar?

(Med utlänningar menar jag de som är födda i andra länder, eller har föräldrar som är det)

Mer än 50% är invandrare eller utlänningar enligt tidigare officiell statistik. Numera mörkas det ju rejält. Och med andra generationen är siffran 75% med ett rimligt mått av antaganden..så siffran kan vara rätt som du anger, bara det att den är tvärt om.
Statistik går att hitta på given länk, titta på överrepresentation och den bristfälliga invandringstatistik som finns..

Svenska befolkningen har ÖKAT med 2 miljoner på 30 år. Och etniskt svenskars barnaalstrande stannar vid 1.8 personer. Dvs negativ tillväxt. Ergo vi har runt 30% främlingar i Sverige som kallar sig svenskar. Men sannolikt fler då white flight har tilltagit ordenligt de senaste 15 åren. Närmare 35 än 25 är ett rimligt antagande.
Citera
2013-02-13, 09:59
Medlem

Tror faktiskt att du är ute och cyklar lite, 30% är personer utan svenskt medborgarskap och sedan lär det vara ca 30-40% till som har invandrarbakgrund, jag skulle gissa på att 60-70% inte är svenskar!!
Citera
2013-02-13, 10:08
Medlem
diskretpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namemelater

Tror faktiskt att du är ute och cyklar lite, 30% är personer utan svenskt medborgarskap och sedan lär det vara ca 30-40% till som har invandrarbakgrund, jag skulle gissa på att 60-70% inte är svenskar!!

Och dessa kostar alltså oss skattebetalare ~5000 kr/dygn.. Fyfan. SD2014
Citera
2013-02-13, 10:16
Medlem
ArneIIIs avatar
Det beror väl på vad du menar med invandrare? Men givetvis är en klar majoritet i svenska fängelser av utländsk härkomst. Då menar jag MENA, neger, öst/balkan.

Men du kommer aldrig få fram sådana siffror så länge Sverige är en diktatur.
Citera
2013-02-13, 10:23
Medlem
ExcitableBoys avatar
Från en artikel i The Economist

"In Sweden 26% of all prisoners, and 50% of prisoners serving more than five years, are foreigners. Some 46% of the jobless are non-Europeans"

http://www.economist.com/news/special-report/21570836-immigration-and-growing-inequality-are-making-nordics-less-homogeneous-ins-and?fsrc=scn/tw_ec/the_ins_and_the_outs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in