2021-07-31, 17:59
Medlem
AttCzas avatar
Hej

Jag ska flytta snart till en ny stad.

Jag har tecknat elnätsavtal och elhandelsavstal som kommer att gälla från och med första september.

Jag kommer dock att flytta in i lägenheten från och med nionde augusti. Både hyresvärden och den nuvarande hyresgästen har godkänt min flytt till lägenheten under augusti. Den nuvarande hyresgästen ska flytta ut vid början av augusti. Jag kommer att hyra lägenheten i andra hand tills första september.

Från och med första september kommer mitt namn stå på lägenheten och jag kommer att ha ett förstahandskontrakt.

Min fråga är: Hur stor är risken att man stänger av elen under augusti när jag bor där?
Citera
2021-07-31, 18:05
Medlem
MyspysPalles avatar
Är väl månad till månad på el? Skulle den vara avstängd så blir det idag eller 31/8. Inte typ 5/8.
Citera
2021-07-31, 18:05
Medlem
Skulle säga låg risk, glömde fixa elavtalet innan jag flyttade in senast. Betalade något dyrare avtal genom kommunala elbolaget fram tills mitt avtal började gälla.
Citera
2021-07-31, 18:07
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Ta över abonnemanget från tidigare hyresgäst. Det är väl brukligt?

Någon får ju betala för elen iaf.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-07-31 kl. 18:09.
Citera
2021-07-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Hej

Jag har tecknat elnätsavtal och elhandelsavstal som kommer att gälla från och med första september.

Jag kommer dock att flytta in i lägenheten från och med nionde augusti. Både hyresvärden och den nuvarande hyresgästen har godkänt min flytt till lägenheten under augusti. Den nuvarande hyresgästen ska flytta ut vid början av augusti. Jag kommer att hyra lägenheten i andra hand tills första september.

Från och med första september kommer mitt namn stå på lägenheten och jag kommer att ha ett förstahandskontrakt.

Min fråga är: Hur stor är risken att man stänger av elen under augusti när jag bor där?

Enklast är väll att ha samma elbolag och att man läser av mätare och meddelar att från det datumet gäller ny abonnemang . Brukar inte vara problem, ring bolaget och hör vad som gäller är enklast..

Läste lite för slarvig 😦
När du flyttar in så läs av mätaren, och ring bolaget och säg att du vill ha abonnemanget flyttat till den 9 agusti istället så blir det rätt... men har du och den avflyttande hyresgästen kommit överens om att denne ska stå till den sista augusti så läs av mätaren så kan du inte bli lurad..

Hoppas du hängde med i svängarna nu, lycka till nu med nya lyan 😉
Senast redigerad av Piluta 2021-07-31 kl. 19:47. Anledning: Tillägg
Citera
2021-07-31, 19:51
Medlem
AttCzas avatar
Tack för era kloka svar.

Jag kommer att fråga hyresgästen om han har betalat för elen för augusti. Jag kommer att prata med hyresgästen när han ger mig nycklarna.

Någonting som jag har tänkt på är att elavtal brukar också innehålla 1 månads uppsägningstid. Med andra ord bör jag kunna använda el under augusti.
Citera
2021-07-31, 19:54
Moderator
Tystnads avatar
Kan väl vara olika från elbolag till annat, men här (EON) Stänger dom INTE av någon el alls vid flyttningar, utan det som vanligen händer är att det med automatik gör över till hyrevärdens/fastighetsägaren efter en viss tid, beror på hur man förhandlat.

Man stänger aldrig av Fysisk (bryter strömmen) om det inte rör sig om obetalda elräkningar ,dels för det krävs elmotör på plats samt när den skall sättas på igen måste kunden vara hemma och kolla så inte tex spisen går på ifall någon vridit på vreden då det varit strömavbrott (brandfara)
Citera
2021-07-31, 20:14
Medlem
ReasoningIsTheKeys avatar
Håller med föregående talare, man stänger inte av elen i Sverige. Det gör man aldrig förutom om en person har haft obetalda räkningar, vilket är sällsynt. Det finns t.o.m. en lag att man inte får stänga av elen hur som helst. Det måste ha gått en viss tid med obetalda räkningar typ minst 6 månader eller nått sådant.

Själv när jag flyttade så glömde jag att teckna elavtal. Jag hade då gratis el i ca 1,5 år! Det var jag själv som ringde elbolaget och var ärlig då jag inte fått några räkningar under denna tid. Så de upptäckte inte ens detta själva.

Så inte slog de av någon ström inte, elbolag har extremt dålig koll på vem som förbrukar vad. Finns historier om folk som bott i 25 år utan att betala el.

Sen finns det en tråd här på FB som pratade om just detta där många inte betalat el på flera år. Så du kan var lugn, du kommer garanterat att ha el när du flyttar in.
Senast redigerad av ReasoningIsTheKey 2021-07-31 kl. 20:17.
Citera
2021-07-31, 23:02
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Ring bolaget och fråga, de vet detta.
Hur fan ska vi veta?

Riskfaktor: 0
Citera
2021-07-31, 23:12
Medlem
Mysquos avatar
När jag flyttade från bostadsrätt till hus för ett antal år sedan, så missade jag att fixa ett elnätavtal. Jag hade avtal för elförbrukning, men alltså inte för elnätet.
Så de bröt strömmen en fredag eftermiddag. Lyckligtvis var jag hemma och ringde direkt elföretaget som nätt och jämnt löste det innan de tog helg. Annars hade jag haft en helg utan el.

Så ja, det kan tydligen bryta strömmen om inte saker och ting är i ordning. Fast det skall nog betydligt mer till för att de skall bryta strömmen pga av obetalda räkningar.
Citera
2021-07-31, 23:36
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Hej

Det borde vara reglerat i ert hyresavtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in