2021-07-31, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Att Esbjörn upplevde det som mörkt kanske avslöjar något om hans syn.
Och ändå såg man efter olyckan ingen anledning att dra in hans körkort...?
Nej även det halmstrået är förbrukat.
2021-07-31, 16:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Att lura och manipulera äldre-äldre i affärer är inget ovanligt problem i vårt samhälle. Det handlar om att utnyttja svagare människors oförmågor som tex lägre kognitition, lättsinne, hörsel och/eller syn.

Här är ett av alla de massor av exempel på de som utnyttjar äldre-äldre i affärer. Precis som Esbjörn kände sig denna 80-åring bortkollrad och förstod inte hur det hade gått till och precis som Ebba kom de oinbjudet och kräver ett läkarintyg för att häva köpet.
https://www.dalademokraten.se/artikel/insandare-dorrforsaljare-lurar-aldre

Med samma resonemang och logik som tidigare förts av somliga i tråden, får alla dessa bortkollrade och oförstående äldre-äldre skylla sig själva, eftersom de inte är konstaterat rättsoförmögna.

Jag inser nu att jag ska stödja och skydda mina egna föräldrars intressen bättre, när jag vet att det finns människor som Ebba och många andra skrupelfria människor, samt de som villkorslöst stöttar deras tvivelaktiga beteenden.

Tyvärr hade inte Esbjörn några barn som gjorde det - när Ebba kom och knackade på dörren.
"När Ebba kom och knackade på dörren" är för övrigt en bra boktitel, som skulle kunna belysa detta samhällsproblem.

Visst kan man lära sig mycket tack vare den här affären. Att ha oberoende vittnen och skriftlig dokumentation (videodokumentation på alla möten kanske) på alla överenskommelser inte minst. Eller varför inte att ha bra och tät kontakt med de äldre som man förväntas ärva ifrån, så att arvet inte går till någon annan som är trevligare?

Själv funderar jag på att bli delägare i mina föräldrars mark och fastigheter som jag inte redan är delägare i. Svårt att sälja en del av något och förmodligen inte lika intressant.
Senast redigerad av fnirp 2021-07-31 kl. 16:29.
2021-07-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag tvivlar starkt på att folk gick runt med röjsågar på tomten...
Däremot kanske röjyxor och fällsågar.

Med tanke på vilket hie tomten är så pratar vi om röjning me klinga och där är man är inte en massa personer som springer runt och tjoar i närheten av någon som röjer med röjsåg. Riskerna det är förenade med är väldigt stora - om du inte har utbildning så föreslår jag att du inte uttalar dig om det.

Det finns regler kring det där som ska beaktas om man röjer i tjänst på uppdrag av någon annan (sedan 2015) och så länge man inte själv äger tomten, eller är närstående så räkans det som att man röjer på uppdrag. Då har man genomgått adekvat säkerhetutbildning och tramsar inte runt som det var ett poolparty. Det hela låter smått uppdiktat.
Trots att du Ljug-marinator reflexmässigt förvarar Ebbas mörkare sidor (som aldrig lärt sig förlora) så ges du nu en ny chans att fundera över Ebbas "finurlighet" till att få den äldre-äldre kognitivt nersatta 81-åringen att skriva på avtalet.

Sid 31
På fråga om vad det stod i avtalet, om det berörde trädgården och avverkning av träd, så säger han att det inte gjorde det.

På frågan om vilket datum det var som avverkingen skedde så säger Bolin att han var helt oförberedd på att det skulle vara massa folk på plats när han hade stämt möte med Bush, och innan det gick Bolin ut och kollade vad det var som väsnades och pratade med några gubbar där som sa dom körde motorsåg och trimmer.

Vid ett tillfälle som de båda Ebba Bush och Esbjörn befann sig i huset så satt han vid matbordet med ryggen åt södra sidan. Då märkte han att dom körde på norra sidan. Han sa då åt Ebba att säga åt dem att bara ta ner det som var torrt eller skadat om de skulle ta ner något.

- Då var Ebba så finurlig att hon öppnade bara det vänstra fönstret där hon inte kunde komma åt att prata med dem.
Hon tog då upp pappren där det stod Sjönära på köpekontraktet, som Bolin sedan skrev på.

https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=17

Inte vackert Ebba!
Senast redigerad av 90510 2021-07-31 kl. 16:30.
2021-07-31, 16:27
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vadå åtaganden som det ju är Ebba som åsamkat honom den snikna subban - skulle ha hållit sina smutsiga klor ifrån Esbjörn och hans hus. Ja precis så som så många andra gjorde när de fick nej på sina förfrågningar om att få köpa hans hus. Varför var det just Ebba som inte hade den naturliga förmågan att då avstå från bytet?!

nog just det som är så svårt att förstå för er Ebba-lakejer - att hon är ordentligt sjuk i sitt känsloliv

Känslolivet lämnar jag därhän.
De många andra som fick nej bjöd helt enkelt inte nog mycket.
Storleken på budet om nästan 4 milj + att hon bekostade värdering, Anticimex undersökning, skrivuppdrag och även övertog köparens ansvar för röjning och sanering av fastigheten.
Där har vi motivet till att Esbjörn sa ja till att Ebba fick köpa.
Så simpelt är det och inget annat motiv finns och några påtryckningar har inte heller funnits.
Vänlighet, tillmötesgående och givmildhet har givetvis funnits från köparens sida.
Konstigt vore det väl annars om det inte funnits under förhandlingarna om köpet.

Vad som sedan två veckor senare hände, därom tvista de lärde.
Vad tingsrätten har för underlag att grunda sin dom på finns i trådstarten, läs den.
Jag inväntar domstolsförhandlingarna för att få svar på min fråga:
Vad hände två veckor senare som fick Esbjörn att inleda sitt ånger/hävnings korståg.
Detta är kärnpunkten oavsett vad som florerar i tråden, inte innan kontraktet undertecknades.
2021-07-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Trots att du reflexmässigt förvarar Ebbas mörkare sidor (som aldrig lärt sig förlora) så ges du nu en ny chans att fundera över Ebbas "finurlihet" till att få den äldre-äldre kognitivt nersatta 81-åringen att skriva på avtalet.

Sid 31
På fråga om vad det stod i avtalet, om det berörde trädgården och avverkning av träd, så säger han att det inte gjorde det.

På frågan om vilket datum det var som avverkingen skedde så säger Bolin att han var helt oförberedd på att det skulle vara massa folk på plats när han hade stämt möte med Bush, och innan det gick Bolin ut och kollade vad det var som väsnades och pratade med några gubbar där som sa dom körde motorsåg och trimmer.

Vid ett tillfälle som de båda Ebba Bush och Esbjörn befann sig i huset så satt han vid matbordet med ryggen åt södra sidan. Då märkte han att dom körde på norra sidan. Han sa då åt Ebba att säga åt dem att bara ta ner det som var torrt eller skadat om de skulle ta ner något.

- Då var Ebba så finurlig att hon öppnade bara det vänstra fönstret där hon inte kunde komma åt att prata med dem.
Hon tog då upp pappren där det stod Sjönära på köpekontraktet, som Bolin sedan skrev på.

Problemet är ju att det inte fällts några träd. Detta är ju något Binninge hittat på och som nu Esbjörn ska försöka förklara i ett extremt rörigt förhör där han inte ens var medveten om att det gjorts en anmälan.

Det pratar om motosågar - i plural. I anmälan finns en bild på en stubbe av ett träd som fälldes för flera år sedan. var är alla de nersågad träden? de måste ju ligga lite här och där, upparbetade eller hela. Det måste finnas en hög med grot. Inte en enda bild på något sådant finns i anmälan. Det finns ju inte ett spår av någon röjning. Bilderna i anmälan som ska styrka detta föreställer ju ingenting. Ett träd med en prick på. Den är definitivt inte gjord med motorsåg.
Senast redigerad av martinator 2021-07-31 kl. 16:53.
2021-07-31, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Trots att du Ljug-marinator reflexmässigt förvarar Ebbas mörkare sidor (som aldrig lärt sig förlora) så ges du nu en ny chans att fundera över Ebbas "finurlighet" till att få den äldre-äldre kognitivt nersatta 81-åringen att skriva på avtalet.

Sid 31

Inte vackert Ebba!

Det är så snaskigt och oanständigt att man baxnar. Att bekvämt luta sig tillbaks i juridiskt paragrafrytteri inför det djupt oetiska och omoraliska som skett, är ett tydligt tecken på en moralisk kompass som slutat fungera.
2021-07-31, 16:44
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Du har en rätt unik uppfattning om rätt och fel...
Det var Esbjörn som drog igång det här. INGEN annan. Ebba gjorde allt rätt.
Jag tror inte min uppfattning är speciellt unik. Det verkar ju vara flera bara i den här tråden som håller med mig.
2021-07-31, 16:56
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Att lura och manipulera äldre-äldre i affärer är inget ovanligt problem i vårt samhälle. Det handlar om att utnyttja svagare människors oförmågor som tex lägre kognitition, lättsinne, hörsel och/eller syn.

Här är ett av alla de massor av exempel på de som utnyttjar äldre-äldre i affärer. Precis som Esbjörn kände sig denna 80-åring bortkollrad och förstod inte hur det hade gått till och precis som Ebba kom de oinbjudet och kräver ett läkarintyg för att häva köpet.
https://www.dalademokraten.se/artikel/insandare-dorrforsaljare-lurar-aldre

Med samma resonemang och logik som tidigare förts av somliga i tråden, får alla dessa bortkollrade och oförstående äldre-äldre skylla sig själva, eftersom de inte är konstaterat rättsoförmögna.

Jag inser nu att jag ska stödja och skydda mina egna föräldrars intressen bättre, när jag vet att det finns människor som Ebba och många andra skrupelfria människor, samt att det dessutom finns de som villkorslöst stöttar deras tvivelaktiga beteenden istället för att arbeta emot dem.

Tyvärr hade inte Esbjörn några barn som gjorde det - när Ebba kom och knackade på dörren.
"När Ebba kom och knackade på dörren" är för övrigt en bra boktitel, som skulle kunna belysa detta samhällsproblem.
Ett sånt fantastiskt gott inlägg. Det här borde länkas till TS för alla nytillkomna läsare sen när det börjar dra ihop sig till rättegången. Ja absolut så...å just för den föreslagna boktiteln. Vad jag skrattade högt när den slutklämmen kom på ett i övrigt som jag varit inne på ett alldeles förträffligt inlägg för å sammanfatta Ebba-soppan nedkokad till en kristall i form av det jämförande exemplet som länkats.

Ja jag har själv erfarenhet av åldringsbrott eller ja försök till så detta är ett problem. Du krmkr gör helt rätt i att ta hand om de dina. Sverige är inte längre det här trygga folkhemmet Esbjörn och hans jämnåriga var med och nästan fullbordade. Esbjörn har inte hängt med i hur saker å ting har förändrats och att heder o ärlighet inte alls har den utbredning längre i vårt samhälle som dessa ting en gång hade.

Fy fan Ebba!
2021-07-31, 16:58
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
En liten del av Sverige i stort, men……
Otaliga är vi i Sverige som ser grannhus och även släktingars hus förfalla utan omvårdnad.
Husens färg flagnar och fönster ramlar ut, skorstenar rasar och tak svackar o börja läka.
Möbler kan vara kvar gistna och skadade men påminner om forna dar.
Tomten med den en gång vackra trädgården växer igen och bara vinbärsbuskarna överlever.
Varför? Jo för osämja i släkten, svårigheter att samäga, ingen tar ansvar då andra äger, tidigare var alltid några av alla ”ägare” där sommartid men bara så länge det var beboeligt utan att göra något.
Många är vi som både sett och vet hur många låter det förfalla, o det på nära håll.
Så du behöver inte oroa dig för vad ”en liten del av Sveriges befolkning tycker”.
Finns många som räknas till ”en liten del av befolkningen” inte bara dom på kullen!
PS: ska jag skicka bild på grannhuset som det var arvstvist om i 25år?
Nu i så dåligt skick och fruktträdgården bortom all räddning, att släktingarna skänkte fastigheten till kommunen mot att huset rivs och trädgården jämnas med marken.
Så du tänker att alla som bor bredvid ett böshus skulle hålla på Ebba i det här. Där vet jag att du har fel. Jag har ett böshus i mitt grannskap, och jag tycker att Ebba handlat fel i detta. Nästan alla bor mer eller mindre nära ett böshus om vi ska vara ärliga. Och inte många tycker att Ebba handlar rätt i denna affär i alla fall. Att hon må ha juridiskt rätt är en sak. Men det kommer alltid att finnas en Moralisk bit i detta och det är där Ebba handlade fel.

I det här gänget tror jag dock att frågan om vad moral är flyter och rättar sig efter Ebbas handlande. Det bevisades tydligt på försvaren vid Ebbas förtal. Så även om Ebba både förlorade huset och blev dömd för åldringsbrott tror jag att det skulle finnas försvar för hennes agerande här.
2021-07-31, 17:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Att Esbjörn upplevde det som mörkt kanske avslöjar något om hans syn, skumögdhet inomhus eller när det skymmer är inte ovanligt hos äldre-äldre.
Exakt, med mycket träd på tomten och fönster åt fel håll kan vissa rum vara lite mörka även mitt på dagen. Så lite skumt i rummet och maskiner som gick utanför så är det inte konstigt att Esbjörn vare sig hörde eller såg ordentligt.

Han oroade sig ju dessutom för vad som hände utanför. Han bad ju Ebba att säga till dom att vara noga att bara ta det döda. Men hos öppnade fel fönster och sa till, det har han ju själv sagt.
2021-07-31, 17:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Instämmer till fullo.
I vadå? I att omgivningen skulle få bestämma vad som hände med grannens hus?
2021-07-31, 17:26
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ja, buller, oro för att tomten skulle skövlas, press och stress att skriva på, flera som samtidigt uppmanade, pladdrade och övertalade en åldersstigen man med kognitiva funktionshinder och dålig hörsel, var miljön som Ebba iscensatte vid kontraktsskrivningen.

Höra o höra, var det inte så att han LÄSTE och själv signerade varje sida?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in