2021-07-31, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den är betydligt farligare men gissningsvis ingenting att oroa sig över om man har vaccinerat sig. Den producerar 1000 gånger mer viruspartiklar och varje viruspartikel är skadlig. Det är inte så att viruset börjar orsaka skada först när man är sjuk utan det är partiklarna i sig som orsakar de flesta skadorna.

En del studier visar att det är minst 4 miljoner döda i Indien som inte är redovisade vilket gör Covid till en ganska allvarlig epidemi, helt i klass med den Antoninska pesten. Det ställer också en del frågor rörande Kinas verkliga dödssiffror, speciellt med tanke på deras senaste "33 döda" i översvämningarna i Henan när det var biltunnlar med tusentals bilar som satt fast under vatten i 24 timmar.
Har du källa på att den är betydligt farligare, att fler blir svårt sjuka?
Citera
2021-07-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det var du som sa att siffrorna talar klarspråk. Vaccin handlar väl om riskreduktion så då är det väl lämpligt att jämföra risken kopplad till covid med andra risker. Vi investerar inte bara våra skattepengar utan vi säljer också vår frihet. Alla kan ju fundera på om det är värt att vaccinera just alla och införa vaccinpass då riskerna utanför riskgrupperna är minimala och vaccinet inte stoppar smittspridningen. Dock tror jag det är försent eftersom culture of fear redan slagit ut allt rationellt tänkande och alla följer strömmen.

Om du är nyfiken på siffrorna runt alkohol kan kolla på denna artikel. 660 000 vårdtillfällen på 12 månader. Då landar vi runt en miljon på 18 månader. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/unik-studie-visar-sa-mycket-kostar-alkoholen-varje-ar
Du får inte glömma att de hjärndöda coronahysterikerna i denna tråd är fullständigt besatta av covid. Inget annat räknas. Dessa stollar sitter skelögt och försöket tänka så långt näsan räcker och yrar om suboptimala förslag till restriktioner/åtgärder. Ur deras trångsynta perspektiv kan du absolut inte relatera risker med corona med andra vardagliga risker.
Senast redigerad av jerka11 2021-07-31 kl. 12:55.
Citera
2021-07-31, 12:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
För ovanlighetens skull håller jag med dig. Antalet infekterade kan beräknas (inte 'uppskattas') till c:a 2 x konstaterade fall.

Så bra. 2 miljoner smittade-15 tusen döda och 70 tusen på sjukhus.

Sedan har vi 5 miljoner vaccinerade och bland dessa har i princip noll hamnat på sjukhus eller fått allvarlig covid19 efteråt.

Vissa val är svåra att göra men det här vaccinationsvalet var lätt.
Citera
2021-07-31, 12:56
Medlem
Det ser onekligen ut som att mRNA-vaccin är en gain of function-katalysator. Inte konstigt att Kina valde ett klassiskt vaccin med avdödat virus i.
Citera
2021-07-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så bra. 2 miljoner smittade-15 tusen döda och 70 tusen på sjukhus.

Sedan har vi 5 miljoner vaccinerade och bland dessa har i princip noll hamnat på sjukhus eller fått allvarlig covid19 efteråt.

Vissa val är svåra att göra men det här vaccinationsvalet var lätt.
Bra eller dåligt överlåter jag till andra att bedöma.

Men så ser det ut.
Citera
2021-07-31, 12:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Har du källa på att den är betydligt farligare, att fler blir svårt sjuka?

Ja, men du kommer inte att begripa den statistiken eftersom du måste särskilja på sub set mellan vaccinerade och ickevaccinerade samt de som har haft covid tidigare och inte för att förstå det och den datan är fortfarande lite bristfällig. Den här artikeln är lite mer försiktig men läser du mellan raderna är det solkart att det är deltavarianten som orsakar den ökade sjukhusinläggningen:

https://asm.org/Articles/2021/July/How-Dangerous-is-the-Delta-Variant-B-1-617-2
Citera
2021-07-31, 13:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Lambda varianten verkar vara äldre än delta.
Hur kan man inte veta så mycket om denna?

Antagligen för att den främst drabbat Latinamerika även om den börjar dyka upp i Europa också. Den verkar vara farligare för unga kvinnor, mödrar och spädbarn och jag gissar att det är lambda som står för den ökade frekvensen av döda i den gruppen här i Spanien som det börjat skrivas om här.
Citera
2021-07-31, 13:02
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det ser onekligen ut som att mRNA-vaccin är en gain of function-katalysator. Inte konstigt att Kina valde ett klassiskt vaccin med avdödat virus i.

Ja, Kina är verkligen ett föredöme
Citera
2021-07-31, 13:03
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den är betydligt farligare men gissningsvis ingenting att oroa sig över om man har vaccinerat sig. Den producerar 1000 gånger mer viruspartiklar och varje viruspartikel är skadlig. Det är inte så att viruset börjar orsaka skada först när man är sjuk utan det är partiklarna i sig som orsakar de flesta skadorna.

En del studier visar att det är minst 4 miljoner döda i Indien som inte är redovisade vilket gör Covid till en ganska allvarlig epidemi, helt i klass med den Antoninska pesten. Det ställer också en del frågor rörande Kinas verkliga dödssiffror, speciellt med tanke på deras senaste "33 döda" i översvämningarna i Henan när det var biltunnlar med tusentals bilar som satt fast under vatten i 24 timmar.

Lambda är mycket farligare än delta. Speciellt för oss vaccinerade se bara Chile...

Lambda -varianten tillhör C.37 -släkten. Graden av vaccination har varit särskilt hög i Chile. En nyligen genomförd studie i Chile har visat att cirka 60 procent av befolkningen har fått COVID-19-vaccinet.

Nyligen, observerades en snabb ökning av COVID-19-fall i Chile. Detta beror på att Lambda -varianten kan undkomma immunsvaret som induceras via vaccination.

Den nya studien använde molekylär fylogenetisk analys för att studera den evolutionära egenskapen hos Lambda -varianten.

Författarna till denna studie har angett två av de kritiska virologiska egenskaperna hos Lambda-varianten, nämligen dess motståndskraft mot viralinducerade immunsvar och förbättrad överföringshastighet.
Citera
2021-07-31, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
För ovanlighetens skull håller jag med dig. Antalet infekterade kan beräknas (inte 'uppskattas') till c:a 2 x konstaterade fall.
Konstaterade fall med PCR-test antar jag. Hur stor andel av dem var sjuka?
Citera
2021-07-31, 13:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Aftonbladet skriver idag en del om dårarna i antivaccinrörelsen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JE34mP/svenska-vaccinmotstandare-kraftsamlar-infor-en-fjarde-vag

Man skulle kunna tro att en del av dem huserar på det här forumet, för "argumenten" känns ju igen. Alla gör ju som de vill, men idag har sjukdomen huserat så länge och vaccinet som tidigare ansågs "oprövat" får väl idag anses rätt beprövat.

Bara i Sverige har vi vaccinerat i över ett halvår och cirka hälften av Sveriges befolkning har givits vaccinet. Vi har max en handfull individer där man tror att vaccinet kan orsakat skador eller tom död. Vad gäller sjukdomen antas väl lite drygt 2 miljoner haft den. Det har å andra sidan orsakat 15 tusen dödsfall och 70 tusen sjukhusinläggningar. Siffrorna talar liksom sitt tydliga språk.

Jag känner ingen som råkat ut för allvarliga biverkningar av vaccinet. Vad gäller sjukdomen känner jag två personer som dött, samt ett antal andra som blivit allvarligt sjuka.

För mig var det i varje fall inget svårt beslut att ta vaccinet.

Nja, de enda jag känner som dött under pandemin var inom 1-2 veckor efter andra dosen. Blodproppar i för övrigt friska personer.

Går ju inte bevisa att de orsakades av vaccinet förstås.

Själv vaccinerad men tog acetylsalicylsyra o ivermectin som förebyggande.
Citera
2021-07-31, 13:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nja, de enda jag känner som dött under pandemin var inom 1-2 veckor efter andra dosen. Blodproppar i för övrigt friska personer.

Låter ytterst märkligt att du skulle känna flera som dött av blodproppar av vaccinet med tanke på hur få det är. Det rör sig som ett par tusen stycken utspridda över hela planeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in