"Är en polsk skåpbil med trasiga fram ljusen som åker runt vid knöppelåsvägen och lerbäcken, gissar att dem håller på att förbereda för inbrott"
Inlägget är från igår kväll. Känns som ett långskott dock.
Iofs inget ovanligt att polacker kör omkring i skåpbilar , men varför skulle ett gäng polacker köra till en badplats och skjuta ihjäl en svensk kvinna för någon random knarkaffär om det nu är det det handlar om?
Iofs inget ovanligt att polacker kör omkring i skåpbilar , men varför skulle ett gäng polacker köra till en badplats och skjuta ihjäl en svensk kvinna för någon random knarkaffär om det nu är det det handlar om?
Jag tror inlägget var skrivet innan kännedom om skjutningen. Jag vet inget om dessa gators geografiska läge då jag inte kan Luleå. Nämnde det bara för det ryktas om en skåpbil men det vore märkligt, håller med
Även om hennes blogg är gammal och mycket kan hända i en människas liv på 10 år framgår det ju att hon i alla fall tidigare haft ett intresse för droger och bad boys. Finns det som någon skrivit även flera narkotikadomar tror jag det är drogrelaterat. Hon kanske hade blåst någon. Att skjuta någon för en skuld är oekonomiskt men vid en blåsning däremot kan det vara viktigt att statuera ett exempel.
Alternativt har hon strulat till det med någon som var värre bad boy än hon räknat med.
Ligger mycket i detta.
Om det nu är hon som det spekuleras om i tråden, så kan detta vara svartsjukedrama. Eller hänförligt till droger. Eller båda delar.
Hur ser den organiserade brottsligheten ut i Luleå? Mc gäng?
Kan hon ha golat på någon?
Blåst någon kanske hon har gjort som någon skrev för är det inte lite väl att avrätta någon för en skuld,? Då borde den vara enorm isåfall och pengarna uteblir med mordet.
Kan någon vilja straffa hennes pojkvän om han är inblandad i något?
Ja det är huvudsakligen hon som diskuteras i tråden ja.
Hon har en strulig bakgrund, problematisk barndom. Hennes pappa gick bort sig (tog bort sig?) i skogen för 6-7 år sedan, också mycket droger inblandat.
Jag tror inlägget var skrivet innan kännedom om skjutningen. Jag vet inget om dessa gators geografiska läge då jag inte kan Luleå. Nämnde det bara för det ryktas om en skåpbil men det vore märkligt, håller med
Jag kan inte heller Luleå men använde mig av Google Maps. Området ser inte ut att vara i stökigaste laget. Fin badplats, en förskola eller skola och det är mest villor. Ser ut som ett fint och tryggt villaområde.
T o m Norrbotten.
Det verkar vara alldeles för lätt att få tag i olagliga handeldvapen och ammunition nuförtiden. Det verkar också som om det inte är särskilt dyrt heller. Och samtidigt så måste affärerna vara mer och mer beroende av att man demonstrerar att man även använder vapnen att döda med, och i det är hur kallblodig som helst, dvs skjuter närstående om det egentliga målet lyckas hålla sig undan.
Och utöver det så verkar killarna som står för själva utförandet inte vara särskilt begåvade.
Utan det är hänsynslöshet och emotionell avtrubbning som är det man fokuserar på vid rekrytering.
Det är antagligen billigare också. Yrkesmördare, så som de framstår i fiktion, växer ju inte på träd. Ett av syftena är ju för övrigt att statuera exempel- så det ska ju framgå vilken falang som ligger bakom, samt att man vill vara tydlig med att man inte är del av, utan fullständigt skiter i, det ”vanliga” samhället. Dvs man inte bryr sig särskilt mycket om påföljderna som det ”vanliga samhället” utdelar som straff. Det är sannolikt en merit i dessa kretsar att ha avtjänat ett fängelsestraff.
Jag antar att totalkostnaderna för frihetsberövande kommer att öka,
och att staten kommer att anlita privata aktörer även för det, så som det görs i andra länder som har kommit längre i utvecklingen.
Kallblodigheten är ju förresten en tillgång, när det gäller att hota vittnen ur det ”vanliga samhället” till tystnad.
Med det som bakgrund så är jag inte förvånad över fler och fler indirekt inblandade dödsoffer.
Så ser det nya Sverige ut. Det finns ingen ambition till att göra om Sverige till en polisstat, vilket skulle vara det enda som skulle kunna stävja denna utveckling effektivt.
Och antagligen har det gått så långt att det aldrig kommer att gå att få bort det helt, inte ens med relativt grov diskriminering och inskränkningar i både integritet och personlig frihet för var och en medborgare i Sverige.
Så det är bara att gilla läget.
Än så länge kan media tjäna pengar på detta, men så småningom kommer väl ingen höja på ögonbrynen över att någon har blivit skjuten. Och att det kanske mer blir en rapportering om statistik, fördelning i landet, och trenden.