2021-07-31, 02:54
Medlem
Tänk jag har 3 miljoner i cash.. Hur kan jag köpa en lägenhet med cash om de ens är möjligt.

Finns det genvägar eller tips annars?
Citera
2021-07-31, 03:52
Medlem
musttomtes avatar
Privat affär borde fungera galant.
Citera
2021-07-31, 03:57
Bannlyst
Money talks, har du en tjock plånbok så kan du lösa i princip allt!
Citera
2021-07-31, 04:02
Medlem
duden83s avatar
är det svarta pengar så är det ju kört ändå.
Citera
2021-07-31, 06:19
Medlem
kan bli vissa problem för säljaren att få in kontanterna på sitt konto ock vem skulle vilja ha 3 miljoner hemma
Citera
2021-07-31, 06:40
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
kan bli vissa problem för säljaren att få in kontanterna på sitt konto ock vem skulle vilja ha 3 miljoner hemma
+ 1. ?

Jag har köpt begagnade saker på HiFitorget.se sista åren och kan intyga att folk numera hoppar till men accepterar en bunt 500-hundringar i näven men där har det varit upptill 7000 kr......vilket går "smyga" ut på vanliga inköp på en till två månader.
Citera
2021-07-31, 06:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
Det är verkligen oerhört hur snabbt det har gått att göra bankerna till våra herrar.
Citera
2021-07-31, 06:52
Medlem
Kill-9s avatar
Du får köpa den av någon som också är kriminell.
Citera
2021-07-31, 07:00
Medlem
Tjackmosters avatar
Måste det vara i Sverige? Då blir det nog rätt svårt. I t.ex. Tyskland går det dock bra: https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/geldwaesche-immobilien-deutschland-1.4655801
Citera
2021-07-31, 10:02
Medlem
Duerfs avatar
Om du menar i sedlar så kommer det bli svårt. Du får se till att ha pengarna på ett konto och då skall det gå bra.
Citera
2021-07-31, 10:47
Avstängd
Paris24s avatar
Det är omöjligt att köpa en lägenhet mad cash om du anlitar en fastighetsmäklare. Detta diskuteras precis i
(FB) Länsförsäkringar skall ha 5000:- för att överföra pengar till säljaren.

En fastighetsmäklare får efter penningtvättslagen 2017 inte genomföra en bostadsaffär, bara en bank får göra det. Det är alltså inte möjligt att betala en bostadsaffär med postväxel, kontanter, insättning på köparens konto, insättning på mäklarens konto. Betalning kan enbart ske genom att du har en bank, ett bankkonto med pengarna som ska användas, och en bankkontakt.

jag sålde en bil 2015 och fick 60.000 kr kontant. Det var redan då svårt att sätta in den summan på min vanliga bank Swedbank så jag var tvungen att gå till forex.

Jag vet inte reglerna för en advokat. Men jag gissar att de omfattas av samma regelverk, så inte heller en advokat kan genomföra ett bostadsköp åt dig.

Möjligen kan du köpa bostaden direkt genom att kontakta bostadsägaren. men så fort du sätter in pengarna på hans konto så kommer banken att fråga honom varifrån de kom. Och kan han inte svara kan de ta pengarna.

Dvs du är körd i Sverige, du måste tvätta dem via utländsk bank på något sätt. Kanske smuggla dem i flyg till Dubai och växla in dem där till någon slags check? Och skapa ett falskt papper att du sålt en lägenhet där.

Det var lättare på min tid. Jag sålde en villa i Danderyd 1998. En av köparna, mäklaren berättade att han hade pizzeria, ville betala med en plastkasse hundralappar. Det var tillåtet då, men jag tog en vanlig köpare istället.

Återkom gärna i tråden hur det gick...
Senast redigerad av Paris24 2021-07-31 kl. 10:50.
Citera
2021-07-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Privat affär borde fungera galant.

Fast vilken säljare skulle gå med på att köpeskillingen betalas i kontanter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in