Det är omöjligt att köpa en lägenhet mad cash om du anlitar en fastighetsmäklare. Detta diskuteras precis i
(FB) Länsförsäkringar skall ha 5000:- för att överföra pengar till säljaren.
En fastighetsmäklare får efter penningtvättslagen 2017 inte genomföra en bostadsaffär, bara en bank får göra det. Det är alltså inte möjligt att betala en bostadsaffär med postväxel, kontanter, insättning på köparens konto, insättning på mäklarens konto. Betalning kan enbart ske genom att du har en bank, ett bankkonto med pengarna som ska användas, och en bankkontakt.
jag sålde en bil 2015 och fick 60.000 kr kontant. Det var redan då svårt att sätta in den summan på min vanliga bank Swedbank så jag var tvungen att gå till forex.
Jag vet inte reglerna för en advokat. Men jag gissar att de omfattas av samma regelverk, så inte heller en advokat kan genomföra ett bostadsköp åt dig.
Möjligen kan du köpa bostaden direkt genom att kontakta bostadsägaren. men så fort du sätter in pengarna på hans konto så kommer banken att fråga honom varifrån de kom. Och kan han inte svara kan de ta pengarna.
Dvs du är körd i Sverige, du måste tvätta dem via utländsk bank på något sätt. Kanske smuggla dem i flyg till Dubai och växla in dem där till någon slags check? Och skapa ett falskt papper att du sålt en lägenhet där.
Det var lättare på min tid. Jag sålde en villa i Danderyd 1998. En av köparna, mäklaren berättade att han hade pizzeria, ville betala med en plastkasse hundralappar. Det var tillåtet då, men jag tog en vanlig köpare istället.
Återkom gärna i tråden hur det gick...