Citat:
Ursprungligen postat av
Neo21
Blev biten av min katt , började blöda, var inget allvarligt utan litet sår, men har blivit rött och svullet , känns varmt, kanske en löjligt, men rädd att det kan bli blodförgiftning....
Du bör åtminstone ringa 1177 direkt, inte vänta. Om ej svar där, sök på nätet efter närmsta närakut som har kvällsöppet. Det låter inte superbra det där och som någon annan sade i tråden, det
kan bli ibland riktigt jobbiga infektioner av kattbett.
Till en annan gång: om du får t.e.x. väldigt små rispor/väldigt lätta bett (typ en snabb nuddning), av en katts tänder/klor:
Gå direkt till vattenkran och ta tvål och vatten i mängder och skrubba och skölj länge, dvs tvätta riktigt ordentligt på huden där bettet/rispan skedde. Jag har gjort så i alla år, det kan ofta hjälpa så att du inte får in bakterier. OBS: om det är ett mer ordentligt bett kanske inte det hjälper! Utan då ska man fråga vården direkt. I ditt fall nu: absolut söka vård, är mitt råd. Lycka till!