2021-07-30, 19:06
Medlem
Blev biten av min katt , började blöda, var inget allvarligt utan litet sår, men har blivit rött och svullet , känns varmt, kanske en löjligt, men rädd att det kan bli blodförgiftning....
Citera
2021-07-30, 19:20
Medlem
Vet ej var du bor men det finns öppna vårdcentraler som har jouröppet över helger, alt. ring 1177, svårt att bedöma när man inte ser skadan. Är du orolig skall du inte vänta.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Blev biten av min katt , började blöda, var inget allvarligt utan litet sår, men har blivit rött och svullet , känns varmt, kanske en löjligt, men rädd att det kan bli blodförgiftning....

När det är ett kattbett som blir infekterat ska man söka vård, eftersom de kan ge rätt stygga infektioner beroende på deras bakterieflora. Särskilt om det är i närheten av en led, vanligt att man får bett vid fingerleder t.ex.
Citera
Medlem
RegnbagsLindas avatar
Uppsök läkare, varför frågar du flashback för egentligen?
Citera
2021-07-30, 19:21
Medlem
Det kan det bli, du kan ha fått i dig bakterier som inte alls är bra att få in i blodet. Ring sjukvårdsupplysningen, kan vara att du behöver antibiotika eller en stelkrampspruta.
EDIT: Skit i att ringa, gå till akuten, blodförgiftningen kan komma fort.
Senast redigerad av bastilleday 2021-07-30 kl. 19:24.
Citera
2021-07-30, 19:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Du ska genast till en vårdcentral och få påfyllt vaccin mot stelkramp.
Citera
2021-07-30, 19:25
Medlem
1335991s avatar
Kontakta sjukvården, genast.

Jag fick ett kattbett en gång och fick blodförgiftning.
Katters tänder är en baktiehärd.

Du lär besöka vc för att få en stelkrampsspruta!!!
Citera
2021-07-30, 19:27
Medlem
Citat:

Du bör åtminstone ringa 1177 direkt, inte vänta. Om ej svar där, sök på nätet efter närmsta närakut som har kvällsöppet. Det låter inte superbra det där och som någon annan sade i tråden, det kan bli ibland riktigt jobbiga infektioner av kattbett.

Till en annan gång: om du får t.e.x. väldigt små rispor/väldigt lätta bett (typ en snabb nuddning), av en katts tänder/klor:

Gå direkt till vattenkran och ta tvål och vatten i mängder och skrubba och skölj länge, dvs tvätta riktigt ordentligt på huden där bettet/rispan skedde. Jag har gjort så i alla år, det kan ofta hjälpa så att du inte får in bakterier. OBS: om det är ett mer ordentligt bett kanske inte det hjälper! Utan då ska man fråga vården direkt. I ditt fall nu: absolut söka vård, är mitt råd. Lycka till!
Citera
2021-07-30, 19:28
Medlem
MetroGoldwynMayers avatar
Ingen fara alls, katter kan bita men det brukar gå över...
Citera
2021-07-30, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer

TS lyssna inte på detta. Rött + varmt + svullet = tydliga tecken att det kan vara infektion på gång. Ring vården nu direkt! 1177 eller närakut/akuten. Vänta ej. Katter har (för oss människor) farliga bakterier i sina kroppar, tyvärr. Lycka till!
Citera
2021-07-30, 19:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Då har du inte varit med om någon som fått tetanus.
Citera
2021-07-30, 19:32
Medlem
Citat:

Tycker du ska göra dig av med den katten, nästa gång kan det va halspulsådern den leker med...

Ring 1177 ang såret.
Senast redigerad av Torshammarn 2021-07-30 kl. 19:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in