2021-07-30, 19:35
Medlem
Okej låter inte så bra, dom flesta VC har i öppet, just nu känns akuten, lite för överdrivet... Men får ringa 1177
Citera
2021-07-30, 19:54
Medlem
Stelkramp finns normalt inte i munnen hos hund eller katt.
Tänk på att tvätta direkt och länge med tvål och ljummet vatten nästa gång katten biter dig.
Torka inte med en använd handduk bättre använda papper.
Citera
2021-07-30, 20:13
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Kontakta sjukvården, genast.

Jag fick ett kattbett en gång och fick blodförgiftning.
Katters tänder är en baktiehärd.

Du lär besöka vc för att få en stelkrampsspruta!!!

instämmer helt!

Blev biten av en herrelös vildkatt en ggr (lång historia ) och besökte direkt VC då jag var orolig, och doktorn sa precis detta om Bakterihärd!

Stelkrampsspruta direkt och penicillinkur i en vecka fick jag av doktorn/VC

Uppsök akuten direkt eftersom du ju fått symptom på blodförgiftning!
Citera
2021-07-30, 21:04
Medlem
Blev en gång biten av random hund och det blev sen rosa ich svullet. Ringde till 1177 som sa till mig att kontakta vården. Ringde min vårdcentral då det va mitt på dagen. Vårdcentralen sa till mig att ta mig bort till dem DIREKT. Händer ju i princip inte då att få en akuttid där är som att vinna på lotto. Sticker bort kallsvettig med hjärtat i halsgropen och inbillar mig att nog fan har jag feber också.
Väl där får jag träffa en distriktssköterska (såna som mest jobbar med att lägga om sår på gamlingar och dylikt om jag förstått det rätt) som tvättar rent såret och sätter på ett plåster. Säger till mig att hålla det rent. Känner mig helt efterbliven men det va ju iaf skönt att slippa blodförgiftning eller rabies.
Mest sannolikt är ditt kattbett helt ofarligt.
Men är du orolig så kan du ju kolla upp det. Sjukvården kommer nog vilja titta på det om du beskriver det så här. Om jag jämför med min erfarenhet.
Citera
2021-07-30, 21:07
Medlem
neuron-drones avatar
Fick ett kattbett nästan rakt genom handen. Det gick över av sig själv. Men att chansa är dumt. Du får inte blodförgiftning men du kan få en hemsk lokal infektion. Du ska ha antibiotika.
Citera
2021-07-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då har du inte varit med om någon som fått tetanus.

Sannolikt inte du heller då antalet fall av tetanus per år i Sverige är <5. Stelkramps-booster är ej nödvändigt vid kattbett (men ges i praktiken ofta ändå). Däremot låter det som att ts helt klart bör bli bedömd av en läkare och sannolikt få antibiotika utskrivet mtp bakteriefloran i kattens mun.

(jag är läkare)
Citera
2021-07-30, 21:27
Medlem
”Clostridium tetani sporer finns ej i munhålan hos hundar, katter eller andra djur. Djurbett som inte är förorenade med jord innebär ej risk för tetanus. Däremot kan djurbett ge andra infektioner som ibland behöver behandlas med
antibiotika, se nedanstående behandlingöversikt.”

Källa: https://www.internetmedicin.se/behan...nus-stelkramp/
Citera
2021-07-30, 21:42
Medlem
Hej

Blev biten i foten av min katt i början på året. Haja det inte först utan trodde enbart jag blivit klöst. Sedan svullna foten upp typ 1,5 dygn senare och kunde ana 2 tandmärken. Ringde 1177 och de rekommenderade mig att dra till akuten på dirren. Väl där fick jag stelkrampspruta samt en kur antibiotika.
Citera
2021-07-30, 21:56
Medlem
Satt i lång kö,. Hos 1177 hon sa som flera har nämnt i tråden.. att katter eller hundar har andra bakterier än människor, och det kan bli allvarligt speciellt vid leder så skulle åka in, ta stellkramp, ,, men detta är inte första gången hon har bitit mig,, hon är absolut inte aggressiv, utan tvärtom,, det är när hon tycker mysigt, som hon plötsligt kan bitas,.. oftast inte så hårt att det börjar blöda,, men det händer.. Men första gången det blir så här
Citera
2021-07-30, 21:59
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Satt i lång kö,. Hos 1177 hon sa som flera har nämnt i tråden.. att katter eller hundar har andra bakterier än människor, och det kan bli allvarligt speciellt vid leder så skulle åka in, ta stellkramp, ,, men detta är inte första gången hon har bitit mig,, hon är absolut inte aggressiv, utan tvärtom,, det är när hon tycker mysigt, som hon plötsligt kan bitas,.. oftast inte så hårt att det börjar blöda,, men det händer.. Men första gången det blir så här

Fy fan för telefonkö. Du har nu plats 323.... du har nu plats 323... du har nu plats 323...

Bra att de tog dig på allvar. Vi fick tjata oss till att vår kattbitna kompis skulle få komma, lättakuten sa nej. Nu har du 1177 som backar dig om de skulle strula.

Klappa kisse.
Citera
2021-07-30, 22:11
Moderator
Maviels avatar
Just kattbett är något man ska vara försiktig med, om du känner dig allmänpåverkad och det blir rött och svullet åk in på akuten. Kattbett kan sluta riktigt illa.
Citera
2021-07-30, 22:12
Moderator
Maviels avatar
Blev biten av en katt i handen - katten var sjuk och rädd. Ca 1 timme efter bettet var handen svullen som en fotboll. Blev akut operation, utrymning, och fick gå med gipsskena länge efteråt. Trots ett relativt litet bett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in