Citat:
Ursprungligen postat av
TopDogg08
Ett av dom? Hur många finns det? Om jag frågar så här med, hur många fanns det för 20 år sen? 15 år? 10 år? osv
För att ge lite bakgrund till Örebros ghetton;
Fram till slutet på 90-talet var Örebros nuvarande ghetton relativt städade. Mycket invandrare men de flesta var kristna syrianer, arbetande turkar/juggar.
Under min uppväxt under 90-talet i ett av de nuvarande skitområdena var det 80% invandrarungar som var födda av föräldrar som kommit hit under 70/80-talet.
Jag minns min uppväxt som en socialdemokratisk valfilm. Mångkulturen funkade, det dukades upp långbord på den gemensamma gården där svenska farsor fick röka vattenpipa och Mellanöstern-farsor fick testa att dricka snaps och sill.
Därefter så kom flyktingarna från balkankriget. Svenska myndigheter tänker väl att alla juggar är av samma skrot och korn så man placerade serber och bosnier i samma trappuppgångar vilket fick konsekvenser.
Stora skillnaden var dock när araber och somalier började etablera sina enklaver i olika områden.
Markbacken har vänt sig något då lägenheterna renoverades och hyran höjdes. Vill tro att Varberga är på väg att samma håll. Vivalla, baronbackarna och oxhagen har däremot vara dykt neråt. Brickebacken gick från att vara ett alkat svenneområde till att bli lilla Palestina.
Sammanfattning?
Risiga ghetton; Vivalla, oxhagen, baronbackarna och brickebacken
Invandrartäta men fungerande områden; Markbacken, Varberga (till viss mån)
Inte bott i Örebro på över tio år men besöker staden regelbundet och brukar roa mig med att åka på safari. Har någon en annan uppfattning får ni gärna rätta mig.