2021-07-29, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är en kontanttillträde, vilket innebär att det bokas ett tillträde från mäklaren gentemot bank och personal måste förbereda ärendet och sitta redo att ta samtal från mäklaren under tillträdet.
Dom tog samma summa för mig trots det inte bokades ett dugg av mäklare..
Jag boka besök , fixade det o ringde mäklaren där säljaren satt ..
Fick skicka bild på överföringen.
Enda bankfan snacka om var att dom måste hitta var pengarna kom ifrån.
Citera
2021-07-29, 19:03
Medlem
Ska inte bankerna hålla koll på kunderna och att deras pengar är vita redan när pengarna hamnar på kontot? De har bara hittat ännu en avgift att ta ut.
Citera
2021-07-29, 19:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad skiljer denna överföring från överföringarna de gör gratis?
Ser att du redan fått svar på din fråga så du får nöja dig med det och är det fortfarande oklart kan du återkomma.
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Är det bara vid fastighetsköp då eller?
Gav ungarna 100 000 var i julklapp.
Det var bara att överföra själv på internetbanken.
Nu var det inom samma bank dock.
Det är inte riktigt samma sak utan självklart är det gratis att föra över pengar banker emellan.
Citera
2021-07-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Ska inte bankerna hålla koll på kunderna och att deras pengar är vita redan när pengarna hamnar på kontot? De har bara hittat ännu en avgift att ta ut.
Verkar mer som att det är ok för banken o ta emot svarta pengar, men när dom ska ut då spärrar man det..väldigt bra affärsidé får jag säga..
Citera
2021-07-29, 19:26
Medlem
Tar du inte ut ett lån i banken utan gör kontant överföring så är det självklart de tar en avgift då de oftast ska lösa lån, fixa med pantbrev osv , gör alla banker jag vet även om du ibland kan försöka få det gratis om du har en privat rådgivare och mycket investerat i banken med konton , fonder osv.

Tar du lån samtidigt så har jag aldrig behövt betala vid köp och försäljning.
Citera
2021-07-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Tar du inte ut ett lån i banken utan gör kontant överföring så är det självklart de tar en avgift då de oftast ska lösa lån, fixa med pantbrev osv , gör alla banker jag vet även om du ibland kan försöka få det gratis om du har en privat rådgivare och mycket investerat i banken med konton , fonder osv.

Om inte köparen vill ta över lånen i samma bank som säljaren antar jag att det blir nån straffavgift också?
Citera
2021-07-29, 19:33
Medlem
Citat:

Så du menar att köparen ska betala för att säljaren har lån mm?
Om man köper kontant ska det bara precis överföras på ett konto.
Lagfart mm fixar mäklaren när det inte är lån inblandat.
Citera
2021-07-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Så du menar att köparen ska betala för att säljaren har lån mm?
Om man köper kontant ska det bara precis överföras på ett konto.
Lagfart mm fixar mäklaren när det inte är lån inblandat.

Nu lät det ju som att TS skulle anlita en bank för att göra en direktöverföring via 2 olika banker och se till att de finns direkt , klassificera överföringen som okej osv?

Är det bara en överföring så kan de väl göra det i hembanken själva , noll kostnad men kan ta nån dag innan det syns.
Citera
2021-07-29, 19:59
Medlem
Har Swedbank och när vi köpte hus var det inga "extra" avgifter på något.

Lagfart
Pantbrev
15%

var allt vi betalade.
Citera
2021-07-29, 20:28
Medlem
Citat:
Nu lät det ju som att TS skulle anlita en bank för att göra en direktöverföring via 2 olika banker och se till att de finns direkt , klassificera överföringen som okej osv?

Är det bara en överföring så kan de väl göra det i hembanken själva , noll kostnad men kan ta nån dag innan det syns.
Skall köpa ett litet hus och skall överföra ca 350.000:- till säljaren.
Affären görs upp på mäklarens kontor.
Jag får det till att han bara ska överföra en köpesumma.
Annars görs väl inte affären upp hos mäklaren ?
Citera
2021-07-29, 20:31
Medlem
Citat:

Kan absolut vara så att dom tar en hutlöst avgift för o se till att pengarna syns direkt, det går ju även att lösa med mail eller samtal mellan mäklare o bank.
Citera
2021-07-29, 20:39
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Skall köpa ett litet hus och skall överföra ca 350.000:- till säljaren.
Affären görs upp på mäklarens kontor.

Länsförsäkringar Bank vill ha 5000:- för att föra över pengarna. Banktjänstemannen påstår att Swedbank tar 10000:- för samma tjänst.

Har ni råkat ut för något liknande?
Vilka banker har vilka avgifter?
När började bankerna med detta?

Har löst det genom att i förväg föra över pengarna till mäklarens klientmedelkonto. Har nog gjort närmare tio husaffärer utan detta problem tidigare.
I call bullshit!
Har gjort en del fastighetsaffärer genom åren och det har överhuvudtaget aldrig ens kommit på tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in