Tack så mycket för alla svar. Ni har hjälpt mig mycket och jag har lärt mig mycket från era länkar. Jag har inte tagit allt som ni sagt som varken påhitt eller fakta men jag har tagit det till mig.
Nedanför har jag skrivit lite mer om min odling. Jag ville bara logga in idag för att beskriva min första upplevelse efter att ha testat röka min egenodlade planta. Plantan sitter fortfarande i jorden och jag håller på att flusha den genom att vattna med rent och friskt vatten. Innan jag påbörjade själva flushningen så klippte jag dock av en gren som hade en liten men fin bud. Efter jag klippt av grenen så trimmade jag så gott jag kunde så att det bara återstod en fin bud. Denna var märkbart blöt, medan jag klämde och hade mig för att trimma så formades budden efter hur jag klämt, till skillnad från när man handlar i affär där en bud kan vara mjuk eller lite torrare men ändock så att när man klämmer så återfår den sin form ganska snabbt. Jag lade därför i min bud, som var ca ~0.5g om man ögonmåttar och exkluderar vätskans bidragande vikt, i en glasburk men utan lock och ställde den vid ett fönster. Eftersom jag hade klippt av en sådan liten del samt visste att budden innehåller en drös näring så behandlade jag inte detta så seriöst och kollade inte upp hur jag ska torka.
Efter några dagar så satte jag på glaslocket och ställde burken på en mörk plats. Där fick den stå i ca en vecka. Under denna vecka så öppnade jag glasburken och ruskade runt lite så att gräset hoppade runt och fick nytt syre. Det luktade ganska starkt av gräs, men inte i lägenheten utan mest direkt i burken.
Igår så grindade jag upp min bud och den var tillräckligt torr baserat på att allting åkte igenom dom små hålen, det fastnade ingenting. Det luktade och såg ljuvligt ut. Redan efter dom första få blossen så kände jag att jag lyckats, att det jag odlat faktiskt kan användas i berusningssyfte. Jag kände mig stolt och glad! Dock så kände jag direkt att det finns en smak som inte ska finnas i gräs. Inte obehaglig, men jag ansåg det uppenbart att det berodde på näringen eller kureringen. Sedan var det elakt mot halsen att röka. Detta antar jag också beror på antingen näring eller kurering. Jag fick ett mycket skönt rus dock med munchies, fnitter och jag blev väldigt social. När jag sedan skulle lägga mig så somnade jag direkt och sov väldigt gott.
Min plan nu är att fortsätta flusha växten fram tills helgen eller till nästa helg. Jag vattnar varje dag men håller koll på krukans undersida så att det inte rinner vatten rakt igenom. Jag sprayar även vatten försiktigt på hela plantan. Försiktigt för att inte råka "skölja bort" några trichomer. Jag håller koll på luftfuktigheten så att den ligger runt 50%. Om den sjunker dramatiskt så vet jag att jag vattnat för mycket och håller på att dränka plantan och slutar då vattna. När helgen eller nästa helg kommer så planerar jag att modifiera odlingstältet genom att byta ut lampan mot ett "torkställ" för buds, sedan klipper jag av samtliga grenar och lägger alla i torkstället. Sedan sänker jag hastigheten på fläkten som flyttar syre inne i tältet, eller stänger av den helt, jag ska undersöka hur jag ska göra. Alla buds kommer därmed sitta kvar på sina grenar men grenarna kommer vara avklippta samt mycket kortare samt ligga ned i konstant mörker samtidigt som en fläkt blåser luft på dom samt en utblåsfläkt blåser ut luft rakt in i ett kolfilter.
Jag tänker regelbundet vända och vrida på budsen så att dom torkar ordentligt. När jag känner att dom är torra nog så lägger jag allting i en stor glasburk tillsammans med en fuktregulator från Integra Boost. Denna glasburk ställer jag sedan i mörker. En gång per dag eller en gång varannan dag så öppnar jag glasburken, ruskar om lite och sedan stänger igen och ställer tillbaka i mörker. Detta upprepar jag i 1-8 veckor. Jag tar en liten bit en gång i veckan och testar, sedan skriver ned vad jag känner. Sedan försöker jag att vecka för vecka finsmaka och se om det blir bättre och bättre ju längre det kureras.
Detta är planen, tack för visat intresse och tack för all feedback, även framtida sådan. Uppskattar även om ni har något ni vill påpeka angående min plan.
För den intresserade:
Citat:
Plantan är en auto och jag har från start följt andra människors odlingsdagböcker för samma strain. Dagböckerna i resursen jag använder är mycket detaljerade, det står angivet hur långt ifrån lampan skall vara, hur mycket man ska vattna, hur mycket näring och av vilken näring (i detta fall tre varianter från BioBizz), hur lång växten är efter så och så många dagar/veckor, hur länge det skall vara ljust, ljusschemat ändras, när man ska börja flusha och allt däremellan.
Med det sagt så förstår jag att andras dagböcker inte nödvändigtvis är facit för hur man ska odla, men jag har använt dom för att få en uppfattning i hur odlingen kommer se ut från början till slut. Detta är som sagt min första planta någonsin.
Enligt min dagbok så har jag troligtvis kört ljus på 12/12h, eller 24/0h den första tiden. Efter 2 veckor när plantan var 11cm hög så ändrade jag från (tyvärr okänt) schema till 18/6h.Efter 5 veckor när plantan var ca 47cm så ändrade jag från 18/6h till 20/4h. Jag har även justerat lampans avstånd i enlighet med dagböckerna jag läst.