2021-07-28, 18:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Du har tydligen ingen aning om vad oktan är.
Oktan är inte energi och bränner varken ut motorn eller avgassystem bättre.
Du snackar bara .. sprit brinner bättre än bensin .. varmare och det gör motorn renare , jodå så atteh.
E10 blir kalas för äldre bilar garanterat ..
Citera
2021-07-28, 21:28
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oktantal
Citera
2021-07-28, 21:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Du snackar bara .. sprit brinner bättre än bensin .. varmare och det gör motorn renare , jodå så atteh.
Men endå går en äldre bil bättre på ren bensin utan någon etanol.
Citera
2021-07-28, 22:27
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

En äldre bil med förgasare eller enklare insprutning behöver justeras för etanolen.
Med etanol behövs mer mängd bränsle än bensin.
Citera
2021-07-28, 22:59
Medlem
Citat:
En äldre bil med förgasare eller enklare insprutning behöver justeras för etanolen.

Många bilar klarar av att kompensera rätt bra. polaren kan köra upp till ca 90% e85 i sin gamla volvo 240 med tidig insprutning innan den börjar klaga. 100% fungerar men vill man köra det så bör man byta spridare eller öka trycket vilket enkelt kan göras med moddning av tryckregulatorn. (ej min vän i videon)
https://www.youtube.com/watch?v=AqQzxHtg-zM
Citera
2021-07-28, 23:09
Medlem
Citat:
Det största problemet är att spriten får beläggning i tanken att släppa vilket sätter igen bränslefilter. Motorn dör då den inte får något bränsle. Vilket är vanligt vid konvertering till E85. Man måste byta bränslefilter väldigt ofta tills tanken är ren.

Det är kanske bra att smyga in det som de gjort med lite i taget. Men spriten är inte bättre för miljön än bensin då råvaran kommer ifrån andra sidan jordklotet. Bensin har vi i Nordsjön. Utsläppen ökar också då förbrukningen ökar våldsamt.

Såg senast när jag tankade på Preem att det stod E10 på pumpen.
Senast redigerad av KamratBlue 2021-07-28 kl. 23:11.
Citera
2021-07-29, 00:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det största problemet är att spriten får beläggning i tanken att släppa vilket sätter igen bränslefilter. Motorn dör då den inte får något bränsle. Vilket är vanligt vid konvertering till E85. Man måste byta bränslefilter väldigt ofta tills tanken är ren.

Det är kanske bra att smyga in det som de gjort med lite i taget. Men spriten är inte bättre för miljön än bensin då råvaran kommer ifrån andra sidan jordklotet. Bensin har vi i Nordsjön. Utsläppen ökar också då förbrukningen ökar våldsamt.

Såg senast när jag tankade på Preem att det stod E10 på pumpen.
Även beläggningar i förgasare som är i aluminium. Finns bara en grej som är bra med etanolen, det tar bort vatten från bränslesystemet.
Citera
2021-07-29, 12:23
Avslutad
Citat:
Nej den gör inte det , titta på de gamla folkracebilarna , de är "skrämda trimmade" med sprit i soppan.. en potenthöjare helt enkelt ... ofarligt för motorn och dessa alla delar samt förgasare .. det blir dunderfint med E10 bensinen ..och byter man bränslefilter en gång per år ... så är det ingen fara alls .
Senast redigerad av Massonite 2021-07-29 kl. 12:29.
Citera
2021-07-29, 12:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Nej den gör inte det , titta på de gamla folkracebilarna , de är "skrämda trimmade" med sprit i soppan.. en potenthöjare helt enkelt ... ofarligt för motorn och dessa alla delar samt förgasare .. det blir dunderfint med E10 bensinen ..och byter man bränslefilter en gång per år ... så är det ingen fara alls .
Haha javisst säkert. Äldsta bilen jag har är årsmodell 42 den nyaste från 68. Skruvat I 37 år. Du skriver något du har hittat på eller drömt. Gamla förgasar bilar går sämre med etanol inblandning, aluminium ärgar, drar mer, svårstartad och mer problem.

Jag tar ur etanolen ur bensinen, i stort sett allt det kan vara lite kvar. Problemen försvann.
Etanol är bra titt 2 saker. 1. Få ur vatten ur bensin tank ledningar 2. Tvätta rent grejer i. Hej med dej.
Citera
2021-07-29, 12:52
Avslutad
Citat:
Haha javisst säkert. Äldsta bilen jag har är årsmodell 42 den nyaste från 68. Skruvat I 37 år. Du skriver något du har hittat på eller drömt. Gamla förgasar bilar går sämre med etanol inblandning, aluminium ärgar, drar mer, svårstartad och mer problem.

Jag tar ur etanolen ur bensinen, i stort sett allt det kan vara lite kvar. Problemen försvann.
Etanol är bra titt 2 saker. 1. Få ur vatten ur bensin tank ledningar 2. Tvätta rent grejer i. Hej med dej.

Nej du , det är inte soppans fel , låter mer som du har problem med oljeringen på dina kolvar i motorn .. byt dessa och kör med E10 , det är en smaskig soppa för motorerna , ingen fara alls min vän.. men har du slitna kolvringar däremot kan det påverka motorn att bli trögstartad ... helt riktigt ... men vi som håller på med motorer fixar gärna kolvarna.. det är hobbyn så att säga.
Citera
2021-07-29, 13:19
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ja. Kör man bilen med etanol så ökar förbrukningen eftersom energimängden i etanol är något lägre jämfört med bensin.
Citera
2021-07-29, 13:23
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Många bilar klarar av att kompensera rätt bra. polaren kan köra upp till ca 90% e85 i sin gamla volvo 240 med tidig insprutning innan den börjar klaga. 100% fungerar men vill man köra det så bör man byta spridare eller öka trycket vilket enkelt kan göras med moddning av tryckregulatorn. (ej min vän i videon)
https://www.youtube.com/watch?v=AqQzxHtg-zM
Körde min Audi 100 1,8 med E85 ett parmånader, vilket ledde till förstörd insprutningssystem och en dyr reparation...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in