2021-07-28, 20:56
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
12 åringar ska inte vaxas. Från 16 och uppåt som gäller.

Du menar väl 60 och uppåt.. har du koll på fakta vilka som drabbas av C19?
Citera
2021-07-28, 20:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Då måste du vara något av ett unikum! Dog de av eller med Covid-19? Och hur förklaras det i din krets att så unga dött ev. då av Covid-19? Jag har svårt att tro på detta, när så få i den åldersgruppen dör...

Hur fan ska jag veta det, jag vet bara att de dog, 2 av dem vad jag vet var överviktiga.
Citera
2021-07-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De har inget val. De är rökta om de öppnar upp. De har typ ingen ”naturlig” immunitet och låg vaccintäckning. Och nu möter de Delta som kan smitta på några sekunder och till och med utomhus och dessutom är upp till dubbelt så farligt som originalstammen.

De måste fortsätta lockdown och se till att folk blir vaccinerade samtidigt som de ber till Gud att de ska lyckas hålla ställningarna mot Delta. Annars blir det ett blodbad som får Indien att verka idylliskt i jämförelse.

Trots lockdown så är det möjligt att det är kört för både Australien och stora delen av Asien. De skulle sett till att köpt in mängder av Trumpvaccinen när de hade chansen.

Ja öppnar de upp blir det snart fullt på sjukhus och liksäckar.
Man kunde ju gissa att dom som väst inspirerat land skulle satsa på mer vaccinering.
Dom har istället regerat blixtsnabbt med lockdown.

Filipinerna har dock satsat på premium vaccin från Pfizer, fängelse hotar den som inte tar den. Inga silkesvantar här. Färdigvaccinerade ligger bara på 5% so fahr. Så brinner lite i knutarna.

https://omni.se/hotar-vaccinvagrare-med-fangelse-och-spruta-i-rumpan/a/0KMBEB
Citera
2021-07-28, 20:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du glömmer en central del, vaccineringen går som tåget och effekten är mycket tydligt positiv.
En liten puckel till hösten är givetvis väntad, men långt ifrån någon storm, särskilt inte gällande antal avlidna där vården numera har helt andra förutsättningar än tidigare, ny kunskap etc.

Tillhör du den som varnade för drivor av döda utanför städerna, plundrargäng och samhällskollaps?

Facit: Jag fick åka till nästa Coop en gång förra våren för att hitta större toapapperspaket.

Det finns inget som tyder på att smittspridningen kommande virussässong skulle bli mindre intensiv än förra årets, snarare tvärtom. Däremot finns det mycket som talar för att allvarlig sjukdom och död inte kommer att följa kurvan för konstaterat smittade. Likaså att vården inte kommer att se samma belastning som tidigare.
Citera
2021-07-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du menar väl 60 och uppåt.. har du koll på fakta vilka som drabbas av C19?

Det är Fhm som sagt det och lagt gränsen. Inte jag.
Citera
2021-07-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
CDC sade plötsligt i maj att nu kan alla som vaccinerat sig sluta bära mask. Om du är ovaccinerad måste du däremot bära mask.

Inom en vecka bar i princip ingen mask trots att över 50% fortfarande var ovaccinerade.

Jag förstod direkt att smittan skulle öka igen och fortsatte själv att bära mask. Och mycket riktigt ökade smittan med typ 50% per vecka och nu när det börjar bli ohållbart i bland annat Missouri, Louisiana, Florida och Mississippi pudlar slutligen CDC.

De skyller på ”nya data” för att rädda ansiktet. De gjorde ett misstag helt enkelt och trodde att plattjordarna/pestråttorna skulle följa instruktionerna och behålla masken på eller vaccinera sig. Men för oss cyniker var det uppenbart från början precis vad som skulle hända dvs att de första som skulle ta av sig masken skulle vara de ovaccinerade.

Det blir dock alltid dom ovaccinerade som får skulden.
Citera
2021-07-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
12 åringar ska inte vaxas. Från 16 och uppåt som gäller.

12 år och uppåt gäller i civiliserade länder och tids nog lär åldrarna sänkas ännu mer. Det är bara Tegnell som är lite sen på bollen som vanligt. FHM vill väl ge svenska ungdomar brain fog och minskat IQ via coronainfektion av solidaritet med tredje världen kan jag tänka mig.
Citera
2021-07-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Var inte ett av incitamenten för att ta vaccinen att man skulle slippa ha masker? Hahaha. Många har blivit fullkomligt rövknullade av vaccinbolagen - de börjar förstå detta nu.

Många är dock lyckligt ovetande fortfarande. Tron på vaccinet sitter djupt hos många.
Citera
2021-07-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns inget som tyder på att smittspridningen kommande virussässong skulle bli mindre intensiv än förra årets, snarare tvärtom. Däremot finns det mycket som talar för att allvarlig sjukdom och död inte kommer att följa kurvan för konstaterat smittade. Likaså att vården inte kommer att se samma belastning som tidigare.

Akutvården får det nog lite lugnare. Men vårdcentraler och försäkringskassan lär få det hett om öronen pga långcovid. Ska vi gissa på 100 000 nya sjukpensionärer att försörja?
Citera
2021-07-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker det verkar som antivaxxers söker efter alla halmstrån som finns. Men visst gör det, helt ok.
Ja. Man lär sig snabbt vilka nick som är läsvärda i tråden.

Det finns riktigt vilseledda idioter här.
Citera
2021-07-28, 21:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag förstår inte riktigt detta. FHM, Tegnell och Expressen vill att gymnasieungdomar skall vaccinera sig innan skolstart. Men i t.ex. Stockholm så har de bara nyligen börjat vaccinera 18-åringar. D.v.s. gymnasieeleverna får inte vaccinera sig. Det är väl Tegnell som skall fixa fram vaccin om han vill vaccinera? Vem är uppmaningen riktad mot? Skall ungdomarna resa runt i landet och vaccinera sig i de små-regioner som börjat vaccinera under 18 år? Eller skall de vaccinera sig utomlands?

https://www.expressen.se/nyheter/anders-tegnells-vadjan-om--vaccin-infor-skolstarten/

Sådana petitesser väger inte oraklet Tegnell in.
Citera
2021-07-28, 21:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Är det så att testerna inte kan göra skillnad på influensa och covid? Eller vill man att testerna ska kunna detektera båda?

CDC encourages laboratories to consider adoption of a multiplexed method that can facilitate detection and differentiation of SARS-CoV-2 and influenza viruses.

https://www.cdc.gov/csels/dls/locs/2021/07-21-2021-lab-alert-Changes_CDC_RT-PCR_SARS-CoV-2_Testing_1.html

Jag tror det är att man vill kunna detektera båda, det blir mer kostnadseffektivt än att göra ett test för covid bara för att få ett negativt resultat och sen behöva göra ett test till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in