Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Nu när jag lärt dig att tolka rapporterna i förra inlägget kan jag dessutom bjuda på den här rapporten från UK där de uppskattat virusmängden vid återinfektion sedan April 2020. Kan vara intressant att väga in när det gäller behovet av att vaccinera denna grupp. Det är nog bättre att ge bort doserna till de vaccinerade så de kan fortsätta boosta. Det lär krävas ganska många sprutor för att komma ikapp naturlig immunitet.
Under 13 månaders tid hade bara drygt 0,14% av alla som genomgått sjukdom i studien möjligen återinfekterats med Ct-nivå under 30, vilket är vanligt vid första infektionstillfället. En lägre Ct-nivå betyder HÖGRE virusmängd.
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19infectionsurveytechnicalarticlea nalysisofreinfectionsofcovid19/june2021
Du har inte lärt mig ett dugg pappskalle.
Lyssna nu. Det utfallet man har fått i Israel är förväntade resultat eller bättre faktiskt. Man har nämligen inte haft som mål att vaccinet skulle ge steriliserande skydd d.v.s. helt skydda från infektion. Målet var 100% skydd mot allvarlig sjukdom och dit har man nått med i princip alla vacciner. Så bra att faktiskt de flest får steriliserande skydd. En del smittas och får en infektion men blir inte allvarligt sjuka d.v.s. att det utlöser en cytokinstorm hos den infekterade. Bara i ovanliga fall hos utsatta grupper med underliggande sjukdomar har man sett några få fall av allvarligt insjuknande där man inte riktigt är klar över om t.ex. tillräcklig tid har gått efter sista dosen. Vad man fått fram, att några blivit infekterade trots vaccin är alltså helt förväntat.
Det är också förväntat att en genomgående sjukdom ger ett bredare skydd d.v.s. faktisk immunitet. Så det finns inget konstigt där heller.
Jag håller dock med de experter som menar att jämförelsen är missvisande. Det framgår inte hur sjuka de med genomgången sjukdom har varit eller när de vaccinerade fått sina doser m.m. Faktorer som kan påverka.
Det är redan känt att det går bra att blanda vaccin d.v.s. ta en dos av ett och nästa av ett annat vaccin. Det är t.o.m. tänkbart att 1 + 1 faktiskt blir 3 i sådant läge. Jag för min del funderar på om inte den bästa kombinationen vore att få en dos av det traditionella kinesiska vaccinet och den andra Pfizer's eller AZ-vaccinet. Det borde ge en bred och stark immunitet som varar länge.
Eftersom att jag tillhör dem som inte helt tror att alla får tillräckligt skydd efter genomgången infektion tycker jag att man ska vaccinera sig ändå. Det borde ge det bästa skyddet. Läget är också det att vi inte riktigt vet hur länge immuniteten varar varken vid genomgången sjukdom eller av vaccin då vi inte har haft COVID19 omkring oss tillräckligt länge för det. Det är därför man tror att en booster-injektion är nödvändig och det kan också gälla de med genomgången sjukdom.
Det är inga problem åtminstone inte för dem som vaccinerat sig tidigare. Man vet då att vaccinet är helt ofarligt och att det bara handlar om ett litet nålstick att fylla på och att inga risker föreligger med det.
Värre är det med er anti-vaxxare som tror att ert DNA skrivs om eller andra tokigheter. Måste vara fruktansvärt att gå omkring med en sådan rädsla.