2021-07-28, 20:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Följer bara pandemin med ett halvt öga numera men det är ju inte direkt så att man blir skräckslagen över antalet dagliga fall som rapporteras in. Främst handlar faller säkerligen om unga vuxna som uppfattar att pandemin är över och skiter fullständigt i olika typer av råd. Förvisso blir det nog lätt så när folk slutar avlida och det ligger 16 stycken individer på IVA i hela landet.

Sommar, beredskapen är god, folk har lärt sig av pandemin och vaccineringarna är i full patte. Dock har det senaste veckorna ökat en del i vissa länder och regioner.
Citera
2021-07-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vilket dravel!
Den advokaten lär få jobba om han ska komma nånvart med denna ovetenskapliga smörja!

Troligtvis är allt ett påhitt av nån foliehatt som alla andra folieskallar gått på och nu sprider.
Du läste inte tydligen början.
Det stod att det var 1000 advokater och 10 000 medicinska experter som hade gått samman.
Senast redigerad av joohnn 2021-07-28 kl. 20:11.
Citera
2021-07-28, 20:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det är nog du som behöver läsa igen. Det som framgår, vilket är exakt vad jag påstod, är att de som vaccinerat sig trots genomgången sjukdom INTE löpte mindre risk att smittas igen. Alltså gjorde vaccinet ingen märkbar skillnad. Hur svårt är det att förstå? Jag har ju citerat slutsatsen till och med. Förstår du inte Engelska eller kan du inte räkna?

95% genomgången sjukdom + vaccin -> 16 återinfektioner
5% genomgången sjukdom utan vaccin -> 1 återinfektion.

Som du då förstår kan man knappast påstå att vaccinet skyddade mot återinfektion utifrån den datan. (16/95 vs 1/5)

Sida 41-43
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1001358/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_18.pdf# page44

Att vaccinera sig efter genomgången sjukdom är som att använda stödhjul när man cyklar trehjuling i 10 km/h. Skulle dock inte förvåna mig om du redan gör det.
Läs om, läs rätt!
Citera
2021-07-28, 20:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savantic
Blir många barn och spädbarn att vaxxa för att uppnå sprutludermålet på 90%. Just nu är ni väl uppe i 75% av den vuxna befolkningen. You do the math!
Det är nog den delen av befolkningen jag talar om. Från 12 år och uppåt.
Citera
2021-07-28, 20:32
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Funkar inte. Se CDC rapport.

The overall attack rate was 54.5% (24/44); 87% were symptomatic, 65% with fever, and 22.6% with dyspnea. No clinically severe COVID-19 (1) was observed, and no patient was hospitalized. Among infected miners, 18/23 (78.2%) had a cycle threshold (Ct) <28 (Appendix Table 1). The variant of concern (VOC) gamma (P.1 lineage), also known as 20J/501Y.V3, was identified in 9/9 viruses sequenced by the Pasteur Institute (Appendix Table 2), without any new mutation.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/10/21-1427_article
Trams!
Givetvis funkar dom!
Citera
2021-07-28, 20:36
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Funkar inte. Se CDC rapport.

The overall attack rate was 54.5% (24/44); 87% were symptomatic, 65% with fever, and 22.6% with dyspnea. No clinically severe COVID-19 (1) was observed, and no patient was hospitalized. Among infected miners, 18/23 (78.2%) had a cycle threshold (Ct) <28 (Appendix Table 1). The variant of concern (VOC) gamma (P.1 lineage), also known as 20J/501Y.V3, was identified in 9/9 viruses sequenced by the Pasteur Institute (Appendix Table 2), without any new mutation.
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/27/10/21-1427_article

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Trams!
Givetvis funkar dom!

Du har svart på vitt från CDC att 22.6% av de vaxade som smittats fick dyspnea...
Citera
2021-07-28, 20:37
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Följer bara pandemin med ett halvt öga numera men det är ju inte direkt så att man blir skräckslagen över antalet dagliga fall som rapporteras in. Främst handlar faller säkerligen om unga vuxna som uppfattar att pandemin är över och skiter fullständigt i olika typer av råd. Förvisso blir det nog lätt så när folk slutar avlida och det ligger 16 stycken individer på IVA i hela landet.
Ja vaccineringen har ju stoppat smittan i de grupper som idag är fullvaccinerade.

De ovaccinerade är ju yngre och drabbas inte av svår sjukdom i nån större grad.

Tyvärr är det ju de ovaccinerade som rör sig mest ute på klubbar och andra ställen där smittan lätt sprids.

Läget ser dock ganska bra ut tack vare en hyfsat hög vaccinationsgrad
Citera
2021-07-28, 20:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Nu när jag lärt dig att tolka rapporterna i förra inlägget kan jag dessutom bjuda på den här rapporten från UK där de uppskattat virusmängden vid återinfektion sedan April 2020. Kan vara intressant att väga in när det gäller behovet av att vaccinera denna grupp. Det är nog bättre att ge bort doserna till de vaccinerade så de kan fortsätta boosta. Det lär krävas ganska många sprutor för att komma ikapp naturlig immunitet.

Under 13 månaders tid hade bara drygt 0,14% av alla som genomgått sjukdom i studien möjligen återinfekterats med Ct-nivå under 30, vilket är vanligt vid första infektionstillfället. En lägre Ct-nivå betyder HÖGRE virusmängd.

https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/articles/coronaviruscovid19infectionsurveytechnicalarticlea nalysisofreinfectionsofcovid19/june2021
Du har inte lärt mig ett dugg pappskalle.

Lyssna nu. Det utfallet man har fått i Israel är förväntade resultat eller bättre faktiskt. Man har nämligen inte haft som mål att vaccinet skulle ge steriliserande skydd d.v.s. helt skydda från infektion. Målet var 100% skydd mot allvarlig sjukdom och dit har man nått med i princip alla vacciner. Så bra att faktiskt de flest får steriliserande skydd. En del smittas och får en infektion men blir inte allvarligt sjuka d.v.s. att det utlöser en cytokinstorm hos den infekterade. Bara i ovanliga fall hos utsatta grupper med underliggande sjukdomar har man sett några få fall av allvarligt insjuknande där man inte riktigt är klar över om t.ex. tillräcklig tid har gått efter sista dosen. Vad man fått fram, att några blivit infekterade trots vaccin är alltså helt förväntat.

Det är också förväntat att en genomgående sjukdom ger ett bredare skydd d.v.s. faktisk immunitet. Så det finns inget konstigt där heller.

Jag håller dock med de experter som menar att jämförelsen är missvisande. Det framgår inte hur sjuka de med genomgången sjukdom har varit eller när de vaccinerade fått sina doser m.m. Faktorer som kan påverka.

Det är redan känt att det går bra att blanda vaccin d.v.s. ta en dos av ett och nästa av ett annat vaccin. Det är t.o.m. tänkbart att 1 + 1 faktiskt blir 3 i sådant läge. Jag för min del funderar på om inte den bästa kombinationen vore att få en dos av det traditionella kinesiska vaccinet och den andra Pfizer's eller AZ-vaccinet. Det borde ge en bred och stark immunitet som varar länge.

Eftersom att jag tillhör dem som inte helt tror att alla får tillräckligt skydd efter genomgången infektion tycker jag att man ska vaccinera sig ändå. Det borde ge det bästa skyddet. Läget är också det att vi inte riktigt vet hur länge immuniteten varar varken vid genomgången sjukdom eller av vaccin då vi inte har haft COVID19 omkring oss tillräckligt länge för det. Det är därför man tror att en booster-injektion är nödvändig och det kan också gälla de med genomgången sjukdom.

Det är inga problem åtminstone inte för dem som vaccinerat sig tidigare. Man vet då att vaccinet är helt ofarligt och att det bara handlar om ett litet nålstick att fylla på och att inga risker föreligger med det.

Värre är det med er anti-vaxxare som tror att ert DNA skrivs om eller andra tokigheter. Måste vara fruktansvärt att gå omkring med en sådan rädsla.
Citera
2021-07-28, 20:39
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Du läste inte tydligen början.
Det stod att det var 1000 advokater och 10 000 medicinska experter som hade gått samman.
Trams! Jag läste hela smörjan och alla med IQ över 80 fattar ju att det bara är hittepå.

Försök få fram namnen på dessa så kommer du att förstå att du blivit lurad!
Citera
2021-07-28, 20:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nu får du ge dig.

Vaccinering efter genomgången sjukdom är farligt. Att vaccinera sig en tredje gång om man är vaxad är direkt farligt.

Bara att söka i tråden om du missat det.......
Nej, det är det inte alls det. Det man diskuterat är om en dos är tillräckligt:

Tidiga studier: En vaccindos till tidigare covid-sjuka räcker
Det mesta tyder på att det räcker med en vaccindos för den som redan har antikroppar mot covid-19.
Folkhälsomyndigheten fortsätter ändå att rekommendera två doser för alla.
Det kan också finnas en risk för starkare biverkningar för den som tidigare varit sjuk i covid-19 och som får sin andra vaccindos. Men det handlar inte om allvarliga biverkningar.
https://sverigesradio.se/artikel/studier-en-vaccindos-till-tidigare-covid-sjuka-racker

Och för att redan här klara ut en sak i ovanstående. Om man redan har antikroppar från genomgången sjukdom kan man få ett kraftigare immunsvar av vaccinet vilket är helt förväntat och ofarligt.

Nu får du presentera en studie som styrker ditt påstående.
Citera
2021-07-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är nog den delen av befolkningen jag talar om. Från 12 år och uppåt.

12 åringar ska inte vaxas. Från 16 och uppåt som gäller.
Citera
2021-07-28, 20:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Ja, du - kanske för att man rekommenderar "boostersprutor", och vissa hävdar att man måste ta flera vaxxinsprutor, varje år, osv. samt att viruset fortsätter att mutera. Vi får väl se om det stoppar här - jag tvivlar på att de som börjat ta sprutorna har fått sitt sista stick. Dessutom så blir det väldigt svårt för dem som börjat att helt plötsligt sluta ta rekommenderade vaxxin - lite moment 22...

Jag tycker det verkar som antivaxxers söker efter alla halmstrån som finns. Men visst gör det, helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in