2021-07-28, 20:27
Medlem
Tjena!

Jag har käkat 10 mg escitalopram dagligen i ungefär ett halvår nu och vill sluta. Jag känner dock verkligen inte för att ta kontakt med läkaren och betala 200 spänn för att få ett nytt recept att trappa ner på, då jag varken har den mentala energin eller pengarna att lägga på onödiga saker (får utskrivet via Kry). Jag har 3 st 10 mg-tabletter kvar med brytskåra så det enkelt går att ta 5 mg istället. Om någon av er har erfarenhet, tror ni att det skulle gå bra att ta 5 mg per dag i 6 dagar och sen sluta helt? Jag förväntar mig självklart bieffekter vilket jag kan hantera till viss grad, jag undrar bara om detta är en rimlig nedtrappningsplan eller om man egentligen borde trappa ner mycket långsammare under en längre tid?

Uppskattar alla svar!
Citera
2021-07-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKluredusen
Tjena!

Jag har käkat 10 mg escitalopram dagligen i ungefär ett halvår nu och vill sluta. Jag känner dock verkligen inte för att ta kontakt med läkaren och betala 200 spänn för att få ett nytt recept att trappa ner på, då jag varken har den mentala energin eller pengarna att lägga på onödiga saker (får utskrivet via Kry). Jag har 3 st 10 mg-tabletter kvar med brytskåra så det enkelt går att ta 5 mg istället. Om någon av er har erfarenhet, tror ni att det skulle gå bra att ta 5 mg per dag i 6 dagar och sen sluta helt? Jag förväntar mig självklart bieffekter vilket jag kan hantera till viss grad, jag undrar bara om detta är en rimlig nedtrappningsplan eller om man egentligen borde trappa ner mycket långsammare under en längre tid?

Uppskattar alla svar!

Det låter helt ok och skulle det bli trubbel kan du väl boka tid då?

Jag tog det väääääldigt försiktigt med nedtrapp 5 mg per 2 v (startade på 15 mg) och det gick hur lätt som helst*. Tror faktiskt det skulle gått lika bra Cold Turkey.
* Inga som helst bieffekter, möjligen lite mer irro än vanligt men det är ju bara skoj😶
Citera
2021-07-28, 21:33
Medlem
Hmm, jag tror att folk reagerar olika på att sluta ta escitalopram. Enligt min läkare ska man trappa ner över 4 veckor från min dos på 20mg, detta gäller om man varit på medicinen mer än 6 veckor, för då anses hjärnan ha anpassats så mycket att nedtrappningen leder till kortvarig serotonin-brist. Dock är det olika hur mycket folk vänjs in vid medicinen, vissa känner inga utsättningssymptom alls medans andra måste trappa ner dosen 10% per vecka för att utsättningen blir för jobbig.

När jag missar en dos ecitalopram så får jag brain-zaps, blir väldigt ångestfylld och dimmig i huvudet. Jag ser det som ett tecken på att jag är väldigt invand på medicinen efter att ha tagit den i 6 år. Du kanske inte är lika van, så det kanske inte blir så svårt. Som någon sa så kan du ju prova, och i värsta fall betala 200kr för att förlänga receptet om det kaosar till sig i huvudet.
Lycka till!
Citera
2021-07-28, 22:59
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKluredusen
Tjena!

Uppskattar alla svar!

Kostar det verkligen att förlänga recept? Ssri lämnar jag bara ett meddelande på telesvar så lägger de in förlängning

Annat med benso och tyngre läkemedel
Citera
2021-07-30, 21:11
Medlem
Prövat antidepp runt 5 gånger. Varje gång jag slutar (tvärt) mår jag skit bra ett tag, bättre än med dem. Tar dem här nu, känner ingen lycka men jag startar dator spelen jag äger oftare än bara stirra på ikonerna med ångest men känner mig mest blank & ofokuserad.
Senast redigerad av gudhuvud 2021-07-30 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in