Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Det är inte det minsta "komplext" utan tvärtom extremt förenklat och enögt, att (som du) betrakta människor som oskrivna blad, vars personlighet, handel och vandel uteslutande formas av staten (eller av andra externa förhållanden).
Till att börja med så vill jag säga att jag sett dig skriva många intelligenta inlägg tidigare, så vet inte om du förenklar allt grovt just nu med flit eller ej.. :-) men ska försöka förtydliga mig.
Anledningen att jag sa att det är mer komplext är att jag menar att det är mer komplext med mänsklig natur än att bara säga att ett visst folkslag är kriminella/onda osv.
Det är ju en evig debatt mellan ”nature or nurture”. Jag anser helt enkelt att det är mer öppensinnat och sympatiskt att inte tro att en person är ond och obotlig ifrån födseln. Jag tror att ens barndom, erfarenheter och levnadsomständigheter formar en till en väldigt hög grad.
Med komplext menar jag att absolut kan det finnas personliga fysiska eller andra egenskaper som också spelar in till en viss del. Till exempel har man ju sett i forskning om psykopater att deras hjärnor fungerar lite annorlunda.
Det finns också väldigt mkt forskning som visar på att ens socioekonomiska förhållanden, ens uppväxt osv, (ifall negativa/skadliga) kan påverka väldigt mkt ens risk att bli kriminell t.e.x. Tror dock att du känner till detta redan dock, så länkar inget för ögonblicket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Så klanbrottsligheten beror enl. dig på att inte tillräckligt mycket skattemedel strömmar från Svensson till t.ex. Ali Khan klanen?
Nu är inte jag ngn expert på just den klanen precis så kan inte uttala mig om dem specifikt.
Men har ganska mkt utbildning och yrkeserfarenhet av gäng/kriminalitet i allmänhet. Och en bra och genomtänkt välfärdspolitik kan många gånger hjälpa t.ex. ungdomar att stanna utanför kriminalitet eller ta sig ur det. Vi ”räddar” många många fler ifrån det årligen, än vad gemene man känner till. Och nu pratar jag inte om enkla omfördelningar, utan om sociala insatser. Sådant kostar också. Och behövs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Den genomsnittligt större brottsligheten hos Sveriges nya befolkning t.ex. klanbrottsligheten beror knappast på slaveriet. Eller anser du det?
Det har jag verkligen inte sagt… och det tror jag du vet. 😆 Men jag jämförde mekanismerna gällande ghetton. Hur likt det fungerar här och i USA. Att bo i ett ghetto, i fattigdom, med låga utsikter kring utbildning, vetskap att man aldrig kommer få ett jobb, osv. (Här spelar den strukturella rasismen in en del, finns ju många vittnesmål/artiklar osv om hur invandrare ändrar sina namn till svenska namn, för att få bättre chanser hos arbetsgivare osv. Detta var väldigt länge sen man hörde om detta för första gången).
Det skapar en hopplöshet. Hopplöshet och desperation driver ofta folk in i kriminalitet, droger och annat destruktivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Anser du, att det är lika förkastligt eller kanske t.o.m. mindre förkastligt att i praktiken samvetslöst ombesörja, att ngn utsätts för våld?
Vet inte riktigt vad du menar här. Våld har alltid funnits. Samhället försöker förebygga det på olika sätt.
Om någon blir utsatt för våld, så blir det ju ändå ett slags misslyckande ifrån samhället, föräldrar, skola, och från gärningsmannen själv. Samhället har uppenbarligen misslyckats att hjälpa individerna på något sätt. Ofta både offret och gärningsmannen, har inte fått rätt stöd/hjälp eller åtgärder. Detta ser vi en del av. Tex kvinnor som ej får skydd i tid, en man som blev släppt och sen utförde våldsbrott osv osv (bara ett exempel).
Samt gärningsmannen har sjävklart misslyckats i att inte kunna välja ett mer konstruktivt sätt. Oavsett om det är en störning, grupptryck eller vad det än beror på.
Dock faller den konkreta och juridiska skulden självklart på gärningsmannen. Det hindrar inte att samhället inser att vi har ett moraliskt ansvar också, och arbetar för att förebygga liknande händelser i framtiden. (Tex Lex Lilla Hjärtat).
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
F.ö. är det djupt beklämmande, att vänsterpartiet får ökat stöd, då vänsterpartier (precis som du) avfärdar, att en våldsbrottsling har ngt personligt ansvar för sina egna våldshandlingar.
Jag tycker tvärtom, att det är bra att V får ökat stöd. Dock är jag inte förtjust i S. Nej, jag avfärdar inte att gärningsmän har ett ansvar. (Se ovan). Tvärtom är jag faktiskt för hårdare straff i vissa fall där det kan vara befogat.
Människor håller oftast inte med ”sitt” parti i 100% av alla frågor, utan kanske mer nånstans runt 75 - 95%. Likadant som jag inte tror att ”alla” SD-väljare skulle vilja hindra min homosexuella familjemedlem från att gifta sig, även om det verkar vara SDs åsikter ”som parti”.
Det finns nyanser i tillvaron. Allt är inte svartvitt. Tack för ordet. Vi kommer nog inte längre i just detta men ha det bra. :-)