2021-07-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det var en himla otur du har.

Nu laddar jag normalt på SuC. Därav att det inte gör något om två laddare inte fungerade i Varberg då det fanns 18 andra som fungerade och var lediga.

Skönt att Tesla valt att släppa lös andra bilar på sina SuC.
Kanske passar bra för mig som tänkt att skaffa en annan elbil runt april nästa år.
Är inte säker att det kommer vara klart just då i Sverige, men om inte lär det inte dröja mycket längre.

Kommer göra livet mycket enklare för icke Tesla ägare.
Citera
2021-07-28, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Skönt att Tesla valt att släppa lös andra bilar på sina SuC.
Kanske passar bra för mig som tänkt att skaffa en annan elbil runt april nästa år.
Är inte säker att det kommer vara klart just då i Sverige, men om inte lär det inte dröja mycket längre.

Kommer göra livet mycket enklare för icke Tesla ägare.

Jag tycker det är positivt på det sättet att jag nästa gång kan välja en annan elbil än Tesla. Idag (utan att de öppnar upp, och att andra tillverkare inte steppar upp) så skulle jag inte ens överväga en annan elbil än Tesla.

Nackdelen, om de öppnar upp för precis alla elbilar (oavsett tillverkare), är ju risken att det som fungerar fint idag; mycket lediga stolpar, ordnad parkering/laddning (alla Tesla har optimerats att parkeras på samma sätt i förhållande till placering av SuC-laddarna) kan försvinna i ett nafs. Risken kan bli att de idag fina SuC-platserna kan bli upptagna/fulla, kaotiska av sneparkerade bilar, etc.

Blir det mycket upptaget, kaos, etc. på SuC efter det släppts fritt (förhoppningsvis inte, men om) så kommer jag överväga att gå tillbaka till fossilbil igen. Även om jag gillar bättre att köra elbil (prestanda, känsla, etc.) så är det inte värt om man får stress och kö vid semester eller andra resor.

Så för mig är det lite dubbelt. Hänger på hur SuC utvecklas, och om köer/kaos uppstår när alla kan ladda där, eller inte.
Citera
2021-07-28, 10:23
Moderator
Gromguttens avatar
Brøt ut till egen tråd.

Bakgrund: https://www.elbil24.no/nyheter/musk-pa-twitter---vi-apner-laderne-vare-for-andre-elbiler-allerede-i-ar/73212075

/Mod
Citera
2021-07-28, 12:00
Medlem
PeterNosters avatar
TeslaBjörns åsikter i ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=WipbtzVLSLo&t=2s

Hörde det antingen där eller läste på annat ställe att det var någon kommun på Vestlandet i Norge som hade som villkor att om Tesla ville sätta upp laddare där så ska de vara öppna för andra.

Tesla skulle då i utbyte få subventioner.
Det skulle ha varit det som startade om diskussionen.
Hört något om det?

Troligen blir det via en app och ett teslakonto och inte lika bekvämt som med teslas egna bilar där auhentiseringen finns i bilen.

https://electrek.co/2021/07/26/elon-musk-explains-tesla-open-supercharger-network/
Senast redigerad av PeterNoster 2021-07-28 kl. 12:20.
Citera
2021-07-28, 12:12
Moderator
Gromguttens avatar
Tycker det är smart av Teslas infrastrukturavdelning, beläggningen på deras stationer är normalt sett låg så det är bra ekonomi långsiktigt också før de som redan nu har tillgång.
Citera
2021-07-28, 12:46
Medlem
ForzaLeons avatar
R.I.P.
Tesla

Äger ingen Tesla men hade jag haft en så hade jag varit bekymrad.
Det egna nätverket med laddare var just den grejen som gjorde att Tesla låg etta.
Nu när deras laddare ska delas försvinner deras ess i rockärmen.
Citera
2021-07-28, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
R.I.P.
Tesla

Äger ingen Tesla men hade jag haft en så hade jag varit bekymrad.
Det egna nätverket med laddare var just den grejen som gjorde att Tesla låg etta.
Nu när deras laddare ska delas försvinner deras ess i rockärmen.

Varför ska man bli bekymrad? För att de skulle gå i konkurs pga detta eller vadå? Ska bli intressant hur prissättningen blir för icke-teslaägare. Idag är ju priserna hemliga, man ser sitt eget pris i bilens skärm. Vad andra betalar vet man inte. Ionity har ju exempelvis väldigt diversifierade priser där den som inte hsr något avtalspris betalar väldigt mycket.

Men jag delsr mtflash farhågor om stök. Laddstationernas placering och kabellängder är helt anpassade efter teslans placering av uttaget.
Citera
2021-07-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Tycker det är smart av Teslas infrastrukturavdelning, beläggningen på deras stationer är normalt sett låg så det är bra ekonomi långsiktigt också før de som redan nu har tillgång.

Jag har inga aktier, eller andra investeringar i Tesla, så jag bekymrar mig bara för mig som användare av Tesla (inte för dess aktieägare).

Sedan är jag tveksam till om det är eller blir så lönsamt, då man inte tjänar pengar på detta idag, utan är allmänt en förlustverksamhet. Tesla har ju hitintills gjort detta för att sälja bilar.

Man har ju denna överkapaciteten för att det inte skall bli köer vid rusningstid. Det är ju denna tillgänglighet och att slipper köer som man (jag iaf.) betalar extra för att ha som garanti när jag köper Tesla idag.

Blir det annorlunda i framtiden på ett bra sätt, att alla kan ladda utan problem som idag, så är det positivt för mig att jag kan köpa en annan elbil än Tesla (dock dåligt för Tesla och dess aktieägare om fler gillar den friheten som jag).

Blir det annorlunda i framtiden på ett dåligt sätt, men koas och köer på SuC, så är det negativt för mig. Då kommer jag troligen gå tillbaka och köpa en bensinare istället (tex. BMW M3 eller Porsche 911). Gillar i grunden att köra elbilar med dess direkta kraft och vridmoment, men det är inte värt det om det blir krångligt att åka på resa med bilen. Då slutar jag (iaf. för ett par års tid) med elbil, och vi kommer ha 100% av familjens bilar som fossilbilar igen (också dåligt för Tesla om fler än mig då gör samma sak).
Citera
2021-07-28, 17:07
Medlem
BAB7s avatar
Märkligt agerande av Tesla.

Den främsta anledningen att välja en tesla är ju att de har ett eget laddnätverk, öppnar nu detta för alla andra bilmärken så finns det ju inte längre någon anledning att köpa en tesla framför en annan elbil..

Det borde betyda minskad försäljning av teslabilar samt högre risk för problem och kaos på laddstationerna.
Citera
2021-07-28, 18:28
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför ska man bli bekymrad? För att de skulle gå i konkurs pga detta eller vadå? Ska bli intressant hur prissättningen blir för icke-teslaägare. Idag är ju priserna hemliga, man ser sitt eget pris i bilens skärm. Vad andra betalar vet man inte. Ionity har ju exempelvis väldigt diversifierade priser där den som inte hsr något avtalspris betalar väldigt mycket.

Men jag delsr mtflash farhågor om stök. Laddstationernas placering och kabellängder är helt anpassade efter teslans placering av uttaget.

Konkurs inte alls men risken är stor att det inte kommer vara ordning och reda sedan vid laddarna.

Blir lite av flyktinginvasionen till teslas laddare där varenda nisse med icke snabbladdade
fordon står och häckar tills de nått sina 100%.
Blir säkert jätte poppis bland tesla ägarna.

Jag vet inte hur kontakterna ser ut vid teslas laddare om de är trasiga eller ej.
Fått för mig att Tesla ägare är lite mer rädda om sakerna.

Ja än vid övriga laddare där det ser ut som hej kom och hjälp mig ibland.
Citera
2021-07-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Konkurs inte alls men risken är stor att det inte kommer vara ordning och reda sedan vid laddarna.

Blir lite av flyktinginvasionen till teslas laddare där varenda nisse med icke snabbladdade
fordon står och häckar tills de nått sina 100%.

Blir säkert jätte poppis bland tesla ägarna.

Jag vet inte hur kontakterna ser ut vid teslas laddare om de är trasiga eller ej.
Fått för mig att Tesla ägare är lite mer rädda om sakerna.

Ja än vid övriga laddare där det ser ut som hej kom och hjälp mig ibland.

Ett grundkrav är ju rimligen att bilen har CCS och inte bara en typ 2 anslutning. Laddarna har ju inte 3fas AC framdraget så icke anabbladdande bilar kommer ju inte ha där att göra.

Vid andra snabbladdare från Virta/Mer/InCharge har jag inte sett att saker är trasiga. Är det laddstolpar du tänker på?
Senast redigerad av Engineer 2021-07-28 kl. 19:09.
Citera
2021-07-28, 21:05
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ett grundkrav är ju rimligen att bilen har CCS och inte bara en typ 2 anslutning. Laddarna har ju inte 3fas AC framdraget så icke anabbladdande bilar kommer ju inte ha där att göra.

Vid andra snabbladdare från Virta/Mer/InCharge har jag inte sett att saker är trasiga. Är det laddstolpar du tänker på?

Det är själva kontakterna som är trasiga.
Då främst CHAdeMO och typ2 som rätt ofta är trasiga då de har tappat dem i asfalten.
(ja eller vad de nu gör med dem, fäktas kanske?)
CCS brukar är inte lika ofta trasiga så jag kan ladda vilket fall som helst.

Brukar kolla hur det ser ut vid laddaren och felanmäla det som är fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in